Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Jeg mener bestemt at Bavaria ikke har stålramme i bunnen.

 

Men derimot i framkant som avstiving for mast og røstjern.

Se link:

Byggebilde fra Bavaria

Ser ut som om flere har rett ja. Det er en stålramme der for å ta belastningen fra røstjern og mastestøtte, men ikke en stålramme som kjølen er festet i, slik som på X-yachts m.fl.

Link to post
Share on other sites

Hva leser jeg:

 

Reinforced floor timbers are glassed in;

 

Innlaminert treverk. :nono:

 

 

He he, godt forsøk!

 

Timbers - stokker! Bunnstokker på engelsk!

 

Engelsken er støddig serru :sailing:

Link to post
Share on other sites

Den ulykken husker jeg, men det var ikke en splitter ny seilbåt slik jeg husker det. Det var snakk om en sliten charterbåt som var på vei til Njaa i Stavanger. Været var utvilsomt relativt ekstremt, og mannen var alene ombord.

I 8 meter sjø i skagerak/nordsjøen bør man holde seg hjemme.

 

Du har sikkert rett i mye av det du husker her.

Korttidsminnet er det jo farlig å stole på.

Det jeg husker fra den episoden, var at det var levering av en ny seilbåt, og at det ikke var spesielt dårlig vær (storm).

Om båten ikke var "splitter ny", kunne den vel uansett ikke være mer enn maksimalt 5-6 år gammel?

 

For øvrig har jeg følende kommentarer til det du skriver:

En "sliten charterbåt" er jo et begrep som ikke klinger så bra. Men har dette noe med skutas motstandsdyktighet mot å kullseile å gjøre?

Innredning, riggvedlikehold m.m. kan nok være sjuskete og slitent, men båten skal da ikke kullseile av slike årsaker?

 

8 meter sjø i åpent hav er slikt man kan forvente når det har blåst liten storm en stund. Jeg er enig i at slikt vær bør man forsøke å unngå. Men jeg mener også bestemt at slikt vær bør båt og mannskap være fullt forberedt på å kunne takle, dersom man legger ut på åpent hav med værmeldinger som kun antyder kuling.

 

Dersom en seilbåt kolliderer med en container, en tømmerstokk eller et annet flytende objekt, vil den da kullseile?

Link to post
Share on other sites

Dersom en seilbåt kolliderer med en container, en tømmerstokk eller et annet flytende objekt, vil den da kullseile?

 

Ja, dersom container eller tømmerstokk treffer kjølen og båten holder god fart er mulighten stor for at kjølen kan bli slått av med kullseiling som resultat, dette gjelder alle båter som ikke er langkjølte.

 

Tømmerstokker som har vært i sjøen en stund flyter svært tungt og med mange meter høye bølger vil den ofte bli brutt ned under vannoverflaten slik at den kan treffe kjølen uten å berøre skroget først, det siste gjelder også containere.

 

Hvor mange Bavaria ferdes i åpent farvann til enhver tid under værforhold som ikke alltid er like gode? Det er svært mange og hadde kjølinnfestingen vært en svakhet hadde dette vært oppdaget lenge før det ble ett problem slik du prøver å beskrive det.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Kortidsminne er generelt en utting, men det som er skrevet for drøye 2 og halvt år siden kan jo hjelpe litt på... men enkelte hever seg nok over dette vil jeg tro... siden de åpenbart husker været utenfor Lista bedre enn alle andre den aktuelle dagen.. så jeg finner grunn til referere dette gode innlegget som er er skrevet av bjoris i mars 2005 og som beskriver det en "vet" om ulykken.

 

Vi fikk aldri vite noe mer om dette så jeg forteller derfor det jeg fikk høre om ulykken av en seilbåt-selger på båtmessa på Lillestrøm.

 

Jeg ser at det fort kan blir rykter og derav konklusjoner på feil grunnlag av slikt og derfor presiserer jeg at dette IKKE er noen form for fakta, men bare en igjenfortelling av det jeg fikk høre på messa

 

Vedkommende seilbåt-selger (ikke Bavaria selger og heller ikke en av de som må regnes som konkurrenter av dem) fortalte at han hadde snakket om ulykken med seileren. Han overlevde ulykken, men jeg vet ikke om han har fått varig mèn. Han kunne iallefall fortelle hva som hadde skjedd.

 

Båten seilte i høy sjø og mye vind, min forståelse var at det ble seilt bidevind, men det er jeg ikke sikker på om ble sagt. Iallefall gikk det helt fint tross tøffe forhold frem til en "monster" bølge, iallefall mye større bølge enn de andre slo båten rundt. Den ble liggende opp ned og vippet ikke tilbake. Mannen var innstengt i båten og måtte dykke ned og ut to ganger for å få utløst flåten. Som kjent ble han funnet et par timer senere sterkt forkommend på denne flåten. Båten sank på dypt hav og vil aldri bli funnet.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert rett i mye av det du husker her.

Korttidsminnet er det jo farlig å stole på.

Det jeg husker fra den episoden, var at det var levering av en ny seilbåt, og at det ikke var spesielt dårlig vær (storm).

Om båten ikke var "splitter ny", kunne den vel uansett ikke være mer enn maksimalt 5-6 år gammel?

 

For øvrig har jeg følende kommentarer til det du skriver:

En "sliten charterbåt" er jo et begrep som ikke klinger så bra. Men har dette noe med skutas motstandsdyktighet mot å kullseile å gjøre?

Innredning, riggvedlikehold m.m. kan nok være sjuskete og slitent, men båten skal da ikke kullseile av slike årsaker?

 

8 meter sjø i åpent hav er slikt man kan forvente når det har blåst liten storm en stund. Jeg er enig i at slikt vær bør man forsøke å unngå. Men jeg mener også bestemt at slikt vær bør båt og mannskap være fullt forberedt på å kunne takle, dersom man legger ut på åpent hav med værmeldinger som kun antyder kuling.

 

Dersom en seilbåt kolliderer med en container, en tømmerstokk eller et annet flytende objekt, vil den da kullseile?

 

En slik båt på vei er vel typisk 3-5 år gammel, dvs forrige modell Bavaria som var fra rundt 2000. Når jeg brukte ordet sliten, var det for å veie opp for "splitter ny". Det skal nok mye feil til for å kullseile, men ta feks båtens stabilitet ved vann i kjølsvinet. Det var bare en mann ombord, og det var et fryktelig vær, det husker jeg. Det ble snakket om bølger på 8-10 meter, uten at jeg kan bekrefte eller bevise det. Risikoen med å dra ut med ukjent båt alene i slikt vær er absolutt større enn nødvendig. Med et trenet mannskap (ikke minst mannskap) har man mye mer kontroll. Mannen var i følge denne beretningen til Bjoris nede i båten da den veltet, og det tyder på at den var uten rormann. Uavhengig av hva som skjedde i dette tilfellet, ser jeg på det som unødvendig å dra ut i slikt vær alene.

 

En båt som kolliderer med gjennstander i sjøen kan ta inn vann, miste stabilitet, kullseile. Dette behøver ikke engang være en container. Det er en av årsakene til at jeg mener man bør være minimum 2 personer på vakt i dårlig vær. Været er ikke årsaken i seg selv, men hva vi velger å gjøre med det. I slikt vær kan det gjerne gå ned små lastebåter i skagerak.

 

Det har vært stille rundt denne ulykken, og det skyldes nok at mannen ikke ønsker så mye blest rundt saken. Hadde han klandret båten, ville han nok stilt opp i Seilas.... Og dersom seilas har noen spioner her på båtplassen, finn mannen, og få en reportasje på saken, det kan jo være lærerikt for oss alle.

Link to post
Share on other sites

The quality people of yachting slår til igjen.Svenske Båtnytt skulle komme med en test av Hanse 350 i novembernummeret.Båten de fikk til testing var så full av barnesykdommer at de valgte å ikke teste.De håper å få en "ferdig" båt til våren,og komme med test da.

 

Interessant. Står det noe om dette i bladet? Jeg har etterlyst testen av dem, men ikke fått noen svar på hvorfor den ble utsatt... Seilas fikk en grodd 350 og sier at testen ble mislykket av den grunn, ikke mulig å si noe fornuftig om seilegenskapene, det kommer muligens en minitest i februar... Yacht.de har testet den og har ikke påpekt noen svakheter med selve ferdigstillelsen... De har nok også måtte testet et ganske ferskt eksemplar. Store forskjeller mellom båtene eller store forskjeller mellom bladene, hvem vet...

 

Redigert:

Nå har jeg sjekket sidene til Båtnytt, her er det som står. Altså som du skriver, men 20 desember er da ikke våren så du drar litt ekstra til, historiene blir ofte best da :cheers:

Nästa nummer i butik 20 december

NYTT FÖRSÖK Vi utlovade en test redan för två nummer sedan. Men det första exemplaret av Hanse 350 var behäftat med så många barnsjukdomar att testseglingen uteblev. Fel som nu är åtgärdade. Analys av allt från seglingsegenskaper till boendekomfort i nästa nummer.

 

Jeg skal holde med deg i at det er trist at Hanse leverer ut båter som ikke er skikkelig kvalitetssikret, det skaper et dårlig rykte... Hastverket på verftet der er en grunn til bekymring... Min båt skal være et prod.nr mellom 50 og 60 så vi får håpe de har fått rettet på det meste frem til da. Har kontakt med en som har fått en ny 320, prod nr. 18, det var en del småplukk, men ikke noe større ... Uten at jeg vet hvilken båt de har fått så tipper jeg at det var den som lå på Orust i slutten av august. Den sa selger (Steene hos Nelson) med en gang at skulle tilbake til verftet for ferdigstillelse etter messen da den ikke hadde blitt ferdig. Det var mye å kikke på, men ikke skandale til å være nr 2 båt, bare litt håpløst å sende den ut på messe slik at folk som ikke er fult så ivrige som meg ble skuffet over detaljkvaliteten. Båten jeg så på Sotra var av en helt annen klassen, men også der var det div ting som var for dårlig. Ser nå på bildene til Hanse at det er gjort større ting med innredningen, også ifht den på Sotra som var levert i full fart ca 15. okt for å rekke messen. Her utvikles det underveis, hadde jeg fått min båt og så sett at det bare 2-3 mnd etter lansering ble gjort så mange endringer som det er gjort her hadde jeg blitt skuffet, bra den ble lansert på høsten så jeg ikke fikk en av de første. Uansett hadde jeg nok ikke tatt sjansen på en av de første produserte, det gjelder egentlig alle merker..., men jeg har tro på at Bav har mer ordne på dette punktet, derfor er jeg også veldig spent på om detaljene er ok på min eller ikke... Har som nevnt lovd en bunnærlig tilbakemeldig her på baatplassen om dette...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Interessant. Står det noe om dette i bladet? Jeg har etterlyst testen av dem, men ikke fått noen svar på hvorfor den ble utsatt... Seilas fikk en grodd 350 og sier at testen ble mislykket av den grunn, ikke mulig å si noe fornuftig om seilegenskapendet kommer muligens en minitest i februar... Yacht.de har testet den og har ikke påpekt noen svakheter med selve ferdigstillelsen... De har nok også måtte testet et ganske ferskt eksemplar. Store forskjeller mellom båtene eller store forskjeller mellom bladene, hvem vet...

 

Jeg skal holde med deg i at det er trist at Hanse leverer ut båter som ikke er skikkelig kvalitetssikret, det skaper et dårlig rykte... Hastverket på verftet der er en grunn til bekymring... Min båt skal være et prod.nr mellom 50 og 60 så vi får håpe de har fått rettet på det meste frem til da. Har kontakt med en som har fått en ny 320, prod nr. 18, det var en del småplukk, men ikke noe større ...

 

 

Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd. Du har bestillt båt av norsk importør, som er underlagt norsk lov. Det som betyr mest er hvordan norsk importør tar tak i småpukket som måtte være på båten. Det er egentlig en sak mellom importør og produsent. Det er derfor importøren stikker såpass med penger i lommen sin før du får båten din. Hvis du har anledning kan du jo legge første ferien til østlandet, slik at de kan "låne" båten din etpar dager for å fikse det du måtte finne.

 

Første sesongen med ny båt er en sesong der tillit skal bygges, og avvik rapporteres til importør. Det er en av grunnene til at min snart 5 år gamle båt ikke byttes ut. Etter 5 år har man enten et vennskap til båten, eller et anstrengt forhold. Jeg har et vennskap, og det får nok du også når bare kusma og meslinger er vel overstått. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert rett i mye av det du husker her.

Korttidsminnet er det jo farlig å stole på.

Det jeg husker fra den episoden, var at det var levering av en ny seilbåt, og at det ikke var spesielt dårlig vær (storm).

Om båten ikke var "splitter ny", kunne den vel uansett ikke være mer enn maksimalt 5-6 år gammel?

 

For øvrig har jeg følende kommentarer til det du skriver:

En "sliten charterbåt" er jo et begrep som ikke klinger så bra. Men har dette noe med skutas motstandsdyktighet mot å kullseile å gjøre?

Innredning, riggvedlikehold m.m. kan nok være sjuskete og slitent, men båten skal da ikke kullseile av slike årsaker?

 

Douro. Du er en svært flittig skribent og henger deg ofte med i Bavaria trådene. Har fått inntrykk av at du elsker å provosere frem diskusjonene om båtmerket og/eller holde diskusjonene gang.

 

Sitatet ovenfor er bare et eksempel på din ivrige argumentasjon for å få frem negative sider ved Bavaria. Du refererer til en kullseiling og lager et poeng av at båten var "splitter ny". Deretter svarer du på et annet innlegg hvor skribentet gjør kjent at båten slett ikke var ny. Da spør du om dette skulle ha noen betydning i forhold til motstansdyktigheten mot å kullseile.

 

Du skriver: En "sliten Caherterbåt" er jo et begrep som ikke klinger så bra. Men det klinger sevfølgelig bedre i dine ører at en "splitter ny" Bavaria kullseiler.

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjoris. Er ikke ute etter å dramatisere noe. Det som står i bladet er sitat:Gissningsvis under våren 2008.Mulig du har funnet noe annet på nettsidene?

 

De skriver noe annet i bladet enn på nettet, litt rart, men kanskje de har fått ny info etter trykkingen. Det blir spennede å lese testen 20 des. Stor honnør til Båtnytt som stiller krav og som legger press på leverandørene, bra, men det er ikke til å stikke under en stol at Hanse selv bør kunne finne ut om en båt er klar for markedet eller ikke. De burde omtalt 320 og 350 som ble presentert i høst som protoyper da det vitterlige var det de var...

 

Dette står pt på nettet:

Nästa nummer i butik 20 december

NYTT FÖRSÖK Vi utlovade en test redan för två nummer sedan. Men det första exemplaret av Hanse 350 var behäftat med så många barnsjukdomar att testseglingen uteblev. Fel som nu är åtgärdade. Analys av allt från seglingsegenskaper till boendekomfort i nästa nummer.

 

Jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd. Du har bestillt båt av norsk importør, som er underlagt norsk lov. Det som betyr mest er hvordan norsk importør tar tak i småpukket som måtte være på båten. Det er egentlig en sak mellom importør og produsent. Det er derfor importøren stikker såpass med penger i lommen sin før du får båten din. Hvis du har anledning kan du jo legge første ferien til østlandet, slik at de kan "låne" båten din etpar dager for å fikse det du måtte finne.

 

Første sesongen med ny båt er en sesong der tillit skal bygges, og avvik rapporteres til importør. Det er en av grunnene til at min snart 5 år gamle båt ikke byttes ut. Etter 5 år har man enten et vennskap til båten, eller et anstrengt forhold. Jeg har et vennskap, og det får nok du også når bare kusma og meslinger er vel overstått.

 

Jeg er ikke redd for at jeg ikke får ordnet ting, jeg er mer redd bekymret for at jeg får en båt som har litt for mange feil og dermed at det dermed kan bli en litt trang fødsel på et forhåpentligvis lykkelig eierskap, men det blir en interessant erfaring og den skal dere få ta del i så får vi håpe at det blir en "kjedelig" rapport fra Tyskland;). Enig i at det tar tid å få orden på en båt og bli vant med den så jeg håper og tror at denne båten blir i vårt eie ganske lenge... Vi har jo en bro vi ikke kommer under med større båt så det er jo like greit som demper på 3-fotsyken...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Dere som vil diskutere kjølproblemer og andre problemer på Bavaria bør flytte dette over i en ny tråd. Dette er en tråd som omhandler hvilken båt i denne prisklassen som gir mest for pengene.

Hei, Blue_Dragon!

 

Jeg er IKKE enig.

 

På samme måte som jeg IKKE vil være enig med deg dersom du kritiserte at denne tråden ble benyttet til å diskutere kvaliteten på nybåten til Bjoris (Hanse 350).

Eller stålrammer.

Eller polardiagram.

Eller First 40,7.

Eller Jeanneaus Jeanneau SF 40, som han av en eller annen merkverdig grunn ikke får solgt.

 

Bare for nå nevne noe.

 

Og jeg må jo si at i sammenligning med disse (etter min oppfatning helt legitime) avsporingene fra trådstarters emne-dekret, når det hevdes at det er lov til å diskutere en båt som visstnok skal gi mest for pengene, så må det da være lov til å diskutere kvaliteten på dette båtfabrikatet her på Baatplassen?

Link to post
Share on other sites

jeg er mer redd bekymret for at jeg får en båt som har litt for mange feil og dermed at det dermed kan bli en litt trang fødsel

 

Hei, bjoris,

 

det er ganske normalt, at de som står foran en fødsel, er litt redd for at fødselen skal bli litt trang.

 

Men jeg vil råde deg til å legge bekymringene til side, og heller forsøke å fokusere på en mest mulig lykkelig ventetid på at svangerskapet ditt skal avsluttes.

 

Det er mange eksempler på at de som kom til verdenen gjennom trange fødsler har vist seg å vokse opp til å bli meget vellykket senere i sin livsfase.

 

Jeg mener at soliditet og kvalitet er mer viktig, enn om båtens importør er dyktig til å rette opp i barnesykdommer eller ikke.

 

Derfor ville jeg føle meg mer trygg dersom jeg gikk svanger etter et eventyr med ham som tidligere hadde produsert noe slikt:

 

keel_bolt_hanse_400.jpg

 

enn med ham som har produsert noe slikt:

 

keel_bolts_bavaria.jpg

Link to post
Share on other sites

Douro;

 

Det er de som er redde for spøkelser, noen er redde for mørkemenn, noen er redde for muslimer, noen er redde for den skjeggete onkelen.......

 

Felles for de fleste fobier er mangel på kunnskap og erfaring.

 

Hva er din kunnskap (som tydligvis ikke er i overenstemmelse med de fleste produsenter av båter) tuftet på, og hva er din erfaring basert på?

 

Bortsett fra at jeg kjenner igjen brunfargen til en Bavaria på det ene bildet ditt så sier ikke bildene dine så mye - og jeg tror ikke de kan si noe som helst om soliditet eller kvalitet for noen andre heller uten å gå litt mere vitenskapelig til verks.

Nå ønsker jeg ikke å gå inn i en polemikk med deg angående Bavaria og få deg til å repetere de samme utbrukte påstandene om denne leverandøren (skal ikke påstå at jeg har lest alle inleggene dine, men det er ikke så mye revolusjonerende info som har kommet opp om Bavaria på dette forumet...), men heller høre hvorfor du er ute etter en særlig solid båt, og høre hvordan du har tenkt å finne ut hvor solid denne båten er.

Vil du få noen uavhengige eksperter til å beregne båten din?

Vil du gjøre empiriske tester?

Hva har du satt for kriterier for båten m.h.p. styrke?

Har du definert en spesiell bølgehøyde og periode den skal tåle?

Har du definert en grense for hva den skal tåle av kollisjons impact?

Har du definert lekkstabilitet?

osv.

Redigert av gimi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fyttirakkeren, hva er det egentlig med dere. For noen utrolig kranglefanter dere er, det går i Bavaria hele døgnet rundt.

 

Se på de kjøl boltene de er små de.

Ingen stål ramme å den synker med en gang den ser en pinne i vannet, eller hva står det på ramma di.

Se der er en Bavaria, den har sikkert ikke kjøl

ojoj der står kjøl boltene etter hverandredet er dårlig det, mye bedre etter sidenavhverandre (tell anntall bolter i kjølen heller)

Den impotøren er flink til og rette opp feil og mangler, ja noen sier faktisk at det ikke er viktig heller.

Hva er det egentlig dere prøver og få frem. Tråden skulle jo egentlig handle om hvilen båt som ga mest for pengene

 

Men her dukker det jo opp alt mulig pisspreik fra veldig mange spesialister som knapt har seilet en Bavaria, eller i allefall ikke sett under dørken eller mere. Men som det er sagt før og bevist gang på gang, mest solgt og best pris uansett.

 

Men jeg tror mange her på forumet beynner og bli rimelig lei av den ene og den andre, ikke uten grunn at mange av de som postet mye før begynner og holde seg litt i bakgrunenn, men det er vel muligens like greit!

Link to post
Share on other sites

Fyttirakkeren, hva er det egentlig med dere. For noen utrolig kranglefanter dere er, det går i Bavaria hele døgnet rundt.

 

Men her dukker det jo opp alt mulig pisspreik fra veldig mange spesialister som knapt har seilet en Bavaria, eller i allefall ikke sett under dørken eller mere.

 

Skage, da!

 

Dette er et diskusjonsforum.

 

Jeg tror at en veldig stor del av nytten ved et diskusjnsforum, er at det er noen som gidder å engasjere seg i debatten.

 

Når det her på Baatplassen nå er 398 innlegg i denne diskusjonen som Sydvesten startet om Seilas-testen, så synes jeg det er helt på sin plass for eksempel i sammenligning med 264 innlegg i en tråd om en luftavfukter(!).

 

Dersom Sydvestens innledende innlegg hadde blitt etterfulgt av en 5-6 hallelujah hyllinger med tilhørende flaggvifting, ja så tror jeg at mange her hadde gått glipp av både underholdning og ny kunnskap. Meg selv inkludert.

Link to post
Share on other sites

Douro;

 

Det er de som er redde for spøkelser, noen er redde for mørkemenn, noen er redde for muslimer, noen er redde for den skjeggete onkelen.......

 

Felles for de fleste fobier er mangel på kunnskap og erfaring.

 

Hva er din kunnskap (som tydligvis ikke er i overenstemmelse med de fleste produsenter av båter) tuftet på, og hva er din erfaring basert på?

 

Bortsett fra at jeg kjenner igjen brunfargen til en Bavaria på det ene bildet ditt så sier ikke bildene dine så mye - og jeg tror ikke de kan si noe som helst om soliditet eller kvalitet for noen andre heller uten å gå litt mere vitenskapelig til verks.

Nå ønsker jeg ikke å gå inn i en polemikk med deg angående Bavaria og få deg til å repetere de samme utbrukte påstandene om denne leverandøren (skal ikke påstå at jeg har lest alle inleggene dine, men det er ikke så mye revolusjonerende info som har kommet opp om Bavaria på dette forumet...), men heller høre hvorfor du er ute etter en særlig solid båt, og høre hvordan du har tenkt å finne ut hvor solid denne båten er.

Vil du få noen uavhengige eksperter til å beregne båten din?

Vil du gjøre empiriske tester?

Hva har du satt for kriterier for båten m.h.p. styrke?

Har du definert en spesiell bølgehøyde og periode den skal tåle?

Har du definert en grense for hva den skal tåle av kollisjons impact?

Har du definert lekkstabilitet?

osv.

 

Nå skal jeg ikke ta fra Douro muligheten til å svare på ditt spm, men jeg tillater meg å gi noe input om hva jeg vektlegger.

Du skriver "men heller høre hvorfor du er ute etter en særlig solid båt, og høre hvordan du har tenkt å finne ut hvor solid denne båten er."

 

Personlig er jeg veldig opptatt av en solid båt, da jeg vet at jeg kommer ut i forhold hvor jeg vil sette pris på soliditeten på båten. Det har jeg allerede en viss erfaring med. Sikkerhet er ikke bare viktig for meg, men også for de som jeg har med meg. Jeg er absolutt ingen motstander av Bavaria eller andre tilsvarende konstruksjoner, men jeg finner det totalt uakseptabelt at kjølen løsner og faller av som følge av en grunnstøtning med motor som fremdriftskraft. Dette skal ikke skje og det er utrolig at ikke Bavaria GmbH (ikke Lunde båt) kommer med en forklaring på hva som skjedde (beklager dersom dette har allerede skjedd uten at jeg har fått det med meg). Tilsvarende var det også utrolig at ikke verftet la seg langflate etter fadesen med 42 Match. Lunde båt gjorde en kjempe-jobb i forbindelse med å fixe båtene, men ydmykheten fra verftet manglet totalt. I bilindustrien ville det vært masse-annonsering for å få tilbakekalt produkter med denne type feil, men det ser ut som om de ansvarlig båtprodusentene gir blaffen. Dersom B39 som mistet kjølen utenfor Grebbestad hadde kjølbolter med dårlig kvalitet er det muligens også andre B39 eller andre modeller som har det samme. Gambler verftet med at dette ikke kommer til å skje igjen ?

Link to post
Share on other sites

jeg finner det totalt uakseptabelt at kjølen løsner og faller av som følge av en grunnstøtning med motor som fremdriftskraft

 

Mens vi venter på hvordan Douro verifserer sin båt så kan du kanskje svare på andre del av spørsmålet du siterte (som var den viktige delen): "hvordan du har tenkt å finne ut hvor solid denne båten er."

 

Med dette kriteriet til grunn vil du nok ekskludere mange av dagens standardbåter vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...