Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Ref. han som grunstøtte ved svenskekysten og gikk helt hjem uten kjøl, uten at han visste det!

Nja, båtfører og hele mannskapet visste nok med sikkerhet at de hadde grunnstøtt. :wink: Du hilser ikke på grunnfjellet sånn i all stillhet. (Om det var flaks eller frykt som gjorde at de ikke satte seil etter smellen skal jeg ikke mene noe om.)

Link to post
Share on other sites

Neida, du tar feil. Dette er en match 38. Se teksten på youtube:

[...]

Du utelater en viktig del av teksten:

The first reaction of Van den BAsch was that we must have hit the ground with the boat. Hitting the ground, though is what a yacht should be be able to handle. In many practices of sailingschools it is a trainingsitem to learn a technique to get loose from running aground.
Link to post
Share on other sites

må få minne om at diskusjonen rant ut i sanden sist pga det viste seg at hypotesen med færre /mindre bolter ikke stemte og det dukka opp kjølhavarier i de fleste merker.

 

Det stemmer det :yesnod:  

 

Nei. Det stemmer ikke.

 

Det er mange som har påpekt at Bavarias seilbåter er overrepresentert når det gjelder kjølhavarier. Mange her har pekt på mulige strukturelle svakheter ved Bavarias kjølinnfesting, som både gjelder "sprø" kjølbolter, for få og for tynne kjølbolter, for liten anleggsflate mellom kjøl og skrog, og for svak innvendig forsterkning der hvor kjølen er festet.

 

Så SRAs og Mathildes forsøk på å oppsummere tidligere debatt framstår ikke som etterettelig.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei. Det stemmer ikke.

 

Det er mange som har påpekt at Bavarias seilbåter er overrepresentert når det gjelder kjølhavarier. Mange her har pekt på mulige strukturelle svakheter ved Bavarias kjølinnfesting, som både gjelder "sprø" kjølbolter, for få og for tynne kjølbolter, for liten anleggsflate mellom kjøl og skrog, og for svak innvendig forsterkning der hvor kjølen er festet.

 

Så SRAs og Mathildes forsøk på å oppsummere tidligere debatt framstår ikke som etterettelig.

 

pekt på mulige (uthevet av meg) - synset er et annet ord.

 

Det morsomme med synserne er hvor ulikt man synser utfra merke på båten. For en stund siden kom det frem at et storseilskjøte hadde blitt bøyd under seilas (forøvrig så glemte innlegger at i samme seilas så hadde vel det vært mastebrekk og rorknekk på andre merker men dog)

Det ble da gjort nummer av hor utrygg man bør føle seg i en Bavaria og kvaliteten på utstyr og at dette aldri skal skje, men mastebrekk / rorknekk jo det var både naturligt og ingen spekulasjon i utrygghet eller kvalitet... en observasjon som gjentar seg..

 

Men er Bavaria overrepresentert i forhold til antall produserte båter? Bavaria produserer ca 3500 båter i året (usikker på om det er inkludert motorbåter) HR 175 pr år. Det betyr at Bavaria matematisk sett til enhver tid har flere båter uti storm, flere på langtur, flere i charter, flere på grunn, flere fornøyde eiere, flere missfornøyde eiere.

 

Grunnen til at jeg sammenlignet med HR er at det tallet viste jeg - kun derfor.

 

 

 

Skal vi sammenligne slik enkelte gjør UTEN å se på antall produserte så er det endel andre sannheter også:

 

(kjenner ikke tallene men for å følge "logikken" til enkelte her inne

Bavaria har 25 000 fornøyde kunder

SY har kun 870 fornøyde kunder

HR har kun 1122 fornøyde kunder

SY er ikke i bruk, brukerne bruker ikke båten - samlet har de kun seilt xxx xxx nautiske

Bavaria brukes mye mer - samlet har de seilt xxx xxx xxx xxx nautiske

 

dette er jo logisk, ikke sant? antall produserte har jo ingenting med saken å gjøre....

Link to post
Share on other sites

Dette blir for dumt, og jeg skjønner ikke at du gidder...

 

Årsaken var et etter min oppfatning uetterettelig forsøk fra SRA og Mathilde på å historieforfalske konklusjoner i denne debatten, som i alle fall jeg som beskjeden deltaker i debatten ikke kjente meg igjen i.

 

 

kom med dokumentasjon om overrepresentasjon. 

 

Jeg og andre her har flere ganger tidligere i denne tråden vist til dokumenterte hendelser som åpenbart vitner om overrepresentasjon bl.a. når det gjelder kjøler som detter av. Hvis du virkelig ønsker det, Amalie 36, så kan jeg godt bla opp i tråden og kopiere ned disse postingene. Ellers så anbefaler jeg de som er interessert i å bla opp i tråden.

 

Jeg er veldig interessert i å fokusere på alle båtmerker som har strukturelle svakheter. Jeg tror at et slikt fokus fra oss sluttbrukere er med på å gi et lite bidrag til at leverandører og produsenter tenker seg to ganger før de velger en billig og farlig løsning, i stedet for en litt mer kostbar og sikker løsning. Jeg mener å huske at det var jeg som først postet henvisning til SY som brakk kjølen da den veltet i opplag.

Link to post
Share on other sites

(kjenner ikke tallene men for å følge "logikken" til enkelte her inne

Bavaria har 25 000 fornøyde kunder

SY har kun 870 fornøyde kunder

HR har kun 1122 fornøyde kunder

SY er ikke i bruk, brukerne bruker ikke båten - samlet har de kun seilt xxx xxx nautiske

Bavaria brukes mye mer - samlet har de seilt xxx xxx xxx xxx nautiske

 

dette er jo logisk, ikke sant? antall produserte har jo ingenting med saken å gjøre....

Det som er logikk er at veldig få kan si noe om hvilket båtmerke som er mest i bruk og ingen kan si noe om kundene er fornøyde , jeg skal vedde for at det finnes misfornøyde HR eiere og jeg vet det er misfornøyde Bav eiere , men er det noe å diskutere da ?

Link to post
Share on other sites

Det som er logikk er at veldig få kan si noe om hvilket båtmerke som er mest i bruk og ingen kan si noe om kundene er fornøyde , jeg skal vedde for at det finnes misfornøyde HR eiere og jeg vet det er misfornøyde Bav eiere , men er det noe å diskutere da ?

 

Da misforstod du hele hensikten med denne fiktive sammenligningen, sammenligningen var skrevet for å vise hvor merkverdig sammenligninger blir hvis man ikke tar hensyn til størrelse/volum.

Når man ikke tar hensyn til størrelse/volum så blir ting feil.

Skulle tallene være riktig (de er fiktive) så er det ikke korrekt å si at SY ikke er i bruk før man ser i forhold til antallet produserte.

 

Det er ikke logisk å si at kartong med 2 liter juice til 10 kroner er dobbel så dyr som en liters kartong til 5 kroner.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke logisk å si at kartong med 2 liter juice til 10 kroner er dobbel så dyr som en liters kartong til 5 kroner.

 

Jo, det er logisk. Det er ingen tvil om at 10 er dobbelt så mye som 5. At juicen har samme literspris, se det er noe annet. :wink:

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Jo, det er logisk. Det er ingen tvil om at 10 er dobbelt så mye som 5. At juicen har samme literspris, se det er noe annet. :wink:

 

Ordet dyrt blir meningsløst hvis det ikke relateres til noe, f.eks i dette tilfellet liter. 2 liter til 10 kr og 1 liter til 5 kr er akkurat like "dyrt". Men 10 kroner er dobbelt så mange penger som 5 kr. Dette burde være elemetært for de fleste

TMS

Link to post
Share on other sites

det er det slettes ikke. i mitt bilverksted, så synes mange folk det er dyrt å fikse bilen ,selv om det veldig ofte gjøres til en noe lavere pris enn alle sammenlignbare verksteder.. masse penger ytil vedligehold , reprasjon osv er dyrt. slipper de unna med 2-3 tusen nesten uavhengig hva jobben er er det billig. (jeg sier mange , for det er selvsagt noen som skjønner tegninga.)

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

 
Skipsraadet har slettet innlegget, da vi finner at innholdet strider med reglene om at innlegg skal utformes i taktfull respekt for andre medlemmer.

På vegne av Skipsraadet

rem. (formann)

Redigert av rem (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

det er fordi de mener at det ble dyrt i forhold deres forventninger.. Å si at to liter til 10 kr er dyrere enn en liter til 5 kr vitner bare om at man ikke har forstått hva ordet dyrt betyr...

nei , ikke enig. det er det som er hele saken , at mange folk ikke forstår hva dyrt egentlig betyr. dyrt er i mine øyne noe som koster mere en andre sammenlignbare ting. feks , en billig ok klokke til 3000 kan være akkurat like god og kansje bedre enn en merkeklokke til 13000 kr. dumt eksempel for jeg har ikke filla peiling på klokker, da jeg ikke har brukt det siden 5 klasse.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ser at man ble opptatt av juice eksempelet mitt, men ikke innlegget der jeg ber om at volum også må taes med,

 

hvilke av disse to båtene har hatt størst problem med kjøl;

 

 

Bavaria 39, ett kjent tilfelle der kjøl har falt av ved grunnsøting

Hr (?), ett kjent tilfelle der kjøl knakk av da båt sto i krybbe

 

Problemet ser lik ut i antall, men feilprosenten hvor stor er den? Da må vi se i forhold til antall produserte, men jeg er sikker på at dette kan forklares av noen her inne.

Hvilken av disse er det da størst % vis tjangs for at dette vil skje igjen?

 

Slik måles all kvalitet, feil i forhold til produserte enheter.

Link to post
Share on other sites

Sannsynilgehetsregning er nok ikke noe som alle behersker like godt her på forumet, så jeg tror du må ta deg bryet med å forklare dette SRA.... selv om det nok er noe lettere å få en gråstein til å skjønne dette, enn en del medlemmer her på forumet. :wink:

 

Så må du passe deg litt med navnet også... hvis ikke så blir du hakkemat på lik linje med å beskrive ekte kryssfiner med pålimt for å være ekte kryssfiner med pålimt mahogny, Det er en vesens forskjell vet du... Det blir bråk av slikt vet du..

 

Du kritiserer ikke HR uten at du du kan dokumentere dette i tre eksemplarer bevitnet.... Da kan noen bli litt hårsåre.... eller det benekter de sikkert..... selv om jeg oppfatter det slik..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slik måles all kvalitet, feil i forhold til produserte enheter.

 

Feil: Kvalitet måles som hva man får ift brukerens forventninger.

 

ISO 9000 definisjonen til kvalitet er: Helheten av egenskaper en enhet har og som vedrører dens evne til å tilfredsstille uttalte og underforståtte behov.

 

....dette forklarer kanskje hvofor endel blir så hårsåre når man snakker om kvalitet til båter: De fikk rett og slett ikke det de betalte for.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...