Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Hvilken båt gir mest for pengene diskusjonen.... :boxing: Den pleier å gå skikkelig galt :giggle:

 

 

Kort forklart, det blir som å overbevise en Mercedes eier om at en VW golf gir lavere driftsutgifter pr. kjørte kilometer. Mercedes eieren er muligens Siviløkonom, og ser regnestykket klart og tydelig for seg, men han har fortsatt ikke lyst på en golf.

 

Lykke til :wink:

Link to post
Share on other sites

Skal man snakke om mest for pengene må man sammenligne båter i samme prisklasse. Noe annet gir ikke mening.

 

Personlig er jeg temmelig sikker på at å ha en Bavaria ville gi meg mer glede enn å daue av infarkt mens jeg sparte til en HR. Hvis noen ville gi meg en av båtene så hadde jeg tatt HR'en og sagt tusen takk :smiley:

Link to post
Share on other sites

En bavaria 34 2002 får man da for 550 000.-

Mulig det er korrekt og etter min mening så er det svinbillig med 1,1mill for HRn

 

Jeg syntes det mye å betale i mellom for disse to båtene. Alle er vel enige om at båtene på mang måter er forskjellige og alle ville vel valgt HR hvis det ikke var for prisforskjellen. Om man mener 550 000.- er verd denne forskjellen, det får være opp til enhver. Men en kan jo bli litt fristet til å tenke på hva en ellers kunne fått for 550.000 kroner..... altså inkludert en fullverdig flott 34 fots havseiler :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg syntes det mye å betale i mellom for disse to båtene.

 

1,1 for en HR34 er etter min mening som jeg nevnte slett ikke noen gal pris , det er veldig mye båt for pengene.

550 000.- for en 2002 bav 34 er etter min mening langt fra like mye for pengene, på grensen til overpris og der ser du at vi verdsetter veldig ulike ting.

Ser man på en bavaria 34 til 550 000.- så kan man jo likegodt kjøpe en Comfortina 32 for 350 000.- og sitte med 200 000.- i lomma som man kan bruke på en Toyota avensis Stasjonsvogn med dieselmotor og strøken skiboks.

 

Altså en totalt gæærn diskusjon da vi alle sitter med ulike meninger om hva som er mye båt for pengene

Link to post
Share on other sites

og sitte med 200 000.- i lomma som man kan bruke på en Toyota avensis Stasjonsvogn med dieselmotor og strøken skiboks.

 

 

....som selvsagt er svært overpriset i forhold til en mercedes til en drøy mill.

 

Er enig i at dette blir en vanskelig diskusjon. Er enig i at vi alle har forskjellig syn på saker og ting. Men er helt uenig i at 550.000 er overpris for en 34 fots Bavaria. Røverkjøp vil jeg si :wink:

Link to post
Share on other sites

Er man heldig kan man komme over svært gode kjøp, spesielt på denne tiden av året. Kankjse det kunne være en ide å se litt på brukte charterbåter, bavaria 44 til 7-800.000 er BILLIG. Jeg er forøvrig sikker på at det også finnes rimelige båter av din "billigbåttype" på markedet, Sun Flyer :wink: Den som leter finner...

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er forøvrig sikker på at det også finnes rimelige båter av din "billigbåttype" på markedet, Sun Flyer :wink: Den som leter finner...

Billigste og eneste sun fast 43 jeg fant var denne til 135`euro.

Men pensjonistversjonen sun od 43 kan man finne til 85`euro. Likevel vesentlig mer en bav. Og mer enn salona òg, så jeg mener at det må være et bedre kjøp. Kvalitetsmessig ligger salona et sted mellom X-yachts og bavaria. Så mest for pengene må jo være salona 45.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Enzo: Kjøp av selve båten blir kr 787 000.- Er planen å få den til Kiel eller seile den hjem selv, eller deliveryskipper? Å få den til kiel er sikkert ikke umulig. Det innebærer vanligvis å seile den til slovenia, rigge den ned, finne en passene transportør, rigge den opp igjen i tyskland og hentetur derfra. Høres stress ut....

 

Jeg brukte deliveryskipper. Regn med 60-100 000,- for noe slikt. Evt seil den selv. Da blir det billigere. Fullt mulig å få til på en sommerferie. Hvis ikke, legger du den fra deg og overlater resten til deliveryskipper. Men vi er da oppe i 887 000 for båten hjem.

 

Du trenger en del utstyr til henteturen. Stormfokk, tryseil, flåte o.l. La oss legge i 40 000,- her. Da er vi oppe i 927 000,- Men vi momser likevel bare 887 000 og ender dermed i 1 148 750,-

 

For å være sikker på at båten kommer avgårde, ryker kanskje 10 000,- til i bestikkelser o.l. Vær forberedt på ekstrautgifter.

 

Når båten så kommer hjem vil du oppdage alt som må skiftes av seil og utstyr. Regn inn 100 000,- for nytt storseil og en treer på rull. Dette kan også kjøpes der nede. Vet ikke hvordan prisene er. Kanskje du må skifte fall og et par avlastere. Blir fort 10 000,- En gennaker hadde vært kjekt. 25 000,- Greit å kjøpe der nede, kanskje så du får brukt den på henteturen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ifølge bildene så var det bare ubrukelige blokker så det er mer enn et par avlastere og fall som må byttes , så går det et par seil,sprayhood og litt elektronikk ++ det ryker nok fort et par hundre lapper der ja.

Det er rundt 3500mil å seile den hjem , det går unna på rundt 6uker tenker jeg men det blir for kostbart.

Rigge ned og pakke den for landtransport til Tyskland høres bedre ut.

 

Så her har man altså en salona 45 til rundt 1350 000.- , det er jo rimelig for å slik båt men jeg vet ikke helt , man får mye rart for 1350 000.-

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke være bekymret for lewmarblokkene rundt masten. Har en slik. Den har tålt mye rart...

 

Jasså, det var ikke sprayhood? Og husk at man kan prute i tillegg. Kanskje 15%?

 

Det overrasker meg litt at de gode tilbudene der nede helst er på båter rundt 45 fot. De mindre modellene virker ikke så gunstig priset. Noen som skjønner hvorfor?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

De blokkene der er samme driten jeg har hatt på en båt tidligere og som er standard på en hanse som vi seiler endel med for tiden , det er blokker som går tregt med belastning og går i stykker med litt kraftig belastning om ikke tauet går på perfekt kurs gjennom blokken. men det var jo ikke det vi skulle diskutere.

Båten er fin den

Link to post
Share on other sites

Og husk at man kan prute i tillegg. Kanskje 15%?

 

tror nok at enkelte båter kan prutes mer en dette.

Jeg har en bekjent som skulle selge sin båt, i frankrike, den var privatbrukt og i topp stand med mye utstyr.

41 fot, B.O.411 clipper.

prisforlang var 178k euro,

han fikk i løpet av 6 mnd kun 1 som var intresert, etter en prosess som pågikk i 6 mnd ble den solgt til vedkommende for 138k euro.

 

dette er noen år siden nå. tror det var i 2004/05.

 

Selv regner jeg minimum 20% av på prisen, :smash:

og ikke ha det for travelt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...