Jump to content

Bavaria 39 Cruiser, mest for pengene i stortest i Seilas


Sydvesten

Recommended Posts

Jøss knakk kjølen av når HRn sto i krabba ? har du mer info om dette , høre jo nesten ut som samme caset som den sweden yachten

 

 

Vanskelig å beregne dette. Kan du gi oss Hr mod. som mistet kjølen? De har sikert brodusert en del båter. For beregningens skyld.

 

 

Beklager skrivefeil, det skulle være Sweden Y. Takk for at du gjorde meg oppmerksom på skrivefeilen. ellers er dere enige?

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kritiserer ikke HR uten at du du kan dokumentere dette i tre eksemplarer bevitnet.... Da kan noen bli litt hårsåre.... eller det benekter de sikkert..... selv om jeg oppfatter det slik..

 

kan ikke se at noen ble hårsåre. men det vil vel du gjerne tillegge dem. ?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Så må du passe deg litt med navnet også... hvis ikke så blir du hakkemat på lik linje med å beskrive ekte kryssfiner med pålimt for å være ekte kryssfiner med pålimt mahogny, Det er en vesens forskjell vet du... Det blir bråk av slikt vet du..

Er det noen som har blitt hakkemat her ? i den andre tråden du peker på så var forskjellen at det var mahogny og ikke teak , er det noe å ta på vei for bare fordi du ikke hadde 100% rett og ble gjort oppmerksom på det med rett info plaint sagt uten noen som helst erting

Det med navnet fattet selvsagt min interesse like mye som om det ville fatte din interesse om det dukket opp et for deg ukjent tilfelle av kjøl som faller av på en bavaria 39.

 

 

Du kritiserer ikke HR uten at du du kan dokumentere dette i tre eksemplarer bevitnet.... Da kan noen bli litt hårsåre.... eller det benekter de sikkert..... selv om jeg oppfatter det slik..

Hva du oppfatter og hva som er sannheten trenger ikke alitd å ha noen sammenheng , hvem har bedt om dokumenter i tre eksemplarer ? For meg så er sånn info viktig.

Hadde det kommer fram at en båt lik min mistet kjølen slik den omtalte Bav39 gjorde så hadde jeg lagt ut båten for salg rimelig fort , såpass mye betyr det

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vanskelig å beregne dette. Kan du gi oss Hr mod. som mistet kjølen? De har sikert brodusert en del båter. For beregningens skyld.

 

feilen er retta, når kommer beregningen din?

 

Hadde det kommer fram at en båt lik min mistet kjølen slik den omtalte Bav39 gjorde så hadde jeg lagt ut båten for salg rimelig fort , såpass mye betyr det

 

Hadde det kommer fram at en båt lik min mistet kjølen slik den omtalte SY gjorde hadde du lagt ut båten for salg rimelig fort da?

Link to post
Share on other sites

Ser at man ble opptatt av juice eksempelet mitt, men ikke innlegget der jeg ber om at volum også må taes med,

 

hvilke av disse to båtene har hatt størst problem med kjøl;

 

 

Bavaria 39, ett kjent tilfelle der kjøl har falt av ved grunnsøting

SY (?), ett kjent tilfelle der kjøl knakk av da båt sto i krybbe

 

Problemet ser lik ut i antall, men feilprosenten hvor stor er den? Da må vi se i forhold til antall produserte, men jeg er sikker på at dette kan forklares av noen her inne.

Hvilken av disse er det da størst % vis tjangs for at dette vil skje igjen?

 

Slik måles all kvalitet, feil i forhold til produserte enheter.

 

drar denne opp igjen, nå med korrekt navn.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har blitt hakkemat her ? i den andre tråden du peker på så var forskjellen at det var mahogny og ikke teak , er det noe å ta på vei for bare fordi du ikke hadde 100% rett og ble gjort oppmerksom på det med rett info plaint sagt uten noen som helst erting

Nå skal jeg ikke mistenke noen får at de burde skjønne at det essensielle i mitt innlegg var kryssfiner og ikke teak eller mahogny som var pålimt, så dermed lukker vi denne saken med engang... Dette fordi forståelsen for dette mangler.. så jeg beklager dette på det aller sterkeste at jeg tok feil av det pålimte materialet, selv om dette ikke var poenget med kommentaren.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Sweden Yacht'en (38 eller 39 fot ) på bildet seiler i beste vellgående, etter en stor reperasjon i Stenungsund.

Felles oppfatning blant seilere her i sør, vi som så skaden med egne øyner, er at man fremdeles ikke fatter at det er mulig at kjølen falt helt av.

Er det de blå stripene som er årsaken ? :wink:

Redigert av sydspissen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Linker til seg selv uten komentarer er tøft

 

Nå forstår jeg.

 

 

 

Kommentaren var youtube-videoen av Dehler'en. Jeg kan ikke se at denne videoen har vært omtalt her før.

 

Selv så jeg den for første gang i går, og mente at det var relevant å informere andre medlemmer her om den - og også samtidig vise til tidligere debatt om kvaliteten på kjølkonstruksjon på Dehler-båtene.

 

 

Jeg oppfattet ikke at jeg var tøff da jeg gjorde det, det var heller ikke hensikten.

 

Til saken: Jeg synes videoen viser på et overbevisende vis at denne båten tåler en støyt.

Redigert av Douro (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tviler ikke på at den gamle dehleren tåler en støyt. Men jeg vet tilfeldigvis om en dehler 33 fra slutten av 90-tallet som ble kondemnert etter grunnstøtingskade, så det er åpenbart at man ikke gjør tilsvarende demostrasjon i dag...

 

Forøvrig føler jeg meg ganske ferdig med denne tråden...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

 

jeg vet tilfeldigvis om en dehler 33 fra slutten av 90-tallet som ble kondemnert etter grunnstøtingskade, så det er åpenbart at man ikke gjør tilsvarende demostrasjon i dag... 

 

Nåvel. Det gjenstår imidlertid som et faktum at Dehler-verftet i alle år har hatt sterk fokus på kraftig og solid konstruksjon, kjølinnfesting m.v som et strategisk konkurransefortrinn.

 

Dette er etter min oppfatning tillitsvekkende, mye mer tillitsvekkende enn verft som først og fremst markedsfører båtene sine med å skryte av volum og hvilken type lim de smører på i kjølinnfestingen... 

 

Etter hva jeg har registrert, har Dehler ikke endret på denne strategien etter at verftet i kjølvannet av konkursen ble overtatt av Hanse.

Link to post
Share on other sites

Til saken: Jeg synes videoen viser på et overbevisende vis at denne båten tåler en støyt.

 

Ærlig talt, denne video'n er da bare amatørmessig sprøyt, og har ingenting med testing av egenskaper å gjøre. Hvis Deheler selv har noe med denne video'n å gjøre viser det bare at de er useriøse.

 

Siden du poster dette i en Baviara-tråd: skulle dette være noe slalgs "bevis" på at en Bavaria ikke er like solid? I så fall burde det i det minste være en eller annen sammenligning?

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det tror jeg ingenting på. 

 

Bavaria-båtene har vært utsatt for en lang rekke alvorlige uhell som følge av svikt i kjølinnfestingen.

 

Dehler-verftet, derimot, har i alle år lagt vekt på å konstruere vitale deler av båtene - slik som kjølinfestingen - ekstra solid. Se bare på antall kjølbolter, dimensjoner på kjølboltene - og ikke minst: Dimensjonen på anleggsflaten mellom kjøl og skrog.

Link to post
Share on other sites

Den dehleren som ble kondemnert her vest, fikk seriøse problemer med delaminering etter grunnstøting pga vannintrenging i sandwichen. Bruker de fremdeles sandwich også under vannlinjen? Eller var det kun i en periode på slutten av 90-tallet at de glemte "å konstruere vitale deler av båtene - slik som kjølinfestingen - ekstra solid"?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det kjenner jeg ikke til. De båtene jeg kjenner (en 36 foter fra 1990, og en 41 foter fra 1995) har begge sandwich (balsa) i skroget over vannlinjen, og enkeltlaminat under. Kjølinnfestingen er meget solid, med innebygde forsterkninger av metall som tar opp kreftene og fører de over til skrogforsterkninger i form av langsgående og tversgående stringere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...