Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Jeg har endelig Volvo Penta og endelig eier jeg en motor som fungerer 100% , støyer og vibrerer mindre enn noen motor jeg har hatt tidligere , instrumentene dugger ikke og fungerer slik de skal. Hadde jeg skullet kjøpe ny båt i dag og valget sto mellom VP og f.eks Yanmar så hadde sjangsen vært stor for at jeg hadde valgt volvo igjen så det er nok ikke likt for alle , kanskje det har noe å si at min er montert i Frankrike :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er neppe noen stor overraskelse at Volvo Penta sine instrumenter dugger når de ser antydning til fuktig luft, det er nesten slik at de dugger bare på en dårlig værmeliding. De er rett og slett ikke laget for maritmt miljø... Dette er noe som som føyer seg pent inn i rekken på svakheter med Vovlo Penta.. Skulle gjerne sett at de valgte bedre underleverandører, og kuttet ut den Svenske kvaliteten.. Turtelleren min som er merket med Vovlo Penta, fungerer ikke når det er fuktig ute som i dag... Tror jeg må ta en telefon til Sjur og be om en ny en..

 

Er det VolvoPenta-motoren du skal be Sjur om en ny en, Sydvesten, eller er det bare turtelleren?

Link to post
Share on other sites

Jeg har endelig Volvo Penta og endelig eier jeg en motor som fungerer 100% , støyer og vibrerer mindre enn noen motor jeg har hatt tidligere , instrumentene dugger ikke og fungerer slik de skal.

 

 

Ops. Vi snakker her om en Volvo Penta montert inn i en BAVARIA, Enzo. Ikke en Dufour. Da stiller det seg anderledes skjønner du. Ref. hva jeg ellers har lært av andre skribenter i denne tråden.......

 

....men for all del...tilbake til saken :seeya:

Link to post
Share on other sites

tja kanskje??? ikke for å ha sagt noe om noe hvilket båtmerke som er best på det ene og andre .. men installasjonen kan være vel så viktig som selve enkeltproduktet.

ellers vil jo en installasjon være avh. av andre installasjoner ombord som fester/lufting/plassering osv .. feks. vil samme produkt (motor/rigg/inndredning osv) kunne være mer utsatt for vibrasjoner/slag på en båt med en skrogform ift. enn annen osv. Uansett hva som forårsaker en svakhet så er totalproduktet som vi vet ikke sterkere enn det svakeste leddet og da må man og ta med brukeren som ofte ikke passer på oljeetterfylling, etterstramming av slangeklemmer osv ..

Redigert av seilbaat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis han seilte så ripa var nedi uten at båten kastet styringen, tyder det på at bavaria endelig har fått til et dypt nok ror.

 

Det var ikke det jeg hadde i tankene Jeanneau.

Jeg antar at Lanber bare var ute for å tyne båten sin, men dersom ripa går i så har båten for mye seil oppe. Krengingen blir for stor. Båten blir for logjerrig og det tapes fart. Kan bare sammenligne med egen båt. Hun liker ikke å bli seilt med stort mer en 15 grader krenging.

Men jøss, gøy er det lell.

Link to post
Share on other sites

Du har delvis rett Mulligan, det ble ikke mer fart der. Det som skjedde var vinden som skiftet retning med noen grader i et vindkast. Slo oss godt ned i vannet med ripa.

Verre var det når vi kom utaskjærs, da var vinden stabilt sterk og det føltes definitivt som vi hadde for mye seil oppe. Det gikk greit det også, ingen overraskelser. Gjorde mellom 7 og 8 knop utover. Mulig det er bare jeg som er pysete.

Har ikke fått den store følelsen med seilene enda, skal ut å jobbe med det i ettermiddag / kveld. Meldt 4-5 m/s.

 

 

Det var ikke det jeg hadde i tankene Jeanneau.

Jeg antar at Lanber bare var ute for å tyne båten sin, men dersom ripa går i så har båten for mye seil oppe. Krengingen blir for stor. Båten blir for logjerrig og det tapes fart. Kan bare sammenligne med egen båt. Hun liker ikke å bli seilt med stort mer en 15 grader krenging.

Men jøss, gøy er det lell.

Link to post
Share on other sites

Bare sunt å være litt pysete.

Jeg har som regel at dersom jeg funderer på ett rev før jeg legger avgårde, så setter jeg ett rev. Funderer jeg på to rev, så setter jeg to rev. Mye lettere å slippe dem ennn å reve.

Også anbefaler jeg at du monterer på blokker på rekkestøttene til rullegenuaen. Koster noen hundrelapper. Det er en investering du vil være glad for den dagen det virkelig blåser opp.

Link to post
Share on other sites

Også anbefaler jeg at du monterer på blokker på rekkestøttene til rullegenuaen. Koster noen hundrelapper. Det er en investering du vil være glad for den dagen det virkelig blåser opp.

Derom strides ikke de lærde:

 

Det som bør gjøres her er å montere nye blokker klamret rundt rekkestøttene til linen til furlexen.... det bør nok gjøres uavhenging om en har tenkt på nett eller ikke siden det vil lette reving av genoan etter mitt syn.
Link to post
Share on other sites

Hei Lanber, og gratulerer med fin båt.

 

Jeg ingen seiler, men snakker av og til med venner som seiler og hører litt om hva de sier om hard seiling. Du vet sikkert dette ut og inn fra før, men litt på skjemt - pass på så du ikke sprenger skuta før den er innseilt. :wink:

 

I hvert fall ikke bli lurt frem på av diverse andre med "skarpseilere". :nono:

 

Lykke til videre. Veldig fin og oppriktig streng dette

:sailing:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Mulligan har selvsagt helt rett i det han skriver (også når det gjelder blokker på rekkestøttene, bare så det også er sagt :wink:) Hastigheten går ned når krengnignen blir for stor. Dette gjelder i aller høyeste grad moderne seilbåter som har relativt stor bredde. Forøvrig vil jeg minne om at korrekt trimming også vil gi redusert krengning. Poenget er å få til størst mulig drivende kraft og minst mulig krengende kraft på seilene (eller snarere en god ballanse mellom disse kreftende).

Link to post
Share on other sites

Krenging: Riktig det som sies om mye krenging. Mindre enn 15-20g er mest effektivt. Kjøp en krengingsmåler. Men av og til er det vindøkning i kortere tid eller kastete vind hvor man ikke rever, og da er det jo greit at båten ikke broacher. I regattaer hadde jeg med min B32 god erfaring med å styre "for høyt" i vindkast. Vinner god høyde på det og unngår for mye krenging (med tilhørende stor avdrift).

Det er forøvrig mange år siden Bavaria var plaget med broaching (tidlig 2000). På B32-en var det aldri problem selv med alt for mye krenging (har derimot nesten blitt påkjørt av båter som har broachet ved siden av meg). Har og seilt en del B38 uten problemer.

 

Spenningsmåler: Er det noen som kan anbefale en god spenningsmåler. Jeg har prøvd en (vet ikke merket), men den ga helt andre resultater enn "tommestokkmetoden"

 

Blokker for rullegenua: Bør det være "ruller" på alle rekkestøttene, eller er det nok med lineløper på de rekkene hvor vinkelavviket er lite?

Link to post
Share on other sites

Spenningsmåler: Er det noen som kan anbefale en god spenningsmåler. Jeg har prøvd en (vet ikke merket), men den ga helt andre resultater enn "tommestokkmetoden"

 

Har en Vajert av merket Vari Vant Båtteknikk AB som jeg kjøpte på Seasea i Bærum, funker bra for meg så langt. Finnes i størrelser 2-4 mm, 4-6mm, 6-8mm og 8-10mm.

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Denne Spinlock typen er jo helt tilsvarende det hullet som Bavaria bruker i sine rekkestøttefester, så dermed kan vel neppe Spinlock systemet være helt stuerent det heller om jeg har skjønt spesialisten på forumet som har kritisert løsningn til Bavaria flere ganger i den siste tiden. Jeg kommner nok til å endre på mitt system når jeg monterer rekkenettet an vakker dag, og går da muligens for dette Spinlock systemet slik at kritikken kan opprettholdes

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

ledeblokk.gif

 

Jeg bruker denne fra Selden. Det følger fem stk. med hver Furlex.

Ikke den helt store kvaliteten, men grei nok. Den akterste er byttet ut med en i syrefast så jeg kan ta lina på vinsjen. Det tåler ikke Seldenblokka. Alt får en dæsj med Holt toughlube hver vår.

Link to post
Share on other sites

Det er disse fra spinlock jeg har sett på.

Nå trenger jeg ikke winchen for å rulle inn selv om lina ligger bak rekkestøttene, så jeg trenger kanskje ikke disse rullene?

Er det noen som har montert disse som kan gå god for at genuaen blir en god del lettere å rulle inn? Er det bare litt effekt så har jeg mange andre måter å hive pengene i havet på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har montert disse som kan gå god for at genuaen blir en god del lettere å rulle inn?

Eg kan ofre meg og stå ansvarlig eg :smiley:

Fra spøk til revolver, eg opplevde forskjellen som stor, brukte heller ikkje vinsj før. Nå tok eg en skikkelig gjennomgang og oppstramming av sjølve trommelen i samme slengen, så det kan jo hende noe av gevinsten låg der og.

Link to post
Share on other sites

Vannlekkasje i luka funnet. Den var ikke skrudd forskriftsmessig på. Rart at slikt slipper gjennom kvalitetskontroll, det ville kostet 5 Euro på fabrikken. Istedet koster det minst 100 ganger mer å ordne i felt i Norge.

Som han sa servicemannen, du har ikke hatt veldig mange feil. Ikke enda iallefall. Han har jobbet for et annet, konkurrerende og europeisk merke før og kunne fortelle han var "arbeidsledig" nå for Bavaria sammenlignet med da.

 

Fått riktige innstillinger på autopiloten også, gleder meg til å se hvor stor forskjell det er.

 

Uansett glad ting ordner seg :-) Raskt levert var det også, sa fra om saken på søndagen.

Da begynner det å se bedre ut. Kanonvær på sørlandet. Må bare få pusset ferdig snekka og fått den på vannet, den skal selges til helga....ellers hadde jeg vært til sjøs nå!

Link to post
Share on other sites

Fått riktige innstillinger på autopiloten også, gleder meg til å se hvor stor forskjell det er.

Hva var trøbbelet med autopiloten? Forsto det slik i et tidligere innlegg at denne ble kalibrert i Danmark med rep. fra LP ombord?

 

Det at båten ikke var skikkelig rengjort, og ble overlevert av en "nowise" - tror du det har en sammenheng med at overleveringstidspunktet ikke var skikkelig klarert?

Link to post
Share on other sites

Tja, autopiloten var satt opp som "motorbåt" Ikke rart den jobbet konstant.

Det var rett og slett hastverksjobb i Danmark. Nå tror jeg resultatet ville blitt akkurat som det ble selv om vi hadde kommet 1 dag senere som LP trodde. Båten var "klar" for levering fikk jeg beskjed om mandags morgen, de skulle bare kalibrere autopilot. Det ble gjort, den ble bare ikke satt opp riktig.

 

Vil nødig henge ut LP, de gjør veldig bra arbeid og skal ha skryt for mye. Blant annet ekstrabestilling jeg gav veldig sent som gjorde båten måtte enda en gang inn i monteringshall. De er fleksible sånn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...