bjoris Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 (redigert) Det var en test i Seilmagasinet for noen nr siden. Husker bare at Biltema sin må du sky som pesten. Jotun nonstop var best etter to år, sammen med et annet fabrikat som eg ikkje husker. Når vi først er inne på det. Noen som har peiling på primer om det er forskjell i heft, og holdbarheten på den tetthet som ønskes oppnådd. Der jeg tar opp båten får jeg 20% på International, GelShield, antar 20 bokser på 5 strøk og så to strøk med bunnstoff... Muligens ett hardt først. tips på det? Vel, skal lete litt her i arkivet, det er nok mye om temaet vil jeg tro. Nå hadde vogna deres tatt kvelden så mulig det blir litt utsatt nå hvis jeg ikke får lånt meg en krybbe og tatt den med mobilkran... Redigert 19.Mai.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 Nå er det dags for opptak og bunnstoffing:) har ikke valgt produkter enda, må lese litt her på Baatplassen om hva som anbefales... VC Tar2 til priming (3-6 lag ettersom hva du gidder) og VC17 bunnstoff. Må ikke finne på å bruke noe annet på en splitter ny seilbåt. Spør Nefertiti - han har akkurat skrapt og slipt seg ned til gelcoat for å få på ovennevnte kombinasjon. Du kan bare starte rett på uten jobben med å fjerne alt gammelt (må mattslipe såklart, men det gjelder jo uansett). Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
truls8 Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 VC17 i testen i seilmagasinet. VC17m Extra er et hardt bunnstoff som aldri byg- ger seg opp i tykke lag. Det vulkaniserer seg med gamle sjikt og gir en me- get sterk og glatt flate. Inneholder Teflon. Dette er et stoff som tradisjonelt har vært mye brukt av regattaseilere. Dette er det eneste stoffet hvor du faktisk blander inn kobber- pulver før stoffet påføres. Etter 12 uker kom den første antyd- ning til slim på undersiden av platen, og det var testens nest beste. Selv etter 16 uker var det slimfritt på undersiden. Etter to sesonger hadde stoffet noe mer slim enn Hempels harde stoffer, men nesten alt ble borte når du drar forsiktig over med en myk klut. Det var ikke noe rur el- ler annen groe på stoffet. Det er ikke billig å bunnsmøre med VC17m Extra. Selv om førstegangs kost- nader er som de andre produktene fra Hempel og International, blir de årlige kostnadene testen nest høyeste. Interna- tional anbefaler 2-3 strøk, så går du for det tredje strøket i tillegg, blir prisen yt- terligere 50% høyere. Du kan vente 3 må- neder med å sjøsette. Et meget godt og dyrt produkt hvor du utmerket kan ligge to sesonger i vannet. + • Første slimet dukker opp etter 12 uker • Lite slim etter en sesong • Mesteparten av slimet lar seg fjerne med klut • Kan ligge to sesonger i vannet • Bygger ikke lag – • Høye førstegangs kostnader • Høye årlige kostnader • Mer slim enn snittet av de harde et- ter to år Hvis noen er interessert så kan eg sende testen til dere, send meg en IM. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Mai.2008 Del på Facebook Svart 19.Mai.2008 (redigert) Min båt hadde 22 månder på sjøen uten antydning til groe eller noe med VC17 bunnstoff.... løftet den opp 5. mai, sjekket og satte den rett ut igjen... var kun en noen få kvadratcm med rue på propellen som ble rengjort med en liten trepinne der og da... samt vannintaket ble sjekket... Det hele tok 10 minutter, men det var fordi karnføreren tok en kopp kaffe... Ikke noen grunn til å stoffe i år heller, så neste gangen den skal opp er ettersigende august september neste år.. Kvalitet holder seg like bra år etter år.,.. Redigert 19.Mai.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
bjoris Svart 20.Mai.2008 Del på Facebook Svart 20.Mai.2008 Hadde egentlig slått fra meg dette da det ikke gis garanti for forhold som kan skyldes tæring forårsaket av kobberbunnstoff. Dvs at jeg fort kan få problemer dersom det er en teoretisk mulighet for at en feil kan skyldes dette... Noen andre som har slikt krav i garantivilkårene? Jeg skal sjekke med Nelson hvordan de forholder seg til dette... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Blue_Dragon Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Har du fått ordnet motoren nå? Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Hva slags garanti er det som ikke gjelder ved bruk av VC17? For meg høres det ut som en heller burde holde seg unna Nelson enn VC17. Det er da vitterlig kobberstoff i så og si alt av bunnstoff? Hva er det som skal tære? Putter Hanse ting på båtene sine som korroderer? Takke meg til min 25 år gamle båt.... International sine produkter (VC Tar/VC17) er bra greier. Evalueringen er med litt forbehold da jeg bare har ligget ca 1 måned på sjøen etter å ha byttet til VC17. Foreløpig har jeg ikke merket noe vekst. Fartsøkning er det, men det er jeg nok redd for skyldes mest ny Genoa.... Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 (redigert) Har du fått ordnet motoren nå? Båten ligger hos Nelson nå og Yachtsenteret skal bytte bunnpanna på mandag og tirsdag. Nelson retter småfeilene nå, men trenger riggere for å få av riggen slik at en kan finne ut av lekkasjen i mastefoten. Dette skal skje i løpet av uken så da blir det henting igjen kommende helg. 2 uker uten båt nå er kjiipt, men mor er kjempehappy, for ute i hagen står den en minigraver som har gått fra kl. 09 til kl. 22 i dag... Puh, men gud det var jo morro med slik graver... Stort leketøy for store gutter ja... Jeg er happy med håndteringen til Nelson sålang, det er en veldig god dialog, Jørn i Stavanger er svært opptatt av at jeg kommer med absolutt alt jeg ikke er fornøyd med uansett hvor flisespikkeri det er, er jeg ikke fornøyd så vil de vite om det. Det er dermed ikke garantert at de tar alt jeg mener er for dårlig, men jeg syns det er en bra tilnærming og tross enkelte svært så detaljerte punkt i lista så har jeg pt ikke fått noen tilbakemelding på at de ikke godtar alle reklamasjonene mine. Alt dette skulle bare mangle, men iflg div rykter så er dette langt over det en kunne frykte og helt på linje me det jeg forventer av en seriøs leverandør, hverken mer eller mindre). Så får vi se om tingene faktisk har blitt ok, det gjenstår å se pt. Hva slags garanti er det som ikke gjelder ved bruk av VC17? For meg høres det ut som en heller burde holde seg unna Nelson enn VC17. Det er da vitterlig kobberstoff i så og si alt av bunnstoff? Hva er det som skal tære? Putter Hanse ting på båtene sine som korroderer? Takke meg til min 25 år gamle båt.... International sine produkter (VC Tar/VC17) er bra greier. Evalueringen er med litt forbehold da jeg bare har ligget ca 1 måned på sjøen etter å ha byttet til VC17. Foreløpig har jeg ikke merket noe vekst. Fartsøkning er det, men det er jeg nok redd for skyldes mest ny Genoa.... Dette er Hanseverftet som har regler mot så det nytter ikke å skyte Nelson her. Det som er poenget er at de er livredd for at noen skulle være så dumme å smørre VC17 direkte på det lille av rorstammen (aluminium) som er synlig mellom ror og rorhylse. Gjør du det så har du et problem, det er også en risiko for at du tross grundig priming ikke har fått dekket alle stedene med primer (det er vanskelig å komme til over alt på denne lille delen av rorstammen). Derfor er det nok en mulighet for at noen klarer å få Vc17 direkte på aluminumen som er et svakere metall enn kobber. Nå stemmer det at det er kobber i alle bunnstoff, men det er jo x antall ganger mer i Cv17 og annet kobberstoff enn ordinært bunnstoff. Jeg valgt å smørre med VC17, men har for sikkerhetsskyld smurt med alusafe over primeren ved roret og på drevet samt på alle gjennomføringer så skulle jeg var 100% sikker på at det ikke ble noe problem. Sålenge jeg gjøre det slik blir det heller ikke noe problem med garantien. Nå tror jeg nok det er svært vanskelig for Hanse å nekte folk å bruke dette stoffet når de samtidig selger regatta-turbåter, men, men... Har pt ikke sett noe om det på Hanse-forumet... Hvilket metall er egentlig andre båters ror laget av. Er det bare Hanse som driver med aluminium-ror? Redigert 7.Juni.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Nefertiti Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Jeg innbiller meg at syrefast stål er det vanligste materialet for rorstammer... Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Syrefast er nok vanligst på litt eldre båter og "tradisjonelle" båter, men mange performance cruisere og racere bruker nok de nye fra Jefa i Aluminium for å spare vekt. Hanseverftet burde jo opplyse om at det er det som er problemet, men etter at en båt sank som følge av rorfeil, tar de vel ingen sjanser. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Hansebåten som sank i Irskesjøen på grunn av at roret brøt sammen hadde en hjemmelaget brakett til autopiloten.Båten hadde tidligere krysset Atlanteren så de var heldige at den sank utenfor Howth ganske nær land og ikke midt i havet. Ingen har klandret Hanseverftet for det havariet. Sitér dette innlegget Link to post
Måke Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Er i samme situasjon når det gjelder valget av bunnstoff. Henter min Hanse 370 i Greifswald snart, og tar stoffejobben når jeg kommer hjem. Ser også klausulen om "kobberholdig bunnstoff". Det er ikke en formell del av kontrakten, men kommer inn i "Informasjonsfolder til nye Hanse-eiere". Min gamle gode 1/2 tonner er nå solgt, og den har hatt nesten alle typer av bunnstoff fra jeg kjøpte den i 1979. Nå har innholdet i stoffet endret seg over tid, så de historiske erfaringene er mindre viktige nå. Men erfarte at både de harde og de selvpolerende stoffene ble dårlige utover 90-tallet. Det var vel tinnet som forsvant? Gikk derfor over til VC 17 i 1998 etter den store nedslipingsprosesen av gamle synder. VC har stort sett holdt alger og ruer borte, men enkelte år har det grodd kraftig ved drev og nedre del av kjøl og ror. I de første årene hadde jeg klart renere båt enn naboene på opplagsplassen. Men jeg tror dette ble likere de senere årene. Jeg har lagt på ett eller to lag VC17 hvert år, selv om det sannsynligvis ikke hadde vært nødvendig. Slim/alger har det alltid vært, men en grundig trykkspyling ved opptaket om høsten, har gitt ren båt. Men, jeg ser nå i Seilmagasinet nr 2 i år at de "ordinære" bunnstoffene nå gir samme eller bedre resultat! til bare en brøkdel av prisen. Førstegangskostnadene er omtrent like, og de må jo "avskrives" over tid. Alternativene ser ut til å være: Hempel Hard Racing 2.gangskost 35fot: kr.638,- Rangering: 1. sesong:1 2.sesong:2 Jotun Penguin NonStop 2.gangskost 35 fot: kr.797,- Rangering: 1.sesong 3 2.sesong 1 VC17 2.gangskost 35fot: kr.2297,- Rangering: 1. sesong:2 2.sesong:4 Jeg tror valget må være mellom hardracing og selvpolerende. Hva som gir minst motstand i vannet er jeg neimen ikke siker på. Som mangeårig medlem av VC17 menigheten tror jeg nok VC17 glir best, men prisen da... Det var mye jobb med hardracing, og lagene flaket jo av enkelte steder, men det tror jeg kom av at jeg slurvet med vedlikeholdet. Måtte raskt på sjøen. Selvpolerende krever jo også noe vedlikehold. Alt dette slipper man jo med VC17 - men til en solid pris... Tja,hva blir det til...? Sitér dette innlegget Link to post
Nefertiti Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Min erfaring var at VC17 ikke var spesielt mye dyrere enn Hempels selvpolerende som jeg brukte før. VC Tar og 17 var nesten dobbelt så drøyt. Dessuten fikk jeg begge deler til lavere pris enn det Seilmagasinet opererer med. Jeg fant ut at jeg trenger 1,5 boks per strøk med VC17 for min båt (34 fot). Neste sesong tar jeg vel 2 strøk, hvordan 2.gangskost da kan bli 2297.- forstår ikke jeg, med mindre det er en særs stor 35 foter.... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Hvilket metall er egentlig andre båters ror laget av. Er det bare Hanse som driver med aluminium-ror? Akslingen er 35 mm. syrefast. Rorbladet er vakumstøpt GRP. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Hvilket metall er egentlig andre båters ror laget av. Er det bare Hanse som driver med aluminium-ror? Sun Flyer har rorstamme i carbon. Dette var standard fra verftet på denne båten. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Careka Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Selv brukte jeg Seajet 033 2 strøk tror det gikk med 7 liter på hvert strøk. 41 fots båt, hadde litt godstoff oppi båten var på vannet i over 2 år, kun tynn slimhinne på båten, litt slitt i vannlinja. Huske r ikke hva jeg betalte foir Seajeten, Men det funka bra. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
bjoris Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Stemmer som måke sier at det ikke står andre steder enn i info til nye eiere, men det vil påvirke garantien iflg Nelson... 5.500 kom på det på for min del med 6 strøk VCtar og 3 strøk VC17. Det gikk 7 bokser VC17 og 10 liter med VCtar. Tror jeg smurte litt tynt med primer, men mange og tynne lager er bedre enn få og tykke... Fikk 20% på utslagspris, ca mener jeg å huske... Merket ingen forskjell for motor ifht når båten var glatt under, nøyaktig samme verdier på logg/turtall, antar det er bra... Når båten koster opp mot 1 mill er jeg svært lite opptatt av om bunnstoffet koster 4000 eller 5000, jeg vil ha det som er best... Men jeg ser at det kan diskuteres hva som er best, jeg er mer opptatt av at det skal være lite jobb og ikke nødvendig å slipe ned enn dette med farten... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Servicemannen Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Syrefast er nok vanligst på litt eldre båter og "tradisjonelle" båter, men mange performance cruisere og racere bruker nok de nye fra Jefa i Aluminium for å spare vekt. Hanseverftet burde jo opplyse om at det er det som er problemet, men etter at en båt sank som følge av rorfeil, tar de vel ingen sjanser. Aliminium er brukt også i billigre Cruisere ikke på grunn av vekt heller er de prisen som gjelder til å få ned sluttpris til kunden. Syrefast er blitt dyrt og rorsystem kan ha store metariell kostnader. Bavaria bruker eks. aliminium rorhylse til nyere båter. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
salhus Svart 8.Juni.2008 Del på Facebook Svart 8.Juni.2008 Hei ser med intresse diskusjonen rundt kobber i bunnstoff contra garanti Den tidligere selgeren i NM stavanger anbefalte Coppercoat til alle som kjøpte hanse da han var der?? Det vil bli interessant å se hvordan Hanse vil håntere dette ved eventuell skader. Kan forøvrig ikke fatte at det lages båter i dag der det anbefales å IKKE bruke f. eks VC17 Dette er etter min mening en falitt erklæring fra Hanse, og det virker som at de prøver å dekke seg for alle eventualiteter Tror ikke de vil komme noen vei med dette i en event. sak (vil det neste bli at det ikke anbefales f.eks kevlarseil?) Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 12.Juni.2008 Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Da har båten vært hos Nelson i snart 2 uker, men den ene uken har gått med til å få båten til Yachtsenteret for bytting av bunnpanne og 50 timers service. De har jobbet med båten fikset en del av de mindre tingene, bestilt nytt storseil blant annet, jeg er dog litt skeptisk til den løsningen da jeg ser at flere 350er har samme problem. Ergo er det nok fare for at det nye storseilet også er for langt. Har målt mellom punktene på masta og de er ok ett sted mellom 13,14 og 13,17, målet er 13,18. Det jeg ser på forumet er at enkelte mener at seilet kommer for høyt nede ifht merket, men Nelson mener at merket er satt rett nede så... Vel, vi får se. Vi får håpe at Yachtsenteret er ferdige med båten for det var bestilt riggere til i dag for å ta av riggen for sjekk av lekkasjen inne i mastefoten. Får jeg fikset motor, storseil og lekkasjen på mastefoten er det viktigste gjort. Hadde vi fått fikset putene også da så hadde det vært flott, men det glemte jeg å spørre om. Øvrige ting er småting som jeg ikke gidder å la båten ligger i Stavanger lengre for å få fikset, det er ting vi kan bruke vinteren på isåfall. Uansett, vi planlegger nå en uke i Ryfylket. Nå skal vi allefall vite at båten er 99% ok før vi setter kursen nordover igjen. Det er mye styr med ny båt, men vi angrer ikke et sekund på valget tross merarbeidet vi har fått. Slik er det jo ofte en har jo gode argument for hva en velger og dermed er man kanskje innstilt på å jobbe litt for at det skal bli bra. Jeg syns Nelson gjør det en kan forvente, jeg syns ikke det er realistisk å forvente raskere fiks enn det jeg har fått nå når problemene er slik de er. At båten har for mange feil er jo helt udiskutabelt, det er nesten provoserende å se måten en del ting er gjort på, det ville ikke gått lengre tid å gjort det riktig!!! så her har Hanse fortsatt en lang vei å gå... Synd for produktet ellers er jo så spennende og bra... Vel, ny rapport følger når jeg har fått overtatt båten og gått over det som er gjort... Det er jo først da jeg ser om det er ok eller ikke... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Lanber Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Juni.2008 Du kunne fått en landmåler til å måle høydeforskjellen prismeløst rett på masta med kikkert. Nøyaktighet bedre enn 3mm. Minner meg på at jeg skulle sjekke hvor høgt jeg egentlig er. Det oppgis forsjellige mål. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Sun Flyer har rorstamme i carbon. Dette var standard fra verftet på denne båten. SF 43 i Watski Two Star mistet roret ved Færder. Her kan det være snakk om tidl grunnstøttning osv. Men ville sjekket litt rundt nå som vanntemp er såpass høy. Både innv og utv. Forøvring er mannskapet ved godt mot ref seiltv. Mange skader på båter denne seilasen. Tøft vær Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sydvesten Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 (redigert) SF 43 i Watski Two Star mistet roret ved Færder. Huff da... det er ikke bra at et ror bare ramler av på denne måten. Redigert 19.Juni.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Chrian Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 (redigert) SF 43 i Watski Two Star mistet roret ved Færder. Her kan det være snakk om tidl grunnstøttning osv. Men ville sjekket litt rundt nå som vanntemp er såpass høy. Både innv og utv. Det er garantert en tidligere grunnstøting som er skyld i dette, roret kan umulig bare falle av en slik båt med carbon i rorstammen. Redigert 19.Juni.2008 av Chrian (see edit history) Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post
bjoris Svart 26.Juni.2008 Del på Facebook Svart 26.Juni.2008 (redigert) Da er båten vel hjemme igjen etter sitt opphold hos Nelson. Mesteparten av tiden gikk med til å bytte bunnpanne, Yachtsenteret hadde båten en hel uke. Nelson har likevel fått fikset en del, blant annet det absolutt viktigste, lekkasjen i masta. Øvrige lekkasje eller svettinger må en vel si har faktisk gitt seg så nå er båten 100% tett såvidt jeg kan se og det er deilig, jeg trives ikke med båter som lekker litt her og der. Vi har nå vært på tur (dvs ligget i Stavanger) i nesten en uke i kuling og regn så det har vi fått sjekket sikkelig nå! Riggen har vært av og er også trimmet på nytt, jeg ser at undervantene er mye slakkere nå enn før og det gir en bedre bus i masta som før var veldig rett i toppen, uansett trekk i akterstrammer. Jeg syns også båten går både fortere og høyere på kryssen enn før, iallefall fortere. Det er fortsatt en liste med ugjorte ting, men det eneste jeg syns er kritisk som gjenstår er storseilet og det skal jeg få nytt. Det er bestilt, det skal sendes så jeg slipper selvsagt flere turer til Stavanger. Resten av tingene som gjelder finish skal tas av den omreisende mekanikkeren og øvrige tekniske ting skal et lokalt verksted fikse. Det blir nok ikke så mye gjort før til høsten nå. Jeg seilte båten singelhanded hjem fra Stavanger nå (tirsdag og onsdag) og hadde mellom 8 og 11 m/s i Boknafjorden, nord-nord-vest. Det gjorde at jeg endelig fikk testet båten i skikkelig motvind. Gikk med to rev i storen og godt innrullet fokke, men likevel gikk den 6,5 knop på krysen som er ca 40 grader. Jeg syns dette er meget bra, det var noe sjø også selvsagt. Når jeg kom opp i Karmsundet holdt vinden seg fortsatt og pga amen lot jeg de to revene stå, men slapp ut fokka helt. I rossene var jeg over 7 knop fortsatt med 40 grader. I tillegg til for meg en imponerende fart ble jeg både imponert og glad av å kjenne hvor utrolig godt roret sitter, selv i de sterkeste rossene som gav godt over 20 knop på målerene og mye krenging så holdt jeg lett kursen og når det løyet igjen skjøt båten fart og jeg tippet 7 knop mange ganger etter å ligget på ca 6,5 knop når krengningen ble stor. Dette var til og med med gummibåten på slep... Vel, jeg er knallfornøyd, eneste som er trist nå er været så pt blir det nok noen dager hjemme... Her er fornøvrig en video jeg har lagt ut på Youtube fra henteturen... bare raskt og brutalt redigert på kort tid... Redigert 26.Juni.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.