Jump to content

Lanber & Bjoris henter båt. Bavaria vs Hanse


Lanber

Recommended Posts

Her var filmen, ja... og en liten snutt fra når jeg seilte båten hjem kommer snart. Sitter her med dobbel albue og får gjort lite annet enn å putle på pcen, håper det gir seg snart med alle disse medikamentene så vi kommer oss til sjøs igjen... Mye dårlig vær og sykdom i starten på pappapermen, men, men sånn er det nå en gang...

 

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
  • 2 måneder senere...

Da har vi begynt å få en del erfaringer med både båten og forhandleren så jeg drar opp igjen tråden for å få den mer fullført og fint om du Lanber også meddeler det du har opplevd til nå.

 

Vår båt har vært alt annet enn feilfri og det er gjengangeren hos alle Hanse eiere jeg har snakket med. Det er synd for det er svært mye bra ved disse båtene. Håndteringen fra forhandler har vært tema mange ganger. Jeg har vært en tolmodig mann og har ikke brukt så mye energi på feilene hverken overfor meg selv eller forhandler. Vi har brukt båten svært mye og har blitt mer og mer glad i den.

 

Våre feil har ikke vært kritisk for bruken (dvs det to problemene som var det ble fikset i juni), men det er irriterende med matt gelcoat enkelte steder, puter som rivner på undersiden, seil som topper i masten (det er nå avklart at bommen står forhøyt) og en dusjpumpe som egentlig er en pentrypumpe, dårlig varme i forkabin og toalett, varmtvannsbereder så holder svært lite på varmen og en badeplattform som allerede har begynte å få krakeleringer... Utover dette er det ren finish og slurvete monteringer.

 

I går kom det er firma West Coast Yachting opp med to hyggelige nederlendere. Dette er to riggere som faktisk kunne en hel del om andre deler av en båt også. Vi brukte over 2 timer på å gå gjennom båten fra a til å. Da ble mye tid brukt på å studere seil og andre ting enn det som stod på min liste over reklamasjoner. Nå skal de tilbake til Nelson så får vi se, antakelig må båten til Stavanger igjen og det er en fin høsttur det så jeg ser ikke svart på det, men det tar tid og koster penger så ideelt sett skulle det jo blitt tatt her, men jeg krever blant annet skroget polert opp på nytt pga en del områder der det er matt, jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, men det spørs jo om jeg får dette dekket, det er litt flisespikkeri, men jeg syns båten skal være strøken i skroget når den er ny... Dette er noe de mente Stavanger Plastservice må ta for å få det 100%.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Som Bjoris sin båt har ikke vår B31C vært feilfri.

Det har for det meste vært irriterende ting som feildesignet kjettingkasse til ankret akter og annet småplukk.

Det eneste som jeg syntes har vært graverende var at luka rett bak masta ikke var festet med mer enn 4 skruer som gjorde at det ble vått inne når det la seg våt snø på dekket etter påske. Ble ordnet iløpet av 2 dager etter jeg ringte LB.

 

Alt har vært ordnet ganske så raskt og greit, eneste som tok tid var å få kjettingkassen ordnet, men så var det ferietid også. Ble ordnet før vi dro avgårde.

 

Henting hos LP i Danmark var en nedtur ser jeg i ettertid, det fordi han som hadde overlevering av båten ikke visste så mye om produktet, som forskjell på forbruk og startbatteri.

Var med å hente en annen båt der en god mnd senere og da var det noe helt helt annet, topp service og ingenting annet å sette fingeren på enn en slakk slangeklemme på saltvannsfilteret.

 

Båten er solid og oppfører seg fint. Hvis jeg har for mye seil oppe og farten går opp mot og over skroghastighet så må jeg bruke ror imot, broach kommer ikke før ripa er under vann. I praksis tar jeg rev i storseilet rundt 6 m/s, da for komforten. Har seilt med full seilføring i 10 m/s og det går det også.....men ikke for å ha med kone og barn.

Var på grunn i sommer, en stein som var feilmerket på kartplotter....der fikk jeg den, jeg som vet såpass mye om GPS og kart gikk i fella og stolte for mye på det tekniske. Platt lens for bare storseil, 3 knop og hvitvin i glassene. Sola på tur ned og idyllen var komplett. Da smalt det noe så jævlig, glass gikk i dørken, ungen våknet og hylskreik i frempiggen.

Fått det sjekket opp og det er ingen annen skade enn tapt bunnstoff på kjølen. Slapp med skrekken!

 

En ting jeg savner på lengre turer er en krok i cockpiten, en plass å sitte uten å bruke for mye krefter i holde seg oppreist. Dette er et poeng når man går i noe sjø over tid, fks en tur til Skagen. Fremdelen av cockpiten er fint designet med rund bue, det er ikke videre praktisk å sitte der.

For andre som vurderer å kjøpe en båt som dette bør man være oppmerksom på dette, det betyr mye for komforten.

Redigert av Lanber (see edit history)
Link to post

Hvis jeg skulle driste meg til en liten oppsummering:

 

Overlevering:

Det virker som om de er flinke i Danmark, tross Lanber sine problem. De var også flinke i Tyskland, det ble satt av god tid til gjennomgangen av båten, problemet oppstod når en skulle få ting fikset, "five minutes" er ikke 5 minutter og selv om vi var enig om alle tingene vi påpekte ble ikke alt rettet, mesteparten var også vanskelig å finne ut der og da...

 

Noe småtteri ble fikset, men du må ha ekstremt god tid hvis du forventer at alle feilene du finner skal bli rettet opp. Igjen et produkt av at båtene leveres med mye slurv mot på Bavaria så ser det ut til å være mye bedre. Hvis dette er svært viktig må en rett og slett sette av noen dager til å seile med båten i dette området og så seile tilbake og antakelig legge igjen båten. Selv om en valgte en slik løsning vil det være vanskelig å finne alt småplukket, det er svært mange detaljer på en båt... Henteturen i seg selv ble et minne for livet...

 

Produktet:

Vi er begge meget fornøyd med båtene, noe er det alltid å sette fingeren på, men jeg tror bestemet at Hansen var et bedre valg for oss en Bavaria. Antakelig var Bavariaen et bedre valg for Lanber, her foregriper jeg begivenhetene litt Lanber, men jeg forstår du er meget fornøyd. For oss har iallefall produktet med dets design, løsninger og prioriteringer vært helt avgjørende for valget, i tillegg til pris, men på pris er det ikke noe pre for noen av dem, ganske likt som sagt før.

 

Nå skal det sies at Hansene ofte blir overvurdert mtp båtfart i standard utgave, og som en vil se av testen i Seilas fikk de ikke noe særlig fart på 350en der. Det viser seg å være vanskelig å få god fart på båtene med standardfokka, for å hevde seg må det til en 110% genoa som er skjøtet tradisjonelt, det er en kostbar oppdatering en slipper på andre båter, men så er selvslåeren utrolig praktisk så jeg syns det er til å leve med, absolutt. At vi har erfart å seile fra svært mange i sommer, med potensielt raskere båter også i helt lett vind må antakelig skyldes at vi trimmer båten raskt og riktig. Jeg er opptatt av dette og mange som seiler på tur tenker ikke over dette og da blir det fort forskjeller. I regatta har vi pt slitt, men jeg syns ikke resultatene er ille, vi sliter med høyde og farten i lett vind. Spørsmålet er hvor mye vi kan hente på en ny genao, det presser seg frem, sammen med spinnaker... Mor er ikke så fornøyd, så det blir nok ett år og to før den er bedre rigget for regatta, det er uansett moro og med rett vind har vi klart å nesten bli først i mål, det er en del seier selv om mange av de andre har mye lavere LYStall...

 

Men, det var produktene jeg skulle si noe om. Ikke at seilegenskapene er uviktige, for meg er det avgjørende. Fart er langt fra alt, båten må være solid, letthåndterlig, god på roret og ha potensiale sånn at den ikke blir kjedelig med en gang... Jeg syns Hansen er god på alle disse områdene... Hanse leveres med mye feil, det tror jeg gjelder alle båtene ikke bare noen unntak. Noen har dog mer alvorlige feil, men de fleste har stort sett bare småfeil, men det er mange småfeil. Tross dette virker båtene godt bygd, i mye sjø og vind knirker det iallefall fælt i kompissen min sin Bav 36 (som jeg forøvrig seiler rundt uten problem) mens det i Hansen er så godt som knyst. Det kommer noen små knirk i helt lett vind, men når den først har lagt seg litt over det stilt, DET er deilig og svært viktig for meg... At det også er et lydløst dekk å gå på gir et inntrykk av soliditet du ikke finner i en Bavaria. Ja, så er det mye annet som er bra med Bav... Men det må være lov å trekke frem de opplevde fordelene i en slik tråd...

 

Forhandler

Det er også her klart at Bavaria går Hanse e høy gang. Jeg er likevel fornøyd med Nelson, mine forventninger har vært edruelige, selv om også jeg selvsagt kunne tenkt meg at båten ble shipshap med en gang. Nå er det også så mye å ta tak i for Nelson at jeg vil tro Lunden også hadde brukt tid på dette om det var så mye plukk i deres båter. På vestlandet satser nå Nelson på to nederlendere, den gml. servicemannen deres vet jeg ikke hvor har blitt av, men sist hørt jeg at han lå strekk ut med ryggproblemer. Lite gunstig i juni med en slik jobb. Forstår det er lettere på østlandet, men skal du kjøpe Hanse må du forvente en del dill, du må ta høyde for at du må levere båten til forhandler for fiks og du må forvente at det vil ta tid å få det fikset. Hvis du ikke kan godta det så er min anbefaling å holde seg unna, da blir båtkjøpet fort en skuffelse...

 

En kan jo spørre seg hvorfor en skal kjøpe Hanse når en må vente så mye mer tull enn på Bavaria? Det blir smak og behag, men kjøpere av Hanse er kanskje litt som Citroen eiere, vi syns andre båter blir kjedelige i forhold. Hanse gjør ting utradisjonelt og det fungerer kjempeflott i praksis og vi får mye oppmerksomhet når vi kommer til kai med vår kritthvite båt. Litt kult å skille seg ut. Så bare de får orden på kvaliteten og en raskere håndtering av problemer blir dette svært bra, da hadde jeg ikke stusset på ny Hanse. Slik det er nå er jeg mer skeptisk, selv om jeg jo vet at jeg ville gjort det igjen og jeg ville valgt en 350.

 

PS! Det er visst en skikkelig omorg. på gang nettopp med fokus på dette på fabrikken nå, tror ikke de kan leve med å levere slik de gjør nå over lang tid... Så vil noen si at det har vi hørt før... :smiley:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Denne tråden blir bedre og bedre.

...

 

Ja, det er nok litt lettere å være objektiv nå enn akkurat når en har gjort kjøpet, da er en jo litt i skyene.

 

Akkurat nå gleder jeg meg stort til "guttetur" om 1 time, da skal jeg seile til en øy i nærheten for å hente sønnen min som har vært på overnatting alene med barnehagen, så skal vi kjøre masse gummibåt og spise pølser og godtterier... Utrolig kjekt uansett båttype :sailing:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
også er et lydløst dekk å gå på gir et inntrykk av soliditet du ikke finner i en Bavaria.

Har du sittet inne i båten og folk har gått fra cocpit på babort , rundt masten og tilbake til cocpit på styrbord uten at du hører en eneste lyd ?

 

 

Disse omtalene er verdifulle og folk leser de det har jeg bevis på , da jeg skulle selge dufouren i vår så var det et ungt ektepar og så på båten , de hadde vært på tur til å kjøre inn til Oslo og skrive kontrakt på en 350 men så leste de dine poster på BP og myhanse og droppet å kjøpe hanse rett og slett fordi de ikke har lyst på alle disse småproblemene , jeg skjønner de godt jeg.

Selv ville jeg ikke kjøpt en nybåt av et merke hvor det er så mye problemer , skulle jeg f.eks kjøpe en Hanse så tror jeg at jeg hadde kjøpt en 1år gammel båt der første eier har tatt alle problemene og fått fikset de. Jeg liker hansebåtene greit jeg men blir litt redd av å lese hanseforumet.

Håper de får skikk på kvalitetssjekken på verftet , gjør de det så blir de uslåelige i det prissegmentet de ligger i.

Link to post

Enig at det er mye bedre å skrive om båtkjøpet nå 1/2 år etter, da vet man mye mer om produktet, hva man liker og ikke liker og det er mye lettere å være objektiv....i den grad en seilbåteier er objektiv når det gjelder egen båt ;-)

 

Jeg er godt fornøyd med båten, det fyller vårt behov for tiden. Jeg ser for meg vi kjøper noe større om noen år, det kan være greit å ha litt mer erfaring før det.

Skap, hylle og stueplass er bare helt topp. Overalt hvor det er mulig er det plass til å dytte unna ting og tang, slingrekant er det også tenkt på. Stuerom i ute i cockpit er så stort at 4 enorme fendere, ekstra diesel kanner, barnevogn og alle redningsvester oppbevares der. Du kan fint krabbe ned der for å komme til dieseltanken uten å få klaustrofobi.

 

Når man sitter ute så høres det stille ut når man seiler. Jeg og søstra mi var i cockpit og kona lå under i akterlugaren, ho hadde ikke samme opplevelse av stillhet som oss. Mulig at Hanse scorer bedre der, har ikke prøvd. Det jeg vet er at det høres godt nede når noen beveger seg oppe.

 

Båten er en fryd å manøvrere, det er lekende lett å legge til. Jeg bakker inn i båtplassen min uten problemer. Dette går greit selv med sidevind og propwalk er et ikke tema.

 

Det går greit å seile alene uten selvslåer, hadde kona liggende ganske så dårlig i akterlugaren og ungen sovende (!) i forpiggen ut fra Kragerø i god vind og bølger på noen m. Trodde det skulle være roligere lengre ut så jeg seilte en god time ut før jeg fant at tvert om, det var verre lengre ut og slo inn til Risør. Jeg slo over med autopilot, gjorde meg klar med fallene og gav ST6001 ordre om 100 graders kursforandring. Gikk kanonbra.

 

Vil definitivt vektlegge cockpitløsning (ie ikke buet i forkant) og ståhøyde mer neste gang enn jeg gjorde denne gangen.

Link to post
Når man sitter ute så høres det stille ut når man seiler. Jeg og søstra mi var i cockpit og kona lå under i akterlugaren, ho hadde ikke samme opplevelse av stillhet som oss. Mulig at Hanse scorer bedre der, har ikke prøvd. Det jeg vet er at det høres godt nede når noen beveger seg oppe.

Dette er ikke spesielt for din båt. Har seilt lengre distanser med et antall forskjellige båter, og soving i akterlugar er ikke lett! I regatta-modus høres det ut som om elefanter slåss i cockpit! (selv om det ikke er så mye som skjer).

Men - akterlugar og salong er allikevel klart å foretrekke framfor forpiggen hvis det er litt sjø.

S/Y Surprise

Link to post
Hvis Oddgeir kunne komme med sin erfaring med jeanneu-leveringen og en annen kunne komme med erfaring fra levering av ny beneteau, ville jo denne tråden vært en komplett sammenligning innen billigbåtene.

Det hadde ikke skadet med erfaringer med leveringer og 1 sesongs bruk av de fleste nye båter:

X-båter-Arcona-HR- og mange flere.Kunne vært meget intressant. :flag_da::flag_sw::flag:

Problemet vil alltid være hvor ærlige man ermed sine tilbakemeldinger,og det som er bagateller for noen,er ikke bagateller for andre. :crazy:

mvh

fem@il

Link to post
[...] og det som er bagateller for noen,er ikke bagateller for andre. :crazy:

:yesnod::yesnod::yesnod:

Slikt kan skape stor forvirring, ja. Jeg hadde stor nytte av å få problemlister fra andre som kjøpte samme båt på samme tid som jeg gjorde. Ulempen er at noen oppfatter dette som feil og langt mer alvorlig enn vi som brukte dette som en ekstra sjekkliste under overlevering. Mest bagateller, samlet sammen fra flere leveranser, og noen få større problemer.

Link to post

Dette med tilbakemeldinger på nye båter er altid verdifult men jeg ser ikke noe i veien for å også ta opp negative sider av båter som ikke nødvendigvis er kjøpt nye men er av nyere dato , båter er ikke nødvendigvis perfekte når de har fått 2-3år på baken.

Skulle jeg blir smårar i hodet og bestille meg en kliss ny båt i vinter så skal jeg komme med en ærlig tilbakmeldig til våren

Link to post
Har du sittet inne i båten og folk har gått fra cocpit på babort , rundt masten og tilbake til cocpit på styrbord uten at du hører en eneste lyd ?

 

Disse omtalene er verdifulle og folk leser de det har jeg bevis på , da jeg skulle selge dufouren i vår så var det et ungt ektepar og så på båten , de hadde vært på tur til å kjøre inn til Oslo og skrive kontrakt på en 350 men så leste de dine poster på BP og myhanse og droppet å kjøpe hanse...

 

Jo, jeg har vært inne også når folk går på båten, har ikke lagt merke til noe spesielle knirk eller knak da heller utenom vanlige lyder av sko som treffer noe solid;) Jeg er ganske nøye på dette, men min "kvalitetsnorm" på dette området går på at du må kunne gå på dekket uten at du hører knirket. At det kan være ørlite inne når du går tror jeg jeg kan godta. Eneste stedet jeg kan høre en og annen gang er fremme ved overgangen til overbygget og dekket, men det er et ørlite knirk. Du må ellers regne med lyd på Hansen på dekkselet der flåte kan plasseres og tauene går under til cockpit. Det er avtagbart og er ganske tynt, det gir seg litt når du står på det, men dette er ikke et sted du står ofte, ikke mye lyd, men den solide følelen finner du ikke der. Så er dette ganske høyt på båten og sikkert veldig teit å lage noe som er tyngre enn nødvendig der...

 

Ja, det var synd med de som droppet 350, de gikk jo glipp av en forbaska bra båt da, det er jo det som er farlig med å skrive at folk misforstår lett og noen leter jo etter argumenter mot et produkt. Men, vi får håpe dette var folk som ville blitt misfornøyd med hele kjøpet pga småfeil. Da er det ikke verdt det som jeg har skrevet før. Rent taktisk skulle vi nok holdt skjult de feil vi opplever, det kunne kanskje bedre 2. håndsverdi og rykte generelt, men jeg føler at det blir for dumt. Jeg er en ærlig mann som skriver om det som er negativt på samme måte som på det jeg oppfatter som positivt. I all hovedska er det jo positivt, spesielt vil jeg trekke frem cockpiten i vår 35 foter, vis meg en båt med bedre cockpit for familieseiling kombinert med regatta! Enorm plass og god ergonomi. Samme gjelder planløsning og plass nede, helt konge og når jeg nå så den nye 400 så rykket det ikke engang i lommeboka, 350en er enormt mye båt for pengene. Jeg er imponerende glad i båten min og har tross feilene aldri vært så fornøyd med en båt som denne. Det rare er at det opplevere jeg at alle andre Hanse eiere er også. Jeg har til nå ikke truffet en eneste om ikke har vært kanonfornøyd med båten, malurten er småfeil for de fleste og noen store feil for noen. Jeg har aldri hørt om kjølproblemer eller annen diskusjon om svakheter med strukturen, ex et par ror der litt av det har en naturlig forklaring...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei

 

Eg er ein av dei som har kjøpt Hanse som har hatt en del feil. Kommer ikkje til å gå inn på dei no, men det meste stammer fra hastverk i produksjonsprosessen. Kan også skrive under på at Hanse 370 heller ikkje lager knirkelyder når eg kommer hoppende med 90 kilo ned på båten. Derimot så kan det knirke litt i dekslene over tauene. Ellers så er eg godt fornøyd med båten. Den fungerer veldig bra. Det har vert en del feil og det burde ikkje være så mykje på en båt i denne prisklassen. Det hadde kostet veldig lite å luket ut disse feilene under produksjonen iforhold til hva det koster å fikse disse no.

 

Var også ombord i den nye Hanse 400 på båtmessa i Bergen, og kom fram til at det var svært liten grunn til å oppgradere til 400. Det var et fint skrivebord i lugaren framme. Det kunne vert fint, men det var også en del løsninger som er et lite steg tilbake. F.eks vinduene i sidene. Så fikk ikkje lyst til å kjøpe større båt. Godt er det.

Link to post

Hei

 

Har samme erfaringer som andre Hanse eiere bla. Bjoris.

For mye småfeil og skjønnhetsfeil som det har tatt for lang tid og få fikset. For mye mail og telefoner til forhandler, for mye irritasjon.

 

Har nå byttet ut min Hanse ikke fordi jeg var misfornøyd med båten men fordi bruksområde har endret seg siden vi kjøpte Hansen. Større båt . Har nå en fransk båt, ja og med knirk i dekk.

 

På Hansen hadde vi ikke antydninger til knirk hverken når noen gikk på dekk eller under seil selv i tøff sjø. Mitt inntrykk var at Hansen er klart mest solide av de båtene jeg har hatt.. Innredningen på båten er etter vår erfaring mer solid enn vår nye båt og ikke for å nevne seilbåten jeg hadde for noen år siden(skal ikke nevne navn)

 

Ellers synes jeg Hansen seilte godt, med selvslåer blir jo seilingen ganske så enkel. Savner den allerede når vi seiler i trange fjorder med slag i bøtter og spann.

 

 

Synes forøvrig at Nelson Marine som forhandler Hanse i Norge rett og slett ikke holder mål. Hanse var på 1 plass når vi nå skulle ha en større båt(43). Men, ikke med denne forhandleren. Synd.

Redigert av hei (see edit history)
Link to post
  • 3 måneder senere...

Jeg begynte å svare på et innlegg i denne trådene, men kom til at det ble for omfattende og ødleggenede for den tråden å få en lang avhandling om feil på båter og på Hanse spesifikt derfor limer jeg inn dette her der det passe bedre:

 

Nå ble jeg nyskjerrig, har lenge siklet etter en HAnse. Er det så mange flere feil og mangler på en ny Hanse i forhold til andre merker? Har du noe dokumentasjon eller annet som viser dette? Meget interresert. Kanskje litt OT men viktig for oss som ønsker ny båt?

 

Jeg vil si at jeg etterhvert har en bra bakgrunn for å si noe fornuftig om dette. Etter å ha overtatt og eid min nye 350 i 9 mnd og snakket med svært mange andre både på myhanse.com, her på Baatplassen.no og i sommer når vi traff flere eiere fysisk. Utfordringen min er jo å vite hvor mye feil som er på andre merker, det vet jeg ikke mye om.

 

Dette med feil på båter er nesten umulig å få noe oversikt over fordi noen eiere forteller ikke om feilene de har, skryter dagen lang, andre igjen klager over alt mulig og klarer ikke å skille på en skrue du kan bytte selv og alvorlige svikt. Så har du de som bare ikke vet bedre eller som ikke bryr seg, eller iallefall ikke oppdager alle feil og tror båten er tipp topp osv. Til slutt er det utrolig hvor forskjellig vi kan oppfatte en feil. Noen legger til grunn at når jeg har brukt 1 mill så skal jammen alt være 100% og hvis ikke skal leverandøren kommer direkte hjem og fikse alt på 1,2,3. En kan saktens være enig i den siste tilnærmningen, men slik er det ikke for eiere av Hanser og neppe for andre heller...

 

Det er lett å tro ting som ikke stemmer både på godt og vondt. Jeg tror f.eks at Bavaria etter hvert har lite feil på sine båter, det samme gjelder Jeanneau. Dufour har vi jo alle lest om, utfra det jeg har lest virker det å være mye alvorlige feil der, men kanskje er det fordi det ble stor fokus på dette. Det selges svært mange båter og en hører ofte mye om noen få av dem...

 

Vel, hvordan er dette på Hanse? Det er langt fra bra, men er det så ille at det er et stort problem? Ikke for meg og flere jeg har snakket med, men igjen noen få av de jeg har snakket med/lest om vil ikke kjøpe ny Hanse igjen. Ikke pga feilene, men pga dårlig håndtering av forhandler. Jeg har bra erfaring med Nelson i Stavanger og de i Oslo. Det har tatt tid, men vi fikk fisket det kritiske (lekkasjen i masta+en del andre ting) i ferietiden, resten fikk vente til november, det var lenge selvsagt, men har ikke vært så kritisk syns jeg.

 

Personlig syns jeg det er avgjørende å skille mellom alvorlige feil og da tar jeg med også ting som gjør at en blir påvirket i måten båten brukes og ting som er feil, men som ikke er betyr noe for bruken og som du heller ikke ser uten å studere eller lete etter det. Vel, har ikke hatt ute listen min på nettet enda, selv om jeg har fortalt om mye av det. Jeg skal tross alt ha et bra forhold til min leverandør også, jeg tror ikke de syns det er noe problem at en forteller om problem en har med båtene, problemet med å legge ut en liste er at mange har lyst til å misforstå den eller at de ikke klarer å se at en liste blir fort lang hvis du er så nøye som meg, tenk hvis noen hadde lagt ut en slik liste på en Bavaria... Tipper det hadde vært som å helle bensin på bålet. Vel, nå legger jeg den ut så får vi se...

 

DETALJER:

* Dør i forkabin er ujevn ifh til karmen, vi snakker om 0,5 cm diff på ene siden kontra andre.

* Dørstokk, her er det metallbeslag over, men ligger du på dørken ser du at hullet i skottet er noe større enn metall beslaget, kanskje 0,5 cm på det verste.

* Septikken, her begynner det å luke av slanger, dårlig kvalitet på slanger

* Rust på mutrene på bunnventilene til toalett

* Skeiv teakluke over pumpene i dusjen, dvs den passer, men ser skeiv ut

* Sluttstuss slanger varmtvann, denne skal ifg innlegg på myhanse.com være av for dårlig kvalitet, kan ryke...

* Riper i Acrylvinduene ved overtakelse

* Skruer i dørken mangler skiver

* En skrue i dørken hadde ikke truffet feste

* Manglende skrue i polstring i tak

* Teak i nedgang til salong, stygge propper etter skruer, skjolder

* Lukene ute, ujevne slik at de ikke ligger godt nedpå

* Noe rust på div rustfrie deler utevendig

* Lekkasje eksos, svært liten, men det kom noen dråper ved gange en hel dag

* Motorromsvifte, svært støyende

* Isolering av motorkasse, mangelfull

* Varmtvannsbereder, dårlig effekt

* Simrad instr, hjørnene faller av, trenger software update, min båt var blandt de første som fikk IS20

* Fugt i vindinstrument

 

STØRRE TING:

* Storseilet er for langt i masteliket

* Gennakerpin mangler i levering

* Dusjpumpe, feil type pumpe

* Varmer, dårlig effekt fremme i lugaren og på toalett

* Feil på puter, dårlig passform

* Feil på puter, stoffet på baksiden rives opp

* Lekkasje fra mast, ved kraftig regn.

* Matt gelcoat noen steder

* Badeplattform, sprekker

* Lekkasje eksos, svært liten, men det kom noen dråper ved gange en hel dag

* Noe slagside ved tom båt.

 

Det aller meste av dette er nå fikset på min båt, nye puter og badeplattform er i bestilling hos verftet. Vi har noen ting vi pt ikke har hatt tid til å diskutere, ser for meg at vi finner løsninger på det meste. Dette med slagside og varme foran er jeg spent på hva vi ender opp med.

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Enig at det er mye bedre å skrive om båtkjøpet nå 1/2 år etter, da vet man mye mer om produktet, hva man liker og ikke liker og det er mye lettere å være objektiv....i den grad en seilbåteier er objektiv når det gjelder egen båt ;-)

 

Jeg er godt fornøyd med båten, det fyller vårt behov for tiden. Jeg ser for meg vi kjøper noe større om noen år, det kan være greit å ha litt mer erfaring før det.

Skap, hylle og stueplass er bare helt topp. Overalt hvor det er mulig er det plass til å dytte unna ting og tang, slingrekant er det også tenkt på. Stuerom i ute i cockpit er så stort at 4 enorme fendere, ekstra diesel kanner, barnevogn og alle redningsvester oppbevares der. Du kan fint krabbe ned der for å komme til dieseltanken uten å få klaustrofobi.

 

Når man sitter ute så høres det stille ut når man seiler. Jeg og søstra mi var i cockpit og kona lå under i akterlugaren, ho hadde ikke samme opplevelse av stillhet som oss. Mulig at Hanse scorer bedre der, har ikke prøvd. Det jeg vet er at det høres godt nede når noen beveger seg oppe.

 

Båten er en fryd å manøvrere, det er lekende lett å legge til. Jeg bakker inn i båtplassen min uten problemer. Dette går greit selv med sidevind og propwalk er et ikke tema.

 

Ad ting jeg er misfornøyd med med min Bav 31:

 

En ting jeg virkelig begynner å hate med vår 31 foter er el luken bak. Jeg hører at det er en del som også har erfart at den har kilt seg. De ner treig og grusomt upraktisk. En manuell luke hadde faktisk vært å foretrekke. Jeg vurderer å montere en badestige utenpå denne lemmen, slik at den kun brukes når jeg ligger med hekken mot brygga. Bading o.l kan da foregå uten bruk av strøm til lemmen. Et alternativ er å få fjernkontroll til den, slik at jeg kan styre den utenfra. ( men jeg har ikke funnet noe som er billig nok enda).

 

En annen ting er lufteventilene.

 

De er i hvit plast. Tåler ingenting og er stygge ( og av en helt annen farge en gelcoaten selvfølgelig). De kunne iallefall påspandert noe i rustfritt. Jeg pønsker på alternativer for disse lokkene.

 

En tredje ting er at kabel gjennomføringen fra masta går ned i en svær svanehals på dekk. Gjett om den er utsatt hvis genoa skjøtet kommer innunder der hvis det blåser. ( men her har jeg nå surret et bånd mellom mast og svanehals, slik at den forhåpentligvis går klar. - men det er lite gjennomtenkt.

 

En fjerde ting.

 

Cocpit bordet. Det tar for mye plass. Særlig når du seiler alene og er avhengig av å bevege deg hurtig rundt i cocpit.

 

En femte ting.

El panelet/sikringspanelet er kun for videregående. Skal du koble til noe ekstra bak der bør du være utdannet ingeniør.

 

 

En sjette ting.

 

Hvorfor er det ikke standard med gardiner i akter lugar og på badet?. Er det et sted jeg vil ha gardin er det vel nettop der. :nonod:

 

En sjuende ting

 

Det er ikke noe standard løsning for å holde dørene på badet og forpigg i åpen stilling. (- greit nok det er å kjøpe noen kroker, men det burde vært standard :sad:

 

En åttende ting

 

Sluket på badet sitter ikke på laveste punkt. Her er det frem med svampen hvis du skal slippe å gå på do i en sølepytt etter å ha dusjet. :headbang:

 

men ellers er det gøy med båt. :smiley:

Link to post

Jeg må selv si meg svært fornøyd med min Hanse 320, som jeg hentet i Juni.

 

Positive sider:

Båten gir en skikkelig "wow" følelse; den vekker de riktige følelsene hos meg hva eksteriør, interiør og design forøvrig. :eek: Kanskje ikke de viktigste egenskapene, men de betyr alikevel masse.

De nye Hansebåtene må sies å være relativt stilige sammenlignet med mye annet på markedet! B@¤#% blir gubbete i forhold, sett i mine øyne :tongue:

 

Det som virkelig gjør at jeg er fornøyd med båten, uten å ha hatt eierskap andre båter i denne størrelsen å sammenligne med, er hvordan båten fungerer i sjøen. Selv i grov sjø og mye vind - fungerer båten utmerket.

Man sitter tørt og trygt i cockpit - selv over Skagerrak i liten kuling følte man seg trygg ombord. Komfortabelt var det vel ikke, men jeg tvilte aldri på at båtens prestasjoner.

Til og med samboeren min som er "oppvokst med vannskrekk" har funnet seg til rette ombord. Hun føler seg trygg, rett og slett.

 

Foreløpig har jeg ikke fått testet båten i regatta, eller noe særlig mot andre båter. Men jeg synes den fungerer meget bra så lenge det er moderat vind - i lite vind blir nok rullegenoa i minste laget.

Båten er svært "lett på roret", men som relativt fersk reder av et "større skip" er nok kraftig sidevind fortsatt en utfordring når jeg skal fortøye. Alle betenkeligheter med å bestille båten med rattstyring er ihvertfall glemt - dette fungerer som en drøm! En annen ting er at autopilot installasjonen er ute av veien - og helt usynlig. Her har Hanse gjort en kjempejobb!

 

Det er også fantastisk å ha en båt som ikke "knirker og knaker"; det eneste som knirker hos meg er blokka for genoaskjøtet. Denne blir nok byttet ut med en mer påkostet variant til våren...

 

Det elektriske ombord har en svært god utførelse, og alle kabler for strøm + simnet + høyttalere ligger ferdig trukket. Varmt vann til dusj i hekken ligger også ferdig, det er bare å skifte ut dushodet + blandebatteri dersom dette ønskes.

 

 

Negative sider:

Lekkasje i salongvinduer, vindu i cockpit + svanehals/kabelgjennomføring.

Disse holder tett ved regnvær, men ikke når det blir mye sjø som spruter over båten. (Dette har kun vært problem når vi krysset Skagerrak i liten kuling...)

 

Generelt dårlig finish på fuger og sammenføyninger. Billig møbelkvalitet. Dører og beslag er dårlig justerte/monterte.

 

Dokumentasjonen fra Hanse/Nelson er for dårlig - ikke engang løfteplansje har de greid å hoste opp på forespørsel.

Har vi noen kranførere her på forumet som tar ansvaret for et løft uten løfteplansje?

 

Generelt er også kundebehandling på et lavmål etter handel hos Nelson Marine i Stavanger. De svarer ikke på e-poster, og må forpurres per telefon. Viser lite initiativ til å ordne opp. Det gies ingen tilbakemelding på status for delebestilling/planer for garanti/reklamasjonsreperasjoner eller innstilling til innrapporterte reklamasjoner.

 

Finish på det som er utbedret er forferdelig - jeg vil nok satse på å ordne "småting" selv, og overlate de alvorlige reperasjonene til Nelson. (Vinduslekkasjer, defekt dieselnivå måler/giver.)

Det er bedre å gjøre ting selv, enn å få "hærværk" på den :rolleyes:

 

Alt i alt vil jeg varmt anbefale Hanse, og tror nok at dersom man kan inspisere og prøveseile båten før man betaler, har man gode muligheter for å avsløre mange av disse typiske "feilene" som kommer fra verftet.

Det er jo verre dersom man bestiller nytt - man får det som kommer; noen er heldigere enn andre. Synd forhandleren jeg kjøpte båten av har gjort en så dårlig jobb i etterkant. Håper de skjerper seg på dette området til våren, og får båten i orden til sesongen.

 

Konklusjon:

Altså, de fleste feilene som har vært på mitt eksemplar er mindre alvorlige - men alikevel irriterende. Jeg forventer at en båt skal være 100%, og ikke 98% - uavhengig av pris. Nytt er nytt.

 

Men dersom man ser på hva man får for pengene, vil jeg definitivt si at Hanse gir mye for pengene. Man får en solid "grunnpakke", og med litt oppgraderinger og justeringer er dette meget kjekke båter.

Dersom det norske forhandlernettverket, sammen med utleveringsapparatet i Greifswald skjerper seg - bør det være muligheter for å få tilbake "gamle kunder" ved en senere anledning...?

Det er altså forhandleren, og ikke båten, som for meg byr på det største problemet....

 

Jeg snakket med en svensk, tidligere Hallberg-Rassy reder, som hentet en 350 i Greifswald - og han var ikke villig til å betale dobbel pris for å få et seilbart møbel, som han så fint sa det :)

For min egen del, ga Hanse meg muligheten til å få en ny båt som er "i tiden" - omtrent til samme pris som en gammel klassiker. Smak og behag - jeg har defintivit nå blitt bortskjemt med ny båt, og slipper å irritere meg over forrige eieres påfunn på elektrisk anlegg, manglende vedlikehold osv..

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...