Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

Denne tråden er ment som en felles blogg for oss båtfolk, hvor vi kan formidle med korte og lange "snutter" det vi foretar oss og opplever langs bryggekanten i havna vår.

 

Jeg stakk nedom båten nå i ettermiddag for å se om alt var som det skulle. Minus 6 ute og pluss 3 ombord.

Forsøkte et anrop mot TINE III på kanal 77, men ingen svarte. Tok telefonen og der satt Runo i klubbhuset nesde i havna si. Vi pratet litt om issituasjonen i havna hans i og med at isen nå har begynt å legge seg på Horten indre havn.

Runo satser på mildvær som er meldt til uken, slik at han kommer over i gjestehavna til helga før nyttår. Vi blir vel en tre - fire BP-båter der vil jeg tro.

 

Jeg startet opp Astor og lot hun gå en halvtimes tid med litt turtall, samtidig som jeg kjørte propellvann over mot noen seilbåter som har begynt å få is rundt seg.

Oslofjorden har ligget speilblnak i snart 14-dager og med de minusgradene vi har hatt i det siste, legger isen seg raskt, spesiellt der det er mye ferskvann til stede.llers ligger tåkedisen utover fjorden. Neppe sikt mer enn en kvartmil vil jeg tro. Sola ligger like over og laget et fantastisk fargespill enkelte steder.

Det blir vel trolig ikke noe kjøring med Astor før helga før påske da vi drar ut på kvelden ned til Horten.

 

Jeg har fridag i dag, og startet dagen i Sætre-havna der gamlegubbene møtes til kaffe og kaker på morgenkvisten. Dette er en trivelig gjeng som har sansen for det sosiale på morgenkvisten.

 

Her et bilde fra Hurumhavna, hvor vi ser isen ligger i krokene.

 

 

hurumhavna_vinter.jpg


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Med snekker i huset, mange barn og julekaos er det deilig å ha et fristed. Jeg gikk rett og slett tidlig fra jobben i dag, stakk innom båten og tok en lur. Tempen inne var nok rundt 10 grader så jeg tulla meg inn i soveposen forran vifteovnen og fikk meg halvannen time i drømmeland. Deilig!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes Astor er en av dem som gjør det litt trivlig og være innom baatplassen av og til. Og att han starter en tråd fra daglig livet ombord og i Havna synes jeg er helt greit slike små fortellinger som har med sjøliv og Båt og gjøre er det jo bare hygglig og lese om. Så ett godt råd til Korsnes forsøk og se litt positivt på livet og i tillfelle du ikke klarer og være litt positiv så spar i hvertfall oss andre medlemmer her på baatplassen for dine grinete og sure komentarer

Link to post
Share on other sites

Her fryser det til i havna og siden jeg ligger ute i år prøver jeg å holde isfritt rund madammen. Nå hjelper det bra med gode motorbåtnaboer som kjører motor av og til. I går var jeg der nede- ei slegge med tau på og dunket løs litt is rundt båten. Tok litt kraftig i - og pang - ishas eller noe slikt i ryggen - krokete opp i bilen og hjem. Nå, neddopet av Paragin, lett vindskjev er BP en trøst! Ja slik går dagan :santcheers:

Link to post
Share on other sites

Var innom Stauden II i dag og kikket, et par cm med rim på skyggesiden av skuten og på dekket.... intet rim på skroget nærmere en halvmeter fra sjøen... 7 kalde grader ute... og et par-tre kalde i salongen.... er meldt mildere over helgen så det er lov til å håpe på bedre tider....

 

Er glad min interesse for snø og kuldegrader forsvant ved utgangen av tenårene, enkelte ting blir man heldigvis ferdig med i livet, ski, snømåking er noe av det... når er det kun timer igjen til solen snur og vi går lysere tider i møte....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var i havna idag morges.( begynner litt sent på jobben om Torsdagen:-)

3 grader minus, isfritt, 10 grader + i salongen, og 43 % fuktighet, må vel være bra det?

Hengte opp "lightrope" fra baug, over mastetopp, og ned på akterdekket.

Så nå ser, trawleren rimelig "harry" ut.

Ja,ja, så har naboene noe å snakke om:-))))

Link to post
Share on other sites

Så nå ser, trawleren rimelig "harry" ut.

Ja,ja, så har naboene noe å snakke om:-))))

 

 

Bilder, rover! Bilder! Vi tåler såpass her på BP.

 

hva gjør sydvesten og dere andre som bruker båten om vinteren med ferskvannstanken ?? ligger den så lavt at den ikke fryser?

 

 

Astor ligger med fulle tanker. Både drivstoff og vann. Jeg har en ovn stående i lasterommet som blåser varm luft slik at det holder seg frostfritt der nede. Da har jeg kontroll på alt av vannledninger, pumpe og vanntank. En 200 watts frostvakt fra Clas Olsson holdt ikke. Da frøs det. Legger til at temperaturen ute ligger på minus 6 - 8 grader.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tok fri noen timer i dag og dro til båten. Fjorden lå blikk og det gjorde litt ondt at båten lå på land. Solen speilte seg lavt over Sotra og ga nydeligt gjenskinn i sjøen..

 

Fikk montert litt småplukk og tok av propellen slik at jeg fikk de med hjem for polering...

 

Men jeg fikk en liten tur på sjøen da det var kommet 200 kg. med teak som måtte hentes. Siden det ikke er bilvei frem til Kupo må vi hente dette med båt, liten tur på 5- 10 min. men flott lell..

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Sitter her¨å gleder meg som en unge... Men ikke til julaften, ribbe, pakker og masse snop...

Neida, gleder meg til å endelig komme hjem til båten som ligger der helt alene og forlatt...

Har som enkelte kanskje har fått med seg vært rimelig vindfullt her oppe de siste dagene, men heldigvis fra rette kanten (kun østlig vind som tar ved kaia mi)

Er så heldig å ha en super vaktmester som passer på gullet mens jeg er borte, så har ingen betenkeligheter med å overlate skuta i hans varetekt

Men nå skal det bli godt å få juleferie, og bare være ombord med en lille en å bare filosofere.

 

Så til alle Baatplassens brukere vil jeg ønske en riktig God Jul og et fredfullt Nytt År med masse kvalitetstid på havet :santcheers:

 

Julehilsen Vengsøyfjord

Link to post
Share on other sites

God ide Astor.

 

Her er min lille "blogg":

 

Det er kaldt for tiden, og ca kl 14 idag gikk strømalarmen min. En SMS med meldingen "No external power". Jeg hadde mye å gjøre, og satset på at stømmen ville komme tilbake etter en stund, men det skjedde ikke. Ingen ny SMS med "external power ok".

 

Har ikke fått tømt vanntankene i år så jeg er avhengig av at at det står på varme ombord.

 

Kom meg ikke ned i båten før ca kl 17:30, og der var det kaldt! (huttetu) :cryin: Sikringen på brygga hadde slått ut.

Ikke tegn til liv i pentrypumpa, og istapper stakk ut av kranene. Fyrte opp alt jeg hadde av varmekilder og fikk til slutt liv i sakene. Virker som pentrypumpa er like hel.

 

Fikk tømt den ene tanken, men i varmtvanns tanken som befinner seg i motorrommet er det en ispropp. Har satt på ekstra varme i motorrommet, og skrudd opp dreneringskrana på tanken.

 

Saster på at det tiner sakte opp, og at jeg får en ny SMS når vannet begynner å renne ut av tanken.

Det har begynt å legge seg is i havna, og bobleanlegget går for fullt.

Link to post
Share on other sites

Det er kaldt for tiden, og ca kl 14 idag gikk strømalarmen min. En SMS med meldingen "No external power". Jeg hadde mye å gjøre, og satset på at stømmen ville komme tilbake etter en stund, men det skjedde ikke. Ingen ny SMS med "external power ok".

 

 

Hvilket system bruger du til overvågning?

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

Det er kaldt for tiden, og ca kl 14 idag gikk strømalarmen min. En SMS med meldingen "No external power". Jeg hadde mye å gjøre, ...................... Kom meg ikke ned i båten før ca kl 17:30, og der var det kaldt! (huttetu) :cryin: Sikringen på brygga hadde slått ut.

Ikke tegn til liv i pentrypumpa, og istapper stakk ut av kranene. .......

Fikk tømt den ene tanken, men i varmtvanns tanken som befinner seg i motorrommet er det en ispropp. ....

 

Hmmmm. Strømmen borte fra 14 til 17:30, dvs. 3,5 timer. I løpet av denne tiden har temperaturen inne i båten sunket så mye at tanker har frosset etc. Sikker på at ikke strømmen (varmen) har vært borte lenger?

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm. Strømmen borte fra 14 til 17:30, dvs. 3,5 timer. I løpet av denne tiden har temperaturen inne i båten sunket så mye at tanker har frosset etc. Sikker på at ikke strømmen (varmen) har vært borte lenger?

Mvh. BEG

Jeg er ganske sikker på det, men ble overrasket over at det hadde rukket å bli så kaldt ombord på den korte tiden.

Link to post
Share on other sites

Skjønner systemet, har noe tilsvarende selv. Dog, med den forskjell at den ikke sender SMS ved nettspenningsfeil, derimot når batterispenning blir for lav. Vet ikke helt hvordan dette er koplet opp, da jeg ikke har gjort det selv. (iflg manual skal jeg egentlig få melding når nettspenning er borte mer enn 10 min)

 

Det jeg stusset på, var at vannet har frosset allerede etter 3,5 timer. Du har jo hatt plussgrader i båten og jeg synes det ble is veldig fort! Tenkte kanskje du får SMS ved lav batterispenning og ikke nettfeil??

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Det er lav batterispenning min alarm går på også, og jeg er enig med deg i at det virker rart at det skulle blitt så kaldt på den korte tiden. Kanskje alarmen har hatt en dårlig dag? Eller kan det tenkes at SMS meldingen har blitt forsinket?

 

For å være på den sikre siden testet jeg også at alarmen fungerte som den skulle, og det gjorde den.

Link to post
Share on other sites

Du er heldig du Astor.......

 

Jeg angrer hver dag for at jeg ikke fant meg en havn som deg der vi kunne brukt båten hele året.

Nå betaler jeg en masse penger for å ikke bruke den. :nonod:

 

 

Om du ikke får seile så kan vi alltids ta en tur utpå Breiangen, Sonata 7!

Hyggelig for deg også og se litt annen skjærgåd.

Tilbudet er herved gitt!

 

Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...