Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

Dette var en fin måte å få høre hva andre holder på med Astor , for oss som syntes det er artig å høre hva andre driver med og for andre som ikke er inntresert er det jo bare å dr"#¤ å lese tråden . Astor ringte idag å lurte på om jeg levde , da han ikke fikk meg på vhf'n . Har skrudd litt og vært nede i kjeller'n noen dager , den grønne ville ha litt omsorg .Dagen starter med en tur på klubbhuset og koke kaffe på mårran , hvis det ikke har dukka opp folk før meg da .Sitter der en stund og juger ,er alt fra 3 til 10 mann innom på kaffe .Så MÅ jeg ombord ,fyrer opp Webasto'n og på med P4 . Så er det å jobbe med noe , er altid noe å gjøre . Har fått litt vann i kjølen som irriterer noe inn i en viss plass , fant ikke ut av det før igår .Satt å drakk kaffe med motor igang nede i motorrommet og stirra på vannslagen fra impellerpuma ,etter en stund kom det en microdråpe . Da var saken grei så langt , fikk bytta den etter litt fram å tilbake .Nå fant jeg en lekk til trur jeg , rett etter der vannet kommer inn på eksosen var det salt . Så tipper det kan komme en dråpe der også hvis jeg sitter en stund å studerer imårra , jeg vil se det så jeg er sikker og ikke legge noe under å se etterpå . Fikk foresten nabobåtane til å fyre opp idag også , så isen bak forsvant så langt . Da er det lettere å få fjerna den ettervært som den legger seg bak , vil være katastrofe hvis det ikke blir tur i romjula . Men skal vel få til det vil jeg tru , tydelig at kulda har kommet .Idag gikk båt nr 3 nesten ned ,men brannvesen var kjapt på plass å fikk lensa gratis som vanlig .Det er trebåter alle sammen , ikke sikker på hvorfor med ned går dem . Kvelden slutta med at jeg blei ringt etter rundt 20.30 tia , da hadde hovedsikkringane gått på 2 brygger og jeg måtte ned å låse opp huset . Har noen som bor ombord og da blir det fort kaldt uten strøm , da han ene har fått stopp på dieselvarmeren . Men nu er det kvelden og dagens runde på BP står for tur , selv om jeg er stadig innom her når jeg er ombord også .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Var innom båten der den ligger på land inne i teltet sitt i ettermiddag, og tok av laderen etter å ha toppladet begge banker.

 

Båten synes jeg nesten synd på der den ligger med 1 cm rim på hele dekket, og med "frostpigger" overalt. Innvendig var det dog tørt og greit. Fikk satt på plass en stor vifteovn som skal brukes bare de laveste minus gir seg. Skal male noen sistestrøk på de nye skott og så liste opp hele veien, og da trengst det litt varme.

 

Andre båteiere så jeg ikke, men opplagsplassen så ryddig og fin ut. Alle presenninger lå pent og fulle av rim, og strømmen fungerte greit hele veien.

Skienselven ligger utrolig nok rolig, og holder det seg like kaldt i flere dager, så er det ikke lenge før det fryser på i viker og langs kanter - det er det mange år siden sist har gjort. Frostrøyken lå så tett at det ikke var mer enn 30-50 meter sikt vil jeg anslå.... Greit å ikke skulle opp den svingete elven i slik sikt.. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Siden jeg ikke har tilgang til landstrøm der jeg ligger nå så har jeg tomme vanntanker og resten er preservert(vv-tank tappet ned,dass og dusj preservert med forstveske).. Tømte den siste vanntanken sist helg og da var det minus 6 uten og minus to i salongen, hadde pluss to i motorrom og ved vanntanker. Siden motorom og vanntanker er isolert fra resten av båten ved at madraser ol. ligger der de skal (i køya) så har det hittil ikke frosset. Vanntanker liggerer under køyene i båten og med madrasser over så blir det ikke så kaldt...

 

Det jeg imidlertig har glemt å gjøre noe med er dusjen på badeplattingen, den er frosset og sprukket.... forsåvidt det samme som skjedde i fjor vinter også... så jeg tror jeg kjøper opp en del slike håndtak så har jeg i noen år fremover... stoler ikke helt på hukommelsen mere... men stabil er den siden den svikter hver gang..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det jeg imidlertig har glemt å gjøre noe med er dusjen på badeplattingen, den er frosset og sprukket.... forsåvidt det samme som skjedde i fjor vinter også... så jeg tror jeg kjøper opp en del slike håndtak så har jeg i noen år fremover... stoler ikke helt på hukommelsen mere... men stabil er den siden den svikter hver gang..

 

Fint du skriver dette, for den har ikke jeg sjekket heller. Mulig vi må ta et fellesinnkjøp her også.

 

I og med båten ligger noen mil unna i Østfolds vakre skjærgård, er ikke båten besøkt så ofte av meg. Men har "vaktmester" som følger opp den. Er vel nede å sjekker hver 2. uke. I kulden sjekker jeg den 1 gang i uken. Ellers

er vel oppgraderinger jeg tenker mest på. Tenker litt på radar, om den vil bli brukt mye eller ei. AIS er prioritert under radar.

 

Ellers er kanskje kjøp av en RIB nært forestående, har 2 andre joller, kunne tenkt meg å gå ned til en. Brukes ikke så mye.

Derfor er en RIB rundt 3 M int.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Fint du skriver dette, for den har ikke jeg sjekket heller. Mulig vi må ta et fellesinnkjøp her også.

 

Ellers er kanskje kjøp av en RIB nært forestående, har 2 andre joller, kunne tenkt meg å gå ned til en. Brukes ikke så mye.

Derfor er en RIB rundt 3 M int.

Dusjen koster 125 kroner og den sprekker raskt når det fryser, når man ikke har trykkavlastet og drenert....fant en lokal pusher som har dette og skal innom og hente et par tre stykker en snart(ikke bare kjekt å ha, men nødvendig hos meg)

 

RIB var også vi innom og finner men en som er lett nok så er bra... vi endte opp med en VIB som er en slik v-bunn sakn som en blåser opp dørken på.... er litt som gele i sjøen, mulig jeg ikke har nok luft i båten og dørken da.... men vekten er bra 32-33 kg for en 310 båt som vi har liggende på fordekket under seilas og landligge

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

RIB var også vi innom og finner men en som er lett nok så er bra... vi endte opp med en VIB som er en slik v-bunn sakn som en blåser opp dørken på.... er litt som gele i sjøen, mulig jeg ikke har nok luft i båten og dørken da.... men vekten er bra 32-33 kg for en 310 båt som vi har liggende på fordekket under seilas og landligge

 

Kjøpte en ny Aquaquick 3M ifjor. Den har vi 8 hk på. Fungerer helt greit. Men har i tilegg en AL 320/ 10 hk Johnson GT med styrekonsoll. Denne blir ikke så mye brukt. Derfor tenkte jeg på en RIB, mulig en lettvekter også av en gummibåt å legge

foran masten. Dette på overfarter. Vi får se.

 

Ellers Jeannau, har ikke jeg sjekket min påkostede båt om dusjhåndtaket er ødelagt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Var nede i opplagshallen og kikket til båten i går etter jobb. Temp måleren i bilen viste 8,5 kalde ute og inne i selve hallen var det 4 kalde. Utrolig hvor kaldt vi har fått det den siste uken, har jo vært opp i mot 10 minus. Har heldigvis en liten vifte gående i båten som sørger for en temp på ca 6-7 grader inne i salongen. Har en liten varmeovn nede i rommet til vanntanken også slik at ikke den skal fryse. En kollega av meg var i sin båt ved siden av meg og han hadde ikke vifte, der var det -2 i salongen, noe jeg synes ikke er bra.

 

Jeg er nede i båten sånn ca 5 ganger i løpet av måneden gjennom vinteren. Må vite at alt er ok hvis ikke så sliter jeg med nattesøvnen. Skjønner ikke hvordan dere tør la båten ligge på vannet hele vinteren med is og greier, jeg hadde jo vært nede hver femte time og sjekket om alt var bra jeg da. Det er kanskje jeg som er litt rar som tar en såpass stor båt på land, ikke vet jeg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Huff ja...

På min opplagsplass så skled en 29 fots Scand av trucken i høst. I bakken med stor kraft og rullet rundt så hele overbygget ble knust. Det var et leit syn.... :nonod:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Der jeg ligger nå er det isfritt og krafitg strøm (Brevikstrømmen) min normale havn begynner å fryse til nå... har minus 2 grader i salongen og et par pluss i motorrommet så alt er bare fryd og gammen ombord..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var en tur omord i kveld.

Det regner godt og tidvis mye mild vind fra sørvest.

Heldigvis rolig i havna på denne vindretningen, men sliter litt med ventilasjonen ombord.

Har vanligvis en liten glippe i takluka, men med den vinden som er og har vært den siste tiden ville det ha drevet inn.

Har 2 vanlige ventiler av typen Electrolux, men det er i minste laget.

Hygrometeret vise 85% luftfuktighet ombord og det er for høyt i lengden.

 

Skal fyre opp Pyroen å tørke skikkelig opp ved å la den brenne i romhjulen.

Har fått på plass den nye utriggeren nå og regner med å legge inn bilder av den når lysforholdene bedrer seg.

Link to post
Share on other sites

Det jeg imidlertig har glemt å gjøre noe med er dusjen på badeplattingen, den er frosset og sprukket.... forsåvidt det samme som skjedde i fjor vinter også... så jeg tror jeg kjøper opp en del slike håndtak så har jeg i noen år fremover... stoler ikke helt på hukommelsen mere... men stabil er den siden den svikter hver gang..

 

Dette glemte jeg også i fjor. Glemte det ikke i år, byttet til en enklere dusjhendel. Syntes den fra Rule var litt for omstendelig.

Eller syntes jeg Astor bidrar med mye fint. Jeg som har båten på land om vinteren blir misunnelig.

Link to post
Share on other sites

....Noen påkostede båter har en kuleventil som man kan stenge for å slippe å tilføre vann til utedusjen.....

Er ganske sikker på at opplysningen din er for kameratslig terging av seilerne med feil båttype, men vil bare opplyse om at dette originalt var en selvfølge ombord i min gamle stålrøys av en motorbåt fra tidlig 80.

Forøvrig: for de fleste billigt og enkelt å installere, og et must for oss som ligger ute og bruker båten der hvor tempen synker godt under null.

Link to post
Share on other sites

Var nedom Sætre i dag og tok en kaffekopp hos gamlekara. Når det lysnet så jeg at isen lå helt ut til Håøya. Og tre mann sto langt utpå og fisket.

Og "Lovebåt" som skal ut og til Horten neste helg må nærmest håpe på mye vind og mildvær for å komme ut.

 

I havna på Tofte lå det issørpe i havna, men ingen fare for innefrysing så langt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 stk 3-veis kuleventiler i motorrommet v torpedoveggen hvor jeg stenger vanntilførsel til utedusjen.

Når jeg stenger, åpner jeg samtidig for drenering av "utendørs" systemet.

Da kan jeg fortsatt ha vann tilgjengelig om vinteren i resten av båten uten frostproblemer.

På selve dusjhodet ute teiper jeg hendelen fast i åpen stilling.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Lite med folk i havna i dag. Her på Tofte småregnet det men det lysnet i sør.

Når dette skrives så skinner sola utenfor her på Klokkarstua.

 

 

hurumhavna.jpg

 

 

Tar med et bilde fra havna tatt i formiddag. Astor ligger til høyre i bilde.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...