Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

Ettermiddagen i dag har gått med til nokk et lakkstrøk på teaken utvendig. Nå er det slutt og siste strøk for i år. Lakkboksen er tatt med hjem. I kjelleren ble navnplata i hekken pusset og fikk sitt første lakkstrøk. Ellers så fikk jeg kledd igjen kabler rundt den nye plotteren. AISen er fortsatt ikke på plass. Den tar jeg utpå høsten. Ikke prioritert så langt.

Jeg satt i dag og vurderte om en radar på den plotteren ville være en god investering. Fant ut at dette ville vært sårbart dersom plotteren skulle streike. Bedre å ha den gamle Furunoen i tillegg til den nye kartplotteren. Furunoen gjør en god jobb fortsatt.

 

Ellers blir kondensvannet i luftavfukteren tømt med jevnte mellomrom. Også en god investering.

 

Ellers er båten fyllt opp med vann til helgturen. Det skal bli hyggelig å møte gode båtvenner på Oscarsborg til helgen. Håper Hilmar II også stikker bortom.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Siden du sliter med varmeren om bord Astor vil jeg få anbefale en varmer som krever landstrøm. Dette er selvfølgelig ment som et supplement til dieselvarmeren, men jeg kjøpte en slik selv for en måned siden og kan ikke få fullrost den. Etter en demonstrasjon i Holmsbu endte jeg opp med bestilling på 3 stk til andre båtvenner.

 

Varmeren har utrolig små yttre mål, støyer lite, vifta er utrolig effektiv og den har også veltesikkring om du skulle fortøye utenfor en molo med landstrøm... :smiley:

Det er trinnløs varme/hastighetsregulering og man kan sette den på "ecomomy" for å ikke dra mer enn 2 ampère. Jeg tør påstå at denne vifta er like effektiv som min "Volvo Flygmotor" grunnet meget god viftekapasitet.... Annbefales på det varmeste og ikke er den dyr heller !!!

 

Elektrisk vifteovn hos Maritim en skikkelig "varm" investering og man slipper unødig slitasje på dieselvarmeren.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt en slik varmevifte med keramisk element som det ble linket til i flere år, og er godt fornøyd med den. Denne har vært omtalt i flere tråder her på forumet. Den er godkjent av Gjensidige under vinteropplag såfremt den får ukentlig ettersyn. Jeg har en slik stående på økonomimodus hele vinteren mens båten ligger på sjøen. Den gir sirkulasjon av luften, og i kombinasjon med tørrballer og stengt ventilasjon, har jeg hatt en knusktørr båt med nybåtlukt. Noen har likevel opplevd røykutvikling fra denne varmeviften og delvis nedsmelting.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipset. Ikke dum den!

 

Jeg har en vanlig vifteovn ombord, samt en "peis" som gir 2500w som går på lampeolje, pluss en propanovn. Så fryse skal vi ikke. Men å få orden på diselvarmeren er neste post på programmet.

 

Greit å ligge på landstrøm til dette er ordnet.

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

På bryggekrakken hos oss driver vi og forbreder vinteren. Det er stor dugnad første helga i Oktober og jeg driver å klargjør til den.

 

Vi har nå tatt ut et bryggeelement midt i brygga som skal opp for å oppgraderes. Treverket har nok gjort sitt. Bryggeelementet blir løftet opp nå førstkommende lørdag.

 

23092008_002_.jpg

 

Videre har jeg vasket "bua" i dag, da den skal beises. Det er også overaskende mange båter på brygga enda, men regner med det tømmer seg iløpet av en uke eller to.

 

imag0023.jpg

Bygdetulling med båtførerbevis!

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Denne helgen har stått i vedlikeholdets sitt tegn.

Den nye eber-varmeren er kommet på plass og vil gjøre godt når de kalde dagene kommer. 4 kilowatt bør holde ombord. Kniper det isolerer vi rørene.

Vi har hatt en liten lekkasje i to vinduer. Disse ble i helgen demontert, skrapet for gammel silikon og gjort godt rent før ny Tech-7 kom på plass. Etter 34 år er den gamle teaken hard og fin i treverket og viser ingen tegn til råte. Heldigvis. Listene rundt vinduene er av plast og trengte bare en vask for å bli som nye.

 

Vi var en tur ute på Tofte for å inpisere den nye vinterplassen vår. Den båsen vi hadde fått annvist tror jeg er et nummer for liten. Jeg må ned i havna og kontrollmåle der vi ligger før jeg reiser til Tofte for å ta en ny inspeksjon. Det kan bli vanskelig å finne en såpass bred plass som vil passe vår GB-36 som er 3.88 bred.

Heldigvis er Storsand-havna, som vi ligger i på sommertid, tilnærmet isfri hele året. Men vi hadde et ønske om å komme oss litt lenger ut i fjorden på vintertid.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

For mitt/vårt vedkommende har det blitt smått med båtliv da vi holder på å bygge på hytta.

I helga har det også vært ett helsikes vær,vind og regn.

Lykken er at selv om båten ligger trygt belagt i brygga så har jeg ei jente på 7 år som ELSKER båtlivet.Så når kvelden kommer tar hun meg i hånda og vi spaserer de 50 m.fra hytta til brygga.Der koser vi oss i varmen med stearinlys kortspill,en film og brus og chips.(Far tar seg ett glass vin også).Så takk til min "lille"som har skjønt dette med det gode liv og hva pappa liker. :sailing:

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det blir neppe noen helgtur denne gangen. Astor får en ny båtplass lenger ut i havna hvor isen ikke legger seg så lett. Plassen er mer utsatt for vind men man kan ikke få i både pose og sekk.

 

Ute blåser det kratig akkurat nå. Så vi har neppe noe utpå å gjøre uten at det er tvingende nødvendig.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Stor aktivtet også på Storsand blant de som har tatt båten på land for vinteren. Her settes det opp staiver over båtene slik at snøen skal renne rett av. I tillegg var det mange båter ut og inn av havna. Det har vært en flott helg på fjorden for oss som enda holder båtliver aktivt gående.

 

J

blaasene.jpg

 

Jeg tok turen fra Horten og gikk gjennom Bevøysundet for å tittet hvordan forholdene var rundt Son. En lokal fisker med navn Erlandsen hadde lagt ut rundt 20 blåser rett sør/vest av Bevøysundet, midt i leden, noe Bitteliten og ter-av også hadde erfart. På natterstid hadde dette ikke vært særlig morsomt. De lå svært tett. :headbang:

 

 

bevoeysundet.jpg

Bevøysundet nord for Jeløya.

 

5_knop.jpg

Er det 5 knopsområde også utenfor Son havn? I såfall hvor oppheves denne? Dette skiltet viser 5 knop begge veier.

 

 

navnloes.jpg

Denne "navnløse" båten møtte jeg utenfor Halvorshavn i Drøbaksundet. Trolig er den under oppussing og derfor er trolig navnene fjernet.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Dysene er nå tatt ut av babord motor. Årsaken var at ved høyere turtall la den igjen såpass mye mer røyk enn ss-motor at vi fant ut at noe måtte gjøres. I tillegg var drivstofforbruket på bb-motor høyere enn på den andre.

Dysene ble i dag tidlig levert til Asker Elektrodiesel for kontroll. Konklusjonen kom kl. 12.00 i dag at fem dyser var utenfor aksepterte verdier. Prislapp: I underkant av 11.000 kroner. Jeg vet at man kan få nye dyser billigere fra bla. Drevia i Lysekil. Asker Elektrodiesel har godt ord på seg for å gjøre godt fagarbeide og jeg har tiltro til det jeg får tilbake.

Ettermiddagen har gått med til å rense hullene der dysene skal sitte samt rengjøre rundt i område der dyser og dieselrør og returrør er samlet. Deretter har samme område fått et lag med maling slik at det ser anstendig ut også der.

 

Jeg har planlagt å isolere varmluftrørene som ligger mot skrogsiden. Her er det trolig endel å hente inn på bedre varme. Vi har en 4 kv. Eber-varmer som holder godt til vår båt nå som kulda ligger rundt null. Men om den skulle falle ti grader til vil vi gjerne ha det lille ekstra å fyre med og da er godt isolerte varmluftsrør et godt tiltak.

 

Jeg har også en rull isolermatte av typen sitteunderlag, som er mye brukt til isolasjon i båt. Båten virker varm og god men jeg er ganske sikker på at med å tilpasse denne isolermatten i diverse rom vil båten bli enda bedre isolert for vinteren.

 

Det er mange tiltak som kan settes inn hvis man vil utnytte båtsesongen maksimalt, noe vi har et ønske om.

Med kaffen klar og hyggelige båtfolk som titter innom er det en koslig tid jeg har i møte.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Maskinene mine har gått vel 2000 timer hver.

 

4 kv. holder fint til nå. Jeg ligger på 3/4 pådrag nå og klarer 24 grader ombord. Jeg har da varme i forpiggen, styrhuset og i akterlugaren. Når det blåser og er under gange setter jeg på en tilleggsvarme for å klare samme gradene, 24. Vi vil ha t-skjorte varme i båten også på vinteren. Nå skal jeg isolere rørene, noe rem gjorde i fjor med godt resultat.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I dag kom dysene på plass. Satte hver inn med kobberpasta for å binde dysen om den kone sylideren den skal ned i. Jeg manglet to tynne skiver som skal på hver side av skruen til ett av returrørene. Jeg har en hjelpsom båtvenn på Sætre som trolig har en slik skive, enten i kobber eller aluminium som de andre var i. Deretter blir det lufting før oppstart og en kjapp prøvetur i Drøbaksundet.

 

Ellers har jeg fått isolert varmerørene som ligger mot skutesiden. Her er det trolig litt å hente. Om det blir en Mosse-tur i morgen er enda ikke bestemt. Det er virkelig flott utpå sjøen om dagen. Jeg er glad at jeg valgte å ligge utpå i vinter også.

 

Vann er det fortsatt på brygga og jeg benyttet meg av å toppe vanntanken nok en gang.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 x 200 VP, 41 motorer.

 

 

Jeg var i havna i dag og det var få som jobbet utendørs. Uff for et vær som satte inn ved 12-tiden.

 

Jeg har fått malt rundt der jeg skiftet dysene på BB motor. Et skott fikk også litt hvitmaling og det begynner å lysne der det er blitt malt. Det bør være rent og pent i skott og skap. Teppet i midtgangen mellom motorene ble skiftet ut med et jeg fikk med av fruen. Etter cupfinalen skal vi ned å ta en kaffekopp ombord for å se hvordan det er blitt. Varmeren står og går og det er godt og varmt når vi kommer ned senere i dag.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En liten stemingsrapport fra båthavna i dag:

 

Det skjer som regel lite i havna på denne tiden av året, men i år er det litt spesielt.

 

Den gamle krana som har stått der som en kjent landemerke i alle år synger nå på absolutt siste verset, og vil bli

demontert i løpet av vinteren. Mistanker om rust i bærende konstruksjoner har medført at krana ikke lenger er godkjent.

 

padda001.jpg

 

Men man gir ikke opp så lett. Ny kran er under bygging, og vil også komme på plass i løpet av vinteren.

 

padda003.jpg

 

padda004.jpg

 

Det er uvant å se opplagsplassen helt tom for båter på denne tiden av året, og mang en båteier gruer nok litt for

å ha båten liggende i boblehavn. Det er uvant for mange, som har vært vant til å ha båten på land i alle år.

 

padda002.jpg

 

Folk kjøper stadig større båter, og større båter krever større brygger. For å imøtekomme det stadig økende behovet for større båtplasser blir en av de gamle bryggene byttet ut med en ny og større brygge. Den nye brygga er snart klar til bruk.

 

padda005.jpg

 

padda006.jpg

 

Bliss X har fått på burkaen, og venter på våren.

 

padda007.jpg

 

Ser fram til sol og sommer igjen :yesnod:

 

padda008.jpg

Link to post
Share on other sites

For en flott dag vi har hatt her ved Oslofjorden i dag. Pluss 9 grader og sol fra nesten skyfri himmel. I dag har jeg fått vasket alt utvendig. Heldigvis er det vann på brygga enda så dette passet fint. I tillegg ble det tid til litt polering. Ikke hverdagskost i november akkurat. Til slutt fikk teakdekket en omgang med Hempel Teak cleaner. Vanligvis bruker jeg kun grønsåevann til dekket men ettersom jeg hadde dette middelet stående valgte jeg å bruke dette i dag.

 

teakdekket_forrut.jpg

Teakdekket forrut før det har tørket etter en omgang med Hempel Teak cleaner.

 

teakdekket.jpg

Her begynner dekket å tørke.

 

 

storsand_havn_hoest.jpg

Vi ligger lunt til all slags vær her inne i Storsand havn.

 

 

hoest_i_havna.jpg

Høst i havna.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Ser det var speilblankt vann der du ligger , det var det ikke lenger ute i dag , vi seilte fra Tønsberg mot Son klokken 0700 før soloppgang og var hjemme igjen i 1500 tiden i ettermiddag , på tur opp i formiddag så blåste det 8-12ms og på hjemveien blåste det stødig 17 med noen kast i overkant av 20ms , var ikke mange andre å se ute.

Her er noen bilder

 

Før soloppgang mot Moss

morgenkos.jpg

Her begyner sola å lyse opp seilene

morgen2.jpg

Sola på tur ned igjen over Ringshaug

hjemtur.jpg

Link to post
Share on other sites

Sikkert en flott tur dere hadde over fjorden, men det rusket nok godt i seilene på de sterkeste kastene vil jeg tro.

Hjemmehavna mi er skjermet for all slags vær. Jeg er heldig der. For dere som tror all sanden fra sandtaket skaper problemer kan jeg fortelle at vinden danser rundt i kantene på sandtaket og gir lite med vind nede der jeg har plassen. På sommeren er veien rundt båten lagt med oljegrus slik at bilene ikke skal støve ned på båtene.

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har nettopp kommet hjem fra havna , etter en dag i "sommer" vær . Skulle vaska skuta litt da en har tatt opp båten sin å lagt ut vannslage (vannet på brygga er stengt) , men rykte sier like fint vær i mårra. Da må det vaskes litt før det kommer folk å ser på båten,ikke at den selges noe lettere om den er vasket.Men en hvit båt er da litt penere enn en som er mørke brun/svart,vil jeg mene da. Håper det blir fint imårrra også da , er ikke så mye effektift som blir gjort ,blir mye prat å kaffe .Men det er jo halve jobben det da , eller ? Da Økosjefen har jobbehelg , så blir det jo stille her hjemme . Godt en har havna og båten , hva skulle jeg gjort uten den ? Da trur jeg det hadde blitt lange dager....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...