Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

Mye tyder på at San Take blir en av båthavn med høy tetthet av BP-medlemmer.

 

Velkommen :-)

 

 

Regner med å flytte båten ut om en 14-dagers tid. Brygga jeg skal ligge på er enda ikke lagt på plass innerst mot opplagsplassen. Ser fram til å møte dere andre i havna. Kaffen står alltid klar ombord i Astor.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Endelig ble vannet satt på og vanntanken kunne fylles opp. Den siste nedbøren som har kommet var det mye forurensing i. Båten var rett og slett skitten! Med Båtvask og en god svamp ble sørgerennene borte og Astor er igjen ren og presentabel. Jeg har hatt varmeren på siden jeg var nede i formiddag. Nå tar fruen og jeg en kjøretur ned til Sætre for å ta ettermiddagskaffen ombord mens vi gjør noen småting ombord.

Fikk samtidig testet kamera på den nye mobilen, Nokia N95. Kvaliteten her holder mer enn nok.

 

280320080061.jpg

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fikk samtidig testet kamera på den nye mobilen, Nokia N95. Kvaliteten her holder mer enn nok.

 

mvh Astor

Jeg har samme telefonen Astor, her er det viktig å skru av 3G (dual-band i menyen) slik at den bare bruker vanlig gsm ellers står den kontinuerlig å søker etter 3G-nett og da sluker den batteri. Ellers er kameraet helt topp til å være på en mobiltelefon.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flyttet båten tilbake til hjemmehavnen i dag, etter noen måneder i utlendighet... Var vel i oktober/november jeg emigrerte til en havn som ikke fryser og litt mere i ly av nordavinden... Det regnet som bare det og det var 1,8 grader i Breviksstrømmen..... ikke mye badetemperatur i allefall. Rengjorde loggen her for litt siden, og nå funket den som bare det... Det kom inn en liter med vann i forbindelse med denne operasjonen...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Virker som om du er ganske alene i båt havna, men det er jo en nord west til i havna som har kommet seg ut.

 

28032008002.jpg

Vi ligger fire Nord Wester i havna på sjøen i dag. Snur jeg meg mot øst ser vi at det er ganske mange som har ligget i bobla i vinter.

Første offisielle uttak på Sætre er 7. april.

 

 

Virker noe mattttttt (båten) i forhold til forrige (perfekte) bildet du viste :smiley:. Ha en fin kaffetur.

Bildet er tatt før storvasken tok til. Lyset får også ta litt av skylden.

 

Jeg har samme telefonen Astor, her er det viktig å skru av 3G (dual-band i menyen) slik at den bare bruker vanlig gsm ellers står den kontinuerlig å søker etter 3G-nett og da sluker den batteri. Ellers er kameraet helt topp til å være på en mobiltelefon.

Takk for tipset. rem har samme telefon og dette skal jeg vidreformidle. :yesnod:

 

28032008001.jpg

 

Her er havna Astor skal flyttes til om et par uker. Inngravd i det gamle sandtaket på Storsand i Hurum, med Drøbak i bakgrunnen.

Sentralt om en skal inn i Sætre-skjærgården eller sydover og ut fjorden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

I dag blir det en tur til Tønsberg for å se på en GB som liggerd er for salg. En prøvetur blir det også. Større bås er anskaffet for å få plass til en større båt. Men først skal Nord Westen selges. Jeg selger den gamle båten med tungt hjerte. Den er 100% i orden og etter mitt skjønn godt vedlikeholdt. Sesongen for salg er litt tidlig enda.

Ute laver snøen ned. Våren lar vente på seg. En morsom tid for kjøp og salg.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I dag flytter jeg Nord Westen til min fremtidige havn, Storsand på østsiden av Hurumlandet. Kort avstand til øyriket mellom Drøbak og Sætre og kort avstand sørover mot Moss og Horten. Jeg skal som en mellomløsning ligge på lånt plass inntil bryggen som jeg skal ligge på er ferdig klargjort, noe som trolig skjer i løpet av maimåned.

Det som skal bli spennende er å se om noen AIS klass-B dukker opp på AISen. Vi får se.....

 

Gradestokken ute har passert 20-tallet og stiger fortsatt. Turen mot Storsand skalk foregå i trawler-fart. :wink:

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Turen fra Horten og opp mot Drøbak foregikk i 100 meters sikt og tykk tåke. Flatt vann ga radarforholdene en grei oppgave. Ka oss på 4 mils oversikt for å gi møtende båter en grei oversikt. Rett ut for Hortenskrakken møtte vi føsrte båt, en seilbåt som en time før oss hadde gått ut fra Horten gjestehavn. Den hadde lagt seg inntil Hortenskrakken og følte seg relativt trygg mellom krakkens fire staker.

 

Vi var enste båt nordover og vi møtte et tyvetalls møtende som flere hadde lagt kursen mot Horten og trolig deltagende på pinsetreffet. Samtlige kom fra Filtvet og alle lå som perler på en snor på samme kurs. Noen forbipasserende så vi kun en svak kontur i tåke noen så vi ikke i det hele tatt. Så kommer det en på rett kurs men godt styrbord for oss. Vi følte oss trygge en lang stund på at hun ville fortsette samme kurs og lot derfor "Robert" holde samme kurs og derfor konsentrere oss om alle de som lå på snorrett kurs mot Horten. Men plutselig dreier objektet til styrbord for oss med retning rett mot oss. Vi styrer styrbord for å holde unna men uansett hvor mye vi dreier av følger hun rett mot oss på radaren. Da er det bare for oss å slå full bakk å vente til den andre kommer ut av tåka. Der kommer en stor seilbåt uten radar med fire mann som holder utkikk visuellt. Vi visste at de ville komme med jeg tror de andre skvatt godt når de oppdagen Astor som lå stille å ventet på dem. De hadde IKKE radar.

 

Jeg har som vane å dra et langt støt periodevis i hornet for at andre skal høre fløyta på Astor og lytte om vi er nærme eller langt unna. Vi hadde lukene oppe i taket å forøkte å lytte etter andre båter. Kun ferjene over fjorden hørtes i det fjerne.

 

På plotteren har jeg oversikt over større fartøy via AIS, hvor jeg sammenligner posisjon mot radarskjermen.

Vi la oss på 6.5 knops fart hjemover. Mange kjørte langt raskere enn oss av de vi møtte.

 

Vi var to ombord på Astor. Jeg fulgte hele tiden med på skjermene, fruen var visuell utkikk hvor jeg fortalte henne hvor vi ville møte objekter i mot. Her fikk vi igjen for alle de gangene vi har brukt radarskjermen på fine dager. Jeg tror det er for sent å lese bruksanvisningen den dagen man har null i sikt på fjorden.

 

Mvh Astor, som nå ligger vel fortøyd på Storsand v/v Drøbak.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

......Jeg har som vane å dra et langt støt periodevis i hornet for at andre skal høre fløyta på Astor og lytte om vi er nærme eller langt unna. ........................
Jeg har bare sitert en liten del.

Spørsmålet mitt er: Reagerte ikke seilbåten på tåkeluren din Astor? I så fall - besynderlig.

Link to post
Share on other sites

Jeg har bare sitert en liten del.

Spørsmålet mitt er: Reagerte ikke seilbåten på tåkeluren din Astor? I så fall - besynderlig.

 

Jeg skal ikke dømme de 4 ungdommene ombord, men de kjørte ETTER lyden og ikke vekk fra den. Vi la kursen 90 grader vekk fra møtende fartøy og de fulgte etter på kollisjonskurs. Derfor la vi bakk og forholdt oss rolig. De passerte fremfor oss på ca. 15 meters avstand.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

I morgen går turen til Sætre hvor "de gamle" skal få ta GBen i øyensyn. De har det siste året blitt tutet ørene fulle av lovord om båttypen av undertegnede. Nå har de ytret ønske om å bese skuta. Jeg regner med å ankomme Sætre ved 08.30 tiden.

 

"De gamle" er en trivlig gjeng med båtentusiaster som trofast møter opp på klubbhuset til Sætre båtforening hver eneste morgen, syv dager i uka. I tillegg tar endel av denne trivlige gjengen et tak rundt veggene og bryggene og steller blomster og holder det pent og ryddig. Noen av dere møtte sikkert noen av kara på Sommeråpent i fjor sommer.

 

Etter en kort omvisning legger vi fra kai og taar en svingom rundt i Sætreskjærgården.

Været i morgen en meldt blankt vann og trivlig utetemperatur.

 

mvh Astopr


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I dag hadde jeg besøk av Hilmar fra Drøbak. Taubåten hans Hilmar 2 vekker alltid oppsikt der hun tøffer frem. Hilmar er båtgutt på sin hals og har god kunnskap om båter og gode holdninger på fjorden. Og :sailing: han er selvsagt BP-medlem!

 

Her en liten bildeserie fra besøket i dag.

 

hilmar_2_.jpg

 

hilm_2.jpg

 

hilm_3.jpg

 

hilm_4.jpg

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

I dag går tiden med til må skjekke hvorfor ikke Mikuni-varmeren vil brenne. Tittet ned i luken der den står plassert og så at pumpa virket men det dryppet disel fra varmeren. Må rydde litt plass slik at jeg får hele kroppen ned i akterrommet slik at jeg får feilsøkt. Nå blir det kaldere utover og varmeren må være i orden.

Båten skal klargjøres og vaskes utvendig for helgturen.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Varmeren virker fortsatt ikke etter å ha byttet glødeplugg og flammevakt. Gir snart opp hele dr.....n.

 

Gjøremål i dag er å sette opp den nye plotteren opp på FB. En Garmin 4010 er innkjøpt. En flott plotter med en stor og fin skjerm. Hadde først tenkt på en Lorentz 11" som jeg hadde i gamle-Astor. Men når denne kom på markedet for 15.500 slo jeg til. Jeg fant den her på BP i annonsemarkedet. Litt jobb å få alt på plass men det skal nok gå.

 

Det skal bli spennende å se den nye trawleren til Mariell i dag. De er å henter den i Oslo og skal gå til Horten i løpet av dagen.

 

Når fruen kommer fra jobb går vi rett til Horten. Bruker en god time ned dit i 9 konops fart vil jeg tro.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Har sansen for denne tråden. Her om dagen overnattet jeg i båten mens den lå i havna. Kokte meg kaffe og stekte pannekaker og bacon som jeg spiste i solskinnet. Avspaserte halve dagen og kjente en luksusfølelse som var helt ubeskrivelig. Motivasjonen for å sette seg i bilen å kjøre tilbake til byen og kontoret var heller begrenset...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...