Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

Så har snøværet ankommet Oslofjorden også. Men ikke i de mangder som beskrives fra Palmekysten. Heldigvis.

 

Allikevel er det stor forskjell fra her jeg bor på Klokkarstua i 150 moh til Hurums sydlige kystlinje når det gjelder snømengden.

Uansett var det fint å få børstet Astor for snø. Det fine var at når man børster vekk snøen får ,am samtidig gnidd vekk litt salte fra siste tur. Noen spylemuligheter finnes ikke her omkring. Alle slanger langs bryggene er fjernet og vannet stengt for vinteren.

 

toftekrasm_snoe.jpg

Her et bilde fra havna i ettermiddag. Astor i midten mellom seilbåtene.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Surra rundt i havna og i båten siden 8 til mårran , snø slaps og guffen vind . Har vært noen av gutta nedom , litt problemer blei løst . Når det gjelder den lille snøen som har kommet ( holder på enda ) , så lar jeg den ligg på båten .Når jeg veit jeg ikke skal ut , så er det fin isolering og det merker man også. Men til mårran tok det tid før varmen kom ombord ,Webasto på full guffe litt strøm og gassovn .Men blei varmt så det holder etter en stund ,sitter her og koser meg med en øl .Snart kommer Økosjefen å henter meg , da skal jeg hjem å være kokk .Hjemmelaget pizza står på meny'n , det er jo ikke det værste å servere . Nå laver det ned no inn i "#"%¤&% , ser ikke bra ut detta her nei .....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Vi på vestlandet kunne ikke sitte på krakken i dag.

Her et utdrag fra bloggen min;

 

Har i dag hatt meg noen rundt rundt i byen og tatt bilder av stormen:

 

Det er ikke ofte jeg oppsøker dette neset (les skiltet) men i dag måtte jeg ned en tur og se. (På sjøen selvfølgelig :lol: )

uver_007.jpg

 

uver_008.jpg

 

uver_011.jpg

 

Her sto det for kort tid siden et stupebrett:

uver_016.jpg

 

Så tok jeg turen til Stavanger Seilforening på Sølyst. Her hadde det skjedd saker og ting i løpet av natten. Denne flytebryggen var for et døgn siden rett:

uver_020.jpg

 

Legg merke til uteriggern;

uver_022.jpg

 

Det var ikke bedre i jollehavnen:

uver_023.jpg

 

uver_024.jpg

 

Denne trallen klare ikke å holde peresset fra båten;

uver_025.jpg

 

uver_040.jpg

 

uver_042.jpg

 

Har masse mer bilder av uteriggere ol som han knukket tvers av, og bilder av båter og bølger. Men orker ikke laste opp mer :diving:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Nei, men har sett at noen legger seg rett utfor og fisker på fine sommerdager :lol: :lol:

 

Denne dagen kommer til å koste Stavanger Seilforening ganske mange tusen kroner, mange uteriggere har blitt ødelagte og nye bunnfester og kjettinger til flytebryggene koster jo enormt mye...

Men det viktigste er at folk ikke bruker seg selv som fendre og blir skadet :yesnod:

Det er heller ikke oppdaget skader på båter i havnen (utenom jollene på land)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Hei Tine lll

Ligger det en 47 Trader i havna hos deg ? Har du noen kontakt med rederen og rederinnen Ellen og Knut ?

Morten

Dem er stadig ombord , men som sagt så ligger dem i Horten gjestehavn . Gå inn på web cam over gjestehavna i Horten , så har du full kontroll .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Så har snøværet ankommet Oslofjorden også. Men ikke i de mangder som beskrives fra Palmekysten. Heldigvis.

 

Har vært nede å måket av Halco`n i kveld mye mer snø på den enn det jeg var vant til fra Hanto`n, det kom 5 cm på en snau time. Og det var mye snø i kveld ombord, da har jeg i vært fall tatt den første økta i år.... må vell ned i morgen tidlig ser det ut som :sweat:

hilsen Plomma I, roynils@online.no

Link to post
Share on other sites

Var en tur ombord i går, Ligger ute enda. Har heldigvis fått på vinterburka`n. som er heldekkende ( Ja den er tung !) Skulle egentlig på land i vinter, men tidspress og ny jobb gjorde det vanskelig i år. Nå er det jo snart påske..... så nå lar jeg den ligge ute. Fikk fyrt opp eber`n og en vifteovn. Ble fort godt og varmt ombord. Koste meg med et par kopper kaffe og nøt roen og stillheten. Prøvde å fyre Perkinsene, men der var det nok litt for kaldt ja. Har ingen forvarming på motorene.

Noen med tips hvordan jeg kan få fyr på de?

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Noen med tips hvordan jeg kan få fyr på de?

Pjolter

 

 

Prøv å sett en varmeovn ned i motorrommet hvis du har plass. Hvis ikke la lukene ned til motorrommet stå åpne og sørg for at du har fin varme oppe. Et døgns tid så burde de starte.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Kaffe på klubbhuset som vanlig på mårran , men så kom arbeidslysten rett i hue på meg. Har slipt trappetrinna opp til FB idag , blei fort noen timer med musa . Har fått på et strøk , så nå sitter jeg med kaffekoppen og BP å slapper av ombord . Ute regner det , så snømåkinga igår var bortkasta på en måte . Men forttere blir det bart å fint igjen da , er vel meldt sånt vær ut uka . Sitter her ombord aleine med kaffekoppen som sagt , gud å heldig jeg er egentlig . Kan ikke ha det mye bedre , bortsett fra været da . Så da er det bare å nyte det , og la første av 5-6 lakkstrøk tørke og ta et til imårra . Fortjener egentlig en øl nu :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

. Så da er det bare å nyte det , og la første av 5-6 lakkstrøk tørke og ta et til imårra . Fortjener egentlig en øl nu :wink:

 

Tine III

 

Høres ut som båten er lagret innendørs? med god varme? siden du kan lakkere nå?

 

mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Høres ut som båten er lagret innendørs? med god varme? siden du kan lakkere nå?

mvh

Pjolter

Hehe neida , bare skudd av teaken og tatt den med inn i båten . Der er det varmt nok ......

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Hei Tine III, får nesten vårfornemmelser når jeg leser om dine lakkeringsjobber i januar måned.

Ryds`en min ligger godt med "burkaen over" i hagen.

Det er meldt mildt vær ut uken, så jeg tror du kan greie de neste lakkstrøkene uten problemer. Det er bare å holde temp`en oppe så lakken tørker. Lykke til. :flag:

l

Link to post
Share on other sites

Olja og lakke ned det meste innvendig sist vinter , går så det uler det . Skal ikke være så varmt når du lakker veit du , har lakka og pussa ned bordet i salongen noen ganger .Har kommet til strøk 3-4 også har jeg hatt det for varmt , da er det bare å pusse ned igjen . Men dette gjelder kun 3 stjernes lakk , den som tørker på 3-4 timer . Men alt andre har jeg brukt Benar olje med lakk oppi , det blir saker :wink: Siste nye testen idag er , teak beis blanda i 3 stjerner's lakk sånn ca 50/50 .Det så bra ut når jeg gikk hjem , så da er det kansje det imårra også .Men om det er holdbart utvendig , det for vi ikke svar på før om noen mnd .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

I dag er det fridag og da går turen ned til Sætre hvor gamlekara er samlet på morrakvisten. Deretter tar jeg de to milene ut til Tofte og har med meg en 5-liter med vann som jeg heller på vanntanken. Alle vannslanger er jo frakoblet vintertid, så dette er eneste mulighet for å få toppet vanntanken. Det har blitt mange 5-litere i vinter, men slik er det bare.

Når jeg kommer ombord pleier jeg å ta et oppkall ned til TINE III som ligger 7 nm. syd for meg.

 

 

Ellers så er det fysioterapi, en tvingende nødvendighet hvis man skal holde på noen år til i transportyrket.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvordan dere tør la båten ligge på vannet hele vinteren med is og greier, jeg hadde jo vært nede hver femte time og sjekket om alt var bra jeg da. Det er kanskje jeg som er litt rar som tar en såpass stor båt på land, ikke vet jeg :smiley:

 

 

Vi er 7 båter som har vaktordning med daglig tilsyn av samtlige båter. Dermed blir det en uke vakt ca. annenhver måned. I tillegg er de fleste av oss nede såpass jevnlig, at jeg neppe tror det er mer enn 5 timer mellom hver gang noen sender et omsorgsblikk mot skutene våre. Jeg er mye mer redd for det vaktholdet som er i havna på sommeren, da er jeg glad jeg har full kontroll via alarmsentralen.

 

Det har vist seg å være en litt negativt ladet ting å få på plass mobilkranen for å løfte på land båten for en hel vinter, så det har jeg bare gjort

etpar ganger (båt ny i 2003). Lar båten tørke en måneds tid i mai, annethvert år. Vet ikke om det hjelper for annet enn min frykt for plastpest, men den frykten har til gjengjeld gitt båten 6 lag epoxy primer. (uten sår eller helligdager).

 

Båten må jo ha det bedre i vannvugge enn på land, der alt duver mykt, og temperaturen ligger på noen få + grader avhengig av utetemp. Denne gang har jeg holdt en luftfuktighet på mellom 30 og 45% hele vinteren.

 

Nå har også båt på sjøen noen andre fordeler, som feks. at man har ei "snekkerbu" utenfor byen man kan reise ut til, og hver gang jeg er der, er det over 50% sjanse for å treffe på en av de andre med "snekkerbu".

 

Nei, nå får jeg komme meg ut i frisk luft, og ned i "snekkerbua"

Link to post
Share on other sites

Etter en lang dag i havna med kaffe med gutta på klubbhuset , var det hjem og legge på noen strøk til med lakk på trappetrinna til FB . Etter 6 eller 7 strøket så stopper jeg der , må slipes ned igjen når lysten kommer . Blir ikke så bra som jeg trudde lakke er ikke bare bare skjønner jeg nu . Økosjefen sitter i stolen sin og bare rister på hue , hva er det som ikke er bra med dem der'a sier'a . Kjempe bra sier jeg , må bare gjøre det på nytt igjen for jeg syntes det er så gøy . Nei når du er vant til olje med en dærsj lakk oppi , da er det vist ikke bare å hoppe rett i det å tru du kan lakke også . Men det er greit nok nå i vinter , tar det igjen nærmere sommer'n jeg tipper jeg . Men nå er det tid for å gå igjennom BM som dumpa ned i postkassa i dag , er vel det siste jeg får kansje da jeg har sagt det opp . Er lei av all reklamen som er det samma om å om igjen , men må nesten lese det også da . Men først må det ryddes i stua etter jobbinga her , så det er ryddig når Øko våkner imårra .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Sitter her på Klokkarstua og ser ned på Svelvikstrømmen.

En utrolig flott kveld hvor gradestokken nå ligger på minus 1.1 og klart vintervær. I morgen er det meldt snøfiller igjen. Godt jeg fikk byttet inn den gamle Honda snøfreseren med en ny og større Ariens. Med el. start.

 

Ikke mye is om dagen, bortsett fra isen som ligger innenfor øyene ved Sandvika og i drinken min i kveld. :drink:

 

I morgen er det konvoiplanlegging sammen med rem. Godt å komme i gang. Vi skal lese alle bidragene i Konvoitråden, og komme med forslag til et hyggelig opplegg vi kan leve med til sommeren.

 

Ha en god kveld, kjære båtvenner.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Satt å prata idag , så tenkte jeg på nybåten Tassen har bestilt . Tassen kan du ikke komma med litt info og bilder da , gleder meg på dine veine og håper det blir som forventet for deg og familien . Men info og bilder , skulle du ikke ned å prøve kjøre også da ? Spent da du sier den ikke er laget med en motor før , så det er spendende . La oss få høre litt da .....

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Lørdag var det fint vindvær og ikke det granne kaldt. Fikk vasket hekken på båten og hele den ene siden med Hugos. Ikke dagligkost midt i januar. Selv om været ikke la ann til bryggekos ble det en god økt utvendig.

 

Hele turen fra fredag til søndag er logget med trackerne som testes til konvoien i mars. Fortsatt noen små justeringer, men det er jo derfor vi tester også da.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...