Jump to content

Bryggekrakken, fra dagliglivet ombord og ved båten


Astor

Recommended Posts

Noen bilder fra helgturen til Horten.

 

lovebaat_ankommer.jpg

Lovebåt ankommer gjestehavna i et strålende vintervær.

 

 

ove_ankommer_gjestehavna.jpg

Litt sprut over Breiangen stoppet ikke Britt og Ove for et besøk i koslige Horten.

 

 

randi_og_britt.jpg

Fruene finner raskt tonen. De har mye å prate om siden sist.

 

 

konvoien_astor_og_ove_2.jpg

Det ble en mini Nord West-treff mellom Lovebåt og Astor denne helgen.

Ove hadde tatt mål til nye løpere ombord på dørken. Det ble en god handel i teppebutikken i Horten for Ove.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Var ute og testen trackerne til konvoien i dag. Begge er stilt opp likt. Dvs at de sender ut posisjon hvert 5. minutt. Det skal holde for å få en strek etter båten som indikerer hvor ferden har gått.

 

Det kom en kjentkar inn i havna i dag med bakken full av sei og torsk. Ganske store sett i Oslofjord-forhold. Gjorde et forøk jeg også utpå, men det ble med en torsk. Man kan ikke ha lykke både i fiske og kjærlighet. :yesnod: ¨

Det er kaldt om natta og isen hadde så smått begynt å legge seg i havna. Ikke værre en at man kom seg ut etter å ha kjørt litt propell mot brygga en stund.

 

 

Kjørestrekket i dag kan ses på 3Dtracking sin side over konvoien.

 

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har ikke fulgt så mye med på forsøkene med tracking, men jeg har et problem med å få vist siden når

jeg bruker Firefox. Med IE går det imidlertid fint. Jeg foretrekker imidlertid Firefox!

 

Noen andre som har dette problemet?

 

track.gif

 

track2.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

jepp, det er "baatplassen" i begge tilfeller

 

 

Se der ja, takk skal du ha.

Nå fungerer IE7, men Firefox bare har ett "minibilde" øverst, som hos Lars H.

 

......men klikker jeg på symbolet oppe til høyre i "symbol-panelet" så kommer det opp ett stort vindu i Firefox også

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo, riktig det, men kun i et eget vindu uten kjøreplanene til venstre i vinduet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det ble ingen båttur denne helgen men en kaffekos ombord sammen med fruen er heller ikke å fornekte.

Vi fikk ryddet og planlagt hva som skal med til påsketuren. Alt mens Perkinsen brummet i det stille to dørkner under der vi satt.

 

Mye folk i havna og blikkstille vann og en tåke som lå tykk som graut. Men en behagelig temperatur som fikk mange til å titte under presenningen i dag.

 

Uken går fort mot påsketur og Koster.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dagliglivet ombord kan jo være så mangt. Søndag hadde jeg en riktig fin dag ombord i Straumingen. Jeg gikk gjennom diverse lagerrom for å kartlegge litt for meg selv hva vi har av reservedelslager osv. Det er tusen små rom, jeg er sikker på at det er mye vi ikke har funnet enda! Men bare man tar tiden til hjelp, finner en stort sett alt det en trenger ombord. Kom også over litt forskjellig dokumentasjon som var verdt å pløye gjennom.

 

Resten av dagen gikk med til litt småplunder i maskinrommet. Vi har vært litt plaget med mange små diesellekasjer, så nå driver vi å skifter ut alle koblinger og kraner på dieseltankene. Vi tømmer en tank i gangen, renser opp og bytter det som byttes kan. Og, det viste seg at det var greit å få rensket opp i tanken.........

 

boetta_med_goerr.jpg

En liten del av bunnslammet i tanken. God blanding av rustflak og dieseldyr, tenker jeg. Bildet er tatt tidligere i vinter, i går var det nesten bare kosearbeid, med litt rørlegging og litt rydding. Men det er to tanker igjen...........

 

En kamerat som tok turen ombord, stakk hodet ned i nedgangen til maskinrommet og bemerket tørt: "du må virkelig ha lyst for å jobbe her nede." Er vel ikke mange maskinister som finner seg i slike forhold i dag nei!

 

nedgangen.jpg

Nedgangen

 

babord.jpg

Babord side

 

styrbord.jpg

Styrbord side. Her sees også mannluka på forre styrbord tank.

 

maskinisten.jpg

En liten flik av "maskinisten" også, iført sponsorkjeldress :cool:

 

Regner med at alle de som er opptatt av å til en hver tid ha båten ship shape vrir seg i stolen når de ser disse bildene, men planen er at det skal bli bedre. I sommer skal dette forhåpentligvis være min "arbeidsplass" i 5 uker ( tur retur Brest, Frankrike ), satser på å få tettet alle lekasjer og tatt en grundig vask til da.

 

Alt i alt en hyggelig dag ombord i alle fall, med rikelig tid til kaffepauser på dekk sammen med folk som tittet innom.

 

Mvh Emil

Redigert av emilskj (see edit history)

Tur- og dugnadsblogg for M/K Straumingen her.
Medlem av Forbundet Kysten

Link to post
Share on other sites

Det var folksomt i båthavna på Tofte i dag. Gradestokken lå tett opptil 10 plussgrader og flere gløttet på presenningen for å ta årets første inspeksjon.

 

Fruen og jeg tok vår sedvanlige kaffekopp ombord i Astor. Nå ligger alt klart for påsketur mot Kosterøyene.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Var ombord i dag og laget maler i papp til putesett i cockpit, det blir tilsammen 7 puter om jeg skal få puter rundt hele cockpiten... Singer symaskinen fra 1918 blir tatt med til vestlandet i morgen sammen med malene og skaien jeg har hatt liggende på loftet i tre år til ingen nytte.. Så blir det å finne en skumplast pusher i Bergen som selger hard skumgummi som ikke er for tykk... der for meg noe rundt 5-7cm og som tåler ei ræv på på 0,1 tonn uten at den bli flat, så det blir prøvesitting i butikken før kjøp.. Regner med å feste putene med trykknapper til båten..

 

Gradestokken her var pluss 9, og en del båter på fjorden var det også...

 

Tar meg en uke fri første uken i mars for å klargjøre skuten til Kosterseilasen i påsken...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var ombord i dag og laget maler i papp til putesett i cockpit, det blir tilsammen 7 puter om jeg skal få puter rundt hele cockpiten... Singer symaskinen fra 1918 blir tatt med til vestlandet i morgen sammen med malene og skaien jeg har hatt liggende på loftet i tre år til ingen nytte.. Så blir det å finne en skumplast pusher i Bergen som selger hard skumgummi som ikke er for tykk... der for meg noe rundt 5-7cm og som tåler ei ræv på på 0,1 tonn uten at den bli flat, så det blir prøvesitting i butikken før kjøp.. Regner med å feste putene med trykknapper til båten..

 

Gradestokken her var pluss 9, og en del båter på fjorden var det også...

 

Tar meg en uke fri første uken i mars for å klargjøre skuten til Kosterseilasen i påsken...

 

Hei,

 

Prøv Zorba eller Skumtek i byn.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Prøv Zorba eller Skumtek i byn.

Hvor ligger disse butikkene da?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Var å jobbet i båten i går, tok med putene hjem. Fruen ville ha vite, og det var de. Nå er de vite igjen etter å ha brukt

Biotex. Microfiber, har vasket de i båten tidligere, men nå er det bare fryd og gammen.

 

Har montert gass-alarmen fast, tidligere var den provisorisk montert. Batteriene er sjekket og etterfyllt. Monterte noen org

Bavaria knagger, brukte orginalskruene og det var dritt. Gikk igjennom med den første 3mm for lang. Ikke bra, da burde det stått at de skulle monteres på dørene som er av en solid tykkelse.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Finværet forsetter og i dag lå Breiangen blank som et speil. Jeg måtte bare fyre opp og ta et sveip utpå. Slike dager er det fint å være båtglad. Litt småvarmt fra kjøttdisken på Mega krydret turen.

 

hurumhavna_2.jpg

Hurumhavna lå innbydene i dag med en speilblank Breiangen rett utenfor.

 

 

vinterferien_1.jpg

 

Ikke mye hjelp å få av denne karen.

 

 

vinterferien_2.jpg

 

I dag gikk vinterkallesjen av. Den hadde fått noen stygge revner etter stormen for 14-dager siden.

 

 

 

nord_westen_uten_kallesje.jpg

Egentlig skulle man kjørt uten kalesje om vinteren. Men med tepper og møbler bak blir det veldig upraktisk.

Sommerkalesjen er nå på plass og klar til helgtur til Horten sammen med Lovebåt fra Sætre.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Tilbrakte mesteparten av denne lørdagen ombord.

Først litt snømåking av båt og brygge.

Har i det siste merket redusert varmeeffekt fra Pyro-ovnen som jeg anskaffet i sommer.

Har hele tiden mistenkt manglende filter på tanken som årsak til problemet.

Monterte nytt filter, med vannutskiller. Renset sil på flottørhus.

Konstaterte ingen bedring etter dette. Har god tilførsel av diesel fram til magnet ventil, men tilførsel

fram til brennkammer var tilnærmet null.

Åpnet flottørhus, løftet ut flottørmekanisme og fant ut at spiral-returrfjær på hoveddysen ikke gjorde jobben.

Fjæren klarte ikke å heve dysenålen i takt med bruk av regulatoren når den opereres.

Rørte IKKE de lakkerte justringsskruene. De skal heller ikke røres!

Tok løs denne fjæren og dysen og strammet den litt slik at dysen ble påvirket slik den skal,når regulatoren stilles.

Renset pottebrenneren og fyrte opp!

 

Alt ok etter dette og et problem mindre å ergre seg over!!

 

Ser at torskefisket i området er økende, får håpe på bedre værmeldinger, slik at en kan driste seg utenfor moloen :sailing:

Høg vannstand for tiden, men ennå 40cm før bryggen på land blir oversvømmet .

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Klargjøring av båten til påsken startet så smått i dag, fikk vasket dekket sånn noenlunde... Dritt jobb er det åkke som... kikket med rundt etter noe mulig innleid arbeidskraft fra andre land, men de glimret med sitt fravær... så jeg var nødt til å ta jobben selv.. I morgen er det skorget som skal til pers, slegner gummibåten på sjøen og skurer i vei.. Det er noe sørgerender som skal bort... og "Black Streak remover" fra Biltema blir nok brukt...

 

Brukte Biltema sin båtrengjøring i dag til dekket og den funket bra, blandet en halv liter i vaskebøtten og brukte kosten.... måtte skylde med saltvann siden vannet ikke er skrudd på ennå... Valgte dagen i dag til dette siden vår herre sørget for litt ferskvann fra oven som fikk bort det værste saltet i ettertid..

 

I morgen tar fruen seg av innvendig vask av båten, litt arbeidsfordeling trenger man om alt skal bli bra til påsken..

 

Så blir det å toppe dieseltanken og fylle vann før påsken (går jo drøye 10 liter i døgnet bare til varmeren), regner med at det er vann på bunkersstasjonen på Stoa i Langesund neste helg... alt av sengetøy skal også ombord så litt gjenstår... men tar meg et par fridager torsdag og fredag slik at alt er ombord til lørdagen da vi setter kursen mot Koster etter planen.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det snør i havna i dag. Astor er flyttet fra vinterhavna Tofte til sommerhavna på Sætre. I går kom den hyggelige telefonen at en fast båtplass er sikret for endel år fremover. Til nå har jeg leid plass på fremleie av en båteier som ikke har benyttet plassen sin i havna. Om en måned tid flytter jeg Astor til Storsand. En stor båthavn er gravd ut inne i sandtaket og der blir Astor liggende fremover. Mens jeg var nede i havna på Storsand og inspiserte ny-plassen traff jeg en kar med seilbåt som lette en plass til båten sin. Han gikk smilende hjem etter vårt møte. Han overtar plassen jeg har fått leie på Sætre mens jeg flytter båten til ny-plassen på Storsand.

I tillegg fikk jeg en noe større plass slik at en større båt kan få plass hvis man velger å bytte i løpet av sesongen.

 

Storsand båthavn, eller Hero Marin som den egentlig heter byr på en lun og fin havn vis a vis Drøbak. Sentralt om man vil ut eller inn fjorden. Minuset er muligens støv fra sandtaket men det får man kompansere med vannslage hvis dette blir et problem.

Positivt er at en kar jeg kjenner fra Sandspollen har i år byttet til en 38-fots trawler og har fått plass ved siden av meg. :cheers:

 

oversikt_havn_storsand.jpg

Havnen er ytterligere utvidet etter at dette bildet er tatt. Fjorden i bakgrunnen er Drøbaksundet hvor vi ser sydover.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny havn! Nå trenger du jo ikke en gang å bruke båten når du skal til Sandspollen, - du kan jo bare rusle over haugen fra Storsand. :lol: :lol: Det er i hvert fall kort vei til jordbærmarkene oppe på toppen.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny havn! Nå trenger du jo ikke en gang å bruke båten når du skal til Sandspollen, - du kan jo bare rusle over haugen fra Storsand. :lol: :lol: Det er i hvert fall kort vei til jordbærmarkene oppe på toppen.

 

Lars H.

 

Når du går til din favoritthavn i Sandebukta kan du jo kalle opp Astor. Regner med god lyttekontakt mot nordenden av Jeløya fra Storsand.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

I går kom den hyggelige telefonen at en fast båtplass er sikret for endel år fremover.

 

Tydelig at Sveinrobert hadde ringerunden igår, fikk samme gladmelding! Har seilbåten i vinteropplag der og blir deilig å ha båtplass og opplag på samme sted! Dessuten er jo prisen meget behagelig tatt i betraktning hva man må betale andre steder i Oslofjorden! :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...