Jump to content

Finurlige strømproblemer - landstrøm


bliss X

Recommended Posts

Jrk og Roaldbj.: Jeg skal være den første til å innrømme at det ikke er mange elektrikere jeg kjenner som har peiling på korrosjonsproblematikken. Ikke så rart forresten. Det er ikke pensum i dag før man når høyere studier og spesialiserer seg. Jeg har jobbet en del med dette både i skipsinstallasjoner og offshore, men opplevde at to forskjellige ledende oljeselskap hadde ulikt syn på korrosjonsbeskyttelse i sine spesifikasjoner. De hadde jo begge tilgang til verdens ledende ekspertise på området, men landet altså på ulike oppfatninger. Det ene selskaper gikk så langt at de "jordet jordledningene" med kruttsveising (CaldWeld) til strukturen med jevne mellomrom. Ikke til å bli klok på. Den filosofien er forlatt nå. Så hva skal vi stakkars dødelige tro og mene? Derfor er denne tråden så viktig på dette området. Jeg synes problemet er belyst på en glimrende måte i tråden, og jeg har kopiert og samlet opp ideene og tror jeg har peilet ut hvordan jeg vil ha det i Baylineren nå. Men skilletrafo blir et must i min filosofi!

 

Jens_P etterlyser skipselektrikeren. Jeg har "Odinært skipselektrikersertifikat" fra ungdomstiden! Den var ikke mye verdt vedr. korrosjon. Fra 1995 til i dag har elektrikerfaget vært tredelt: - Elektriske bygningsinstallasjoner, - Tekniske elektriske anlegg, og - Maritime elektriske installasjoner- Den siste er "skipselektrikeren". Vi må bare tilstå at "korrosjonsproblematikk" ikke er pensum der heller. I den nye fagopplæringsreformen er det samme leksa, gitt! Så jeg tror kanskje at den beste kompetansen på området begynner å ta form her på forumet! Bra jobba! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hulda skriver:

"Men, om jeg tar en leder fra 220-volten på aggeregatet, holder den i lanken og hopper i sjøen når maskinen går for fullt, så skjer det ingen ting. Det er ingen krets. V.v.berederen er ikke tilkoblet. Fuglen sitter på ledningen."

 

Det er helt riktig.

 

Men om du kobler den andre lederen til motoren så kan dette bli ditt siste hopp. Og bytter du ut agregatet med et sekundærsiden på en skilletrafo (En helt likg krets) og jorder ene fasen til motoren og hopper i sjøen med den andre skjer akkurat det samme

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

quote.gif
Jrk og Roaldbj.: Jeg skal være den første til å innrømme at det ikke er mange elektrikere jeg kjenner som har peiling på korrosjonsproblematikken. Ikke så rart forresten. Det er ikke pensum i dag før man når høyere studier og spesialiserer seg. Jeg har jobbet en del med dette både i skipsinstallasjoner og offshore, men opplevde at to forskjellige ledende oljeselskap hadde ulikt syn på korrosjonsbeskyttelse i sine spesifikasjoner. De hadde jo begge tilgang til verdens ledende ekspertise på området, men landet altså på ulike oppfatninger. Det ene selskaper gikk så langt at de "jordet jordledningene" med kruttsveising (CaldWeld) til strukturen med jevne mellomrom. Ikke til å bli klok på. Den filosofien er forlatt nå. Så hva skal vi stakkars dødelige tro og mene? Derfor er denne tråden så viktig på dette området. Jeg synes problemet er belyst på en glimrende måte i tråden, og jeg har kopiert og samlet opp ideene og tror jeg har peilet ut hvordan jeg vil ha det i Baylineren nå. Men skilletrafo blir et must i min filosofi!

Jens_P etterlyser skipselektrikeren. Jeg har "Odinært skipselektrikersertifikat" fra ungdomstiden! Den var ikke mye verdt vedr. korrosjon. Fra 1995 til i dag har elektrikerfaget vært tredelt: - Elektriske bygningsinstallasjoner, - Tekniske elektriske anlegg, og - Maritime elektriske installasjoner- Den siste er "skipselektrikeren". Vi må bare tilstå at "korrosjonsproblematikk" ikke er pensum der heller. I den nye fagopplæringsreformen er det samme leksa, gitt! Så jeg tror kanskje at den beste kompetansen på området begynner å ta form her på forumet! Bra jobba! :smiley:


Meget bra innlegg tricker'n. Har samme erfaring, og for meg blir det også skilletrafo.

Om jeg velger å jorde en av fasene eller midtpunkt er i øyeblikket tvilsomt, men jeg kan enda omvendes jeg ser fordelene også. Ser også på mulighetene for å lage jorfeilovervåking uten å jorde trafoen til motor. Ideen er så enkel som å kople to 22 kilos motstandere i serie mellom fasene på sekundærsiden av skilletrafoen. Så lar man alle kapslingene være sammenkoplet med en jordleder som kobles til punktet midt mellom motstandene. Uansett hvor stor jorfeilen blir, vil den aldri bli større en 10 mA. Denne strømmen detekteres og en lampe kan lyse på instrumentpanelet. Da er det bare å kople ute en etter en enhet for å verifisere synderen (jorfeilen).

Men vil det stedlige eltilsyn godkjenne dette. Neppe for dette er det ingen andre som gjør...
Link to post
Share on other sites

Men om du kobler den andre lederen til motoren så kan dette bli ditt siste hopp.

 

:confused:

 

Men hvorfor i Neptuns navn skulle han koble denne kabelen ( +/- 230V ) til motoren ? Dette begynner å bli nokså søkt.......

 

:confused:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hører Lotus sier at badeplattformer er jordet så dette er ikke farlig. Jeg har tilgode å se en badeplattform som er jordet i en lystbåt.

Nå var det ikke jeg som sa at badeplattformen var jordet i utgangspunktet. Det var faktisk deg selv.

 

Vet du hva jeg sier? Jeg sier det at om badeplattformen er jordet eller om den ikke er jordet går dette uansett bra for Hr. Smilefjes.

 

 

Hva tror du egentlig skjer hvis Hr. Smilefjes tar i en badeplattform som ikke er jordet? Ikke en dritt.

Hva hvis den ene fasen ligger til jord? Ikke en dritt.

Hva hvis den andre fasen har jordfeil og ligger til jord? Ikke en dritt vil skje med Hr. Smilefjes.

 

Disse fakta gjelder uansett. Absolutt uansett hvasomhelst.

 

Den tegningen som er vist i innlegg #359 funker. Punktum.

Link to post
Share on other sites

Håper jeg ikke har ertet på meg for mange her nå

:lol: nei så lett er det ikke :wink:

 

Men jeg tror du kan droppe disse motstandene dine, hvordan skal du registrere en liten jordfeil i utstyret ditt? Med så høy motstand så vil det gå minimalt med strøm i jordledningen, litt av poenget til jordlederen er å lede strøm, ikke begrense den. Lede så godt at spenningen trekkes ned og ikke blir farlig, jordfeilbryter vil slå ut og kansje til og med sikringen.

 

Hopper man på sjøen med en fase i hånden så skal jordfeilbryter slå ut, men det forutsetter at kretsen på ett eller annet vis er forbundet med sjøen fra før av. Jeg har fortsatt ikke sett noe godt argument på hvorfor man ikke skal koble jord til sjøen.

Link to post
Share on other sites

:lol: nei så lett er det ikke :wink:

 

Men jeg tror du kan droppe disse motstandene dine, hvordan skal du registrere en liten jordfeil i utstyret ditt? Med så høy motstand så vil det gå minimalt med strøm i jordledningen, litt av poenget til jordlederen er å lede strøm, ikke begrense den. Lede så godt at spenningen trekkes ned og ikke blir farlig, jordfeilbryter vil slå ut og kansje til og med sikringen.

 

Hopper man på sjøen med en fase i hånden så skal jordfeilbryter slå ut, men det forutsetter at kretsen på ett eller annet vis er forbundet med sjøen fra før av. Jeg har fortsatt ikke sett noe godt argument på hvorfor man ikke skal koble jord til sjøen.

 

Hei det er enkelt i normal tilstand vil det gå ca 5 mA igjennom begge motstandene. Disse motandene går igjennom et jordfeilvern. Om det oppstår jordfeil vil strømmen øke i den ene motstanden og minke i den andre alt etter hvilken fase det er jordfeil i. Dette jordfeilvernet stilles inn på ønsket utløserstrøm og koplet til lampen. Kanskje må dette tunes med litt andre motstandsverdier osv, men det blir ingen problemer å få det il å virke. Man kan selfølgelig også bruke jordfeilvernet til å koble ut strømmen om det er ønskelig

 

Grunnen erat jorfeilreleet også kan feile. Alterativt er 30 mA for mye om du bader, da bør ihvertfall jordfeilreleet løse ut ved 10 mA

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og bytter du ut agregatet med et sekundærsiden på en skilletrafo (En helt likg krets) og jorder ene fasen til motoren og hopper i sjøen med den andre skjer akkurat det samme

Du behøver da ikke hoppe i sjøen for slikt? Stikker jeg fingern på den ene hånda inn i det ene hullet på stikkontakten og den fingern på den andre hånda inn i det andre hullet på stikkontakten, blir jeg grilla. Jeg blir grilla uansett om jeg er våt eller tørr på beina og om det er i båten eller i heimen.

 

Så hva er problemet? Du blir jo like herlig grilla hvis du tar tak i den ene flytende fasen på skilletrafoen din med ene handa og tar tak i den andre fasen med andre handa, gjør du ikke?

 

Så kan du jo si at du aldri i verden ville la tak i hver fase med dine 2 hender. Neivel. Hvorfor tror du jeg ville gjøre det da? Bare fordi jeg har lagt en sekundærfase til jord betyr jo ikke at jeg frivillig åpner dekselet på et annet apparat og stikker fingra borti den andre fasen?

 

Med respekt å melde: Dette flyter for langt til havs.

Link to post
Share on other sites

Her er det mange poenger. Det er spennende å få tilgang til så mye informasjon og resonnementer.

Jeg har - sikkert i likhet med endel andre BP medlemmer - to overordnede mål når jeg benytter 220 volt ombord:

Det ene og primære er å hindre at liv går tapt grunnet feil med det elektriske anlegget ombord.

Det andre er å hindre galvarisk korrosjon.

Opplysningene fra bl.a. Ole Petter om dødsfall hos badende grunnet børøring av bunn og gjenstander på fritidsbåten er meget alvorlig og jeg ser ingen grunn til annet enn at hver enkelt fritidsbåteier har et stort ansvar for å hindre at dette skal skje på egen båt. At man i etterkant forklarer en slik tragisk hendelse ut fra manglende kunnskap og innsats betviles ikke, men er en mager trøst.

Hulda har endel tankevekkende opplysninger og formuleringer:

Nå har jeg målt motstanden i systemet på v.v.berederen på Hulda. Den var etter husken 0,038 ohm. Den er konstant, men det er bare hos meg. Den motstanden vil fortelle hvor mye strøm slipper som det igjennom pr tidsenhet.
Mellom hvilke punkter måler jeg denne motstanden hos meg? Er det på stikkontakten til varmtvannsberederen?

Videre skriver Hulda:

Frostvæsken i motoren vil lede. Hadde den ikke gjort det, ville den ikke hatt korrosjonsinhibitor. Derfor: Det er kontakt i systemet. Uansett om man installerer de mest sofistikerte ventiler. Her har vi mulighet for at det uansett snirkler seg frem elektroner.
Jeg tar det poenget. Jeg har ikke sett at noen i sine innlegg her i tråden har argumentert mot dette? Dette betyr at det er en viss kontakt mellom v.v.bereder og propell (i alle fall hos meg med min motorinstalasjon).

Jeg skjønner foreløbig ikke så mye av det neste resonnementet til Hulda

Ideelt sett vil en jordfeil (overslag som nevnt over) være vekselstrøm. Den kan ikke lade opp noe som helst. Men la oss si at det kommer inn en komponent som gir mer minus enn pluss. Sett at alt annet slår feil, vil det være en mulighet for at aggeregatet beygynner å lade opp Hulda med elektroner. De ligger bare der og bunker seg opp til de når et visst trykk (volt), så springer de over til et annet sted (mot lavere potensiale).
Det som er en realitet hos meg er at jeg har to ankersystemer med kjetting som har kontakt med kabularene på vinsjene. Jeg ligger enkelte ganger slik til at det er mulig å stå på bunnen og å holde i ankeret akterut når dette er dratt opp på badeplattformen. Badestigen i metall har videre kontakt med badeplattformen som igjen har mulighet for tidvis kontakt med kjettingen.

Så til spørsmål nummer 1: bør jeg for sikkerhets skyld jorde enden av kjettingen (dette er enkelt) og badeplattformen (dette er like enkelt)?

Der jeg nå befinner meg er så vidt jeg forstår: Jeg har hittil benyttet Dynaplate som lokal jord. Denne virker som jord enten jeg tar 230 volt fra land eller fra generatoren ombord. Når jeg nå skal montere skilletransformator har jeg sett poengene fra Lotus om hvordan jeg henter jord fra skilletransformatoren. Jeg ser ingen grunn til at strøm fra generatoren ombord skal gå gjennom skilletansformatoren, så jeg trenger fortsatt jord når denne går. Spørsmål 2: Vil det være noen argumenter mot å koble sammen jord fra skilletransformator og Dynaplate?

Link to post
Share on other sites

Du behøver da ikke hoppe i sjøen for slikt? Stikker jeg fingern på den ene hånda inn i det ene hullet på stikkontakten og den fingern på den andre hånda inn i det andre hullet på stikkontakten, blir jeg grilla. Jeg blir grilla uansett om jeg er våt eller tørr på beina og om det er i båten eller i heimen.

 

Så hva er problemet? Du blir jo like herlig grilla hvis du tar tak i den ene flytende fasen på skilletrafoen din med ene handa og tar tak i den andre fasen med andre handa, gjør du ikke?

 

Så kan du jo si at du aldri i verden ville la tak i hver fase med dine 2 hender. Neivel. Hvorfor tror du jeg ville gjøre det da? Bare fordi jeg har lagt en sekundærfase til jord betyr jo ikke at jeg frivillig åpner dekselet på et annet apparat og stikker fingra borti den andre fasen?

 

Med respekt å melde: Dette flyter for langt til havs.

 

Hei, det har du helt rett i.

Men å putte fingern i stikkontakten vet alle gjør vondt, Men at det skal gjør enda vodere og bade er ikke like opplagt

Link to post
Share on other sites

Hei JRK.

Å isolere bort jord og overvåke systemet er nok mulig, men jeg tror det er mer omfattende enn å bare fjerne jord i ordets forstand. Det oppstår i så fall noen praktiske utfordringer.

Uten å påstå at jeg husker så mye av dette, så mener jeg det stilles krav til både elektrisk utstyr og omgivelsene på et sykehus, og at man derfor ikke kan trekke direkte paralleller mellom sykehus og fritidsbåt.

 

Så vidt jeg husker, så skal isolasjonsverdien i omgivelsene på et sykehus være minimum 50 Kohm, og utstyret skal ha maksimum strømlekkasje på 1 mA. Mener også utstyrsklassen som benyttes på mye av sykehusting skal ha en prøvespenning på 2000 volt når driftspenningen er opp til 500 volt.

 

Jeg tror også man kan få en del støyproblemer på utstyr som benyttes i en båt uten jord, og at man bør tenke litt på helheten også på slike områder. Hva skjer med utstyret i båten når det lyner kan vel også være et tema. Vi har jo ikke fått noe gehør for at det burde monteres et grovvern i marinaen og et finvern i hver båt med mye elektronisk utstyr.

 

Når det gjelder metoden du nevner for å måle isolasjonsverdier, så benyttes denne i dag, både for måling, og i forbindelse med automatisk avstenging av anlegget ved feil.

 

Slikt utstyr kan kjøpes ferdig for montering. Varsler første feil med lys og akustisk alarm.

Akustisk alarm kan nulles ut men lyset står på til feilen er repparert. Ved feil nr. 2 stenges anlegget automatisk.

 

Når det gjelder strømanlegg i marinaer, så er jeg enig med hulda at det ikke alltid er helt på topp. Men for å forsvare bransjen litt, så finnes det mange installasjonsfirmaer som kan dette.

 

Jeg har kontaktet mange installasjonsfirmaer i forskjellige anledninger, men de vil generelt ikke arbeide i marinaer. Årsaken er at vel erfaringen med at det ikke skal koste noe, og de har masse annet å gjøre.

 

Det er kanskje en skam at regelverket for marinaene er litt tynne, men som eier av marinaen, er det bare å gi beskjed om at man vil ha mer enn minimumskravet.

Det er en kjensgjerning at det dreier seg mye om pris. Derfor er det også 6 uttak i strømpostene selv om regelen i dag er 3. Resten av anlegget står ofte i forhold til dette.

 

Selgere av strømposter har benyttet en formulering i regelverket som gjør dette mulig.

Skal man ha et godt elektrisk anlegg i en marina, og er litt i tvil om hvordan anlegget bør bygges, så vil jeg anbefale å se på kravene til elektriske anlegg for fiskeoppdrett.

 

Det koster jo litt å bygge et slikt anlegg, men så koster jo båtene i en marina også fort noen hundre millioner.

 

Når det gjelder skipselektrikere, så finnes de. Her er vel også noe av problemet at man har vanskeligheter med å komme i gang. Norboat har gjort en fantastisk jobb ved å ta opplæring på alvor, så det kommer stadig flere fagfolk hvis noen vil bruke dem.

 

Det er vel ikke før nå i den senere tid at enkelte tjenester har blitt etterspurt, og derfor tar ting dessverre litt tid.

 

Men nå føler jeg denne tråden begynner å bli litt overservert. Mange gode poeng har kommet frem, og vil utvilsomt komme mange til gode. (La oss ikke håpe forvirringen er for stor blant de som kanskje ikke forstår alt, og jeg er en av dem).

Link to post
Share on other sites

Jo, det er nok noe drøvtygd og milevis fra hva trådstarter spurte om.

Ellers deler jeg ikke den klokkertroen noen ser ut til å ha mhp å jorde i sjøen.

Og hvorfor gjør jeg ikke det?

Jo, fordi min arbeidsplass engang lå i en fjord på Vestlandet og skulle belastningsprøve en generator med en sånn last man henger overbord ned i sjøen.

Det fikk vi ikke gjort.

Hvorfor?

Det hadde regnet for mye og for lenge.

Link to post
Share on other sites

Jo, det er nok noe drøvtygd og milevis fra hva trådstarter spurte om.

Ellers deler jeg ikke den klokkertroen noen ser ut til å ha mhp å jorde i sjøen.

 

Nei, jeg har ikke sett ref. til mustasje på de siste par hundre innleggene.

 

Salt- eller forurenset vann er naturligvis en betingelse for å få strømgjennomgang i vann. Vann slik det f.eks. kommer ut av springen vil ikke fungere som jordleder.

Link to post
Share on other sites

Vi er enig om at Smilefjes fortsatt er i live.

Vi er enig om at jorden festes til trafo.

 

Men hva gjør vi med koblingen jord etter trafo vs. sjø?

 

Jeg vil koble de sammen, jeg ser ingen ulemper med det.

Jeg vil gjerne si at denne konklusjonen er løsningen for hvordan men monterer skilletrafo i båt.

 

Tegningene som er pesentert her av deg og Lotus ivaretar sikkerheten på den beste måten.

 

Godt jobbet!

Link to post
Share on other sites

...

Salt- eller forurenset vann er naturligvis en betingelse for å få strømgjennomgang i vann. Vann slik det f.eks. kommer ut av springen vil ikke fungere som jordleder.

Det vil kanskje heller ikke sjøen i deler av Rana-fjorden være, hvor Rana-anleggene sørger for at det tømmes ut mye ferskvann i fjorden uansett nedbør eller ikke. Det er stor forskjell på saltinnholdet i sjøen på kysten og inne i fjorden. Ved Hemnesberget f.eks. fryser sjøen når temperaturen blir 1 grad minus. Sjøen her må være dårlig jord.

 

M.a.o. Du kan ikke alltid stole på sjøen som god nok jord.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har en bereder og kjører inn strømmen fra aggeregatet. For det første, for at noe skal gå galt, må det skje en strømovergang fra spiralen i varmekolben til huset på C. Hos meg er det null overgang (ikke megget med 20tusen volt). Jeg vil allikevel kalle det tett. Dog er det en teoretisk mulighet for en lekkasje. Hvorvidt gummislanger har CE- eller annen godkjenning er komplett uinteressant. Frostvæsken i motoren vil lede. Hadde den ikke gjort det, ville den ikke hatt korrosjonsinhibitor. Derfor: Det er kontakt i systemet. Uansett om man installerer de mest sofistikerte ventiler. Her har vi mulighet for at det uansett snirkler seg frem elektroner.

Nok en gang har Hulda gitt en god og forståelig fremstilling av hva man bør ta hensyn til i båt og hva som er grunnene til dette. :yesnod:

 

Varmtvannberederen er jo en av de komponenter som gjør at installasjon i båt er forskjellig fra installasjon i bolig. Det er snart for å glemme en utstyrsenhet i denne sammenhengen. Må bare at at du får godt frem påenget når du sier: "Det er kontakt i systemet..........".

 

(Ved megging brukes ca det doble av driftspenningen og da er det greit med 500V.)

 

På den andre siden, når jeg ikke tenker på berederen, men mikrobølge og komfyr, så er saken en annen. Vann kommer og går i plastrør fra vasken. Innretningene er skrudd fast på tørr finner. Hele greia er mao. dobbeltisolert. I flere omganger.

 

Klart og greit forklart, selv om det kan forekomme enkelte småfeil? Hulda kommer ikke til å innstallere skilletrafo, bare så det er klart. Det har blitt et prinsipp som følge av denne tråden. Lotus har vært så ivrig, så han fortjener å få litt igjen for det.

Vann til og fra vasken er trygt, men vi har jo flere installasjoner vi ikke må glemme. Mange har sikkert elektrisk pumpe til vann og kloakk. Så har vi andre apparater som går på 12V der minus er forbundet til motor. Ved installasjon må men jo ha alt dette i tankene.

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Mitt forslag er som en sluttepistel:

 

Sløyfeimpedans og overgangsmotstand til jord er viktig for at overstrømsvern og jordfeilvern skal virke optimalt. I tillegg til at det elektriske anlegget er beregnet korrekt belastningsmessig, er det viktig at dårlige kontakter ikke oppstår i fasene. Visuell kontroll, forebyggende tiltak som ettertrekking og korrosjonsbeskyttelse er viktig.

 

Overgangsmotstand til jord er også en viktig faktor for jordvernenes funksjonalitet. Derfor må dette også inngå i kontrollrutinene. Jordleder må med en slik kontroll kobles fra ved trafo eller i fordeling slik at motstanden i marinaens jordingssystem kan kontrolleres med jordreferanse måling.

 

Megging av anlegget er også viktig for å avdekke tilstanden i marinaen. Man vil da fange opp både aldringsskader og mekaniske skader på utstyr som kabler, koblinger og strømuttak tilhørende marinaen.

 

Alle anlegg som har jord, må i tillegg til å jorde utsatte deler, spenningsutjevnes til omgivelsene. Sjøvannet er en god elektrisk leder, og bør derfor inngå som en del av beskyttelsen.

 

Monter strømmålere i strømpostene og betal for forbruket, dette forebygger mot skjevlast i anlegget.

 

Kobling mellom båt og land bør være utført på en slik måte at landstrømjord og båtjord er sikret et likt AC potensial uansett om trafo er installert i båten eller ikke. Dette betyr at landstrømjord må ha forbindelse til sjø via enpolt DC anlegg eller dynaplate i båter uten trafo.

 

Båter uten utstyr som 230 volt varmvannbereder eller blokkvarmer etc. trenger ikke nødvendigvis utjevningsforbindelse annet enn den mellom motor og drivstoff tank, men må i så fall ha dynaplate. Å holde en båt isolert er generelt vanskeligere enn å sikre samme potensial, derfor nytter dette svært sjeldent.

 

Båter med skilletrafo sikres samme potensial som sjøen med jordplate tilbakekoblet til sekundærsiden på trafoen.

 

Båter som ikke har skilletrafo kan også beskyttes med en Electrolyseblokker eller galvanisk isolator som de også kalles. Jord fra land og sjø skal da sikres samme AC potensial gjennom skjøteledning til drevsystem eller dynaplate.

 

De båtene som ikke velger å beskytte seg mot et nærliggende likestrømpotensialer, bør utstyres med ekstra anoder eller benytte hengeanode mellom båt og land. Anodene bør i så fall ha økt masse og minst mulig økning i areal. (Jeg snakker nå ikke om anode kalibrering, for det er noe annet).

 

Noen marinaeiere vil oppleve økt korrosjon på metallkonstruksjoner i kontakt med vann, og dette som følge av at de ikke lenger får beskyttelse fra båtenes anoder med disse tiltakene. Marinaeiere bør derfor vurdere muligheten for å beskytte eget anlegg med anoder eller ICCP systemer. Helst anoder da ICCP systemer trenger mer komplisert vedlikehold og hyppigere kontroller. Utstyr som forankringskjettinger og spontvegger får erfaringsvis mye lenger levetid når marinaen har sin egen beskyttelse.

 

Noe av det jeg har skrevet som forslag er motsatt av det som har vært tendensen blant båteiere, og jeg kommer nok til å få litt pepper for det. Men til dette vil jeg si: Hvis båtene korroderer med denne løsningen, så begynn å let etter feilen i båten, for det er der feilen oftest er allikevel.

 

Dette er mitt forslag til løsning, og jeg har målt en del båter og marinaer etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Båter med skilletrafo sikres samme potensial som sjøen med jordplate tilbakekoblet til sekundærsiden på trafoen.

Beklager at jeg ikke lar dere avslutte helt, men.....

 

En dobbelisolert skilletrafo som denne (helt innbakt, plast kapsling)

trafo_003.jpg

 

hvordan jordes den?? 1 eller 4 på skissen jeg har lånt av BlissX (håper det er ok?) og fiklet litt med

div_loesn_skilletrafo.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...