Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)

Kosmix

Recommended Posts

• 2 uker senere...

Kjøpte Hauppauge USB sticken (Nova-Td) i går for å teste om denne kan brukes i båten. Det er to CD plater med i pakken og jeg innstallerte først med den som heter WinTV, dette fungerte ikke, den skannet alle kanalene uten bilde og lyd.

Prøvde deretter CD med Power Cinema på, fikk da opp en feilmelding om at det manglet støtte for angjeldende tuner.

Ringte Hauppauge support i Sverige i dag og fikk beskjed om å bruke drivere fra WinTv CD og programmet fra Power Cinema CD, noe som ikke er nevnt i bruksanvisning.

Har nå supert bilde på alle NRK kanalene og radio fra alle NRK kanalene, EPG fungerer også helt fint. Jeg bruker de to medfølgende små piskeantennene som er ca 20cm lange med magnetfot så den virker ikke til å være kresen på signalene.

cimg1541.jpg

Her sticken og begge antennene.

Pc er en to år gammel Medion med 1,7GHz prosessor og 1 Gb ram, den ligger på mellom 60 og 70% prosessorbelastning ved TV titting. Kravet til prosessor i spesifikasjonene på embalasje er oppgitt til 1.7GHz og ikke 3,2 som her er nevnt.

MVH Chrian

• 2 uker senere...

Da var denne 26" fra Sony godkjent av Riks-TV, og allerede på plass i båten. Kan anbefales på det varmeste.

Den har innebygd dekoder og kortleser. Den kan ta imot både analoge og digitale sendinger.

Den går kun på 220V, og på displayet til inverteren viser det at TV'en trekker 113W. Samme som den gamle Pentium4 lap-topen min gjorde.

348250.jpg

Løp og kjøp!

• 3 uker senere...
Fin TV. Når kommer disse for 12 V også? Antar at dette egentlig ikke er noe stort problem (alle TV'er er vel egentlig 12 V?) da man må koble seg utenom den interne strømforsyningen.

Skal ikke så store inverteren til for å drive denne tv'en. Den er super i sammen med Tiki navigator og lap-top.

img_10431.jpg

HB

• 4 måneder senere...

Ny TV står på ønskelisten. Lavt strømforbruk er viktig for meg og da tenker jeg at det er bra å slippe egen boks for rikstv. Fant en oversikt hos risktv over tver som har innbygget tuner, men dette ser ut til kun å være store tver til stuebruk. Riks TV Synes det er vanskelig å se hvor stort strømforbruk de forskjellige løsningene medfører. Kan noen fortelle meg om en ok løsning som bruker lite strøm? Tror 19-22 " er en ok størrelse.

Jeg snakket med en i Grundig om saken.

Han håpte de hadde en 19" IDTV med innbygd mpeg4 mottaker godkjent for rikstv før påske.

Jeg fatter ikke at produsentene ikke har kommet med dette før.

De vil sannsynligvis selge som "hakka møkk".

Mange går og venter på dette. Det er jo på disse små tv'ene det er mest interessant og slippe den ekstra boksen.

Jeg og trenger tv med innebygget digitalmottaker for de frie norskkanalene, tenker på en 19" og en 15" eller 2 15". Vi får vente og se da, og håper de som er inne i dette holder oss andre oppdatert i denne tråden underveis... selger som hakka møkk... kanskje det ville passet med en fellesbestilling på dette? :wink::cheers:

Legger til at jeg også regner med den blir levert med innebygget dvd spiller og selvfølgelig 12 volt....

Bare et lite tankekors når det gjelder TV med innebygget dekoder. Da de løse boksene kom på markedet ble det straks utført "tester" av flere tekniske internettsider om hvilke som var best. Og det kom etter hvert fram et temmelig entydig resultat at når det galt følsomhet for svake signaler. Her var Grundig myyye bedre enn de andre. Nå har det kommet flere løse bokser pluss TV' med innebygget boks, men som kjent foreløpig kun skjermer for store til å ha i båt. Men interessen for uttesting og sammenligning av følsomhet har gitt seg og ser ut til å være null. Så jeg er redd en fort kan kjøpe "katta i sekken" dersom en kjøper den første og "beste" 19tommer'n som kommer på markedet. Og at det kommer noen til påske, tror jeg ikke før jeg får se det. Det samme ble sagt om påske og sommer i 2008 også.

For de som har Grundig løs boks nå og er redd strømforbruket: Den trekker nesten like strøm i standby som på. Så trekk ut kontakten når den ikke er i bruk!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Grundig har vel tre bokser, mer eller mindre avansert. Du kan ta en titt på sidene til RiksTV der du finner en oversikt over godkjente bokser og TV'er. Elkjøp har alle tre. Selv har jeg den enkleste boksen til Grundig DTR8720 kr.1195,- , mens den dyreste DTR8860VOD til kr.3995,- har harddisk for opptak. Alle har SCART utganger og HDMI utgang. De går på 12volt og leveres med batterieliminator dersom en vil bruke de på 230volt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 måned senere...
Hvis du har en UHF antenne går det bra, eller en bredbåndsantanne som dekker UHF.

Det er antenne som du tar inn TV2 på.

Hei.

Jeg sliter fremdeles litt med dette med TV i båt.

Jeg lurer på om det er noen som vet om antennen Glomex Marine Master (levert av Maritim) kan motta digitale tv-signaler.

Geir

Redigert av far Amica (see edit history)

skipper på Amica

Blogg

Jeg kjøpte min Grundig dekoder hos Rikstv (sammen med abonement), og 12V. kabel til den hos Expert. (Ingen ombygging, bare plug and play)

Jeg kjøpte antenne hos Nettbåt.

TV / FM ANTENNE - ”STATUS”

360o mottagning

Ingen justering etter montering nødvendig da antennen mottar signaler fra alle retninger.

Har den aller nyeste teknologien for TV antenner for mobilt bruk.

Leveres komplett med justerbar forsterker, 10 m coxialkabel,

festeskruer, ledninger til tv / radio og norsk monteringsanvisning.

Dette fungerer utrolig bra. Barna ser på Disneychannel, mens vi marsjer avgårde i over 20knop.

Har hatt gode signaler med dette alle plasser jeg har vært med båten på vestlandet.

Kan anbefales.

Bruker dekoderen på ekstra TV hjemme til barna, når vi ikke er i båten. (Hadde vært litt værre med en innebygget i tv)

Bruker dekoderen på ekstra TV hjemme til barna, når vi ikke er i båten. (Hadde vært litt værre med en innebygget i tv)

Hvorfor er det værre med dekoder innebygget i tv'n?

Det må da være lettere å kun ta med kortet. Kortet kan som sagt brukes i flere dekodere/tv'er(cam) dersom de er registrert på samme navn som korteier.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...