Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Er det bare en kabel med en sigarettennerplugg i den ene enden og plugg til dekoderen i den andre enden uten noen "klump" på kabelen med "lur" elektronik inni?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne brannfaren er relatert til kombinasjonen Parabol/flatskjerm. Blir det annerledes i båt ?

 

Redigert etter inleget til "Lett mach": det skulle selvfølgelig stått kabel-tv/flatskjerm, eller som du skriver strømnett med ulikt potensial

Redigert av Sundberg (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Denne brannfaren er relatert til kombinasjonen Parabol/flatskjerm. Blir det annerledes i båt ?

 

Tror ikke dette er noe stort problem i båt.

Skal aldrig bli for skråsikker, fortsatt er det mulig å lage koblinger som kan forårsake problemer.

 

Jeg mener at problemet oppstår når flatskjermen er tilkoblet 220V nettet med jordet kontakt og man er tilkoblet en signalkilde med forsterker (kabeltv eller egen antenne med antenneforsterker) Dersom strømnettet (jord) og kabelTV (skjermen på kabelen) ikke har samme potensialet vil det gå en strøm gjennom kabelen. Dette kan føre til varmegang og i værste fall brann.

 

Se også:http://www.elektronikkbransjen.no/index.php?page_id=22&article_id=1843

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg ser ingen umiddelbare fordeler med denne antennen. I teksten skrytes det av at den er spesielt god på VHF kanalene (TV k2 - k12), men de analoge TV-sendingene på disse kanalene er snart en saga blott. Digital-TV går på UHF, og de fremhever ikke antennen spesielt for mottaket på disse frekvensene. Jeg ville mye heller valgt en antenne som er optimalisert for UHF (digital-TV).

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Har man fått noen nye erfaringer nå, ettersom mange analoge bakkenett er slått av?

 

Leste forresten i et bilag til Teknisk Ukeblad denne helgen at en båteier hadde montert inn en dekoder som ikke var særlig større enn en sigaretteske? Noen som kjenner til denne?

 

Hilsen Petter

Redigert av Petter-B (see edit history)

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde denne lille saken på bærbar pc med en prosessor på 1,5 gig det gikk akkurat, det står i specen at den trenger 1,7 gig. Fikk inn alle 3 Nrk kanaler uten kort krystallklart. Når det gjelder svenske kanaler så har jeg ikke prøvd ennå.

Tilfeldig valgt nettbutikk:

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&a...mp;QSID=6326978

 

Produsentens link:

http://www.hauppauge.se/pages/products/data_novatdstick.html

 

bekreftelse på at den virker i norge:

http://www.hauppauge.se/forum/showthread.php?t=314

 

Tille

Link to post
Share on other sites

Mine erfaringer med digital-TV i båten:

Fra før har jeg en Glomex V9125-antenne som er plassert i toppen av masta 17,5 meter opp.

I tillegg en signalforsterker som er plassert ved kartbordet (23 meter coax-kabel mellom antenne og forsterker og 7 meter derfra fram til TV'en).

Dette opplegget fungerte temmelig bra med analogt TV. Jeg hadde også samme opplegg på min forrige båt og var godt tjent med dette i flere år.

 

I fjor kjøpte jeg et enkelt 15" Scott flatskjermTV hos OBS for moderate kr. 1795,- Ikke spesielt bra bildeskjerm - spesielt følsomt på vinkelen man titter fra. På den positive siden er at det har OK lyd og fjernkontroll og at det ikke bruker mer enn 1,25 A strøm på 12 V. Det var også lett å plassere og veier lite.

 

Så gikk jeg til innkjøp av en Grundig digitalboks fra Elkjøp (fikk en boks som var levert på 30-dagers angreordning for kr. 995,-)

Forholdsvis stor boks som blir meget vanskelig å plassere bra i båten min. Scartkabelen er også noe herk, men TV'en støtter ikke HDMI.

Jeg testet boksen først hjemme med en enkel bordantenne og den tok inn 68 TV-kanaler og mange radiokanaler. Krystallklare bilder og lett å installere. Fikk også gratiskortet til TV2 til å virke etter litt plunder og heft (ikke intuitivt vilken vei kortet skulle inn).

 

Tøflet så ned i båten og koblet opp boksen på Glomex-anlegget og Scott-TV'en.

Nytt kanalsøk ga rundt 20 kanaler - noe jeg var fornøyd med, da jeg hadde dårlige forhold i havna for analoge signaler.

Bildene var klare og fine og Grundig-boksen dro ikke mer enn ca. 0,75 A (den drar også 0,6 A i standby).

 

Første turen på sjøen gikk til Hankøsundet. Der er det dårlig dekning for digitalt TV (grått område på dekningskartet).

Nytt kanalsøk gav null kanaler :sad: . Det skuffet meg litt, da antenna tross alt er plassert 17,5 meter oppe.

Jeg sjekket litt på Grundig-boksen og fant ut at den kunne gi info på signalstyrken. Den var delt opp i "kvalitet" og "styrke". Kvaliteten var helt i bunn på skalaen mens styrken var 1/3 opp på skalaen. Det ble ikke spesielt mye bedre ved å justere gain på forsterkeren.

 

OK. Jeg fant noe annet å tenke på en stund, men gjorde så et nytt kanalsøk med den lille bordantennen nede i båten.

Stor var min forundring da boksen nå plutselig fant noenogtjue kanaler og opp til flere radiokanaler :confused:

Kvaliteten på signalet var nå 1/3 oppe på skalaen mens styrken var den samme.

Det skal sies at det ikke var spesielt bra å se på TV da bildet "frøs" stadig vekk, men den sendingen som ble mottatt var bra.

 

Tilbake i hjemmehavna igjen var Glomex-anlegget fullt på høyde igjen.

Nå er jeg veldig i tvil. Er det Glomex-antenna som er dårlig eller er det den lange kabelen fra antenna til forsterkeren som er problemet?

Er det viktigere med kort vei mellom antenna og Grundig-boksen enn at antenna er høyt plassert?

Redigert av thov (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har akkurat kjøpt og installert samme type TV og RiksTV-dekoder som du har. Jeg syns også TVen er enkel og grei, og som du skriver - med et behagelig lavt strømforbruk. Jeg har også registrert det samme ankepunktet som deg, ang. innsynsvinkelen, men dette skaper ingen praktiske problemer med den båtstørrelsen jeg har :smiley:

Jeg har også en "talerken-antenne" (antar det er er Glomex, men er ikke helt sikker) pluss antenne-/signalforsterker. Antennen står i lanternemasta, 3-4meter over bakkenivå. Der båten ligger nå, rett utenfor husveggen, virker dette helt topp. På fredag regner jeg med at skuta settes ut i sitt rette element, så da vil også TV-utstyret bli mer behørig testet.

Link to post
Share on other sites

Dette med tallerken antenne og digitale tv-sendinger er noe som jeg også er interessert i å vite mer om.

Tallerken antenna er jo en dipol antenne som er bøyd rundt 360 grader, dette er ikke ideelt. Det må jo bli mye refleksjoner og støy når man mottar noe 360 grader. På et vanlig analogt tv bilde ser man refleksjone som små forstyrrende skygger på bildet. Jo høyere den står plassert denne 360 graders antennen, jo dårligere kvaliteten skulle det kanskje bli???

Jeg har sett at Glomex har kommet med en fjernstyrt roterende retningsbestemt antenne, er dette på grunn av overnevnte problem?

Link to post
Share on other sites

På et vanlig analogt tv bilde ser man refleksjone som små forstyrrende skygger på bildet.
Hei.

 

Helt riktig, men dette er kun et problem ved analoge sendinger. En digital mottaker utnytter faktisk disse reflekterte signalene til sin fordel, justerer de i tid, og summerer de med hovedsignalet.

 

Dette erfarte jeg klart sist høst i Horten gjestehavn. Jeg rettet min 5-element Yagii antenne med forsterker mot Haldensenderen. Fra de analoge sendingene (som ikke var stengt av da), fikk jeg bra bilde helt uten reflekser selv om signalet var svakt. De digitale signalene via en Grundig dekoder og samme antenne ga imidlertid hakkete bilder.

 

Så byttet jeg over til den minste Glomex rundtmottakende antennen. Fullt av refleksjoner fra hus og master ga ubrukelig bilde på analogt mottak. De digitale sendingene ga imidlertid perfekte bilder.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mine erfaringer med digital-TV i båten:

Fra før har jeg en Glomex V9125-antenne som er plassert i toppen av masta 17,5 meter opp.

I tillegg en signalforsterker som er plassert ved kartbordet (23 meter coax-kabel mellom antenne og forsterker og 7 meter derfra fram til TV'en).

 

Første turen på sjøen gikk til Hankøsundet. Der er det dårlig dekning for digitalt TV (grått område på dekningskartet).

Nytt kanalsøk gav null kanaler :sad: . Det skuffet meg litt, da antenna tross alt er plassert 17,5 meter oppe.

Jeg sjekket litt på Grundig-boksen og fant ut at den kunne gi info på signalstyrken. Den var delt opp i "kvalitet" og "styrke". Kvaliteten var helt i bunn på skalaen mens styrken var 1/3 opp på skalaen. Det ble ikke spesielt mye bedre ved å justere gain på forsterkeren.

OK. Jeg fant noe annet å tenke på en stund, men gjorde så et nytt kanalsøk med den lille bordantennen nede i båten.

Stor var min forundring da boksen nå plutselig fant noenogtjue kanaler og opp til flere radiokanaler :confused:

 

Tilbake i hjemmehavna igjen var Glomex-anlegget fullt på høyde igjen.

Nå er jeg veldig i tvil. Er det Glomex-antenna som er dårlig eller er det den lange kabelen fra antenna til forsterkeren som er problemet?

Det er meget mulig at ditt problem er det motsatte av hva du tror. Et kjent problem med aktive antenner er "overstyring" d.v.s. at signalene blir så kraftig at de blir forvrengt i forsterkeren.

Du sier at du har antennen i masten og signalforsterker i kartbordet. Det som er sansynlig er at du har en nettdel i kartbordet som fjernmater forsterkeren i antennen.

Når du sier du regulerer gain på forsterkeren er det sikkert en regulering av spenningen opp til antennen. Dersom du oppgir hvilken type du har er det mulig vi kan få bekreftet dette.

Det du kan forsøke neste gang du er ute og signalet forsvinner er å skru ned "gain" mulig det virker da. Lykke til.

 

PS! Fant antennen på Glomex hjemmeside. Der står å lese at antennen er passiv, da er det fullt mulig at 17m med koax kan gi et tap (på UHF) som det du beskriver.

Det er for sent med forsterker når signalet er falt under et bestemt nivå.

Redigert av Nyste (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor skal du putte kortet hvis du ikke har en boks?? :confused:

 

http://www.hauppauge.se/pages/products/data_wintv-ci.html

 

Når det gjelder cam en så virker det som rkstv leverer en til sine kort, det står at denne ikke er godkjent for mediapc kun til de tver med innebygd dekoder som de har godkjent for bruk.

 

Det vil sikkert komme endringer på dette etterhvert.

 

http://www.rikstv.no/Hva-trenger-du/For-de...Mediesenter-pc/

 

Jeg prøvde nrk som sagt forrige helg, og det ble mye bedre bilde enn det analoge jeg brukte i fjor. Jeg har en rundtsvingende antenne i masta!

Redigert av tille (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I hjemmehavna må jeg ha på nesten full gain for å få inn noe i det hele tatt. Skrur jeg ned på gain forsvinner bildet helt.

Jeg skal teste litt neste helg med å ta ut signalet fra antenna litt lenger fremme (jeg har en skjøt på kabelen inne rett under mastefoten).

 

Ja, antenna er passiv. De aktive Glomex-antennene er vesentlig større enn V9125.

Link to post
Share on other sites

Jeg sliter også med RiksTV om dagen. Samme opplegg som nevnt over. Kabelen er ført fra masta til kartbordet der det ser ut som om den går til en splitter. Så tilbake igjen til dekoder/TV som står på skott mot fremre lugar.

 

Signalene er veldig svake uansett hvor jeg ligger. Av og til finner den i beste fall 17 kanaler, men ikke NRK1, NRK2, Disney og en til jeg ikke husker hva er. Disse går kanskje på en egen frekvens?

 

RiksTV support antyder feil antenne, men etter det jeg kan se er den ganske ordinær, montert av LP-Yacht i Danmark.

 

Gode råd mottas med takk.

Link to post
Share on other sites

Dersom du har en splitter i antenneledningen, hvor går da den andre delen av kabelen? Du kan sannsynligvis ikke bruke aktiv antenne dersom det står en splitter i antenneledningen. Men jeg tviler på at det er en splitter. Kan det være noe i forbindelse med strømforsyning til antennen?

 

Du kan sjekke signalstyrken på de forskjellige kanalene (dersom du har en Grundig boks, andre kjenner jeg ikke til):

 

Gå til Menu->Installasjon->Dekoder valg->Signal Meter og velg forskjellige kanaler. Lifjell sender på kanalene 26, 31 og 45. Bokn på 36, 54 og 57. NRK sine programmer finner du i kanalene 26 (Lifjell) og 36 (Bokn).

 

Dersom du får lav signalstyrke og kvalitet, prøv å koble ut antennen og bruk en enkel antenne som du kan flytte litt rundt omkring for å finne et godt signal. Dette kan for eksempel bare være en kort ledning koblet direkte til antenneinngangen. Får du bedre signal med denne enn med den i masten, har du nok et problem med antennen eller nedføringen, eller at du mangler strøm til den dersom det er en aktiv antenne.

-battello

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...