Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Hei.

 

Nå er Grundig 19" Vision 2 19-2940T TV'n kommet i hus. Og TV'n har så langt svart til forventningene. Dekoderen er følsom, klarte ikke å finne noen forskjell på følsomheten sammenlignet med den løse dekoderen DTR 8720 også fra Grundig som jeg koblet til med HDMI-kabel.

 

Bildet er bra, både i HD og vanlig kvalitet. Men som gammel lydingeniør, må jeg si at det var en fisete lyd. Men men, det er ikke så viktig når en skal se dagsrevyen i båten. Så langt har jeg testet de fleste funksjonene, sendinger fra bakkenettet, rett fra digital kabel-TV dekoder via HDMI-kabel og analoge sendinger rett fra vegguttaket, også fra kabelnettet. Å spille av film i .avi format fra USB-minnepenn, funker også utmerket. Å bruke TV'n som monitor for PC, har jeg ikke testet ennå.

 

TV'n er uten Cam enhet for kort, men skulle jeg mot forventning ha ønske om flere kanaler enn NRK1, 2 og 3 kan jeg jo kjøpe en slik kortholder senere. I og med at jeg allerede har en løs Grundig DTR 8720 tuner/dekoder, åpnet jeg den for å se om jeg kunne plukke ut Cam enheten derfra. Men der er den integrert på hovedkortet, så det går ikke. Da blir det vel at den boksen etter hvert kan selges rimelig.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Nå er Grundig 19" Vision 2 19-2940T TV'n kommet i hus.

KLIPP

Men som gammel lydingeniør, må jeg si at det var en fisete lyd. Men men, det er ikke så viktig når en skal se dagsrevyen i båten.

Takk for bra test. Har du noe grunnlag for å utale deg om lysstyrken til 21-nyhetene midtsommers?

 

Når det gjelder lyden, så er det min antagelse er at man må langt over budsjettklassen for å få brukbar lyd på dagens flate TV'er uansett. Det er så trangt at bass er det sjelden plass til. Men en kabel til Tivoliradioen eller "bilanlegget" i båten kan være en god løsning.

 

Når det er sagt, kan vel neppe Grundig sin 19" til 3.500 - 4.000 kalles budsjettklassen i dette segmentet. Selv om panelet på tidligere modellen fikk slakt i testen som ble referert i denne tråden et sted (kan jo være oppgradert nå....).

 

Forøvrig er United 9022DVBT4 22" Full HD LED-TV med MPEG4 tuner og 12V hos Multicom nå på tilbud til 2799. Men selv er jeg skeptisk til et TV-merke som jeg ikke finner fram til produsentens nettside og det mangler endel spesifikasjoner. Opplys meg om jeg har gått glipp av noe. Hva er United?

Redigert av klugg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

Tenkte jeg skulle sjekke lyden litt mer, så jeg rotet frem noen gamle aktive (for 12V) JBL Pro PC-høyttalere

og plugget de inn på hodetelefonuttaket på TV'n. Og da ble lyden så absolutt god nok til båtbruk.

 

tvlyd.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er United 9022DVBT4 22" Full HD LED-TV med MPEG4 tuner og 12V hos Multicom nå på tilbud til 2799. Men selv er jeg skeptisk til et TV-merke som jeg ikke finner fram til produsentens nettside og det mangler endel spesifikasjoner. Opplys meg om jeg har gått glipp av noe. Hva er United?

 

Denne er dårlig egnet som 12v`s alternativ. Sjekk prisen på 12v`s kabel i linken over. :sweat:

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en 19" tv på Bilradiospesialisten til kr 2.990,-

 

Den oppfyllte våre krav:

- Rikstv godkjent

- Innebygget kortleser slik at man slipper ekstern boks for å bruke programkort

- 12 volt

- innebygget dvd

 

Denne var også noe tynnere enn de andre tvene med innebygget dvd spiller jeg så på.

 

Festet til å henge den opp ble kjøpt for en hundrelapp på clas ohlson.

 

(Dette festet var meget smart da det hadde et utall skruehull slik at vi kunne feste dette med en masse småskruer som ikke gikk gjennom skottet)

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke enda. Den testes på mandag, men jeg regner jo med det virker ettersom den markedsføres som rikstv godkjent.

 

http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt...m436&vn=736

 

Må kjøpe det kortet som man setter programkortet inn i også. (det var de utsolgt for der tven ble kjøpt)

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Denne er dårlig egnet som 12v`s alternativ. Sjekk prisen på 12v`s kabel i linken over. :sweat:

 

Den kabelen kostet 263 kr. Var det så ille da? Da havner man totalt på rett over 3000,-

 

Det som er viktig å sjekke er om det er en "Cam" modul (var det riktig navn?) slik at man med en adapter man setter inn i tven kan bruke rikstv-kort. Hvis man må ha en ekstern dings kan man i mine øyne like gjerne kjøpe en tv uten mpeg4. (Å bare se Nrk er ikke aktuelt for vår del)

 

I båt er jo fordelen med LED foruten tykkelsen også et lavere strømforbruk, men til nå har jeg ikke sett noen LED tver som har de kravene vi hadde.

Redigert av bavariaeier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den kabelen kostet 263 kr. Var det så ille da?

 

Hehe, neida det er ikke ille.

Men da jeg skrev innlegget var denne kabelen priset til noe i overkant av 26000 kr,

og det fant jeg noe drøyt :flag:

Ser imidlertid at prisen nå er satt noe ned, og da blir det jo mere overkommelig.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Hehe... Det var det jeg også så. Hadde vært artig å kjøpt den til den prisen og sett hvor voldsomt de ville beklaget seg etterpå for å unngå litt flau omtale. Det er jo en overskrift verdt. Men uansett; er det bare en 12v kabel så er det fremdeles kommafeil i mine øyne, med mindre det er noen elektronikk som skal massere strømmen til dette apparatet. Men de tjener vel knapt penger på TV'n, så om de drar inn et par hundre på kabelen, er det kanskje helt greit. :)

Link to post
Share on other sites

Kommafeil er kanskje å ta i litt, men du får iallfall delene til denne kabelen for 60-70 kr hos Elfa. Forutsatt at det er en streit kabel uten innebygd regulering som jeg også antar at det må være.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

si fra om det virker etter planen da :-) Hvor i landet kjøpte du den?

 

Siden du bor i Oslo Fru Jacobsen sparer du endel på å kjøre opp på

Bolighuset radio og tv på Veitvetsentereti Grorudalen.

Kjøpte min der og betalte 2100 kr.

Er så langt fornøyd. Den driver fint min WD USB-harddisc.

http://old.prisguide.no/product.php?produc...39&cat_id=9

Da har du plenty med plass til filmer for flere sommerferier.

Camkort har jeg ikke kjøpt enda, og vet ikke helt om jeg gidder.

Så det kan heller ikke jeg uttale meg om.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte Grundig sin 19 tommer på lørdag. Med DVD. ca 3300kr hos den elektrobtikken mellom Asker og Vollen som det er henvist til tidligere her. Som kommentert tidligere leverte jeg inn en Sovos i fjor sommer og fikk pengene igjen for den - så forventingene er høye :cool:

Link to post
Share on other sites

Vi venter på en 19-tommer med 12v, innebygd rikstv dekoder og led skjerm. Foreløpig må man opp i 22` for å finne dette (united hos multicom). Det er overaskende i og med at bærbare pc'er med led-skjerm er såpass utbredt. Jeg vil maks ha 19 tommer siden den også skal erstatte dataskjermen. 22 blir for stort på mitt kartbord.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Er dekoderen splitter ny, er det en mulighet for at det er en MPEG4 dekoder som kan brukes her i landet. Ellers er det nok en MPEG2 dekoder. Den vil ikke virke her, men en stund fremover i Sverige.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...