Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Enzo

 

TANDBERG DISPLAY ERGOCLASS 24"LED TV er ikke Riks-TV godkjent. :headbang:

 

Jeg kjøpte TV'en pluss cam og kort like før påske. Fikk levere alt tilbake da det viste seg å ikke fungere.

Det er ellers en meget god TV.

 

Skrev om dette i innlegg 1048.

 

./tola/

Link to post
Share on other sites

Ja da har analoge sendinger på vårt lokale kabelnett opphørt! :cryin:

 

I den forbindelse tenkte jeg da å konvertere til RiksTV med en ny Grundig dekoder av samme type som vi har i båten. Tok kontakt med den lokale Expert forhandler for å kjøpe en ny boks til ca.900,-.

 

Tanken bak var å bruke samme kortet på tvers av dekoderne i heimen og i båten, men det var ikke mulig iflg forhandler. Kortet er programert til å brukes på kun en dekoder !!!!

 

Med andre ord: Hvis jeg vil benytte kortet i båten så må jeg også bytte dekoder :headbang:

 

Et annet sjokk var prisen for å få TV2 på det ene kortet fra RiksTV, og kun TV2: 160 kr,- pr måned !!!!!! Fyttikatta, her blir det kun NRK i framtiden, og uten noe kort i det hele tatt !!!!

:cheers:

Bjørn

 

 

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner problemet.

 

Etter at de analoge sendingene stengte. Handlet vi Grundig dekoder og standar abonement på riks TV for å ha i båten.

Satt da med Canal digital i heimen og Riks TV i båten: Unødvendig dyrt. Sa opp Canal Digital og bestilte en dekoder til med fra Riks TV. denne kom også med kort for standar abonement. Dette koster kr.80,- ekstra pr. måned.

Hvor mye hovedabonomentet er husker jeg ikke, 170,- eller no sånt.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Enzo

 

Jeg ringte Riks-TV da jeg bare fikk inn NRKs kanaler. De opplyste at TV'en ikke var godkjent av dem.

Ekspeditøren som tok i mot TV'en sa også at den ikke var godkjent av Riks-TV.

 

Dersom den nå i ettertid er blitt godkjent vil jeg svært gjerne høre om det for jeg kan godt tenke meg å ha denne TV'en i båten.

 

Mvh

 

//tola//

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg også kjøpt: Grundig Vision 2 19-2940T - kun til bruk for gratiskanalene

 

Men det funker ikke - ikke en gang etter reset til fabrikkinnstillingene.

 

Starter autosøk og da finner den ca 10 kanaler, bl annet The voice, discovery, Animal Planet og en haug med TV2-kanaler.

 

Ingen av disse fungerer (selvfølgelig, er jo ikke gratiskanaler) og når jeg forlater programtabellen kommer feilmeldingen "CA-modul ikke satt inn".

 

Jeg skal jo ikke ha CA-modul, jeg!!! Vil bare ha NRK1,2,3. Og det ble også forklart i butikken.

 

Hva kan det være? Har vel vært gjennom hele menyen og aner ikke. Har også lest i bruksanvisningen - :eek: - men ser ikke at jeg kunne gjort noe annerledes.

 

Apparat var forøvrig demo i butikken, ble derfor 50% båtpenger rimeligere.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg vil tro at du har litt for svakt signal inn til antennen eller for dårlig antenne. De kanalene du nevner ligger i MUX2 som sendes på en frekvens, mens NRK-kanalene ligger på MUX1 som sendes på en annen frekvens. Og der du er i øyeblikket, kan kanskje signalene fra MUX2 akkurat så vidt komme inn mens MUX1 ligger under grensen. Har du forresten aktiv antenne, og skal den ha spenning fra TV'n? I så tilfelle, har du satt dette opp i menyen for TV'n? Halden-senderen (og dens slavestasjoner) bruker f.eks. kanal-32 til MUX1 oh kanal-42 til MUX2. Dekningskart finner du hos NTV

Lars H.

(pt. ute med båten)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

CAM enhet er helt unødvendig for NRK-kanalene. Har selv 19" Grundig TV med innebygget tuner og uten CAM enhet, men ser på NRK uten problemer.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ingenting hjalp. Har også tidligere i det analoge tidsalder hatt problemer med UHF-båndet.

 

Har nå justert litt på antenna og fikk sånn ca 40-50% på både signalstyrke og -kvalitet men nyskanningen får allikevel opp bare ymse TV2-kanaler og de få andre kanalene - ingen av dem er jeg interessert i.

 

Da blir det vel ren båt-TV mens jeg fortsetter å se - om jeg ser noe i det hele tatt - på nettet.

 

Skal ta den ut på båten i morgen og prøve der. Ellers går den tilbake til Elkjøp på mandag.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med å bruke "norsk" dekoder/tv-mpeg4 i Sverige. Sist sommer fikke jeg sterke signaler på min Sagem mottager, men klarte ikke å få inn´noen kanaler. Forsökte år ringe Riks-tv men de hadde ingen svar. Det hele løste seg med at jeg fikk låne en Svensk dekoder med full grunnpakke. Nå har jeg ny philips tv med cam/rikstv. Hvil det funke på de åpne kanalene i Sverige?

Link to post
Share on other sites

men det var ikke mulig iflg forhandler. Kortet er programert til å brukes på kun en dekoder !!!!

 

Med andre ord: Hvis jeg vil benytte kortet i båten så må jeg også bytte dekoder :headbang:

Det der er bare tull. Du har blitt lurt av en forhandler som vil selge deg mer enn du trenger.

Kortet ditt kan paires til alle dekodere og eventuelle cam'er du har i ditt eie. Ta kontakt med RiksTV.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en "status power pack" eller noe slikt tallerken antenne og signalforsterker. Den virket greit i fjor - men nå lyser ikke diodelyset. Det er strøm helt frem. I brukanvisningen står det at dersom det ikke lyser - koble fra kabelen til antennen. begynner det da å lyse er det feil i antennen eller kabelen. Hvis det ikke begynner å lyse - kontakt forhandler. Så det får jeg gjøre - med mindre noen kloke hoder her inne har vært borti dette tidligere - ser det er en ganske vanlig antenne :fishing:

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har erfaring med å bruke "norsk" dekoder/tv-mpeg4 i Sverige. Sist sommer fikke jeg sterke signaler på min Sagem mottager, men klarte ikke å få inn´noen kanaler.

 

 

Har Grundig dekoder (ikke intergrert i TV'n.

Har ikke hatt problemer med å få inn de åpne kanalene i Sverige.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har en "status power pack" eller noe slikt tallerken

Jeg har byttet ut en Triax antenne med en Glomex Marine Master 37cm antenne, denne er ikke bedre, den er MYE bedre

på følsomheten. Dessuten har den Lifetime warranty, og var best i test !

Mitt råd er, pælm dritten !

 

 

Link to post
Share on other sites

Var på båten idag og der får jeg signalstyrke på ca 90% og signalkvalitet mellom 0% og 90%. Tilsvarende blir det stadig hakking, macroblocking med mere. Noen som kan forklare meg hvordan det kan være at signalstyrken er på topp og signalkvaliteten går opp og ned som en jojo?

 

Så forøvrig at Smartclub har en 19" ELFUNK til kr 1999,- med alt man trenger ombord. Skal prøve meg på prisgarantien til Elkjøp imorgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en "status power pack" eller noe slikt tallerken antenne og signalforsterker. Den virket greit i fjor - men nå lyser ikke diodelyset. Det er strøm helt frem. I brukanvisningen står det at dersom det ikke lyser - koble fra kabelen til antennen. begynner det da å lyse er det feil i antennen eller kabelen. Hvis det ikke begynner å lyse - kontakt forhandler. Så det får jeg gjøre - med mindre noen kloke hoder her inne har vært borti dette tidligere - ser det er en ganske vanlig antenne :fishing:

Hadde samme problem på en ufo triax antenne for noen år siden. Det var kortslutning i lysdioden pga.rust/fukt. Klippte av ledningene inne på printkortet og fjerna ledningene.

Antennen fungerte fint etterpå uten lysdioden.

Men ikke samme antenne så det kan jo være annerledes?????????????? Så lenge du har ok signaler så er det vel greit skulle man tro?????????

Link to post
Share on other sites

Var på båten idag og der får jeg signalstyrke på ca 90% og signalkvalitet mellom 0% og 90%. Tilsvarende blir det stadig hakking, macroblocking med mere. Noen som kan forklare meg hvordan det kan være at signalstyrken er på topp og signalkvaliteten går opp og ned som en jojo?

 

Så forøvrig at Smartclub har en 19" ELFUNK til kr 1999,- med alt man trenger ombord. Skal prøve meg på prisgarantien til Elkjøp imorgen.

 

Om mottageren din er i orden, er det sansynlig vis misstilpassning i antenneanlegget som er årsaken. Har ikke tenkt å legge ut detaljer om øyehøyde osv. her, men om refleksjoner i antenneanlegget er så kraftige at mottageren blander ønsket signal ,med reflektert signal blir det kluss. QPSK eller 64QAM ( Finnes flere varianter med samme teknikk ) signaler reagerer på refleksjoner eller fasedreining. Når man når et punkt der motageren ikke klarer å skille punktene fra oprinnelig bærebølge med reflektert eller tidsforsinket signal oppfører mottageren seg på samme måte som om signalet er dårlig. Erfaring med NICAM, som er QPSK, for 20 år siden er at noen mottagere hadde problemer med å definere punktene selv om signalene målt med instrument så OK ut, men litt dårligere en normalt. Andre mottagere taklet signaler som hadde svært dårlig øyehøyde, som måles i %. Forskjellen var modell/ fabrikk relatert. 64QAM er mer følsomt for refleksjoner eller fasedreining en QPSK ( Som er brukt til NICAM. )

 

Kontroler at alle koblinger er i orden på antenneanlegget. Du må ha 75 ohm kabel. Har du antenneforsterker, pass på at den ikke overstyrer p.g.a. for sterkt signal.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har levert TV-en tilbake på "30-dager"s etter ytterlige undersøkelser. Har ikke noe tro på antenneproblemer fordi TVen fungerer prikkfritt de første 25-30 minutter og så begynner elendigheten. Muligens noe som blir varm. Uansett, neste forsøk er en Elfunk.

Link to post
Share on other sites

Til alles informasjon, så lanserer verdenseneren og oppfinneren av lcd og led tv Sharp nye modeller tilpasset for båtlivet nå i disse dager. Hovedsakelig kun med 220V. Men de fleste har jo inverter eller agregat.

Disse modellene har innbygd dekoder for mpeg4 og er godkjente for rikstv.

Dette er full HD led tv varianter som bruker minimalt med strøm <0,3 i standby og gir et fantastisk bra bilde.

Modellene heter LC22LE320E f.eks i 22".

Tynne, lette modeller som er lett og feste. Samtidig som de har eget serviceorgan over hele Norge i motsetning til "billig" modeller. Sharp er verdens største tv-produsent, og leverer bla paneler til både Sony, Philips og Panasonic.

Bare et lite tips i hverdagen.

 

fotball VM er jo rett rundt hjørnet. Så dette blir bra.

Link to post
Share on other sites

Det er fordi Riks-tv får betalt for å markedsføre noen få produkter. Og har inngått felles markedsføringskampanjer med noen tv leverandører. Derfor viser de bare noen få alternativer.

 

så lenge tv'n har mpeg4 dekoder, så kan du benytte alle norske leverandører.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...