Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Enzo

 

Jeg ringte Riks-TV da jeg bare fikk inn NRKs kanaler. De opplyste at TV'en ikke var godkjent av dem.

Ekspeditøren som tok i mot TV'en sa også at den ikke var godkjent av Riks-TV.

Nå har jeg funnet ut av dette, jeg sponser en som jobber hos expert og han skaffer meg en slik TV rimelig nå, den er ikke rikstTV godkjent selv om de reklamerer med det men de fikser det i butikken før levering alikevel så den blir "riksTV godkjent" så jeg får en slik med cam modul klar for folkepakken som ligger i kortet mitt.

Link to post
Share on other sites

Denne Sharp TV'n, har den innebygget tuner/dekoder og (eventuelt CAM modul) ferdig montert, eller må en ha en løs boks, f.eks. en vanlig Grundig boks i tillegg? Og hvem forhandler Sharp?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Disse modellene har innbygd dekoder for mpeg4 og er godkjente for rikstv.

Dette er full HD led tv varianter

 

Jeg kan ikke se at noen av Sharps modeller er listet opp blant RiksTVs godkjente modeller. Det trenger ikke bety at de ikke vil fungere, men det betyr iallfall at du ikke får noen støtte fra RiksTV om de ikke gjør det.

 

Dette er heller ikke full HD TVer (1920 x 1080) som du hevder, men "halv" HD, 1366 x 768.

 

Forhandler du disse apparatene?

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Nå er vel l HD bare tull på en 19-24 tommer? Dessuten må du ha bedre signal for å ikke "hakke" ( Flere pixler å fylle)

Har sammenlignet feks. LG sin LED full HD tv mot Samsung sin 22 HDklar. og må si at Samsung sin er myyyyyyye bedre bilde ( og lyd)

Begge er rikstv godkjent med innebygget modul. sett i kort og ( og cam modul da) så snurrer det.

 

Mvh

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Nå er vel l HD bare tull på en 19-24 tommer?

For TV og video er det sikkert ikke det helt store poenget med HD på en så liten skjerm, men det betyr mye om du også skal bruke skjermen som PC-skjem, og da er også forskjellen betydelig på full og "halv" HD.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Helt av meg selv (litt småstolt :wink:) klarte jeg å google meg frem til at det er Boxer som tilbyr kort i Sverige. Vi har en Sagem boks som vi også får inn svenske gratis kanaler på. Vil da også et kort fra Boxer funke i Sagem boksen vår?

 

Jeg pratet med Boxer kundeservice, og de sier at det bare er "tut og kjör" på boksen med Boxer kortet. Men jeg får ikke bestilt det på nettet til adresse i Norge. Noen tips?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ser ingen grunn til at ikke kort fra Boxer skal funke i en Sagem eller Grundig boks, med med visse reservasjoner. Kortet må vel "parres" med boksen din? Men dette selvfølgelig under forutsetning av at du i det hele tatt får kjøpt kort og abonnement fra Boxer. Mener å ha hørt at du må ha svensk bostedsadresse og muligens også svensk personnummer? Men begge disse forutsetningene får du sikkert svar på hos Boxer (dersom ikke noen her på forumet allerede har sjekket).

 

En annen sak er at en del steder nedover kysten formidles kun MUX1 med gratiskanalene (og ikke MUX2 - MUX6). Dette gjelder f.eks dersom du ligger i Hunnebostrand.

 

Ups, der fikk du redigert litt mens jeg skrev innlegget mitt, men det bekrefter jo min antakelse om problem med å skaffe kort fra Boxer.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Er ikke sikker, men er det ikke slik at en ikke uten videre kan bruke samme kort i flere tunere/dekodere? Jeg mener at kort ble registrert opp mod Grundig boksen min da jeg kjøpte den. Den er forresten ikke i bruk lenger etter at jeg kjøpte ny TV med innebygget tuner/dekoder (uten CAM enhet for kort), så "parring" er uaktuelt for meg, klarer meg med gratiskanalene både i Norge og Sverige. Men mener andre har skrevet om "parring" tidligere og vet mer om dette.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker, men er det ikke slik at en ikke uten videre kan bruke samme kort i flere tunere/dekodere?

Hei Lars H. Kortet blir "parret" med CA-modul eller tuner. Du kan ta med CA-modul og kort til en annen TV som har MPEG4, og du kan også bruke kortet i andre tunere som er registrert på samme kunde.

Link to post
Share on other sites

Mulig det er riktig, men Canal Digital er veldig strenge på dette. På flere-roms abonnement hjemme kan jeg ikke ta kort fra en mottaker til en annen. Har en reservemottaker liggende siden det har vært en del problemer med HD PVR-boksen og når jeg har brukt reservemottakeren må jeg ringe Canal Digital for å få de til å parre kort og mottaker.

Link to post
Share on other sites

 

hva mener du med at må parre kort og mottaker?

 

Jeg hadde den lille Grundig boksen og da jeg kjøpte den store Grundig boksen ble kortet overført til den nye boksen.

Og jeg fikk et "grstiskort" til den lille for å se gratiskanalene.

Kortet med betalingskanalene virker i begge boksene.

 

Da den stote Grundig boksen tok kvelden etter et år reiste jeg til Elkjop og fikk ny boks og de ringte RiksTv og der ble de nye data lagt inn

Tok en drøytime før boksen var på lufta.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Da har vi plutselig fått TV i båten, ja makan til impulskjøp har jeg vel neppe gjort:) Vi lå i Rosendal i helgen og mor ville se GrandPrix, vel sier jeg, det er bare å kjøpe en TV, antenna har vi hatt i toppen av masta i 2 år uten å få brukt den fordi vi ikke orket å fikse til med dekoder etc som måtte til den gangen... Expertbutikken i Rosendal hadde bare Tandberg 24 LED og Grundig 19, prisforskjellen var bare 500 dyrere for Tandbergen (3999) så det ble til at vi tok den ned for å se om det var plass til så stor TV og da var vi solgt, til tross for at den ikke har USB inngang som jeg ønsket slik Grundigen hadde, men jeg syns 24 tommer ikke var mer enn det en måtte ha når det jo blir til at noen må sitte 2-3 meter fra TVen...:) Vel, noen som har tips til rimelig DVD eller USB løsning som kan funke her? Ikke krise, vi har PCen med som kjører Dvd så vi fant ut at de 5 tommene var viktigere også om vinteren blir dette viktig når den nok blir stående på kjøkkenet...:) Nydelig bildet og utrolig enkle og funksjonelle menyer...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

"laga" meg likesågodt en "TV" sjøl....

Den 7" TFT-skjermen jeg bytta ut fra navigatoren i fjor festa jeg med borrelås oppå en Grundig bakkenetmottaker (koster 499 på Expert nå...) sammen med en liten stereo PC-forsterker.

Vips ferdig!

Passer utmerket oppå bordet i bo-bilen og i den vesle båten min. Ukomplissert og lett å stue unna. :saint:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Som du ser av innlegget til roger-jo benytter Riks-tv samme praksis for betalingskanaler

RiksTV forteller meg at mine kort kan flyttes mellom de dekoderne som er registrert på meg (jeg har tre dekodere, og to kort).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Da den stote Grundig boksen tok kvelden etter et år reiste jeg til Elkjop og fikk ny boks og de ringte RiksTv og der ble de nye data lagt inn

Tok en drøytime før boksen var på lufta.

Det var dette jeg henviste til. Her ringte Eljøp RiksTV for å få parret boks og kort. Det dere henviser til var vel før de begynte med parring. Ser ut som akkurat det samme som Canald Digital driver med :tongue::tongue: .

 

Hvis RiksTv mot formodning ikke parrer kort og boks skal jeg si opp ab. mitt hos Canal Digital, da kan jeg nemlig ha ett kort fra RiksTv (med betalingskanaler) som jeg kan bruke i båten, i stua og i hjemmekinoen (å ta med seg boks OG kort blir for tungvint).

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

RiksTV forteller meg at mine kort kan flyttes mellom de dekoderne som er registrert på meg (jeg har tre dekodere, og to kort).

Har du betalingskanaler, og i så tilfelle har du forsøkt. Hvis det fungerer med betalingskanaler (se over) kan det være mye penger å spare på å gå over til RiksTv. Men i følge deres hjemmeside skal det ikke fungere uten ekstra betaling:

 

"Fordeler med samlet bestilling

Kunder som har behov for RiksTV på flere fjernsyn, for eksempel både hjemme og i båten, vil få 70 prosent rabatt på abonnement 2 - 6. Bestiller du samlet, får du også større rabatt på mottakere. Du trenger én mottaker per tv-apparat."

 

Hvis du betaler for flere eksemplarer av samme type ab. kan de selvfølgig sørge for å parre alle kort mot alle bokser, men det betyr allikevel at de parrer. Ellers hadde vel ganske mange kunder kun betalt for ett ab. og brukt det på flere bokser.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...