Jump to content

TV i båten (digitalt bakkenett)


Kosmix

Recommended Posts

Velkommen etter. :giggle:

Takk, men dersom jeg må betale flere ab. vil jeg også ha flere kort - så jeg slipper å drasse på kortet :wink: . Hvis du derimot har ett betalingsab. og ett kort som fungere på flere bokser har du gjort noe lurt (eller muligens noe ulovlig). Jeg mener ikke å moralisere, men dette er de fleste leverandørene opptatt av.

Link to post
Share on other sites

Ellers hadde vel ganske mange kunder kun betalt for ett ab. og brukt det på flere bokser.

Det er jo nettopp det mange gjør.

Man kan jo likevel bare bruke en TV om gangen.

Det er RiksTV revnende likegyldig hvilken TV eller dekoderboks man vil se TV på i huset.

Skal man derimot se TV på flere TV samtidig trenger man flere abonnement.

Vi har ikke behov for TV hjemme når vi er på hytta eller i båten, derfor har vi kun ett abonnement.

Har du problemer med å drasse på kortet til båten, anbefaler jeg flere abonnement. :giggle:

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Har du betalingskanaler, og i så tilfelle har du forsøkt.

Jeg kjøpte en ny (tredje) boks hos RiksTV, satte inn ett av de to kortene mine (har standardpakken med noen betalingskanaler), ventet en liten stund, ringte 09595 for å få sjekket ut, men før jeg kom fram, var kortet parret med boksen. Så jeg spurte supportpersonen som svarte etter hvert om jeg kunne flytte kortet mellom boksene, f eks sette den ene i båten, og ta med kortet dit når vi skulle ut. Svaret var at det gikk greit, så lenge boksen(e) var registrert på meg hos dem.

Hvis det fungerer med betalingskanaler (se over) kan det være mye penger å spare på å gå over til RiksTv.

Men for småbåtbruk (som vi snakker om her på baatplassen; jfr også trådtittelen) er jo bare digitalt bakkenett aktuelt. Kabel (fiber eller kopper) er uaktuelt, naturligvis, og parabol er det lite hensiktsmessig å sette opp. Så for småbåteiere som er bosatt i Norge blir det RiksTV som er aktuell leverandør, og uaktuelt å "gå over til", siden man for båtbruken ikke har noen å gå over fra.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Vi har ikke behov for TV hjemme når vi er på hytta eller i båten, derfor har vi kun ett abonnement.

Hvis det er et betalingsab. du har strider det mot informasjonen på deres hjemmsider. Jeg prøver igjen:

"Kunder som har behov for RiksTV på flere fjernsyn, for eksempel både hjemme og i båten, vil få 70 prosent rabatt på abonnement 2 - 6. Bestiller du samlet, får du også større rabatt på mottakere. Du trenger én mottaker per tv-apparat."

 

Jeg gjentar, enten har du gjort noe lurt, eller kanskje du tar med TV'n hjemmefra også for å spare noen kroner. Da er du innenfor rammene ser det ut som :smiley: .

Link to post
Share on other sites

Men for småbåtbruk (som vi snakker om her på baatplassen; jfr også trådtittelen) er jo bare digitalt bakkenett aktuelt. Kabel (fiber eller kopper) er uaktuelt, naturligvis, og parabol er det lite hensiktsmessig å sette opp. Så for småbåteiere som er bosatt i Norge blir det RiksTV som er aktuell leverandør, og uaktuelt å "gå over til", siden man for båtbruken ikke har noen å gå over fra.

Jo, men hvis RiksTv har de betalingskanalene jeg trenger og de i praksis godtar det andre leverandører kaller piratvirksomhet er det ikke noe problem hvilken typer overføring man bruker hjemme. RiksTv leverer jo både via vanlig antenne, kabel og parabol.

 

Hovedpoenget mitt er de parrer nettopp for å unngå piratvirksomhet - om de lykkes "all over" er en annen sak.

Link to post
Share on other sites

Hvis det er et betalingsab. du har strider det mot informasjonen på deres hjemmsider. Jeg prøver igjen:

"Kunder som har behov for RiksTV på flere fjernsyn, for eksempel både hjemme og i båten, vil få 70 prosent rabatt på abonnement 2 - 6.

 

 

Kanskje de har bare glemt å skrive "samtidig" bak "fjernsyn"?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Her "surrer" du nok litt BårdK, unnskyld uttrykket. RiksTv som er eid av NRK Aktivum, Telenor Broadcast Holding, TV 2 Gruppen. På deres egen hjemmeside sier de: "RiksTV tilbyr digital-tv i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og 87 prosent av hytteeierne kan få inn med vanlig tv-antenne." De sier også: "RiksTV er tjenestetilbyderen i nettet og tilbyr tv- og underholdningsløsninger for folk over hele landet. Dette i konkurranse med andre tv-distributører som bruker kabel, bredbånd og satellitt som distribusjonsplattform." Så RiksTV har ingenting med satellitt- eller kabel-TV å gjøre.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Greit, Lars H. Jeg leste for kjapt på hjemmesiden og surret, men det berører ikke poenget mitt som synes særdeles vanskelig å få frem i denne tråden. De parrer kort og boks for å forhindre at kundene skal kunne ha ett betalingsab. som de kan bruke på flere TV'er hjemme og/eller i hytte og båt.

 

Takk for oppklaringen.

Redigert av BårdK (see edit history)
Link to post
Share on other sites

med piratvirksomhet å gjøre ?

Hva f er motivet ditt for å komme med dette vrøvlet ?

Jobber du for en konkurent !

Det var da voldsomt. Det er det de andre leverandørene kaller det. Og de skriver jo at man må ha en boks pr. TV. Jeg synes det er ganske klare regler, men det er mulig de ikke klarer å overholde de - ikke vet jeg.

 

Hvis dette er vrøvl, må du nesten be de rette opp hjemmesiden sin og ikke gå løs på meg og mine motiver. Motivet mitt er at jeg gjerne skulle ha betalt for ett betalingsab. (hvis de ha de kanalene jeg ønsker) og to bokser - en i båten og en hjemme - med full tilgang til betalingskanaler begge steder (men ikke samtidig). I følge hjemmesidene deres kan jeg altså ikke det - men som sagt, det er mulig at de praktiserer noe annet det de informerer om der.

 

Og, nei jeg jobber ikke for en konkurrent. Jeg er heller ikke spesielt fornøyd med priser og med kvaliteten på HD-PVR boksen til Canal Digital - da forstår du kanskje også motivet mitt, hvis du vil da.

Link to post
Share on other sites

Motivet mitt er at jeg gjerne skulle ha betalt for ett betalingsab. (hvis de ha de kanalene jeg ønsker) og to bokser - en i båten og en hjemme - med full tilgang til betalingskanaler begge steder (men ikke samtidig).

Du KAN gjøre dette helt lovlig og uten at du skal ha noen moralske skrupler. Det spiller ingen rolle for RiksTV om du tar med deg TV'en eller dekoderen til båten, kravet er at kortet kan brukes i en hvilken som helst TV/dekoder som tilhører din husstand. Det spiller ingen rolle om du bruker denne på hytta eller i båten.

Link to post
Share on other sites

For å spore over på noe annet...tongue.gif Hvordan håndterer dere TVen ombord underveis? På den jeg kjøpte nå må jeg demontere foten før jeg får den i esken, uansett står den litt ustøtt på hylla... så jeg ser for meg at jeg må kjøpe feste til skotet, men så er det dette med å sette hull... Uansett, selv da ser jeg for meg at det blir noe risting og slag i motsjø f.eks... Antar de tåler en del disse TVene (så lenge det ikke faller ned), planen min er vel da å ha den oppe i pent vær, men ta den ned når en gjør skikkelig sjøklart... Intr å høre hvordan andre gjør dette og hvor en har kjøpt skikkelige veggfester...

 

tv.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Tv'n står på en slingreduk på ei hylle når den brukes. under fart legger jeg det ned. Legger det ikke tilbake i esken eller noe sånt. skal veldig mye slingring til før en flatskjerm som ligger på slingreduk skal rase.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

eyey, hvorfor skrur dere ikke bare flatskjermen fast i båten? her kan det gjøre vanvittig mye kreativt.

Hva er morroa med tv i båten hvist man skal pakke den ned heletiden ( da kan du ikke se på baywatch mens det stormer somværst), hvist dere har en flatskjerm som ikke er vanntett eller prøver å pakke den ned i esken sin for å sikre den mot fukt, kan jeg komme med et tips..skru opp hele skjermen bakfra og spray over et tynt/tykt lag med silikonspray på kretskortene(elektronikken), da holden den lenger enn osebergskipene! jeg garantere at disse flatskjermene tåler masse masse vibrasjon å kaos!

 

skipp og hoi!

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg ikke skrur den fast, er enkelt og greit at jeg ikke har funnet noe plass hvor den ikke står i veien. Tenkte på ett takfeste, men det ville komme i konflikt med ei taklampe.

Der hvor det står nå, er det for utsatt til for permanent plassering. Helt ute ved skottet, blir det vansklig for alle i salongen å se. Er ikke bare bare vet du. :tongue:

.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Du KAN gjøre dette helt lovlig og uten at du skal ha noen moralske skrupler. Det spiller ingen rolle for RiksTV om du tar med deg TV'en eller dekoderen til båten, kravet er at kortet kan brukes i en hvilken som helst TV/dekoder som tilhører din husstand. Det spiller ingen rolle om du bruker denne på hytta eller i båten.

Sorry, jeg ønsker ikke å kverulere :wflag: . At du kan ta med deg dekoderen forstår jeg, men det er ikke særlig praktisk (samt at de skriver at du må en dekoder pr. TV, men det kan de vel ikke kontrollere). Enda mer upraktiske er det om man også skal ta med seg TV-appratet.

 

Det står på hjemmesiden deres at: "Kunder som har behov for RiksTV på flere fjernsyn, for eksempel både hjemme og i båten, vil få 70 prosent rabatt på abonnement 2 - 6. Bestiller du samlet, får du også større rabatt på mottakere. Du trenger én mottaker per tv-apparat."

 

Her er linken.

 

Tror dere meg dersom jeg sender en e-postforespørsel til RiksTv hvor jeg spør om jeg kan ha to dekodere (en i båten og en hjemme) og betale for ett abonnement (f.eks. RiksPakken og TV2 Sport) og får full tilgang begge steder (men ikke samtidig) - og jeg får negativt svar?

Link to post
Share on other sites

Send den mailen BårdK, så får vi det avklart.

Selv har jeg 2 kort og 2 dekodere. Abonement no.2 koster meg 80 kr. i måneden. Standard "Norges pakken" på begge.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har funnet det optimale apparatet jeg er på jakt etter?

Jeg er på jakt etter følgende:

20"/22"/24" LED TV med innebygget DVD spiller og rikstv dekoder som jeg stapper mitt rikstv kort inn i.

 

Jeg er så inn i hampen lei av å fikle med kabler og løse dekodere, antenner og strømledninger hit og dit hver gang ungene skal se en tegnefilm eller jeg skal se nyheter/værmeldinga eller en film på TV2 en regnfull kveld, og ikke minst ha båten full av forskjellige fjernkontroller, har mer en nok av det hjemme.

Finner ikke det perfekte apparatet for meg. Har sett enten med dvd spiller eller rikstv men ikke begge deler Synes det er veldig vanskelig å vite om de forskjellige tv'ene her innebygd CAM spor eller bare kan ta inn NRK så lenge det varer.

 

Tips mottas med takk.

 

-Xlnt

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Sorry, jeg ønsker ikke å kverulere :wflag: . At du kan ta med deg dekoderen forstår jeg, men det er ikke særlig praktisk (samt at de skriver at du må en dekoder pr. TV, men det kan de vel ikke kontrollere). Enda mer upraktiske er det om man også skal ta med seg TV-appratet.

 

Tror dere meg dersom jeg sender en e-postforespørsel til RiksTv hvor jeg spør om jeg kan ha to dekodere (en i båten og en hjemme) og betale for ett abonnement (f.eks. RiksPakken og TV2 Sport) og får full tilgang begge steder (men ikke samtidig) -

 

Du må være på kant med Rikstv.

 

Som jeg skrev i inlegg 1115.

 

Så har jeg to dekodere og et stadar kort (RiksPakken) som er parret med begge dekoderene.

og så har jeg et gratiskort hvis jeg skulle glemme og ta med kortet fra hjemme boksen.

Men da har jeg bare gratiskanalene i båten.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Sjekket den "heimlaga TV-en" før jeg dro hjemmefra. Funket bra.

MEN: Da jeg koblet opp mot antenna i bobilen i Lillestrøm, funket det ikke. Den gamle antenna på bilen funket ikke. (Av talerken-typen)

Kjøpte den nest største bakkenettantenna Biltema har, koblet opp og alt ser bra ut! :cheers:

 

Angående bortstuing underveis, er ikke det noe problem med denne lille saken. :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Sjekket den "heimlaga TV-en" før jeg dro hjemmefra. Funket bra.

MEN: Da jeg koblet opp mot antenna i bobilen i Lillestrøm, funket det ikke. Den gamle antenna på bilen funket ikke. (Av talerken-typen)

Kjøpte den nest største bakkenettantenna Biltema har, koblet opp og alt ser bra ut! :cheers:

 

Angående bortstuing underveis, er ikke det noe problem med denne lille saken. :wink:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...