Jump to content

På leiting etter seilbåt


Sistestyrmann

Recommended Posts

Er begynt å leite etter den rette seilbåten. Har aldri seilt før , så jeg vet egentlig ikke hva jeg skal se etter heller .

Har vært å sett på en del Bavaria 30 fotere , første inntrykket er at jeg liker båten , men synes de fleste er for dårlig utstyrt. Synes heller ikke brukt prisene på Bav 30 kan forsvare et event nybåt kjøp av feks Bav 31 .

Har vært innom Lunde 3 ganger forrige uke og studert 31 foteren , men synes ikke den nye hekkporten falt i smak.

Siste båten jeg har sett på var en 06mod Bav 33 topp utstyrt ikke mangel på noe (i mine øyne) .

 

Lurer på om noen her har noen synspunkter ang disse båtene .

Pris jeg har lagt meg på er 5 - 800k .

 

Tar i mot alle tips og råd for hva jeg bør tenke på ,vektlegge etc .

Har bestemt meg for seil ,men famler litt i blinde.

Link to post
Share on other sites

Flotte båter du har sett på, ville vel strukket meg for å fått en 31 foter kontra 30 foteren. Virker som 31 foteren er mye mer for pengene... Ellers vil det normalt være mye bedre økonomi i å kjøpe en nesten ny båt som har alt utstyr og bunnstoff etc. Kjøper nytt selv nå og det blir noen kroner i hentekostnad osv som nok sprenger budsjettet mitt, men kjekt med nytt og veldig spennende prosess...

 

Lykke til og du vet, det finnes andre bra båter enn Bavaria... Har du vurdert Hanse 320 f.eks?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ja har vurdert den nye Hanse .

Men min bedre halvdel har også et ord med i laget .

Den nye 31 foteren til Bav blir faktisk ikke dyrere enn en brukt 30 foter . Har fått et noe jeg vil kalle som et godt tilbud fra Lunde på ny båt .

Men har vært å sett på Bav 33 som ligger i bergen tilsalgs (på Finn) nå , i mine øyne er denne komplett .

Men iom at dettte er første gangs kjøp er jeg veldig i tvil og usikker på hva jeg skal gå for .

Hører også at de orginale seilene ikke er å skryte av ??

Har jeg noe igjen for som nybegynner og gå for en HighTeck seil pakke ? Vi vil ha alt på rull , da dette i vår fantasi ser ut som det enkleste for våre kommende koseturer .

 

Ellers takk for tilbake melding .

Link to post
Share on other sites

Bav 33 er en fin modell, og jeg ville heller kjøpt en slik brukt enn en ny 31. Om den har de såkalte "hi-tech" seilene eller ikke bør ikke ha avgjørende betydning for valget, da du kan kjøpe nye seil når du blir mer avansert. Sjekk også delphia 33.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei. Vi kan litt flåsete si at en seilbåt er som en god vin, den blir bare bedre med årene :drink: Med det mener jeg at en brukt båt ofte er mye bedre utstyrt enn en ny. Når det gjelder seilbåter er ofte merkelig prissetting, ofte er en 1 til 2 år gammel båt dyrere enn en helt ny. Det er noen faktorer som er årsak til dette.

1 Utstyrsnivå: En brukt båt er som regel påmontert en del utstyr, og båtutstyr koster skjorta.

2 Om du bestiller en nybåt er det som regel leveringstid på denne. De fleste som skal bruke så mange penger ønsker båten raskest mulig og er villig til å kjøpe brukt fremfor å vente på en ny.

3 Prisene på båter har hatt en tendens til å stige( selv om dette er noe endret i det siste).

 

Om jeg hadde hatt valget mellom 30 eller 31 fot, så ville jeg gått for 31 foteren. Ikke bare på grunn av lengden, men en 31 foter er som regel bredere enn en 30 foter.

Desto lengre en båt ,er desto bredere er den. Bredden er ofte viktigere enn lengden (nå tenker jeg primært på den innvendige størrelsen, men også størrelsen på cocpit)

 

Nå er dette bare synsing fra min side, jeg har ikke selv vært i den situasjonen at jeg kunne kjøpe en ny båt

 

LYkke til med båtvalget :flag:

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Du skriv ikkje kva båterfaring du har frå før, alder eller korleis du skal bruka båten.

Eg hadde solid båterfaring, men liten seglerfaring då me byrja å segla i 2000.

Då kjøpte eg og ein kammerat ein sliten og billeg Albin Vega. Selgaren, som var sunnmøring, skjulte eindel større feil.

1 1/2 år seinare kjøpte me ein 32 fots Targa 96.

No har eg og madammen ein 38 fots fransk katamaran.

 

Underveis, og i ettertid, så er eg glad me har gått gradene i mindre og rimlegare båtar.

Dette fordi etterkvart som ein får erfaring så endrar ein syn på kva som er viktig og ikkje.

 

Td. så ønsker du kanskje å segla aleina om nokre år, sjølv om det kanskje er uaktuelt i dag. Då bør vinsjar og liknande kanskje vera plassert annleis enn dei er på båtane du har sett på til no.

 

Mitt råd er å kjøpa ein båt i god stand som er lett å selga om eit år eller to, utan at de tapar for mykje pengar.

De bør òg kjøpa ein båt de kan handtera.

 

Kjøper de ein rimeleg båt, så har de råd til å ta inn på hotell innimellom.

 

Sist me ikkje minst så er det viktig å hugsa på at det er turane som er det viktigaste. Båten er berre eit middel. Det er no mi meining.

 

Lykke til i ein spennande prosess.

 

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Glemte å si at her på båtplassen bør man være litt forsiktig med å diskutere Bavaria eller Orust båter :wink: Det har lett for å bli en opphetet diskusjon.

 

Ellers så er jeg enig med Ask, det kan være lurt å starte med noe mindre. Det er utrolig hvor liten en 30 fot + virker når du står og ser på den fra land, men du verden for et "slagskip" det er når man skal manøvrere en slik selv. Man har en tendens til å dulte borti utriggere og andre ting den første tia. Det er mye surere å skrape opp en helt ny båt enn en som er oppskrapet fra før (jfr. gammel bil VS ny bil)

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Av disse så hadde jeg helt klart kjøpt bavaria 33 , da får du en betydelig større båt som nok seiler endel bedre ennn 30foteren.

Den nye har en dårlig løsning i cocpit etter min smak med denne bakluke løsningen og ikke benk bak.

Men hvorfor ikke se på ny delphia 33 og brukte beneteau oceanis 323 også , finnes fler av de i markedet og det er fine båter.

Link to post
Share on other sites

Eg kan vel tilføres gruppen "seiler wanabe" .

 

Erfaring ,er vokst opp i fjøresteinane på en flåte og et Jotun 20 l spann til å sitte på .

Ellers så er ikke gamle karen enda ,men har seilt til sjøs i litt over 10år nå , tiden flyr .

 

Personlig kunne nok eg kjøpt ka som helst egentlig hva gjelder alder på båt , men jeg får ikke min samboer med på noe eldre båt prosjekt .

Det er litt sånn at når hun gir grønt lys må eg bare slå til før hun ombestemmer seg .

 

Nei vi vil ha så nytt som mulig pris klasse 5-800 tusen . Ikke nødvendigvis Bavaria , men har likt de vi har sett på .Og i dette prisleie ser det ut til at det er flest Bav å finne .

Vi er to voksne og en liten messepike på 9mnd og en 4 beint . trenger kun ha to lugarer .

 

 

Kan noen fortelle meg den store foskjellen event fordeler/bakdeler ang Bav 31 har 6 vinsjer kontra eldre mod som har kun 4 ??

Link to post
Share on other sites

Uten at noe båtmerke er bestemt enda , så er denne øverst på listen min FINN KODE 11148114

Har vært å sett på båten , kun utvendig i så måte. Kjenner en som kjenner en osv ....så jeg har litt info ang historik på denne båten .

 

Men om noen vet om andre båter som kan matche denne i utstyr og pris , er jeg glad for tilbakemelding .

Link to post
Share on other sites

33 har et stort fortrinn i forhold til 30. Og det er køyeplassen. Korte senger i 30 i forhold. 31 er faktisk mye bedre der en 30.

Vannlinjen blir lengre, båten går bedre i sjøen. Litt mindre stamping. Blir heller ikke så tung i hekken.

 

Det er en del + ved å kjøpe 33. Den forrige 34 fantes også i 3 kabiner. Delphia 33 som er nevnt aner jeg ikke egenskapene på. Men jeg var faktisk litt int i 40 når vi kjøpte vår 42. Dengang var det bohuscharter som var stedlig rep.

Nå er det norskt firma i Gressvik, Fredrikstad.

 

Men Bav 33 er flott båt, samme med 30 og. Men har du mulighet ville jeg valgt 33.

 

Red

 

Annonsen på Finn viste en båt med mye utstyr. Siste utgaven med nytt elpanel. Det var lagt ned en del penger i utstyr her.

Sure penger å anvende etterpå. Ser ut som et bra kjøp.

 

Prut og se.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

På en førstegangsbåt betyr det ikke det bøss om båten har 4 eller 6 wincher eller hvor store de er.

Det kommer kun i spill når du jakter på den siste 1/10 knop'en.

Det ekstra settet med vinsjer på Bav 31 gjør vel at storseilskjøtet kan nåes uten å slippe rattet. En klar fordel, også for nybegynnere, vil jeg tro.

Link to post
Share on other sites

Noe mer enn genoa og storseilet blir nok ikke i første omgang .

 

Et nye spm : dersom man har 270 aH forbruks batt bank eller mer , blir ikke en 25 ah lader litt i minste laget ?

Uansett det er vel ikke den største kostnaden å skifte denne til større .

Til dere som har stor bank ,hvor stor lade kapasitet har dere el anbefaler dere ?

 

Hvor stor batt.bank bør en ha i tur båt , dersom man gjerne ofte skulle bli liggende 2-4 dager i utehavn ?

 

Har tenkt å ha båten ute hele året i boblehavn. Hvor ofte sjekker en rigg m/utstyr ? Lurer litt på kostnad for å få autorisert mann til sjekk/kontroll av rigg stramming etc ..?

Link to post
Share on other sites

Hei Sistestyrmann.

Har vært gjennom samme tankeganger som deg. Vurderte både 30 foteren og andre større. Endte opp med B32, som tilfredstilte alle mine behov og var den ideelle båt for meg. Ikke sikkert du er enig med meg, men ta en titt på den også før du handler. Ble produsert opp t.o.m. 2005, så dette er relativt nye båter - slik du er på jakt etter.

Link to post
Share on other sites

Det ekstra settet med vinsjer på Bav 31 gjør vel at storseilskjøtet kan nåes uten å slippe rattet. En klar fordel, også for nybegynnere, vil jeg tro.

Et viktig poeng etter min mening. Det mannskapsoppsettet du har minner veldig mye om mitt eget (9mnd baby, men ikke hund), og det betyr i praksis at du vil seile shorthanded mye av tiden. Da er det viktig av sikkerhetsårsaker å kunne nå storseilskjøtet selv når du står til rors, hvis du trenger å falle av raskt. Det gjør at de nye bavariaene med tyskerhaling på skjøtet egner seg bedre enn de som har skjøtet på hyttetaket (etter min smak). Se også på kjølvekten, for det er mer behagelig ombord når båten er sluttstiv og ikke krenger for mye.

 

En ting jeg ville vurdert er en båt med selvslående fokk. Da kan den ene av dere seile båten helt på egen hånd i ro og mak, mens den andre prøver å holde styr på den lille som vil utforske alt som er ombord. Hansene har det, men det er mulig at de ikke faller i smak. Det finnes i hvertfall en del 341-modeller der ute til salgs, og så har du den nye 320. Men den blir kanskje litt liten?

Link to post
Share on other sites

Jeg er selv en totalt uerfaren seiler, var med en venn til Skagen i høst og kom hjem med et mål. overtale kona. to uker etter var vi lykklige eiere av en Bavaria 38. så lang er vi veldig fornøyd og har ikke vært borti noe, foreløpig. jeg syns båten er lett å håntere og har ikke noe problem med å seile den alene, foreløpig bare prøvd i moderat vind. joda den har autopilot så jeg er jo egenlig ikke alene :smiley:

ikke tenk så mye på størrelsen, detårnærsæ.

Link to post
Share on other sites

Se også på kjølvekten, for det er mer behagelig ombord når båten er sluttstiv og ikke krenger for mye.

 

Hva er riktig kjølvekt da ? er det et visst % forhold mellom kjøl og skrog ?

 

Dette er noe jeg overhodet ikke har tenkt på,da jeg heller ikke har greie på dette.

Link to post
Share on other sites

Er begynt å leite etter den rette seilbåten. Har aldri seilt før , så jeg vet egentlig ikke hva jeg skal se etter heller .

 

Lurer på om noen her har noen synspunkter ang disse båtene .

Pris jeg har lagt meg på er 5 - 800k .

 

Tar i mot alle tips og råd for hva jeg bør tenke på ,vektlegge etc .

Har bestemt meg for seil ,men famler litt i blinde.

Dette tror jeg er mye båt for pengene, og de seiler vist bra har jeg hørt, både til tur og regatta.

10_-1583292522.jpg

 

Contrast 36 på FINN.NO. Trykk her for å se annonsen.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...