Jump to content

På leiting etter seilbåt


Sistestyrmann

Recommended Posts

hva hvis båten kantrer med minsten fastspent i et sete?? mulig det er hypotetisk spørsmål men jeg hadde vurdert utløseranordningen på sete . da jeg har lest at noen seilbåter kan kante hvis de mister kjølen ved grunnstøting eller av andre ting i hardt vær .

Har du det samme i bilen ifall dersom du skulle havne i sjøen/vannet med den ?

Det er vel like hypotetisk som at man skulle grunnstøte, miste kjølen, kantre og på samme tid ha en unge sittende fastspennt i barnesete....

 

I en eller annen tråd, eller ett sted på nettet var det en som fortalte at de hadde laget feste for barnesetet i nedgangen,

slik at ungen satt under sprayhooden med ryggen mot fartsretningen. Må være grei løsning.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

hva hvis båten kantrer med minsten fastspent i et sete?? mulig det er hypotetisk spørsmål men jeg hadde vurdert utløseranordningen på sete . da jeg har lest at noen seilbåter kan kante hvis de mister kjølen ved grunnstøting eller av andre ting i hardt vær .

 

Har du familie med kone og barn med deg ombord er det siste du vil gjøre å skremme dem ved å bruke dårlig vær. Da er det snart slutt påbåtlivets gleder.

Det er lov å ta hensyn og bruke vett så dere alle får et langt lykkelig båtliv.

Her snakker vi om folk som har sin daglige jobb på havet, og har lært å respektere rassmus når han kvesser seg.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

ok. det går jo og ann å løse ut barnet ved uheldig sjøgang. men jeg selv har jeg for vane å få alle ut av kabinen ved litt grov sjø . just in case .. måtte jo være ett mareritt hvis uheldige omstendigheter gjør at båten kantrer. men så er jeg en pyse på sjøen og da .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Sjansen for kullseiling er svært liten. Løser man ut barnet ved "uheldig sjøgang" er derimot muligheten for at barnet kan falle overbord mye større. En kan jo bruke line på barnet, men da er en vel egentlig like langt (?) M.a.o. ser jeg ingen betnkeligheter med å spenne fast barnet slik som beskrevet. Snarere tvert om.

Link to post
Share on other sites

Ser godt poenget ditt hei. For min del har jeg etterhvert lært å sette pris på rullestorseilet. Til tross for begrensinger dette gir mht trimming etc, er det ingen tvil om at det forenkler seilingen - og at vi derved seiler mer enn vi gjorde før. Selv barna om bord syntes det er moro å heise storseilet - samt å rulle det inn igjen. Stort sett er seilene mine oppe hele tiden :sailing:

Link to post
Share on other sites

For å utdype dette med tre kabiner litt; Jeg forsøker å bruke min båt omtrent alle helger i sommerhalvåret, og når barna blir litt større (og det går fort) så er det ganske viktig for dem å ha med seg venner på tur. Da jeg har to barn, kan vi helt uten problemer ha med en kompis til hver, de deler da hver sin dobbeltseng. Selv uten at de har med venner er det utrolig kjekt at de slipper å dele seng (tro ikke at søsken klarer å la være med kranglingen fordi man er ombord i en båt). Det er helt klart en magisk grense rundt 34 fot på om tre kabiner kan leveres. Jeg har snakket med flere som har angret på valget av to-kabiners båt (etter mitt syn egner de seg best for et voksent par uten eller med voksne barn) .

 

Med et budsjett på 800.000 og ønske om nyere båt syns jeg en krav om 3 kabiner vil sette for store begrensninger valgmulighetene. Det blir litt som å kjøpe hus hvis du egentlig bare trenger en leilighet. En båt kan jo byttes...

 

Tror eg må se litt mere på den nye Hanse . Høres bare genialt ut med det systemet .

 

E forresten Storabu eg og , men holder hus øst på :smiley:

 

Huhei, been there, done that... Bodde i Oslo-området i 10 år, men når vi fikk førstemann ble det klart at det av mange grunner fristet å flytte tilbake... :flag::yesnod: Du kommer kanskje etter. HUSK her er det båtliv hele året (ok, litt mye vind av og til, men det regner bra)... Neida, jeg trivdes veldig bra østpå og kunne nok blitt boende, men min bedre halvdel ville det annerledes og jeg angrer ikke, nok om det!

 

Ikke heng deg opp i dette med selvslåer.

Du driver ikke og slår hele tiden. Stort sett seiler en ikke kryss med turbåt.

Med selvslåer får du et forseil du aldri får til å stå optimalt.

 

Jeg har en 120% genoa som jeg som regel bruker, og det er overhodet ikke noe problem å slå, selv om jeg så godt som alltid er singlehanded.

 

Seiler en ikke kryss med en turbåt? Du mener at da firer vi seilene og kjører motor? Ja, kanskje blir det fort slik, men jeg tror jo at det fortere blir slik om du må skjøte i hvert slag med skjøte som ligger i cockpit der småtten krabber etc... selv om du kan klare alt dette selv. Å si at selvslåer ikke er noe å tenke på syns jeg er et dårlig råd... Jeg mener at det er rart at ikke flere tilbyr dette. Jeg tror at årsaken henger sammen med at det krever en høyere og mer kostbar rigg om dette skal fungere bra og det er ikke bra i lavprismarkedet. Det er forøvrig riktig at en selvslåer står dårligere på unnavind. Nye Hanser har stoppere, men det løser ikke problemet ,det bare reduserer det litt... Ergo blir behovet for en gennaker større på en slik båt... Vi seilte mye spinnaker før vi fikk barn (og da gikk over til motorbåt i 4 år) så vi har tenkt som så at uansett forseil så ville vi ha spinnaker/gennaker... MEN sånn er det jo, vi ville ha en lys og moderne båt innvendig også, det var faktisk et absolutt krav fra fruen at når vi skulle over til seilbåt igjen så skulle det IKKE være kjellerfølelse... De fleste har blitt flinkere til dette på de siste modellene, men du har jo f.eks noen veldig mørke Bavariaer som ellers er flotte båter... Jeg snuste litt på Bav 38, men mor likte ikke den brune gelcoaten som viste og det at den var så mørk... Vi har alle våre preferanser og når du vet hva du er opptatt av så er det lettere å velge båt. Vi har eid 5 båter så vi har blitt litt erfarne på hva som funker for oss og ikke...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Her snakker vi om folk som har sin daglige jobb på havet, og har lært å respektere rassmus når han kvesser seg.

 

Han går nok kvit på onsdag ! Melder 20 meter på max , på Heidurn/Norne feltet . Blir nok å snike seg inn ved Åsvær da .

 

 

Det å spenne fast minsten tror eg går greit . Den første tiden vi går på sjøen blir nok i blanke stille vær , jeg har det med å ta det piano til jeg kjenner båten .

 

Takk for all oppmuntring iallefall , gleder meg som en unge .

 

Tilbake til båt og utstyr . Denne tiltaler meg veldig FINN kode 11148114 .

At det er en BAV ser jeg ikke på som negativt . Denne har mye av det jeg ønsker å finne i en båt .

Nærmest komplett .

 

Skal prøve og ikke forhaste meg ang kjøp , så eg får sett på andre alternativ .

 

Til slutt dette med to kontra 3 lugarer , med kun to lugarer er denne svigermors problematikken eliminert !!! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette er veldig mye "ny" båt for pengene. Alt utstyret som er med her koster shorta, det vet jeg ganske mye om;)... Lykke til og jeg ville ikke vurdert Bav som verken bedre eller dårligere enn andre rimeligere turbåter...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Han går nok kvit på onsdag ! Melder 20 meter på max , på Heidurn/Norne feltet . Blir nok å snike seg inn ved Åsvær da .

 

Til slutt dette med to kontra 3 lugarer , med kun to lugarer er denne svigermors problematikken eliminert !!! :smiley:

 

Det er godt å komme seg i le når det river som verst.

Slutt på d for min del, med 8 ankrer ute, men så varer bare turen 2 uker nå kontra 4 tidligere. :wflag:

 

Dere har vell ikke så lenge igjen i Nordsjøen før dere havner i Middelhavet :yesnod:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Har vært å sett på flere båter det siste året.

Dette har vært seilbåter i prisklassen 200-250000,-, og det som overrasker meg gang på gang er at det lukter innestengt, diesel, olje, etc. + at båtene ikke er som på bildene i virkeligheten.

Noe som egentlig ikke burde komme som noe overraskelse men dog.

Men uansett hvor god oppløsningen bildene har er det ikke mulig å se jordslag, møkk og vond lukt.

Får mindre og mindre lyst til å selge min egen etter alle besiktigelsene.

Ønsker ikke å fremstå som perfekt, for det er vi langt ifra.

Men skal vi bo i båten i helger og ferier er det en forutsetning at det er rent og pent ombord og at det lukter innbydende.

Det er ivertfall madammen og jeg enige om. Men har tilgode å se det etter 10-12 besiktigelser.

Så nå lurer jeg på om dette er gjengs for seilbåter i som er 20-30 år gamle og i prisklassen vi ønsker oss.

Link to post
Share on other sites

Har vært å sett på flere båter det siste året.

Dette har vært seilbåter i prisklassen 200-250000,-, og det som overrasker meg gang på gang er at det lukter innestengt, diesel, olje, etc. + at båtene ikke er som på bildene i virkeligheten.

Noe som egentlig ikke burde komme som noe overraskelse men dog.

Men uansett hvor god oppløsningen bildene har er det ikke mulig å se jordslag, møkk og vond lukt.

Får mindre og mindre lyst til å selge min egen etter alle besiktigelsene.

Ønsker ikke å fremstå som perfekt, for det er vi langt ifra.

Men skal vi bo i båten i helger og ferier er det en forutsetning at det er rent og pent ombord og at det lukter innbydende.

Det er ivertfall madammen og jeg enige om. Men har tilgode å se det etter 10-12 besiktigelser.

Så nå lurer jeg på om dette er gjengs for seilbåter i som er 20-30 år gamle og i prisklassen vi ønsker oss.

 

Vond lukt i eldre seilbåter er vel en gjenganger, slet med det selv i vår tidligere Albin 78 Cirrus... Nå er det jo slik at enkelte også sliter med septiklukt i nyere båter så alt er ikke rosenrødt om en kaster mer penger på bålet..., MEN dasslukt er jo mulig å bli kvitt, vond lukt i eldre seilbåter er vel verre ja...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Akkurat det der faller vel tilbake på vedlikeholdet . Dårlig vinterlagring med høy fuktighet , og litt slaurete med diesel og olje søl ved overhaling/service på motor .

 

Et bildet forteller mer enn 100 ord , men det er ikke alltid godt nok .

 

Lykke til videre med leiting etter båt .

Link to post
Share on other sites

Når jeg hentet båten min, var jeg så dum å lagre en dieselkanne i et stuerom som var drenert til kjølsvinet. Dette var i mandal. Etter å ha stampet i motvind hele veien til karmøy oppdaget jeg hvor diesellukten kom fra. Det tok ca tre uker å bli kvitt all lukten. Så det er mulig å få orden på dette. Vet dog ikke hvordan det hadde vært hvis dieselen hadde blitt liggende et par år før jeg fikk den ut... :puke:

 

Men mange eldre båter har for dårlig ventilasjon.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Miranda du har allerede blitt " høge på perå " :yesnod:

 

Klarte ikke la ver :wink:

 

Du må sende meg en mail når du har kjøpt seilbåten du vil ha.

Tregt på bruktmarkedet for tiden, begynner å bli lit panisk nå kjenner jeg.

Så Middelhavet var en våt drøm ja, da blir det kanskje vest av Shetland :crazy:

 

Hilse masse til alle sammen ombord, savner dere lit også.

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

Sistestyrmann: Her er båten din: http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=12243086

Mulig jeg er innhabil siden jeg har en lignende båt selv. Byssa er den beste man får på en 32-foter. Og styringen er det beste man får, nemlig rorkult. Motoren heter Yanmar og seila som følger med er verdt godt over 100 båtlapper.

 

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Dersom det skulle bli nybåt kjøp , vil jeg prøve å spare der det kan spares.

 

Priming/Stoffing 31 fot , hvor mye arb er dette egentlig i tid og penger inkl båt opptak.

 

Montering av autopilot , dersom man er under gjennomsnittet inteligent :smiley:

 

Montering av varmer .

 

Montering av plotter .

 

Henting av båt , Tyskland eller Danmark , dere med erfaring hvor lang tid bør en regne hvis jeg skal sånn ca til midt i Oslofjd. ??

 

Synes dette koster skjorten og litt til hos leverandør .

 

Vurderer nå den nye Bav 31 hvis noe skulle lure og event fraråde meg :nono: :smiley:

 

Vet det fine tråder om dette , men nå har jeg liksom starte med min egen .

Uansett takker igjen for alle tilbake meldinger.

Link to post
Share on other sites

Dersom det skulle bli nybåt kjøp , vil jeg prøve å spare der det kan spares.

 

Priming/Stoffing 31 fot , hvor mye arb er dette egentlig i tid og penger inkl båt opptak. ...

 

Mja, det er nok ganske mange timer, jeg ser for meg at jeg skal klare det på en uke med kveldsarbeid. Matte ned og har med 4-5 strøk primer pluss to VC17. Regner ikke med det blir så mye billigere enn de 15.000 det koster å få det levert, men siden båten skal ligge ute hele året ville jeg være 100% sikker på at det blir sikkelig... Dvs ryktene vil ha det til at dette ofte er gjort dårlig hos leverandørene og du får aldri 4-5 strøk primer, kanskje er det unødvendig også, men det gir denne "skikkelig gjort" følelsen som er viktig for sånne som meg iallefall. Har hatt båt med plastpest og DET skal jeg ikke ha igjen...

 

Montering av autopilot , dersom man er under gjennomsnittet inteligent :smiley:

 

Tror ikke dette er så vanskelig, men blir det så ekstremt mye billigere, er ikke sikker valgte å få det ferdig montert.

 

Montering av varmer .

 

Her tror jeg det er stor forskjell på båtene, ville vært skeptisk om en måtte borre opp alle steder der slangene skal gå, er dette ferdig fra fabrikk er det nok bare en jobb å gjøre, HER spares vel fort 15-20.000 lapper?

 

Montering av plotter .

 

DET er vel det som er lettest og mest å spare på, jeg har handlet i USA og fått billig plotter også...

 

Henting av båt , Tyskland eller Danmark , dere med erfaring hvor lang tid bør en regne hvis jeg skal sånn ca til midt i Oslofjd. ??

 

Det er jo et lite prosjekt med henting og du får deg noen ekstra kostnader. Jeg mener iallefall det er galskap å ikke ha flåte f.eks på en slik tur, men kanskje du kan få lånt? Jeg ser uansett på dette som en stor opplevelse og en grundig test av båten når den er helt ny...

 

Synes dette koster skjorten og litt til hos leverandør .

Vurderer nå den nye Bav 31 hvis noe skulle lure og event fraråde meg :nono: :smiley:

 

Bav 31 tror jeg blir en slager og er nok et sikkert og godt valg...

 

Mja, mulig jeg har blitt litt "ødelagt" av alle prisene, men jeg syns ikke alt er så forferdlig kostbart. Jeg syns tiden min også er så kostbar at tanken på å få hjem en båt uten varmer og autopilot og så drive å være borte kveld etter kveld etter kveld for å få alt dette i orden frister lite. Det får holde med stoffingen... MEN har du mye tid er det mange penger å spare... Generelt er mye av utstyret mye billigere i en seilbåt enn tilsvarende motorbåt...

 

Vet det fine tråder om dette , men nå har jeg liksom starte med min egen .

Uansett takker igjen for alle tilbake meldinger.

 

Vi tåler nok en tråd til om dette...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis hovedformålet er å spare noen kroner ville jeg heller kjøpt en velutstyrt pent brukt båt fremfor å ta sikte på å gjøre mye arbeid selv - det er for tiden et betydelig verditap på nesten nye båter. Men, man kan selvfølgelig ha stor glede av å tilpasse/utruste sin egen båt, da lærer en ikke minst mye om hvordan den er oppbygd mm. Som bjoris sier er det jo en viss ulempe i at når du får båten, og har lyst til å bruke den så er det mye som må ordnes først. Autopilot og elektronikk er jo også kjekt å ha ombord når båten skal hentes hjem osv.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg gjorde priming/stoffing selv når jeg kjøpte en so 35 i 2003. Det tar sin til og man får verkende skuldre. Men det er godt å vite at det er skikkelig gjort. Du gjør det på 4 dager hvis du står på. Autopilot bør du ha på henteturen (som er det gøyeste med ny båt). Varme kan du ta selv. Gps også (med kan jo være kjekt å ha på henteturen det også).

 

Forøvrig er jeg enig med ktpriv. Du får mest båt for pengene på bruktmarkedet for tiden. Bla den jeg linket til.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...