Jump to content

På leiting etter seilbåt


Sistestyrmann

Recommended Posts

Hvis 32 fot er aktuellt og opp mot 800k er innenfor budsjett, ville jeg tatt en nærmere kikk på en pent brukt First 31.7. Det var denne båttypen vi drømte om helt til vi fant ut at båtplassen vår var for trang. Synes nok også denne var litt dyr i forhold til hva vi måtte gi for vår ett år eldre tilsvarende utstyrte (med unntak av autopilot) 30-foter, men det er kanskje lagt inn litt prutningsmonn.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Hvis 32 fot er aktuellt og opp mot 800k er innenfor budsjett, ville jeg tatt en nærmere kikk på en pent brukt First 31.7. Det var denne båttypen vi drømte om helt til vi fant ut at båtplassen vår var for trang. Synes nok også denne var litt dyr i forhold til hva vi måtte gi for vår ett år eldre tilsvarende utstyrte (med unntak av autopilot) 30-foter, men det er kanskje lagt inn litt prutningsmonn.

 

Christian 8-)

 

First 31.7 er en fin båt, men denne og andre i denne klassen har dårlig takhøyde for meg som er 1.83 cm. Etter å ha hatt en del båter uten skikkelig ståhøyde ble dette et viktig poeng for oss. Lett for å glemme kanskje, men kjedelig om du syns det er viktig og oppdager det i ettertid. Bav 32 falt ut hos oss pga dette, nye bav 31 har ikke ståhøyde, nye Hanse 320 har støyhøyde i midtgangen, ikke på sidene... etc... Bare et tips, ha et bevisst forhold til ståhøyde er du 2 meter kan du jo glemme det uansett båt...;)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Som representant for "ekspertene" :smiley: her på bp, tar jeg meg frihet til å lage en oversikt over de foreslåtte båtene. Noen foreslår rene volumbåter, andre foreslår tur/regattabåter og noen andre foreslår eldre båt.

 

Rene volumbåter med vekt på innvendig plass. Middels seilegenskaper.

 

Bavaria 30 cr - Fin båt, nesten ny

Bavaria 31cr - Ny båt.

Bavaria 32 - brukt

Bavaria 33 cr - brukt men nesten ny

Delphia 33 - ny båt. For dyr?

Oceanis 323 - brukt

Bavaria 34 - litt eldre enn de andre

 

 

Båter som kombinerer stort volum og ganske gode seilegenskaper. Disse båtene fåes normalt ikke med rullestorseil.

 

Harmony 34 - denne skal visstnok seile bra. Kjenner lite til den.

Sun Fast 32 - Seiler godt. Like stort volum som bavaria og oceanis. Klassens største bysse

Hanse 320 - Ny!

 

Raske båter men med mindre volum

First 31,7 - Kjempefin båt. Litt lav for størrelsen?

 

 

Gamle båter - se opp for gamle saltvannskjølte motorer, teakdekk som må byttes og gammel stående rigg.

 

Contrast 36 - ikke volumiøs i størrelsen, men selvfølgelig stor i forhold til de andre

Sweden yacht 36 - volumiøs og rask Minus: gammelt teakdekk, liten cockpit (?)

 

 

Nye forslag kommer helt sikkert. Selv ville jeg valgt contrast 36 (hvis jeg fant en med nyere motor) eller sun fast 32 som er like romslig som volumbåtene, men også kvikk å seile.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hei, Sistestyrmann!

 

Hva er status nå? Har du/dere funnet noen favoritter?

 

 

 

 

 

 

(HP1030 vil koste ca 700K (SEK?), men det er til info og ingen anbefaling)

Jeg kan ikke uttale meg om ståhøyde - min har 1.45 .... Dessuten måtte jeg poste en kommentar for å lettere følge med på tråden.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Jeg vil også komme med et bidrag.

Denne må være mye båt for pengene.

Iallefall dersom man for en turbåt vektlegger bløt, tørr og fin gange i sjøen, og ikke bare antall lugarer.

 

Dette må da være en kjempe båt.....

En stor fordel er jo at seilene knapt nok er brukt på flere år

Nytt storseil på rullebom 2005, kun brukt 2 ganger

 

Men motoren har fått jobbet litt på litt flere år

Ny motor 2003 modell gått ca. 700 timer

 

Har kanskje vært litt lite vind de siste årene...

 

Men flott båt er det i allefall...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ofte vanskelig å velge båt. Det er ikke matematikk å kjøpe båt. Selvfølgelig kan man sette opp oversikter over fordeler ulemper hva som et fornuftig osv men til syvende og sist blir i allefall jeg mest fornøyd når jeg kjøper det jeg virkelig har lyst på. Klarer du og din bedre halvdel å være ærlige med dere selv og finne ut hva dere virkelig vil ha(innenfor hva dere er villig til å betale) så tror jeg det er det største suksess kriteriet.

Link to post
Share on other sites

Takk til alle som engasjerer seg med innlegg.

 

Det er mye flott , og nå utover kommer det sikkert bare flere og flere båter på finn .

Status til nå , er veldig veldig usikker . Regner med jeg tar en tur til Bergen for å se på Bav 33 06 mod en gang til ,for de av dere som har sett pris listen til Lunde , ser at denne ligger det en god del penger i utstyr.

 

Har sittet å regnet så blekket spruter vedr NY Bav 31 .

 

Eller så er det tlf hver dag hjem til fruen ang alle de forslag som blir postet her .

Men hun hviler vel mest på en Bav enn så lenge . Det har vel mest med volum og gjøre og at hun mener vi får mye nyere båt enn å gå for andre typer .

 

Det er ikke lett uten egen erfaring og sortere all innspill og tilbakemelding , en ting som kanskje akkurat du setter høyt på listen vil gjerne ikke neste mann ha . Så jeg prøver å se for meg hva akkurat vi vil trenge og har lyst på og hva vi absolutt ikke trenger . Uansett flott å høre om andres meninger og erfaringer .

 

Det ender vel opp til slutt med et litt spontant kjøp etter magefølelse .

Men det er enda 3 uker til jeg skal hjem på fri.

 

 

Båtplass ?? Er på jakt etter det også :smiley: allt tips mottas med takk .

Link to post
Share on other sites

Som representant for "ekspertene" :smiley: her på bp, tar jeg meg frihet til å lage en oversikt over de foreslåtte båtene. Noen foreslår rene volumbåter, andre foreslår tur/regattabåter og noen andre foreslår eldre båt.

 

Rene volumbåter med vekt på innvendig plass. Middels seilegenskaper.

 

Bavaria 30 cr - Fin båt, nesten ny

Bavaria 31cr - Ny båt.

Bavaria 32 - brukt

Bavaria 33 cr - brukt men nesten ny

Delphia 33 - ny båt. For dyr?

Oceanis 323 - brukt

Bavaria 34 - litt eldre enn de andre

 

 

Båter som kombinerer stort volum og ganske gode seilegenskaper. Disse båtene fåes normalt ikke med rullestorseil.

 

Harmony 34 - denne skal visstnok seile bra. Kjenner lite til den.

Sun Fast 32 - Seiler godt. Like stort volum som bavaria og oceanis. Klassens største bysse

Hanse 320 - Ny!

 

Raske båter men med mindre volum

First 31,7 - Kjempefin båt. Litt lav for størrelsen?

 

 

Gamle båter - se opp for gamle saltvannskjølte motorer, teakdekk som må byttes og gammel stående rigg.

 

Contrast 36 - ikke volumiøs i størrelsen, men selvfølgelig stor i forhold til de andre

Sweden yacht 36 - volumiøs og rask Minus: gammelt teakdekk, liten cockpit (?)

 

 

Nye forslag kommer helt sikkert. Selv ville jeg valgt contrast 36 (hvis jeg fant en med nyere motor) eller sun fast 32 som er like romslig som volumbåtene, men også kvikk å seile.

 

Mja, med fare for å bli patetisk så vil jeg anbefale å se nærmere på Hanse 341/342. Kjekk båt i denne prisklassen med innredning som langt overgår Bavaria i opplevd kvalitet med sin høyglans lakkerte mahogny mot hvite skott, flott rett og slett. Seiler godt også med klassisk, amerikansk seilbåts utseende. Rett og slett en bra båt. Du har jo også Hanse 311/312 og 315 (så godt som like). Begge veldig greie begynnerbåter med selveslående fokk...

341 - 2004 mod

 

Ellers syns jeg Dufour 325 er en pen båt, kan sammeliknes med Beneteau 323, men ser litt flottere ut syns jeg. Kanskje ikke så mange på bruktmarkedet, men det lå en helt ny (så godt som i høst til 799`) funderte litt på den en stund, men det ble ikke til. Etter at jeg hadde vært på Orust og kikket på denne, Bav 31 og 34, Delphia 33 mfl var jeg likevel helt solgt, på den vi nå har bestilt... Som andre sier, velg den du får mest lyst på, da er det lettere å se mellom fingrene på enkelte svakheter.

 

Ellers er jo også en Bav 36 innenfor rekkevidde, den virker stor, men det venner du deg til. Deilig med god plass...

 

Du har jo også Hunter 33 f.eks som muligens kan fås ned mot 800, stod enn 2006 mod i høst til 850.000 i allefall. Kjenner ikke båten, Hunter 31 har fått dårlig kritikk i en test, den absolutt langsomste...

 

Takk til alle som engasjerer seg med innlegg.

 

Det er mye flott , og nå utover kommer det sikkert bare flere og flere båter på finn .

Status til nå , er veldig veldig usikker . Regner med jeg tar en tur til Bergen for å se på Bav 33 06 mod en gang til ,for de av dere som har sett pris listen til Lunde , ser at denne ligger det en god del penger i utstyr.

 

Har sittet å regnet så blekket spruter vedr NY Bav 31 .

 

Eller så er det tlf hver dag hjem til fruen ang alle de forslag som blir postet her .

Men hun hviler vel mest på en Bav enn så lenge . Det har vel mest med volum og gjøre og at hun mener vi får mye nyere båt enn å gå for andre typer .

 

Det er ikke lett uten egen erfaring og sortere all innspill og tilbakemelding , en ting som kanskje akkurat du setter høyt på listen vil gjerne ikke neste mann ha . Så jeg prøver å se for meg hva akkurat vi vil trenge og har lyst på og hva vi absolutt ikke trenger . Uansett flott å høre om andres meninger og erfaringer .

 

Det ender vel opp til slutt med et litt spontant kjøp etter magefølelse .

Men det er enda 3 uker til jeg skal hjem på fri.

 

 

Båtplass ?? Er på jakt etter det også :smiley: allt tips mottas med takk .

 

Forstår fruen din, så selv når vi i høst vurderte nyere brukt, det ble veldig mye Bavaria som passet både lommebok og kravet om størrelse og pris. Det samme opplevde min kompis som nå har en Bav 36. Han skulle IKKE ha dette Bavaria greiene, men tiden gikk og etter å ha sett på div andre så ble det for fristende med nyere Bavaria til samme pris. Jeg syns likevel at jeg ser en del endringer på dette nå syns ikke det er så Bavaria dominert lengre, selv om en legger til grunn meste for pengene ifht størrelse/årsmodell. Mulig det er jeg som er litt mer observant på andre modeller og hva disse står for... Det er ikke så lett å lete i bruktmarkedet etter en haug med modeller, det blir fort noen en legger seg på minne og andre som lettere forsvinner... Ikke så lett, men veldig moro... :yesnod:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Sistestyrmann:

 

Forstår det slik at det nå grovt sett står mellom brukt B33 og ny B31. Ser at du jobber med kalkulatoren og det er nok utstyrslisten fra Lunde båt du da har foran deg. Vet, av egen erfaring at sluttprisen blir en helt annen enn utgangspunktet når alt av nødvendig utstyr er tatt med. Fordelen med ny båt er at du kan velge dette selv og at du derved slipper å bruke penger på noe som er undøvendig for ditt behov. Likevel får du vanligvis svært mye utstyr med på kjøpet ved valg av brukt. Valgets kval........

 

Likevel vil jeg råde deg til å ta en nøye gjennomgang av de to båtene. Er det mulig å foreta en test-tur? Hva med ditt kommende behov (kanskje lurt å se et par år frem i tid)?

 

Tror nok selv jeg hadde vurdert 33 foteren sterkt. Større båt med de fordeler dette innebærer. Dessuten er jo denne båten også tilnærmet ny.

Link to post
Share on other sites

Denne har fullt utstyr, radar å det hele , stoler i salongen, stort bad, med egen dusj.

(dette er 2 lugars utgaven)

Den har alt du trenger, +++ den går sikkert for mindre en hva de forlanger, det pleier de fleste å gjøre.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...s=10&tot=93

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Leste mye godt om denne i et Yachting World (eller - Monthly) for noen år siden.

Redaktøren kontraherte ny båt med Hoyt Jib Boom.

 

Å installere den kan nok være en utfordring. Det blir store krefter på denne. Må man ofre kjettingkassa til ankerkjettingen foran?

 

Anbefalt plassering av basen (senter av pidestall basen) er 10% bak forstaget. Dette er ikke en kritisk lokasjon, men heller en tommelfinger regel. Forskjellige hindringer kan hindre denne pidestall plasseringen.

..

Alle vinkler er beregnet på ett flatt dekk. En kile kan være nødvendig på mange installasjoner for å rette opp for dekksvinkelen. En universal svart lakkert urethane kile som kan kuttes i riktig vinkel fra Forespar®.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ikke heng deg opp i dette med selvslåer.

Du driver ikke og slår hele tiden. Stort sett seiler en ikke kryss med turbåt.

Med selvslåer får du et forseil du aldri får til å stå optimalt.

 

Selvslående fokk er ikke det ideelle på lens men et godt tips er da å sette et ekstra skjøte som går direkte til vinsjene. Sammen med evt spristake får man seilet til å fungere fint, selv om man i lite vind kunne tenke seg et større seil.

 

Denne "ulempen" veies opp flere ganger av enkelheten i bruk ved bidevind.

 

Hilsen "Bidevind"

Link to post
Share on other sites

Selvslående fokk er ikke det ideelle på lens men et godt tips er da å sette et ekstra skjøte som går direkte til vinsjene. Sammen med evt spristake får man seilet til å fungere fint, selv om man i lite vind kunne tenke seg et større seil.

 

Denne "ulempen" veies opp flere ganger av enkelheten i bruk ved bidevind.

 

Hilsen "Bidevind"

 

da bruker man en Genakker m/strømpe , for enkel seiling, :smash:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Vel, vi startet seilerlivet i en eldre slektning av Beneteau Oceanis 31, Oceanis 311, og den er helt grei å håndtere for en nybegynner. Man klarer fint å seile og fortøye alene mens andre passer lettmatrosene (de slår seg gjerne vrange akkurat i det man skal fortøye, gjerne hvis det blåser kuling). Oceanis-serien har hele tiden vært stødige og solide båter, uten å være de raskeste på fjorden, noe som også stemmer med min erfaring. De seneste modellene har også fått en tiltrengt oppgradering på design og innredning, og er nå riktig lekre, spør du meg.

 

Husk bare at størrelsen er i minste laget hvis du tenker hytte på sjøen i ukesvis av gangen. På den andre siden, alt går.

Link to post
Share on other sites

God kveld !!!

 

FINN-kode: 12175226

Noen som kjenner til denne modellen ??

Kan dette bli et bra kjøp ? Hva med pris iforhold til alder ,utstyr oog kvalitet ?

 

 

Et spm til , er det noen som kjenner til Njaa på Ålgård ? Båtene her virker "rimelige" eller er det skjulte tilleggs kostnader her ?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...