Jump to content

På leiting etter seilbåt


Sistestyrmann

Recommended Posts

Hei !

Jeg har en Contrast 36 -85 modell og kan gå bekrefte god kvalitet.

Kjenner til 3 Contraster til (1 stk 33 og 2 stk 362, årsmodell -87 og -88 ) i nærområdet.

 

På årsmodell -86 og eldre må du kontrollere at rorstammen er modifisert eller byttet ut.

Så vidt jeg vet er dette eneste kjente svakhet på Contrast.

 

Forskjellen på 36 og 362 er at 362 har en større dør inn til akterlugar og at det er mulig å stå inne i akterlugaren.

Dette går på bekostning av sittecomforten i cockpit da dørken er hevet 20-30 cm. 362 har også sitteplass ved kartbordet, det har ikke 36. Selve skroget er helt likt.

 

Båten er foholdsvis smal (3,30) og har smekre linjer.

Vil påpeke fordelene med selvslående fokk som gjør at (i hvertfall jeg) seiler mer under forhold hvor det ellers kan bli slitsom med mange slag. Contrast har rigg som er forberedt for å seile bra med fokk da den har et forholdvis stort storseil og ikke trenger mye vind for å klare seg bra med fokk.

Redigert av Bidevind (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var ombord i Bavaria 30 på en messe. Prøvde forkøyen, men den var etter min smak altfor kort, og jeg "rager" kun 177cm over dekk.

Og har du familie, sats på en større båt. Du kommer til å bytte ut ganske snart om du kjøper 30 foteren. Passer best et for enslig par.

Vi kjøpte en brukt 32 fot i stedet for. Veldig god plass og lengden på sofaene i salongen tillater en god middagslur.

 

Vi hadde 5 forskjellige 32 fotere på blokka, mer eller mindre utstyrt. Når du skal sammenligne dem, sett opp en liste over utstyr du gjerne vil ha

ombord. Finn ut prisen det enkelte koster og regn ut hva alle båtene på listen vil koste deg når du har supplert opp slik at de er likt utstyrt.

Først da vet du hvor godt kjøp du kan gjøre. Det er desidert dyrest å kjøpe nytt.

 

Mitt råd vil være, kjøp en godt utstyrt brukt-båt av nyere årgang (fra 1990 eller nyere) og gjerne 32 fot eller mer.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill og erfaringer .

 

Nei nei båten må ikke være "ny" .

Men skal hele handelen bli så vellykket som mulig ,også i ettertid , må fruen også få være med å bestemme .

Trodde først hun kun ville beskymre seg for farge på benker og gardiner . Men slik ble det ikke , syns det er kjekt eg . Er jo mange som sliter med med at andre parten ikke bryr seg overhodet , og kanskje ikke vil i båten så ofte .

 

Er iallefall mange flotte båter der ute , men er på sjøen nå så det er enda nesten 1mnd til jeg får event sett på flere .

Link to post
Share on other sites

Se også på kjølvekten, for det er mer behagelig ombord når båten er sluttstiv og ikke krenger for mye.

 

Hva er riktig kjølvekt da ? er det et visst % forhold mellom kjøl og skrog ?

 

Dette er noe jeg overhodet ikke har tenkt på,da jeg heller ikke har greie på dette.

Å svare på dette spørsmålet er vel å kaste ut en brannfakkel....men,men.

 

For det første så kan ikke spørsmålet besvares absolutt, til det er materien altfor komplekst....hvor er tyngdepunktet på kjølen..,bredde på skroget..., seilføring..., rigg, osv.osv.....

 

Men min personlige mening så er alt under 30-33% for lite, under 25% farlig lite.

 

Min båt har 37%. Da må jeg ta forhåndsregler med full seilføring i en kuling-"rosse". Jeg seilte en Grand Solei 46 en helg sist høst, med sine 45% kjølvekt var den en fryd å seile. Gikk som en panservogn i sjøen uansett vindstyrke. Ikke noe pes med noe som helst, uansett vind. Den hadde såpass med kjølvekt fordi skroget er lett (men allikevel sterkt og stivt...men det koster..!)

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Hadde holdt meg langt unna motorseilere,du får aldri både i pose og sekk,motorseilere seiler stort sett elendig,når de går som motorbåter ruller de noe forferderlig grunnet vanligvis høyt overbygg og generelt høyt tyngdepunkt.

Synes jeg ser svært sjelden motorseilere med seil oppe,tror mange gir fort opp seilingen når de oppdager at det går så langsomt.

Vet at de siste utgavene av Nauticat seiler ganske bra,men de koster til gjengjeld skjorta.

Motorseilere har høy "spyfaktor",man skal være meget sjøsterk for å holde på frokosten i et slikt rolling home.

Link to post
Share on other sites

Lykke til med båtvalget, den perioden hvor man leter etter sin første båt er utrolig morsom og bør nytes fullt ut! Startet selv som fersk seiler for snart fem år siden med yngste matros på snaut året. Vi gikk for en Oceanis 311, kjempefin båt, men byttet til en ny Sun Odyssey 35 allerede etter første sesongen. Årsaken var enkelt at en ettåring trenger mye tumleplass og for at båtlivet skulle bli utholdelig også i dårlig vær (det kan jo skje...) gikk vi opp noen fot, hvilket gjør mirakler for innvendig volum. Kunne godt gått rett på 35-foteren i forhold til erfaringsnivå og håndtering, man jo uansett ta det rolig i starten og prøve seg fram i små steg. Den B33 i annonsen ser for meg ut som et bra kjøp i forhold til utstyr og den er jo faktisk bredere enn min SO35, så plass burde ikke være et problem. Men du går glipp av morroa med å installere utstyr selv etter hvert...

Link to post
Share on other sites

Denne båten er verdt å ta en titt på, Harmony 34????

http://www.sailsys.no/index.php?option=com...1&Itemid=72

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å gå for en trekabiners båt, det tar ikke så mange årene før barn(a) vil ha med venner når en drar på tur. Hvis en ikke trenger den ekstra sengeplassen, er jo lugaren uansett fin som lager. Min erfaring er jo at det kan være hyggelig å be med et vennepar eller besteforeldre på overnatting en gang i blant. Det man mister er et større toalett, men mener uansett at dette er verdt ulempen, ikke minst fordi båten er mer attraktiv når en bestemmer seg for å selge.

 

Jeg tror også at WAF (Wife Accetance Factor) er viktig, og en nyere båt er sikkert mer attraktivt enn en eldre modell. Det å komme til havn med en "moderne" og blank båt teller nok mere for dem enn for gutta som gjerne vil fremstå som "gamle seilere" med eldre båtmodeller. At mange av dem er bedre og mer solide båter er sikkert et faktum, men nå er det jo ikke slik at båter mister kjøler eller synker av andre grunner sånn i eininga.

 

Som flere andre over har pekt på mener jeg det er viktig at en setter opp en grundig oversikt over hva slags utstyr en ønsker, og at en tar høyde for hva det vil koste å anskaffe dette senere.

 

PS: hvis noen tror at dette er et salgsfremstøt for egen båt, så kan jeg love at det ikke er tilfelle, det har vi allerede avklart per IM :-)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale å gå for en trekabiners båt, det tar ikke så mange årene før barn(a) vil ha med venner når en drar på tur. Hvis en ikke trenger den ekstra sengeplassen, er jo lugaren uansett fin som lager. Min erfaring er jo at det kan være hyggelig å be med et vennepar eller besteforeldre på overnatting en gang i blant. Det man mister er et større toalett, men mener uansett at dette er verdt ulempen, ikke minst fordi båten er mer attraktiv når en bestemmer seg for å selge.

 

Jeg tror også at WAF (Wife Accetance Factor) er viktig, og en nyere båt er sikkert mer attraktivt enn en eldre modell. Det å komme til havn med en "moderne" og blank båt teller nok mere for dem enn for gutta som gjerne vil fremstå som "gamle seilere" med eldre båtmodeller. At mange av dem er bedre og mer solide båter er sikkert et faktum, men nå er det jo ikke slik at båter mister kjøler eller synker av andre grunner sånn i eininga.

 

Som flere andre over har pekt på mener jeg det er viktig at en setter opp en grundig oversikt over hva slags utstyr en ønsker, og at en tar høyde for hva det vil koste å anskaffe dette senere.

 

PS: hvis noen tror at dette er et salgsfremstøt for egen båt, så kan jeg love at det ikke er tilfelle, det har vi allerede avklart per IM :-)

 

Vi strakk oss også for å få en med 3 kabiner, men dette må jo være en vurdering hver enkelt må ta, det er langt fra nødvendig. Vi valgte det fordi vi ønsker å ha mulighet til å gi guttene våre hver sin kabin, men mest for å ha mulighet til å ha med familie og andre på weekende turer... I prisklassen opptil 800.000 er det vel stort sett bare Bav 34 og Bav 36 som har dette eller tar jeg feil? Ingen nye båter kan leveres komplett med 3 kabiner så billig...

 

 

Dette med selvslående fokke , hørtes utrolig lettvindt ut .

 

Kan dette monteres på alle typer , nye og eldre båter ?

 

 

Og til deg ktpriv : får eg 20% avslag kan eg få en ordnings med transaksjon på mandag :diving:

 

Ja, dette er utrolig greit og en av grunnene til at vi valgte Hanse, disse har dette som standard og er rigget for det orginalt. Jeg ser for meg følgende senario hos oss. Vi har to gutter som må passes på (5 år og 3 mnd pr i dag). Det vil veldig fort slik at en seiler og en holder kontroll på barna. Det blir derfor oppmot genialt at ikke den som har kontroll på barna også må være fokkeslask... Etter min mening er dette MYE viktigere enn om båten har rullestorseil eller ikke. Rullestor er praktisk, men fullspilet storseil med lazybag er ikke vesentlig vanskeligere og du vil da også få fordeler med bedre seilegenskaper... I mye vind vil du også få et bedre revet seil enn ved rullestor... Dette er min mening

 

Når det gjelder ettermontering av selvslåer er jeg skeptisk. En turbåt som er beregnet på genoa har ofte i minste laget med seil allerede, med genoa som er vesentlig større enn en selvslående fokk. Ettermontering gjør derfor at båten får veldig lite seilareal og dermed vil jeg si at dette blir veldig dårlig i lite vind. I mye vind blir det bra, men til og med Hansen som er rigget med mye høyere rigger enn f.eks Bavaria sliter litt under 3-5 m/s pga dette... Som eks har den nye Bav 34 ca 60 kvm seil med genoa, mens Hanse 350 har 64 kvm med seilslående fokk. Vet ikke hvor mye bav 34 ville fått med selvslående fokk, men det ville blitt lite. Pga lavere rigg og masta lengre fremme (tror jeg) ville nok selvslåer på denne blitt veldig liten... Generelt vil jeg si at det koster mye å endre på en båt fra standard leveransen. Jeg sparte mye på at Hansen fra starten av er rigget akkurat slik jeg vil (fullspilet storseil med lazybag og selveslående fokk)...

 

Helt til slutt, velg den båten fruen din ønsker, da er du MYE bedre rustet mot dalende interesse i heimen. Har du da presset gjennom en båt hun ikke ville ha så...:) Lykke til

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Sistestyrmann, du virker som en veldig trivelig kar, og den dagen jeg får så god råd at jeg gi bort et par hundre tusen - da vil du helt klart være en av kandidatene :smiley:

 

Sistestyrmann er en kjempetrivelig kar, men tro meg ktpriv han trenger ikke noe 20% avslag. :nonod:

Jeg har seilt sammen med sistestyrmann, og han er en dyr mann for rederiet. :yesnod:

Så han kan betale full pris :flag:

 

Sistestyrmann, jeg legger opp til 3 første ukene i August på båttur, treffer jeg deg en plass på sørlandskysten?

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

For å utdype dette med tre kabiner litt; Jeg forsøker å bruke min båt omtrent alle helger i sommerhalvåret, og når barna blir litt større (og det går fort) så er det ganske viktig for dem å ha med seg venner på tur. Da jeg har to barn, kan vi helt uten problemer ha med en kompis til hver, de deler da hver sin dobbeltseng. Selv uten at de har med venner er det utrolig kjekt at de slipper å dele seng (tro ikke at søsken klarer å la være med kranglingen fordi man er ombord i en båt). Det er helt klart en magisk grense rundt 34 fot på om tre kabiner kan leveres. Jeg har snakket med flere som har angret på valget av to-kabiners båt (etter mitt syn egner de seg best for et voksent par uten eller med voksne barn) .

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Tror eg må se litt mere på den nye Hanse . Høres bare genialt ut med det systemet .

 

E forresten Storabu eg og , men holder hus øst på :smiley:

 

Som sagt ser eg fordeler med 3 lugarer , men vil ikke ha for stor båt i første omgang .

Båten må under alle omstendigheter kunne hånteres av 1 pers aleine .

Ser jo for meg som du nevner dette med holde styr på de små som skal utforske alt , og helst når det ikke passer .

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at selvslående fokk er et stort pluss, og skulle gjerne hatt det selv. I den nye båten jeg har kjøpt nå har jeg ikke prioritert det, mest fordi det ikke er en option på de båtene jeg likte best (for meg var det å få doble ratt veldig viktig, noe Hanse ikke har i den størrelsen). Uansett er det vel slik at en gjerne går for motor når en blir for "shorthanded" til å håndtere både båt og unger på en gang, og barna synes jo transportettapper er like spennende i båt som i bil - med andre ord - det er viktigere at de har litt romsteringsplass, gjerne en DVD-spiller osv. Det er etter mitt syn ingen grunn til å velge en 32-foter fremfor en på 34-35 mhp å klare å håndtere båten alene. Selv en båt på 40+ lar seg håndtere av en person, men en har kanskje litt mindre seilføring om man er ute alene i frisk vind i så stor båt.

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig i at selvslående fokk er et stort pluss, og skulle gjerne hatt det selv. I den nye båten jeg har kjøpt nå har jeg ikke prioritert det, mest fordi det ikke er en option på de båtene jeg likte best (for meg var det å få doble ratt veldig viktig, noe Hanse ikke har i den størrelsen). Uansett er det vel slik at en gjerne går for motor når en blir for "shorthanded" til å håndtere både båt og unger på en gang, og barna synes jo transportettapper er like spennende i båt som i bil - med andre ord - det er viktigere at de har litt romsteringsplass, gjerne en DVD-spiller osv. Det er etter mitt syn ingen grunn til å velge en 32-foter fremfor en på 34-35 mhp å klare å håndtere båten alene. Selv en båt på 40+ lar seg håndtere av en person, men en har kanskje litt mindre seilføring om man er ute alene i frisk vind i så stor båt.

 

Har du båt med autopilot er det heller ikke noe problem å håndtere en genoa.

Link to post
Share on other sites

Ikke heng deg opp i dette med selvslåer.

Du driver ikke og slår hele tiden. Stort sett seiler en ikke kryss med turbåt.

Med selvslåer får du et forseil du aldri får til å stå optimalt.

 

Jeg har en 120% genoa som jeg som regel bruker, og det er overhodet ikke noe problem å slå, selv om jeg så godt som alltid er singlehanded.

Link to post
Share on other sites

Miranda , tidlige påan i dag og . Du som har fri og alt .

Ska snart til køys eg ,har vært en lang natt.

Ang å treffes , først må det bli handel ,deretter om jeg ungår mastebrekk og ikke går lens for diesel er det iallefall en mulighet .

 

Ser for meg at 3.styrmann (autopilot) er et must . Har iallefall kun hørt posetivt om å ha det i båten .

Ellers så blir nok minstejenta spent fast i stol/sete av et slag til tider .

Mener å ha sett bilder av en som hadde motntert ,tror det var sykkel-barnesete ,så minsten satt trygt og godt i .

Kanskje andre har forslag til å kontrolere ei på 10mnd ombord?

 

Men siden alt ang seiling er nytt for oss , så blir jo alt prøv og feil metoden , i rolige forhold.

Hiver oss sikkert på seilkurs også , er iallefall planen.

Link to post
Share on other sites

Så en som hadde fått laget til en festeanordning til sykkelsete for minstemann som han kunne feste på forskjellige plasser, men minstemann likte best å sitte bakerst på styrbord side for å ha full kontroll under seilasen. :lol:

Etter som jeg forstod så fungerte det 100%, og da slipper du å lure på hvor minsten er til alle tider.

Skulle kanskje fått en sånn ting til "sjefen" :confused:

Opinion is like an ass, everybody have one</FONT>

Link to post
Share on other sites

hva hvis båten kantrer med minsten fastspent i et sete?? mulig det er hypotetisk spørsmål men jeg hadde vurdert utløseranordningen på sete . da jeg har lest at noen seilbåter kan kante hvis de mister kjølen ved grunnstøting eller av andre ting i hardt vær .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...