Jump to content

På leiting etter seilbåt


Sistestyrmann

Recommended Posts

Enig med Bjoris at det virker rart å skulle ta av stigen under seilas. Vi har nå hatt vår Hanse 315 i et år, og tok aldri av stigen i løpet av fjorårssesongen. Den er løs og lett å ta av, men løsnet aldri av seg selv, så langt. Men vi sikret den med et tau, for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Og derfor min kullsviertro på min anordning med stigen i klips, og en taustump ned i vannet.

Et rykk i tauet, og stigen faller ned.

Tror flere burde se på denne løsningen her. En sige som man må nesten opp på badeplatform/båt for å vippe ned er ikke mye til hjelp.

Bare ta en test, så ser man hvor skemmende vanskelig det kan være.

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer denne 31 med nye hekkporten .

Hos Lunde , nevnte de ingenting til meg vedr denne problematikken. Ikke kom jeg på å spørre heller.

 

Jeg vurderte selv den nye 40 cruiser, men en av hovedgrunnene til at den ikke var aktuell var bakluka. Ikke fordi jeg er så veldig redd for ikke å komme ombord igjen i en nødsituasjon, men fordi jeg liker å kunne ligge med akterenden inn i båsen. Siden akterluka stikker langt bakom båten fant jeg dette veldig upraktisk, desuten må en jo kjøre lukemotoren til stadighet. Man har jo gjerne også lettbåten liggende på tvers akter, og dette blir også mye vanskeligere. Jeg ville fjerne hele greia hvis jeg hadde kjøpt en slik båt.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

- Jeg har tatt mine vurderinger og bestilt den nye Bavaria 31.

 

Så hvis det er noen som vil ha kjøpt en Dufour, så kommer det snart en på finn.no. Eneste som er litt trist er at jeg muligens ikke har noe å seile med i pinsen. (Båtplassen regattaen)

 

Jeg skal sende stemningsrapport når jeg har fått erfaring med "bakdøra". Jeg bestiller iallefall denne proppen med stige jeg. - Så har jeg i en teoretisk mulighet til å komme oppi igjen.

 

Gratulerer, fin båt. Hvilke kriterier ble utslagsgivende for at du valgte denne?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Lundebåt har en løsning med nødstige for de nye Cruiser serien. Du må bare be om det. Skulle selvsagt vært med som standard men sånn er det ikke.

Det blir et forhandlingsspørsmål om du må betale for det eller ikke.

 

Var en tur nede hos LP i helga, har ikke fått lastet over bilder og lagt på tråden om båthenting enda. Får komme i et ledig øyeblikk.

Kort fortalt en veldig positiv opplevelse. Vi følte seg virkelig godt mottatt der vi møtte opp tidlig en lørdags morgen, fersk kaffe, varmevifte i båten, og spørsmål om vi ville overnatte i båten inne i lagerhallen.

Båten er forøvrig klar for sjøsetting...inntil vi kom med en ekstrabestilling som gjør den må inn i montasjehallen igjen.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer, fin båt. Hvilke kriterier ble utslagsgivende for at du valgte denne?

 

God plass til å være 31 foter

Masse lys i form av luker ( som kan åpnes og som sikker gir meg lekkasje bekymringer over tid men.)

Grei leveringstid

Oppfølging og service ( som Lunde etter mine begreper er nokså bra på)

Pris i forhold til utstyr /størelse

At jeg kan nå skjøte fra styre possisjon

At Lunde ordner alt med registreringen i NOR

 

- Også synes jeg "bakdøra" var litt "kul".

 

Har allerede navnet på båten klart" Second try", fordi det er andre gang vi prøver Bavaria.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det var jeg som hadde problem båten ja.

 

Duforen min er fin den, men akkurat litt for liten ( 30 små fot). Jeg synes egentlig trearbeidet og finish er bedre på Duforen enn på den nye Bavaria'n.

 

- Jeg er imidlertid ikke helt komfortabel med at det bare er vinsjer på hyttetaket, og at alle operasjoner skal styres fra kun to vinsjer.

- Men bevares; som weekend båt og koseseiler er den helt topp.

 

- Og jeg må innrømme at det er litt av forfengelighet også; Vil så gjerne ha ratt igjen. - Ikke fordi det er nødvendig men....

 

( - men nå skal jeg forhåpentligvis ikke bytte båt igjen på en stund)

 

Ser forøvrig at Duforen er lett solgt. Tilsvarende båt ble lagt ut i forrige uke på Finn. Nå er den solgt alt.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pris-sammenligningen Gunga viser til har stått i norske blader også. Og sammenligne priser er veldig enkelt.

 

Be om et spesifikt tilbud fra flere lev. At noe kommer som en bombe, bør være unødvendig. Alt er etter mitt sjønn enkelt å finne ut av. Og det tror jeg de som er i modus FOR Å KJØPE båt finner ut av.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig, men greit med alt som er ferdig servert i en oversiktlig tabell.

 

Hvorfor opererer leverandører med lokkepriser (pris fra kr XX)... Bare for gøy......?

 

Men som alt annet er det lett når noen kan noe.....

 

Ps....nyttig å vite at noe bare er 50% dyrere..og ikke over dobbelt så dyrt.... :smiley:

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke pejling Surprise, tror du får ringe Heitmann

 

mange kommer fra hele Världen o hämtar sin båt på Henån/Ellös o seglar den hjem..........

Alle båter sjösättes i rigges der för slutkontroll så att allt funker !

 

sen ser jag en o annen båt som oxo stoppes i 'Plastpose' o går iväg med Stena ner på kontinenten

 

Prisjämförelsen er gjord av Curt Gelin...skulle tippa på att han utgått efter vad resp båt koster levert til Stockholm!!

(men jag vet ikke!)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Prislistene kan lett oppfattes som det rene lureri, men hvis en bruker litt tid på å sammenligne så finner en da ut av det. Dette er det jeg lært da jeg fikk spekket opp en ny SO36 for et år siden (har prislista fra Heitmann liggende fortsatt).

 

925.000; Pris båt

1.229.000; Pris båt med jubileumsrabatt og en spec som var at absolutt minimum av hva jeg ville ha (levert Malo FR)

+60.000 (båt levert i Norge)

+110.000; Pris for båt med "alle options" jeg ønsket (og endte opp med ved å kjøpe en 2006 mod SO35)

Antar at det ville vært en del flere rabatter å hente, men uansett ville altså "alle options" bringe båtens pris fra 925.000 til nærmere 1,400.000.

 

I dagens marked lønner det seg klart å kjøpe en pent brukt båt fremfor å spekke opp en ny selv....

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Skal man sammenligne en HR34 med en Bav34,oceanis,sun så må man finstudere listene litt og utstyre budgetbåten opp mot rassyen for å få sammenligningen korrekt.

Ergo må man legge på rigging,priming,bunnstoff,frakt,frakt,teakdekk,sprayhood + andre ting som er standard på rassyen og ikke på budgetbåten. Sånne ting kan være så enkle som varmvann,dusj,landstrøm,kryssholdt midtskips bla bla bla. Er ikke 100% skker på at alt dette er std på rassyen men jeg tror ekstralisten blir veldig lang på budgetbåten.

Hvilke seil leveres det med en najad/rassy , må man oppgradere den billigere for å få sammenligningen korrekt , hva med deksutstyret osv.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal man sammenligne en HR34 med en Bav34,oceanis,sun så må man finstudere listene litt og utstyre budgetbåten opp mot rassyen for å få sammenligningen korrekt.

Ergo må man legge på rigging,priming,bunnstoff,frakt,frakt,teakdekk,sprayhood + andre ting som er standard på rassyen og ikke på budgetbåten. Sånne ting kan være så enkle som varmvann,dusj,landstrøm,kryssholdt midtskips bla bla bla. Er ikke 100% skker på at alt dette er std på rassyen men jeg tror ekstralisten blir veldig lang på budgetbåten.

Hvilke seil leveres det med en najad/rassy , må man oppgradere den billigere for å få sammenligningen korrekt , hva med deksutstyret osv.

 

Alternativt kan du forsøke å høre med HR om du kan få kreditt for ting du ikke ønsker/trenger.

Link to post
Share on other sites

Mulligan setter det på spissen som vanlig :wink:

 

Du kan nok velge bort en del utstyr på Mercedesen. Og når det gjelder motor kan du velge mellom forskjellige størrelser- Det er ikke alle som har behov for alt som finnes av utstyr og luksus vet du, så det kan man selvsagt velge bort. Alt ettersom hvilket behov man har. På de fleste bilmodeller kan du også velge ekstra sikkerhetsutstyr - som ikke er standard på grunnmodellene.

 

Lurer på hvor mange som hadde kjøpt Mercedes dersom kun toppmodellene var tilgjengelig :confused:

Link to post
Share on other sites

Skulle jeg hatt en HR, så skal den være uten teak dekk. Så det ville vel være noe avslag å hente på prisen der da tenker jeg.

 

Jappen

 

Det tror jeg ikke du får kjøpt.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...