Jump to content

På leiting etter seilbåt


Sistestyrmann

Recommended Posts

Den er nok ikke det hifo, men siden hekken ikke tilhører Bavaria så er det ikke interessant å diskutere for spesialistene, da ties det i hjel....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ramler man ut av den First 50en når man er på tur alene så kommer man seg ikke opp i båten igjen , det samme gjelder den andre store båten lenger opp samt de mindre båtene som har en slik løsning.

Veldig pent og veldig tøft i havn men ikke noen god løsning for en person som ligger i vannet.

Har man en slik taustige som man kan dra ut med en slik propp (ekstrautstyr som endel mener er løsningen) så kommer man mest sannsynlig heller ikke opp.

Er det noen som har forsøkt å svømme etter en båt i noen minutter og så ta seg opp en meter eller to via en taustige som henger og slenger i vannet , gløm det.

Er det derimot kompetente folk ombord så kommer man altid ombord igjen om man ikke slår seg ihjel av å få båten i hodet før det.

Link to post
Share on other sites

Skulle valget mitt av båt falle på en Bav31 , vil eg finne en løsning på problematikken.

 

Bare et spørsmål på kanten av det hele : Er det noen her som har gått på sjøen , enten når dere var aleine eller med flere folk ombord ? Under gange eller for seil ?

Sjøl så har eg havnet i sjøen noen klønete ganger :diving: men det var med båten godt fortøyd .

Link to post
Share on other sites

Har heldigvis vært forskånet for å ramle uti under seilas.

Men har, som deg, ramla overbord noen ganger i havn i forbindelse med arbeid på båten.

 

Dette med å ta seg opp i båten igjen er jo noe av det vi øver på sikkerhetskurs. Hvordan man tar seg ombord i flåte og livbåt uten hjelp.

I litt sjø kan det være litt problematisk.

Link to post
Share on other sites

Stigen er selvsagt ikke tiltenkt bruk i fart. Den er til bruk dersom du faller overbord i havn, eller ved håndtering av saker og ting i sjøen. Derfor skal den kunne løses ut av en person som ligger i sjøen, samt at den skal gå så langt ned i sjøen at en person alene skal kunne komme seg tilbake ombord.

 

Jo, akkurat, det var et krav.

Ser ikke ut til å være det lenger.

Ref. disse bombastiske formuleringer. Ser man på de forskjellige båters utforming opp gjennom tidene, så kan jeg aldri tenke meg at dette har vært noe krav. Hvor sto det?

 

Smart? Jada. Krav? Neppe.

Link to post
Share on other sites

Ref. disse bombastiske formuleringer. Ser man på de forskjellige båters utforming opp gjennom tidene, så kan jeg aldri tenke meg at dette har vært noe krav. Hvor sto det?

 

Smart? Jada. Krav? Neppe.

jo, det var iallafall ett krav för att erhålla den "blå skylten" idag vet jag ikke med CE-reglerna, vad dom säger

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Skulle valget mitt av båt falle på en Bav31 , vil eg finne en løsning på problematikken.

 

Bare et spørsmål på kanten av det hele : Er det noen her som har gått på sjøen , enten når dere var aleine eller med flere folk ombord ? Under gange eller for seil ?

Sjøl så har eg havnet i sjøen noen klønete ganger :diving: men det var med båten godt fortøyd .

 

Jeg har havnet i sjøen ved fortøying av båten, alene en sen kveld. Det var en sjokkerende opplevelse og ekstremt vanskelig å komme seg opp på uteliggeren. Denne er ca 40 cm høy og du har ingenting du "møter" når du legger deg innpå den, likevel var det svært vanskelig, jeg er i rimelig god form og ganske sterk i overkroppen, likevel viste deg seg svært vanskelig å komme seg opp der. Det var ikke noe reell fare for min del da Viksunden jeg hadde da hadde badestige som kunne dras ut fra vannet, men i sjokket prøvde jeg å komme meg opp på nærmeste sted.

 

Jeg må få frarådet alle her som tror at det bare er tull (eller ganske unødvendig) å ha en løsning for å komme seg ombord i båten igjen...

 

Er det ikke samme galskapen på Hanse? Mener selger sa til meg at badestigen skulle taes av under seilas og stues vekk...

 

Dette må jo være totalt misforstått. Den skal være på under seilas og av når du ligger med hekken mot brygga. Det er derfor den er lagd slik at den kan tas av. Jeg syns likevel at badestigen burde hatt en sikring så jeg lager meg nok til med et tau slik at jeg er sikker på at den ikke falle over bord om et skjøte eller noe skulle finne veien bak der når du strammer til... Fort gjort...

 

For å skryte litt av Hansen så er jo dette trinnet bak også meget smart, f.eks når cockpitkalesjen er lukket. Vet ikke hvordan en skal ordne dette på de nye Bavene, men min erfaring er at en ofte går inn i disse moderne og høye båtene bak når de ligger ved flytebrygger. Da er det jo helt nødvendig å ha et sted å hoppe ombord på før en begynner å fikle med kalesjen. Selvsagt kan døra på Baven stå åpen, men det høres neppe ut som en god løsning mtp båter som ligger rett bak med, dessuten ønsker en det jo tett... Ikke for å være så kritisk, men jeg er enig i at det ser litt upraktisk ut. Det er sikkert flott når en skal bade, men Hanse sin vippbare plattform er jo også en grei løsning i så måte og den lukker også hekken helt slik som en får på de nye Bavene. Det er jo plusset med denne løsningen å få en tett cockpit, det har vært viktig for oss pga barna.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ombord hos oss har vi fra tid til annen mann overbord øvelse. Både underveis for seil og motor og liggede stille. Segler jeg alene eller shorthanded har jeg alltid et ca 10-15m langt tykt tau hengende ut akter, samt taustige med snortrekk hengende over rekka. Erfaringen viser at i særlig større fart enn ca 3 knop er det vanskelig å hale seg inn etter tauet. I 5 knop nest intill umulig. Å få en tilskadekommet opp over rekka er minst 3 manns jobb. Anbefaler alle å prøve og øve på dette. Beste anbefaling er dog "ikke fall i sjøen."

Link to post
Share on other sites

Dette må jo være totalt misforstått. Den skal være på under seilas og av når du ligger med hekken mot brygga.

 

Ja...da må jeg ha misforstått eller selger sagt noe klønete. Mener jeg uttrykte at jeg synes stigen var lite pen i utformingen eller at den var løs og lett ville kunne bli mistet. Da sa selger at den skulle taes av og stues når den ikke var i bruk. Men virker jo mye mer logisk sånn som du sier...Båten lå dog i bås med hekken mot brygge og stigen på når dette ble kommentert. (på messe på sotra)

Link to post
Share on other sites

Ja...da må jeg ha misforstått eller selger sagt noe klønete. Mener jeg uttrykte at jeg synes stigen var lite pen i utformingen eller at den var løs og lett ville kunne bli mistet. Da sa selger at den skulle taes av og stues når den ikke var i bruk. Men virker jo mye mer logisk sånn som du sier...Båten lå dog i bås med hekken mot brygge og stigen på når dette ble kommentert. (på messe på sotra)

 

:smiley: ser at teksten min ble litt "hard", det var ikke meningen og det var jo ikke deg jeg siktet til, men selger som jeg mener må ha misforstått. Uansett er jeg enig i at det burde vært en form for låsing av stigen.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

- Jeg har tatt mine vurderinger og bestilt den nye Bavaria 31.

 

Så hvis det er noen som vil ha kjøpt en Dufour, så kommer det snart en på finn.no. Eneste som er litt trist er at jeg muligens ikke har noe å seile med i pinsen. (Båtplassen regattaen)

 

Jeg skal sende stemningsrapport når jeg har fått erfaring med "bakdøra". Jeg bestiller iallefall denne proppen med stige jeg. - Så har jeg i en teoretisk mulighet til å komme oppi igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...