roaldbj Svart 12.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Etter avsluttet påskeferie med mange skimil måtte båtplassen inspiseres. Jeg var overrasket over å se så få fritidsbåter i gjestehavna. Men disse svikter aldri - et flott bilde i hava. Dessuten minner de oss om båten vår. Broa over Såna inderst i Sonskilen får tvillingbro som gangbro. Har visstnok sammenheng med den nye golfbanen som er etablert i Son. Jammen har Lars H. fått ut sin båt selv om flytebryggene på plassen hans ikke er ute. Antar at det dreier seg om lånt plass Lars? Det har nå begynt å bli atskillig bedre plass i havna allerede. Mange batvaskere å se i ettermiddag. Jeg hadde på påskefjellet via alarmsystemene ombord fått informasjon om at oppsamlingstanken min på luftavfukteren var tilnærmet full. Jeg fikk i ettermiddag helt ut 15 liter vann. Relativ luftfuktigheten i cabinen var 46 %. Blir interessant å se om den trekker ut noe til i morgen. I morgen blir det syrevask av rur under båten - og kanskje noen bilder fra Sonskilen båthavn. I tillegg antar jeg at vanntankene fylles opp slik at jeg får vartvann til vask av båten før poleringen starter. Det lå et hyggelig brev i posten da vi kom hjem fra fjellpåsken: ny båtplass er innvilget ved Son Spa hotell. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Jammen har Lars H. fått ut sin båt selv om flytebryggene på plassen hans ikke er ute. Antar at det dreier seg om lånt plass Lars? Jo da, fikk båten på vannet igår, og har midlertidig plass til utliggerne kommer på plass der jeg pleier å ligge. Ulf lovet å få de på plass så snart som praktisk mulig. Når var du nedom havnen? Både Trude, jeg og skipshunden var i båten i formiddag og ut til middagstider. Vi vasket kopper og kar og hadde med oss puter, sengetøy osv. for neste helg da vi SKAL på helgetur. Vi drar vel ned til havnen torsdag kveld, ligger over i båten og starter fredag morgen. Nå er jo våren her, så da er det bare å starte sesongen. Bildet under tok jeg med mobilen nå i kveld her på Skjetten! Litt pjusk stakkar, men dog Blåveis. På Kommersøy er det vel blått i blått med Blåveis. Her et bilde av Trudelutt nypusset og skinnende. Og her et bilde som viser at vi var nokså alene utpå. Tror det er under 10 båter tilhørende havnen som er satt ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SandAnker Svart 12.April.2009 Link til dette innlegget Svart 12.April.2009 Tror ikkke jeg kan love deg blåveis beste heg på kommers, men det skal vel ikke være langt unna, isen har i hvertfall trukket langt innover i bukta, og jordenne på hver side av sande bukta begynner og komme fra, så det finnes muligheter Smil pent i det du passerer Bjerkøya, så ser du brygga til en kompis av meg, eller dvs. hans far sin i en måned eller 2 til Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Jeg har ikke sett noen blåveiser enda, men det er mange vårtegn i havna. Vi har nå fått ny båtplass ved det nye spa-hotellet i Son, som ser slik ut (utsnitt). Da blir det kort vei for ektefellen fra spa-behandling til båten. Her er utsikten fra den nye båtplassen nordover mot gjestehavna i Son. Det har begynt å bli yrende liv i havna - her test av seil.... Jeg har sans for denne Sealine - flotte former. Denne Skilsø 36 FB er også flott. Dette viser hvordan Skilsø har integrert interceptorer på denne båten. Her har det vært godt vekstmiljø for maritim organismer. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Til Lars H: Vi var på Kommersøya fra fredag til lørdag....og der var det ikke mye blåveis å se. Men, snø derimot det var det. Opp mot 25-40 cm snø overstore deler av øya, med unntak av sydenden. Vi prøvde å fiske både med sluk og ikke minst med flue både sent og tidlig, men ikke ett nappp! Mulig det rett og slett ar for møkkete vann? Videre lå vi i båthavna på Bjerkøya fra lørdag til søndag, og lunchet på Ranvikholmen på vei hjem søndag. 3 herlige døgn ombord med nydelig vær og faktisk helt vindstille! Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Da har du vært på feil sted Nimbuster, kammeraten min dro opp 4 stk. øret på utsiden av Bjerkøya, så det er muligheter Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 13.April.2009 Link til dette innlegget Svart 13.April.2009 Vi var på Kommersøya fra fredag til lørdag....og der var det ikke mye blåveis å se. Men, snø derimot det var det. Opp mot 25-40 cm snø overstore deler av øya, med unntak av sydenden. Snø på Kommers er vi forberedt på, her fra Grisebukten 21. april 2006 Og skipshunden elsker å "rulle rundt" i snøen. Men litt blåveis håper jeg da på nå fredag 17. april. Her bilde fra 21. april 2006. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 18.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 I dag ble det skrogvask, polering og voksing - videreføring av dette i morgen. Stor aktivitet i havna i dag. Her er noen av vårens tegn. Snekke som vårrengjøres. Kraftig bunnskraping. Stor havneaktivitet. To Bavariaer som snart skal ut. Trucken gjør en formidabel innsats. Seilerne er alt utpå i Sonskilen. Noen koser seg med vaffelsteiking i løpet av vårrengjøringen. Noen venter med vårklareringen. Det blir fort mye "spagetti" ved vårklareringen i havna vår. Her har en Fairlane-eier forsøkt nytt eksosutslipp. Her har en seilbåteier kvittet seg med sin gamle motor - kanskje skal den overhales, kanskje skal den erstattet med ny? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 18.April.2009 Link til dette innlegget Svart 18.April.2009 Seilerne er alt utpå i Sonskilen. Det der er Elanor , knallfin båt Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Som en liten kontrast til båthavner i sør så poster jeg noen bilder fra båthavna vår. I dag har vi sterk kuling med storm i kastene og kraftig snevær. Nesten ikke mulig å se båtene Måtte knipse et bilde på tur opp fra havna og. Det er ikke mulig å se mer enn 50-100 meter Det er ikke ofte jeg ønsker å bo andre plasser enn her nord, men om våren misunner jeg dere som bor sør i landet. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 I Rogaland er bjørka snart helt grønn å de er 17 grader deilig vårvær Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
roaldbj Svart 19.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Kjempeaktivitet i Sonskilen i dag. Her ligger en flott Monte Calo - med gode sjøegenskaper. Jeg har også stor sans for denne Bavarian. Mange batterier å se rundt omkring - ikke godt å vite om de er brukte eller nye. To store seilbåter ble målt opp i dag: lengde, bredde, høyde og endel kritiske mål. Har ikke noe greie på dette. Nymonterte trimflaps på en Nidelv 28. Legg også merke til eksosstøvelen. Fendere på utstilling. En seilbåt hadde nypolert blått skrog med rare "bølger" i skroget. Ror-overhaling. Bra at det skjer før sjøsetting. Forrige gang jeg så denne båten var den full av tung snø. Denne hardvoksen er ny av året. Jeg har vokset 7 timer i dag og kjenner det litt i kroppen. Denne King 40 ble også målt opp i dag. Flott seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Båthavna i dag... :nonod: Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
roaldbj Svart 19.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Uffda - jeg håper inderlig at sjøsetting ikke uteblir denne sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 19.April.2009 Link til dette innlegget Svart 19.April.2009 Jeg tror at hvis det finnes noen plastkunstnere med tid til overs så blir den nok frisk igjen ganske kjapt. Får håpe han har et forsikringsselskap med de rette kontaktene... Noen flere bilder her http://x79.blogspot.com/ Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
tom-ass Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Jeg driver å forbereder vårdugnad på bryggeanlegget, og knipset noen bilder i dag. Jeg håper det meste av isen er gått på fredag! Slippen er isfri. Men det er værre med havnebassenget! Nordre del av anlegget er tilnærmet isfritt. Nye brygger som skal skjøtes på de eksisterende. Nye utriggere. Nye moringer. En eneste båt er sjøsatt. Slik er prisene her oppe. Og vi har hatt krepsepest i en del år! MVH tom-ass Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
roaldbj Svart 22.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Flott tiltak i båthavna. Her i Soonskilen er det lite med dugnadsaktivitet. I båthavna i dag var det endel "teknisk" arbeid. Anodestaver levert med 16 mm diameter måtte dreies ned ti 10 mm for å passe som stavanoder i giroljekjølerne fra Bauman. Godt å ha hjelpsom "dreier" tilgjengelig. Jeg "gruer" meg litt hvert år for å vaske skroget under vannlinjen med aceton og deretter stoffe. I dag kjøpte jeg gode knebeskyttere på Biltema og gode hansker. Arbeidet gikk dermed som en "lek". Underlaget til båten er pukk og det gikk helt fint å krype med knebeskytterne på dette underlaget. Nå er båten godt over "halvstoffet" og det vil tilsammen gå med 5 liter Seajet Shogun 033, se: http://www.maritim.no/pdf/HMS/Seajet%20033%20SW%20Shogun.pdf. I dag fikk jeg også levert mitt nye drivanker, Seabrake. Jeg har store forventninger til dette og har planlagt uttesting på den første lange seilasen over Kattegat til Anholt. Der er det endel strekninger hvor det er relativt trygt i forhold til skipstrafikken å teste ut slik utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Jeg var en tur innom og så etter deg i dag Roald. Var forbi rundt kl 1620 - så bare baugen på båten (regner med at den står i skjulet med baugen ut mot veien). Hadde litt dårlig tid - så jeg hadde ikke anledning til å lete etter deg Skal du være i havna i morgen ettermiddag så kommer jeg innom - jeg kjører indre veien fra Vestby til Son hjem fra jobben - fin svingtrening Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 (redigert) Og jeg var hos Seatronic i Moss 10 minutter etter at Roald hadde vært der! Han er ikke lett å finne. Hos Seatronic har de foresten en 15" TV til snaut 1500 kroner. Den er utrolig lett og trekker ikke mer enn 18watt! Den har ikke innebygget dekoder for digital-TV, menHDMI inngang fra ekstern dekoder (som jeg har, Grundig). Skal sjekke opp litt mer tekniske data, og dersom det ikke ser så ille ut, blir det ny TV. Jeg er litt lei av den gamle 14" CRT-TV'n med svart stripe oppe og nede. Lars H. Redigert 22.April.2009 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 22.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Kl 16.20 i dag var jeg under båten og stoffet. Er trolig under båten til samme tid i morgen. Jeg var også innom Seatronic i dag og hentet den nye 22" Seatec TVen som visstnok skal være tilpasset MPEG4/MPEG2. Håper at jeg da får inn noen signaler i Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. Jeg er fornøyd med alle tilkoblingene, særlig HDMI in - da kan vi se på alle opptakene vi har med vår HDMI opptager (med 60 GB minne). Andre siden av TVen har disse funksjonene, både memory card, USB og selvfølgelig DVD funksjon. Det skal bli spennende å teste ut denne. Noen "fugler" har sunget at Lars H. blir "sjefs-tester" av denne TVen? Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Etter kaffe på krakken med gutta idag så var det av med kalesja å full vask , pøsa på med feit grønnsåpeblanding . Etter et par timer så var det gjort , fikk den på plass igejn å det ser bra ut . Den var mega bedriten av grønske å div møkk , men etter det så satt jeg i solen å tenkte litt . Nå har det vært flott vær i lang tid , hvor er båtfolket ? Har en rimelig panorama utsikt fra acterdekket å utover havna å landområdet , men det er mærklig stille . Jeg har holdt på med masse utvendig i finværet , vask å polering osv .Så hvorfor er det ikke flere her nede , greit at snøen gikk seint iår . Men det har vært fint lenge til båtpuss , men folk gidder vel ikke . Har hatt et par dugnader alt , en på en værdag for første gang .Virka som en innetier med dugnad på en onsdag , masse folk å mya blei gjort .Så det er folk innom , men ikke på båtpussersiden . Jaja idag har det vært året's flotteste dag så langt , sjorte tempratur til klokken 19.30 .Det er vel rekord vil jeg mene , dem melder også knall lørdag / søøndag .Men dem bytter forttere mening enn dem fleste , så ikke godt å si men det er lov å håpe . Øko skal på Harrytur alt , så helgen er ødelagt der og bursdag surr på søndag .Så da ser det ut som jeg må reise ut aleine i helgen , men jeg skal vel orke det ;) Blei litt mye innimellom med andre ting , men hva eller hvordan ser det ut i andre havner . Holder folk på med båtpuss , eller er det like stille rundt om ? Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
mhemil Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Er ventetiden endelig over? - 12 V - MPEG4 - HD - Kortleser + + Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 I Sonskilen var det nesten rekordmange som jobbet med båtene sine sist helg. Jeg har fått opplyst at det var relativt få i påsken som jobbet med fritidsbåten. Vi har "lov" til å sette ut båtene 1. mai - så jeg regner med at det blir et formidabelt liv til helga. Jeg skal forsøkje å ta noen bilder av dette infernoet innimellom egen båtpuss. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.April.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 ...Er ventetiden endelig over?... Ja. Jeg har mitt på kjøkkenbordet akkurat nå. Lars H. skal visstnok være "sjefstesteren". Jeg er spent på kvaliteten - og hva som blir kravet til antennesignaler. Sitér dette innlegget Link to post
Ojda Svart 22.April.2009 Link til dette innlegget Svart 22.April.2009 Ja. Jeg har mitt på kjøkkenbordet akkurat nå. Lars H. skal visstnok være "sjefstesteren". Jeg er spent på kvaliteten - og hva som blir kravet til antennesignaler. Her forlanger vi skikklig testing, gjerne med egen tråd. Sammenligning med Grundigtuneren som referanse? Blir dette bra tror jeg jammen jeg må ta TV i båt opp til ny vurdering. Strømforbruket var det heller ikke noe å si på. Sitér dette innlegget Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.