Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Ankeret er syrefast. Det er plassert under badeplattformen slik at det aldri blir vasket "rent" med regnvann eller ferskvann.

Det rådet jeg gir til eieren er å senke ankeret ned på bakken mens båten er på land og syrevaske ankeret.

Da forsvinner rusten på null komma null.

Men det er lurt å sette på vifte slik at syregassen blåses vekk fra ansiktet - alternativt bruke maske.

Kjenner noen båttypen?

Link to post
Share on other sites

Stor dag i dag...

 

Båden er nu ny-serviceret: Olieskift, filtre, ny kilerem etc etc. Jeg startede hende op og sejlede til bunkers-kajen og top-fyldte tanken (135 liter) og fyldte ferskvand på. 404 timer på motoruret.

 

Så afsted i 4 m/s ud på Kattegat. Heading 330 grader og blikket på alle instrumenterne for at spotte eventuelle anomali. Men alt fungerende fint i år: Olietryk og temp helt fint. Motoren summer og går. Det virker som om mekanikeren har justeret et eller andet. Motorgangen virker jævnere og mere stille end normalt. Varmeren fungerer - men under sejlads har den problemer med at varme båden. I havnen går det fint - men under gang bliver der kun 15-16 grader.

 

Et par sømil fra havnen tog jeg presenningen af fly'en og satte stolene på plads. Lidt køligt men fint. Havet var helt stille og der var kun en enlig snekke at følges med. Store flokke af edderfugle og måger på vandet. Radar og instrumenter tjekket. Ok. Fik radarekkoer fra de mange fugleflokke. Havtemp på 3.6 grader.

 

Fik opkald fra Fruen, der havde taget den bærbare VHF. Prøveopkald til Lyngby Radio. Helt fin forbindelse. Det varme vand blev langsomt varmet op af motoren. Tømte frostvæske ud af toilettet og indviede det højtideligt...

 

Efter 4-5 sømil med 7 knob satte jeg farten op. 2600 rpm og 20 knob. Det er cirka en knob mindre end normalt og skyldes nok begroning. Loggen viste kun 16 knob. Sikkert ruer på skovlhjulet.

 

Ind i Gilleleje havn. En burger på havnegrillen og en tur rundt på havnen og så tilbage. En tur forbi Hälsinborg havn for at se hvad dieselprisen er i Sverige, men tanken var lukket. Jeg gætter på at man kan få diesel i Sverige til 10 kroner literen nu - det er kun 6.40 danske. Jeg kan ikke huske at jeg nogensinde har købt diesel til den pris.

 

Tilbage i Helsingør og tid til status: "All systems go" - bådsæsonen er nu officielt begyndt!

 

 

Andy

Link to post
Share on other sites

soon8mars2009c.jpg

Det ble noen bilder i båthavna også på kvinnedagen. Startet først opp varmeren og ruslet omkring i omlag 0 grader. Her ser vi virkningen av snø som får jobbe lenge på et stativ som i utgangspunktet var bra. Forøvrig flott båt.

 

 

 

soon8mars2009d.jpg

Her er utformingen av baugpropellen på den samme båten.

 

 

 

soon8mars2009e.jpg

Dette er havnas største båt - over 50 fot, jeg er litt overrasket over at snøen også her har lagt seg i lommer.

 

 

 

soon8mars2009f.jpg

En rank fin seilbåt i havna - vi har flere flotte eksemplarer.

 

 

 

soon8mars2009g.jpg

Litt mer smeltet snø - snart står seilbåten i vann.

 

 

 

soon8mars2009h.jpg

Det har vært litt snakk om eksosstøvel her på BP - antar at flere kjenner igjen denne båten ut fra eksosstøvelmonteringen?

 

 

 

soon8mars2009i.jpg

Snø og båt - alltid greit å følge med. Snø er tung...

 

 

 

soon8mars2009j.jpg

Mange ganger mye å se nedenfra under seilbåtene...

 

 

 

soon8mars2009k.jpg

Flott motorseiler. Stativet er oppe, men ikke presenningen.

 

 

 

soon8mars2009l.jpg

Denne propellen har nok gjort endel arbeidsoppgaver - 2 markerte hakk.

 

 

 

soon8mars2009m.jpg

Noen konserverer båten ved å fjerne propellbladene.

 

 

 

soon8mars2009n.jpg

Under mange av seilbåtene finner vi stiger låst fast til båtstativet.

 

 

 

soon8mars2009o.jpg

Dette stativet ble nok tidlig preget av snøtyngdene. Båten står snart på vannet...

 

 

 

soon8mars2009p.jpg

Fra takrennene i havna rant det gjevnlig med vann fra snøsmeltinga i dag.

 

 

 

soon8mars2009q.jpg

Utsyn Son syd.

 

 

 

soon8mars2009r.jpg

Det verker litt i hendene for å henge opp denne presenninga - men man skal nok være forsiktig med andres eiendom....

 

 

 

soon8mars2009s.jpg

Eieren av denne båten er alltid påpasselig med måkinga - er nok litt irritert over at isbryteren i Moss ikke har gått inn i havna vår. Han verker etter å komme ut på fjorden.

 

 

 

soon8mars2009t.jpg

Dette lå altså under en av snøhaugene!

 

 

 

soon8mars2009u.jpg

Denne snøen er nok ganske ren - klar til å entre saltvannet/brakkvannet i havna.

 

 

 

soon8mars2009v.jpg

Henger for frakt av spesielle krybber i havna.

 

 

 

soon8mars2009w.jpg

Krybbe for den samme spesialhengeren.

 

 

 

soon8mars2009x.jpg

Litt militært inspirert henger?

 

 

 

soon8mars2009y.jpg

Hvordan går det etter hvert med dette 230 volt systemet når snøen smelter mer?

 

 

 

soon8mars2009z.jpg

Lurer litt på hvilket anker produsentene av denne båten har hatt i tankene?

 

 

 

soon8mars2009z1.jpg

Her er et bedre bilde av integrert akteranker, jfr noen postinger over.

 

 

 

soon8mars2009z2.jpg

Rekkverk ved badestigen for den samme båten. Flott utforming.

 

 

 

soon8mars2009z3.jpg

Rur på fremre del av et annet båtskrog.

 

 

 

soon8mars2009z4.jpg

Klassisk opplegg for akteranker?

 

 

 

soon8mars2009z5.jpg

Temperatur og fuktighet ombord i vår båt etter en times vandring i havna. Nå må motorrommet få litt pleie.

 

 

 

soon8mars2009z6.jpg

Her er to alarmsensorene ombord knyttet til hvert sitt GSM abonement. CO-alarmen fungerer uten tvil best.

Den kan benyttes for å stenge/åpne to atskilte releer. Jeg leter etter et bedre system.

Kameraet er et B1 systyem. Det overvåker bl.a. luftavfukteren ombord. Siste uke tok jeg ut 15 liter vann.

Link to post
Share on other sites

Siste uke tok jeg ut 15 liter vann.

 

Er ikke det fryktelig mye?

 

I og med at du står under tak, ikke oppholder deg hele dager i båten samt ikke typisk kalesjebåt så aner jeg at dette er en del ? Jeg har også forstått det slik at du har tettet inntak til motorrom etc.

 

Har du hatt det slik hele vinteren ?

 

Båten din er diger. Jeg antar du har fuktoppsamler i salong. Hvis du har så mye fuktighet her, hvordan løser du problemet i andre deler av båten ?

Link to post
Share on other sites

...Er ikke det fryktelig mye?...
Bra at du følger bedre med enn meg selv!! Jo jeg er helt enig. Jeg skjønte først ikke at det var så mye vann i 20-liters tanken etter ei uke med luftavfukting.

Jeg har bare to forklaringer.

Den ene er at vi den siste uka har hatt svært mye fuktighet i Son og temperatur i området 0-grader.

Den andre er at luftavfukteren går på max luftavfuktning.

Ellers inne i båten virker det å være tørt og fint. Hygrometeret viser omlag 43 % rel. luftfuktighet.

I hovedkabinen forut er det ingen tendens til kondens på verken side- eller takvindu.

På toilettene er det tørt, likeledes i sidelugar.

Tidligere i vinter når temperaturen ute har vært godt under null grader har luftavfukteren stoppet opp - vannet har frosset også inne i båten.

Nå går imidlertid luftavfukteren kontinuerlig selv om innelufta holder omlag 0 grader.

Link to post
Share on other sites

Jo visst har det vært fuktig i det siste. Yr.no har forresten gjort varslene ennå mer detaljerte. Nå oppgis relativ fuktighet time for time i 24 timer fremover! For disse detaljene i havnen til roaldbj i Son, kan du klikke her.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

soon9mars2009a.jpg

Jeg må vise en av nabobåtene i opplaget vårt. Her er en av naboene, ganske flott akterdel?

 

 

 

soon9mars2009b.jpg

Det er vel ikke så mye å utsette på baugen heller?

 

 

 

soon9mars2009c.jpg

Jeg har montert disse 5 steder omkring i salongen - og har vært heldig så langt. Ingen innbruddsalarm.

Av de to alarmsystemene jeg har ombord (CO-GSM og GSM-B1 kamera) er det ikke tvil om at CO alarmen er mest følsom og raskest. Dersom det er mørkt i salongen er ikke kameraet mye verd?

Får håpe at eventuelle kjeltringer ikke leser denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Måtte en tur i havna (Sonskilen) idag i vårværet, men det er nok en stund til sjøsetting.

 

son_11mars_09a.jpg

 

Litt "inneparkert" er Trudelutt blitt, men den gule og den "døde" gummibåten lar seg greit fjerne, de står på hengere.

Men seilbåten må nok ut før Trudelutt.

 

son_11mars_09b.jpg

 

Lett å finne parkering til bilen var det ikke heller, men tok rennefart inn i snøen!

 

son_11mars_09c.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

..................

Lett å finne parkering til bilen var det ikke heller, men tok rennefart inn i snøen!

 

 

Lars H.

 

Forsiktig med det. Brøytekantene kan være ganske så harde.

 

Ellers er det nok en stund til sjøsetting ja. Synes jeg så at de meldte snø idag på værmeldingen i går kveld jeg :cryin:

Håper det er feil.... :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur nede i havna i ettermiddag og ble overrasket over å registrere 10 liter vann i oppsamlingskanna fra luftavfukteren - på under ei uke.

 

soon13mars2009a.jpg

Det er endel aktivitet i snøen - her er det en kjøl til en seilbåt som står klar på pallen.

 

 

soon13mars2009b.jpg

Det er endel kraftige henger i havna vår.

 

 

soon13mars2009c.jpg

Antar at eieren ser frem til at snøen er bort og vårpussen kan starte.

 

 

soon13mars2009d.jpg

Fremdeles godt med is i havna vår.

 

 

soon13mars2009e.jpg

Utsyn sørover, Son Spa hotell i bakgrunnen.

Link to post
Share on other sites

Jeg var en tur nede i havna i ettermiddag og ble overrasket over å registrere 10 liter vann i oppsamlingskanna fra luftavfukteren - på under ei uke.

Hei.

 

Det var da voldsomt? Driver du vannverk Roald? Suger du inn all utvendig fuktighet og samler den opp i en bøtte?

 

Var en tur i båten for noen dager siden og sjekket litt opp. Da var det ca. 90% relativ fuktighet i salongen. Men alt kjentes ganske så tørt ut over alt. Papirer ol. var i god kondisjon. Ingen svarte prikker hverken inne i salongen eller i uterommet rett under kalesjen. Og egentlig gjør jeg ting litt galt. Jeg har ingen gjennomlufting under kalesjen, ingen "tørrballer" og ingen kostbare elektriske avfuktere. Jeg har rett og slett pakket inn båten for vinteren!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...