Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Under mange av seilbåtene finner vi stiger låst fast til båtstativet.

Pleier låse fast stigen til krybba jeg også. Ikke at jeg ikke unner andre å låne stigen min, men så er det de som ikke klarer å sette den tilbake på plass igjen da.

Fant igjen gardintrappa mi i enden av rekka en vinter, etter at en eller annen nettopp hadde rygga over den med den nye Range Roveren sin....

 

Hvordan går det etter hvert med dette 230 volt systemet når snøen smelter mer?

Har samme snelle selv, og det går nok bra. På disse snellene er det ingen kobling eller stikkontakt i selve snella. Ledningen går igjennom som 'hel ved', så snella er kun til for å rulle opp kabelen. Man kan se en 'liten' trommel på ene siden til å rulle opp den korte enden av kabelen, og så går hoveddelen av kabelen på den 'store' trommelen. Men altså hel gummikabel tvers igjennom.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

soon15mars2009a.jpg

Jeg trekker nok havna litt vidt - her utsyn mot vestsiden av Oslofjorden - pipene på Tofte

 

 

soon15mars2009b.jpg

Her utsyn mot Saueholmane - omtrent midtre.

 

 

soon15mars2009c.jpg

Her mot nordre del av Saueholmane.

 

 

soon15mars2009d.jpg

Garntørka sett fra Son kai.

 

 

soon15mars2009e.jpg

Isen ligger i Sonskilen - blir spennende å se når den forsvinner.

 

 

soon15mars2009f.jpg

Flott vær i dag - mange kribler nok etter å begynne vårpussen - men det er mye snø i havna.

 

 

soon15mars2009g.jpg

De fleste presenningene er fri for snø - men det er mange snølommer.

Link to post
Share on other sites

soon20mars2009a.jpg

Nå er kjølen montert på King 40 - den legges kanskje ut som en av de første når isen forsvinner.

 

 

soon20mars2009b.jpg

Fin vårdag - isen brytes nå gradvis opp.

 

 

soon20mars2009c.jpg

Utsyn sydover med gjestebrygge og nytt spahotell i bakgrunnen.

 

 

soon20mars2009d.jpg

Isen er enda tykk ved utsettingsplassen ved mastekrana.

Link to post
Share on other sites

Jeg håper å følge opp med flere bilder i morgen etter at Lillestrømmessa er besøkt (og fotografert).

Heldigvis har eierne av båthavna gjennom mange år kjørt på så mye pukk (det dreier seg om svært mange tonn hvert år) at det er lite søl i havna trass i store vannmengder.

Ei fiskeskøyte har seilt opp ei renne inn til havna og det er mulig at en av båtene med stålskrog snart kan forsere fra kaiplassen og ut i "åpent" hav.

Link to post
Share on other sites

Du har sikkert et aktuelt bilde av hvordan isen fyller hele havnen mellom alle flytebryggene i Son Roald. kan du ikke legge ut et slikt slik at ikke folk tror at det er syden her, selv om det siste bildet ditt viste en anelse fritt vann helt ytterst?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

soon15mars2009f.jpg

Hei Lars. Båten din ligger flott. Dette bildet er tatt fra brua over Såna nord i Sonskilen.

Det har vært flere forsøk på å få fiskebåter/isbrytere til å kjøre opp en led her, men hittil uten suksess.

Det er nå en råk frem til mastekrana som kanskje kan brukes av båter med stålskrog - kommer tilbake til dette i morgen.

Det er for kaldt om natta til at Sonskilen åpnes på mange dager.

Jeg skal ta tilsvarende bilde i morgen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Inspirert av roaldbj tok jeg noen bilder i dag:

 

 

Iskanten nærmer seg båsen min.

 

21032009665.jpg

 

 

Enda nærmere på motsatt side...

 

21032009666.jpg

 

21032009668.jpg

 

 

De fleste ligger på land,

 

21032009669.jpg

 

 

men trebåter har det vel best i vannet?

 

21032009670.jpg

 

 

Jeg er en av få som har tatt av presenningen. Kanskje litt for tidlig iflg yr.no :nonod:

 

21032009671.jpg

 

 

Chiba

 

 

Redigert av Chiba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut til at isen har "vrenget og vridd" litt på utliggerne. Men hvor i landet er denne havnen?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei

Var en tur nede for å starte motorene, da fikk jeg se de nye bryggene i nabohavna :eek:

 

nabobrygge2.jpgnabobrygge1.jpg

Nå har jeg ligget med landstrøm og lader i hele vinter. Håper det går frem av bildene hvor lite anodene på rorene tæret :smiley:

 

zinkvbb.jpg

sinksb.jpg

 

Bare det blir borte noe is nå, så er vi igang

:lol:

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

Det ble en liten inspeksjonstur til opplagsplassen og havna i dag. Tørt og fint inne i båten, og det ser ut til at solcellepanelet gjør jobben med vedlikeholdslading av batteriene på en grei måte (13,9V). De aller fleste båtene ligger fremdeles under presenningen, men et par av båteierne er allerede i full gang med forberedelsene til båtsesongen.

 

img_3454.jpg

Havna er isfri nå. En grunn til det er nok pågående mudringsarbeider. Dette er også årsaken til at bryggene ligger litt "sammenstuet". Etter planen skal mudringen være ferdig til slutten av mai, så utsettingen i år blir nok ikke direkte tidlig...

 

img_3455.jpg

Ikke tvil om at våren er i anmars i Råde! Herlig!

Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke veeeldig lenge til jeg kan kjøre ut til åpent hav. Satt båten i revers i dag og fikk fjernet mye av isen rett foran båten. (ligger med hekken mot brygga) Det er fortsatt 5-6 meter med is før jeg kan dra ut, men jeg kan vel ikke akkurat bryte meg inn i båtene utenfor meg for å kjøre deres propeller mot ifaanskapet......, så jeg får smøre meg med enda mer tålmodighet og satse på at jeg kommer meg ut neste helg.

 

isen_etter_en_time_i_revers.jpg

 

Når jeg først kommer meg ut herfra, skal båten over til Oppegård Båtforening, så det er bare å håpe på at det ikke er lenge før isen har gått såpass mye i bunnefjorden at jeg kommer inn.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...