Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Ja, har båt på Sandkroken. Er dessverre altfor mye is der og stille vann til at det skal bli farbart med det første. Men, jeg fikk ihvertfall jobbet litt med båten. Ny lydisolering og den slags.

 

Morsomt, kanskje jeg treffer deg en dag da. Har den Polaren som ligger i bobla med pressenning over. Ligger din i vannet eller på land?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Det ble kjørt opp en råk I son frem til området hvor Kingen skal sjøsettes. Det er kaldt om natta så det gjenstår å se hva som blir mulig. Naturkreftene går ofte forran våre.

Ser at det på Yr.no er meldt relativt kaldt vær fremover. Det ser heller ikke ut til at vinden vil hjelpe så mye på med å få isen ut fra Son.

Link to post
Share on other sites

Det var ett idyllisk bilde fra Horten gjestehavn. Er det mange som bor fast der gjennom vinteren? Er det noen som vet hvor man skal henvende seg for å få vinterplass. Hva er kostnaden for strøm etc.... jeg bare undrer. Det er jo kort vei til en mengde fasiliteter :cheers:

Gjestehavnen i Tønsberg er jo tilnærmet dø i forhold - der stenger vel kanalbroen i helgene ca. 15. september så etter den tid ønsker man ikke gjester i helgene. Kanalbroen er vel kanskje åpnet for trafikk igjen rundt 15. april..... men Tønsberg havn ligger vel fremdeles i vinterdvale :sleep:

Link to post
Share on other sites

Det var ett idyllisk bilde fra Horten gjestehavn. Er det mange som bor fast der gjennom vinteren? Er det noen som vet hvor man skal henvende seg for å få vinterplass. Hva er kostnaden for strøm etc.... jeg bare undrer. Det er jo kort vei til en mengde fasiliteter :cheers:

eep:

 

Horten gjestehavn er en flott vinterhavn. MorMajor har ligget der i vinter. Kontakt Horten havnekontor for bestilling av plass.

Vi betalte 450 kr (+strøm pr mnd frem til januar. Er nå satt opp noe - avhengig av båtstørrelse.

 

Havna har så godt som vært isfri i vinter. Serviceanlegget (wc mm) er stengt om vinteren.

Det bor vanligvis folk i 4-5 av båtene som overvintrer. Mange andre (som vi) bruker båten som hytte på vannet i vintermånedene.

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

. men ingen fritidsbåter å se på fjorden.

Du kan jo ikke se alle ,hehe . Etter at vinden løya i 14.00 tia , var det rett ut å teste litt båt . Har skrudd å fixa div med dem grønna dyra , ser bra ut nå så da er det jo bare å håpe .Men da sola gikk , så la isen seg ganske kjapt i havna ( is å is ,det frys da men ) .Venter kun på solfylt påskeferie nu , men som sagt tidligere .Så blir det vel langtur i helgen også , må i gjestehavna en tur igjen . Vi venter på kalesjedama vår :wink:

PS: Kom hjem fra havna nu ,klokken 22.30 .Da vi prøver å reparere gammle ødelangte utriggere ,det er en prøve .Men det kan se ut som det blir bra ,da sparer vi i så fall endel tusen for å slippe å kjøpe nye .Men nu er det kvelden ,sliten etter 12-14 timer i havna idag.Selvom det ikke er bare jobbing , mye kaffe også .Men det er jo viktig det også .....

 

Tine IV

Redigert av Tine IV (see edit history)

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Denne Nidelv 28 ser kjent ut. Lurer på om den ikke ligger på Pir 10 i Ollebukta i Tønsberg ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha bodd mange år her på Østlandet, har jeg lært at det er et annet navn på dette fenomenet også, - SNE! Men uansett er det noe svineri.

 

Lars H.

(utflyttet Siddis)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal legge ut bilder fra havna i Son i morgen.

Dessverre er det noen av båtene med minst ettersyn som nå har fått enda mer tyngde i "snølommene".

Jeg er på flere båteieres vegne bekymret for de ganske markerte temperaturendringene i det siste.

Dagtemperaturen har enkelte dager vært oppe i godt og vell 7 plussgrader mens nattetemperaturen har vært like lav i minusgrader.

Dette fører til vanninntregning under teakdekk og i absolutt alle sprekker med påfølgende frostspregning.

Mange skader utvikles på denne måten.

Etter mitt skjønn burde enkelte av de som har kostbare båter bruke litt mer kostbare opplagssystemer enn hva vi ser i Sonskilen.

Link to post
Share on other sites

Enig RoaldBj!

 

Håper representanter fra forsikringsbransjen tar seg en tur i havnene og noterer seg ting vinterstid.

 

Vært nedom båten et par ganger idag. Ikke at jeg trenger det så mye. All snøen ar nå sklidd av.

 

Det irriterende er jo at jeg måkte rundt båten for et par dager siden. Det som da var igjen av snø etter det regnet jeg med at sola skulle ta seg av.

Nå må det måkes igjen :headbang:

 

Tar nok litt tid før båtpussen starter hos meg. :rolleyes:

 

Får bruke påska... :yesnod:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

son28mars2009a.jpg

Her er en stor Princess. Presenningen ble tatt av før siste snøfall.

Da blir det fort isdannelse når varmeren står på inne.

 

 

 

son28mars2009b.jpg

Detr siste snøfallet gir nok mye vann inne i båten ved smelting i dag og i morgen.

 

 

son28mars2009c.jpg

Det lages i vinter ny gangvei fra østsiden av Såna og opp til den nye golfbanen.

Her er bilde som viser noe av forarbeidene til den nye gangbrua.

 

 

son28mars2009d.jpg

Sonskilen sett sørover - fremdeles mye is i havna.

 

 

son28mars2009e.jpg

Dette er en spesiell måte å få vannstrømmen til å påvirke roret.

Lurer på om løsningen er effektiv?

 

 

son28mars2009f.jpg

Snøfallet i går kom nordfra - mys snø har trengt inn under presenningene rundt omkring i havna.

 

 

son28mars2009fg.jpg

Det må være deilig ha ha en slik type båt når det snør - her forsvinner alt ved varmegrader.

 

 

son28mars2009g.jpg

Lommer med snø kan skape store skader ombord - håper at denne snølommen på midten av bildet ikke gir skader.

 

 

son28mars2009h.jpg

Denne presenningen har absolutt sett sine beste dager.

 

 

son28mars2009i.jpg

Lurer litt på om denne RIBen kan brukes i år?

 

 

son28mars2009j.jpg

Princessen har nå fått på kalesjen - så får vi håpe at det ikke blir mer snøtyngde på akterdelen.

 

 

son28mars2009k.jpg

Stor aktivitet i Sonskilen i dag - flott å se på.

 

 

son28mars2009l.jpg

En av RIBene som ligger ved Goldfish-brygga.

 

 

son28mars2009m.jpg

Odd Børretzen har skrevet litt om disse - dette er vel også et vårtegn ved kysten?

 

 

son28mars2009n.jpg

Jeg synes disse 2 x 250 HKene ligger dypt i vannet.

 

 

son28mars2009o.jpg

Denne King 40 er produsert på sørlige breddegrader. Den har enda ikke noe LYS-tall. Jegt traff eieren i dag men har glemt mange av de tekniske opplysningene han fortalte meg. Traff også noen av det hyggelige mannskapet som skal seile båten.

 

 

son28mars2009p.jpg

Siste døgns snøfall har lagt et teppe på King'en.

 

 

son28mars2009q.jpg

En iherdig båteier som er i ferd med å fjerne opplagspresenningen. Kankje flere biloder om denne båten i morgen. Den er produsert i Sverige, nær Stockholm. Kjenner noen båttypen?

 

 

son28mars2009r.jpg

Det burde i alle fall vært mulig å ta på noe isolerende plast eller vulktape på denne skjøten?

 

 

son28mars2009s.jpg

Etter vandreturen var temperaturen inne i båten vår øket fra 0 grader til omlag 18 plussgrader.

Jeg er svært godt fornøyd med Webastoen ombord.

Fuktigheten på behagelige 40 % relative.

 

 

son28mars2009t.jpg

Det er vel ikke lenge til landgangen legges ut til ei av gjestebryggene i Son.

 

 

son28mars2009u.jpg

Her har den nye havnesjefen fått en flott flytebrygge til oppsynsbåten sin.

Det er bare å kjøre inn på flytebrygga - så ligger båten flott.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...