Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

Dæsken! (undskyll uttrykket) Her var det jo noe vann å se!

 

son28mars2009d.jpg

 

Kanskje jeg skulle få fortgang med klargjøring av Trudelutt for sjøsetting? Egentlig har jeg jo

bestilt utsetting til uken! Og nå begynner ryggen å bli bedre også. Mandag og tirsdag blir bilen

på verksted, så får håpe på brukbart vær til å fjerne burka'n og å begynne på vasking og

stoffing fra onsdag av.

 

Nå er det håp! Fant forresten gåsunger her hjemme idag. Og ikke er det meldt nedbør for Son

utover i uken heller. En del plussgrader er også meldt. Så jeg får bare få ræva i gear! :lol:

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Dersom du ønsker det, så kan jeg hjelpe til i morgen, søndag 29.mars 2009.

Fremdeles ligger en seilbåt og hindrer for at du kan bli satt ut.

Dersom du settes ut nå, så kan du sikkert få en ordning med den nye havnesjefen om midlertidig plasering av båten din.

Link to post
Share on other sites

soon29mars2009a.jpg

Utsikt fra Sonskilen mot syd.

Jeløya til venstre, Bevøya til høyre, Bevøysundet i midten.

I bakgrunnen: Vestfold og Horten.

Flott vær i dag med stor aktivitet i havna. Mange blide mennesker.

soon29mars2009b.jpg

Noe is er fremdeles i området hvor båter settes ut ved mastekrana i Son.

soon29mars2009c.jpg

Dette er plassen til Lars H. Det tar nok enda noen dagen før isen er borte.

soon29mars2009d.jpg

Lurer på om denne snekka forsvinner i år?

soon29mars2009e.jpg

Jerg har mye sans for denne båttypen - den har nærmest "alt" ombord.

soon29mars2009f.jpg

Dette er blant de største seilbåtene i havna - en First 50.

soon29mars2009g.jpg

Tydelig vårtegn i havna.

soon29mars2009h.jpg

Her er hovedingrediensene - kanner, stativ og presenning.

soon29mars2009i.jpg

Vakkert spor i snøen - som snart forsvinner.

soon29mars2009j.jpg

Snø og vann, om ei uke går jeg på ski på høyfjellet og skal nok ha i tankene de som driver med vårpussen.

Link to post
Share on other sites

Idag var det problemer med P plass i havna , mange som er i gang for å reise på påskeferie tipper jeg .Men det var kaldt og det lå is inne i havna etter nattas kulde , men nå trur jeg det skal hjelpe på utover . Har surra med agregatet idag ,skulle skjekke over det å se at det var i vater da vi blir avhening av det i påsken .Men der var det jobb ja ,vannlekarsje på impellerhuset .Prøvde å lage en pappirpakkning å pakkningstoff .Men neida , det drypte like godt det .Ikke rare lekarsjen ,men det skal ikke være noe .Så må få kjøpt pakkning imårra ,så håper jeg det blir iorden da . Rart at det altid er mye greier rett før ferier , når alt har vært i vater i uker og mnd . Det bråker litt også , lurer på om det kan hjelpe litt med å pakke det bedre inn i noen gammle tepper eller noe .Alt hjelper vel vil jeg tru ,bør nok irsoleres på nytt i hele kjeller'n.Den kassa som står rundt agregatet , bør nok få en ny runde med isolasjon den også .Har vel fått åra til å syntes litt ja , men har iukke tid nå så vi prøver med litt førstehjelp bare . Eller's så var det mange mensker i havna idag , endel båter som reiste utpå var det også .Vi savner vann på bryggene enda ,men er vel like før vi setter det på nå vil jeg tru å håpe . Litt vask av FB å kansje jeg rekker litt polering denne uka , så håper jeg på knall vær å kjempe tur i påsken .Blir jo litt spesielt med ny båt , så det kribbler litt på en måte ja . Så jeg håper at alle får et kjempe vær å en knall ferie .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder lekkasjen fra impellerhuset, bør du sjekke at det ikke er noen grader i godset som gjør at du ikke får dekkplaten helt plant med huset. Det er fort gjort dersom tidligere eier har brukt to skrutrekkere for å vippe ut impelleren. Snakker av egen erfaring.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Rart at det altid er mye greier rett før ferier , når alt har vært i vater i uker og mnd . Det bråker litt også , lurer på om det kan hjelpe litt med å pakke det bedre inn i noen gammle tepper eller noe .Alt hjelper vel vil jeg tru ,bør nok irsoleres på nytt i hele kjeller'n.Den kassa som står rundt agregatet , bør nok få en ny runde med isolasjon den også .

Tine IV

Hei

Du skal være glad ting skjer før og ikke i ferien. :smiley:

Jeg tar alltid høyde for at ting kan skje på første turen for sesongen.(Prøvetur) :wink:

Prøveturen har du jo allerede tatt.

Du skal være forsiktig med å pakke inn "kassa" for godt :nono:, husk at motoren trenger luft.

Jeg etterisolerte "kassa" mi, om det hjalp vet jeg ikke, isolering ble gjort før oppstart.

Jeg tok en biltur til Horten i dag, fint vær men sur vind i gjestehavna.

mvh

giver

Link to post
Share on other sites

snoepaadekk.jpg

Det er slike "tilstander" jeg er redd for ombord hos meg, hvor det kommer snø som smelter og fryser om natta.

Dette er den "sikreste" måten å bryte opp teakdekket slik at det blit yrsmå spreker hvor de yrsmå vannmolekylene elsker å ferdes i

- og deretter "bryter" opp dekket.

Jeg har vansker med å forstå hvorfor mange eiere av kostbare båter har utendørs lagring av båten om vinteren.

Det er vel å be om kostbart etter-vedlikehold?

Link to post
Share on other sites

Vel, har en en kostbar båt, er det vel ikke sikkert at en har så mye kronasje igjen til et kostbart innendørs opplag? Men, det går jo an å pakke inn badeplattform ol. litt bedre så ikke snø og vann for tilgang, selv utendørs.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Båten er endelig på plass i hjemmehavnen og første to turer er unnagjort.

Glemte kamera i dag, så bildene i går får beskrive godfølelsen.

 

img_9662.jpg

 

Ikke mye som minnet om båtsesong på vei ned til havna.

 

sno_paa_dekk.jpg

 

Bare litt snø igjen på dekk etter at jeg var nede å feiet dekket fredag.

 

soerover.jpg

 

Det ble bare varmere og varmere utover dagen, så en seiltur var ikke til å unngå, selv om det var litt lite vind. Her et bilde sørover.

 

nordover.jpg

 

Flott i havna i går. (enda blåere himmel i dag)

 

ikke_fort.jpg

 

Det gikk ikke akkurat fort i så lite vind, men dekket tørket fort opp og solkrem hadde sikkert gjort seg.

 

ikke_alle_er_klare.jpg

 

Det er ikke alle som har startet båtpussen enda... men vakkert er det uansett spør du meg.

 

RSL

(alt klart til påsketur nå..... fytte ¤%& som jeg har gledet meg til denne sesongen...)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei

Du skal være forsiktig med å pakke inn "kassa" for godt :nono:, husk at motoren trenger luft.

Jeg etterisolerte "kassa" mi, om det hjalp vet jeg ikke, isolering ble gjort før oppstart.

Jeg tok en biltur til Horten i dag, fint vær men sur vind i gjestehavna.

mvh

giver

Ja veit den skal ha luft både inn å ut denna her , det at det er greit det skjer før turen er jo greit nok.Bare det at nå har jeg holdt på siden jeg kom hjem med båten.Trudde det meste var i vater nu , men neida .Endelig varma jo varmeren litt ( ca 40 g på motor ) , men nå er det noe galt igjen .Bråker som et fly ,kan høres ut som en elektrolyd som følger turtallet på varmeren . Men shit au , skal mere til for å stoppe påskeferien . Var du i Horten idag , også kom du ikke innom havna mi .Satt i solen immelom slaga å kosa oss med kaffe vi da , må komme innom neste gang da .Du er hjertlig velkommen veit du .

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Tok med lettmatrosen en tur i havna i dag (den aller letteste matrosen).

Begge båsene ved siden av min var tomme i dag, så benyttet sjansen til å ta et bilde av båten i båsen.

baathavna1.jpg

Ikke alle har fjernet teltet ennå.

Det var forsåvidt fint vær, selv om det kom en iskald frisk bris. Vi tok på oss godt med klær og tok en runde på fjorden.

baathavna2.jpg

Vassøy bunkringsstasjon i bakgrunnen

Etterpå gikk vi en tur og snakket med andre som var i båten.

baathavna3.jpg

Lang molo når man har korte bein

Siden det ble litt kjedelig for lettmatrosen stakk vi innom Lundsvågen Naturskole som har salvannsakvarium og "lekeland" - for å heve humøret igjen.

baathavna4.jpg

Lettmatrosen på tokt

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hurra, nå er isen gått i havnen! Og Trudelutt er behandlet "nedentil" og ellers også vasket og polert utvendig. Dette ble gjort i finværet som har vært den siste uken, og idag var det tid for rydding innvendig. Imorgen og fredag blir det å vaske ned inne og å få på plass puter og sittebenker. Og det viktigste av alt, - jeg fikk pratet med Ulf på trucken og avtalt sjøsetting lørdag kl.1300!! Riktignok er ikke utliggerne på min plass lagt ut ennå (de taes opp om vinteren pga. isen), se det første bildet. Men inntil de er på plass, får jeg legge på nærmeste flytebrygge, neste bilde. Båtene på bildet er de eneste på vannet av de ca. 600 båtene det er plass til.

 

Påsketur blir det nok ikke. Dette kom nok litt brått på fruen som har kjøpt inn lammestek osv. som hun ikke har tenkt å tilberede på stekepanne(!) i båten, men neste helg har hun også fri, så da, ja da SKAL vi på sjøen med helgetur!

 

Ellers ser det ut til at det skal "pyntes" i havnen denne sesongen, se siste bilde.

 

klart_sjosetting_2009_1.jpg

 

klart_sjosetting_2009_2.jpg

 

pynt_2009.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Bare for å strø litt salt i såret Lars :rolleyes:

Ingen fare for det. Nå har jeg et par dager å glede meg til sol og 10gr. på lørdag slik det var ved sjøsetting i 2006!

 

sjosetting_2006.jpg

 

Lars H. :flag:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei Lars,

 

Ser du har tatt bilde av de få (4 i tallet) båtene som er kommet på vannet, på A og B. Som du sikkert observerte så lå det to Spirit 360 på B-brygga, og den til venstre på bildet er min. Vi forlot opplagsplassen i går kl. 1600.

 

Vi var nede i ettm og vasket innv. ++.

 

Du verden så mye som kom drivende ned Såna i dag! Ganske vanlig på denne tiden egentlig, men kanskje mer nå pga mye snø/senøsmelting, regn og plusgrader.

 

Velkommen etter Lars!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...