Jump to content

Båthavna i dag


roaldbj

Recommended Posts

soon16mai2009a.jpg

Her er en arbeidsbenk like ved båten. Denne har vært til mye god nytte. "Gull" verdt.

 

 

soon16mai2009b.jpg

Her har jeg fått en "uforståelig" skade i gelcoaten SB bakre hjørne. Den skal utbedres med gelcoatsparkel RAL 9016.

 

 

 

soon16mai2009c.jpg

Jeg skulle ryste rensevæska i dag. Lokket var ikke festet og væska føyk ut på klær, mann og dørk. Sånt skjer. Bra jeg gjorde det selv.

 

 

 

soon16mai2009d.jpg

Denne trakteren er benyttet mye i vinter og på vårparten.

 

 

 

soon16mai2009e.jpg

Jeg brukes dette rød/grønne skjemaet i forhold til hvilken led jeg går i - lett å snu.

 

 

 

soon16mai2009f.jpg

Oversikt over forbruk og lading fra dynamoer og inn på startbatteribankene.

 

 

 

soon16mai2009g.jpg

Slik så det ut i dag på BB side i akterkant av motorrommet. Dette er hjemmekoselig.

 

 

 

soon16mai2009h.jpg

Denne merkemaskinen brukes flittig - uten denne hadde jeg fått mye besvær.

 

 

 

soon16mai2009i.jpg

En av havnas flotte fritidsbåter.

 

 

 

soon16mai2009j.jpg

Her skal båten trutne. Krana må betjenes i forhold til flo og fjære. Ingen automatikk i den prosessen.

 

 

 

soon16mai2009k.jpg

Denne presenningen bør nok snart håndteres.

 

 

 

soon16mai2009l.jpg

Mye blomsterstøv i havna i dag.

 

 

 

soon16mai2009m.jpg

Splitflagget på plass i en seilbåt i havna.

 

 

 

soon16mai2009n.jpg

Dette er den største trawleren i havna vår.

 

 

 

soon16mai2009o.jpg

SB propell - som snart skal bli blankere.

 

 

soon16mai2009p.jpg

Rikelig med opplagskubber.

Link to post
Det er sikkert lurere at jeg sender dem i andre tråder?

NEIII!!! Ikke gjør det, vær så snill.

 

Jeg hadde tenkt å legge ut endel bilder fra havna i ettermiddag.

Men bildene er kanskje ikke så interessante for medlemmene i BP.

Etter min mening er dette en av de beste trådene her på BP. Jeg synes det er interessant å lese om båthavner rundt om i landet. Bildene fra båthavna di, roaldbj, er full av detaljer og det er en sann fornøyelse å studere detaljer som du fanger inn.

Det vil være et stort savn om du sluttet å poste bilder fra havna.

Tråden din er vist over 53 tusen ganger, det forplikter :flag:

Redigert av knutza (see edit history)
Link to post

Roaldbj

 

Denne tråden er faktisk en av de hyggeligste er på BP. Vær vennlig og forsett å poste bilder her. For oss som liker bilder av båter i miljøer er dette viktig.

 

TRUSSEL:

 

Jeg kommer ikke til å ta deg i mot i havn når du seiler alene, hvis du ikke fortsetter med bildene dine i denne tråd :puke::lol:

Vi sees!

Link to post

Fortsett bed bilder Roald, og ikke glem det når du får båten på plass litt lenger borte ved Spa-hotellet!

 

Lars H.

pt. kommersøya

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

soon21mai2009a.jpg

Vi har en stor yacht/trawler i havna i dag med store slingrekjøler. Lurer på hvor stor effekten av disse kan være i "rulleskjø"?

 

 

soon21mai2009b.jpg

Det er tydelig at propellen også er til oppussing.

 

 

soon21mai2009c.jpg

Jeg har slitt mye med å få denne laderegulatoren til å virke de siste dagene.

Selv om båten står på land kan jeg kjøre motorene ved å sette ferskvannsslangen inn i vanninntaksfiltrene.

 

 

soon21mai2009e.jpg

<div align='center'>På tomgang lader hver av motorene bra. Dette er voltmetre som måler spenning på dynamoene og på batteriene.

Med en gang turtallet på SB motor øker, går ladespenningen sterkt opp - noe er galt.

Det blir flere telefoner til Jørg.

Spenningsverdiene som vises er ved oppstart før laderegulatorene har stabilisert seg.

</div>

 

 

soon21mai2009f.jpg

I mellomtiden: Årets merker må oppdateres.

 

 

soon21mai2009g.jpg

Her har jeg utbedret skrogskade. Først 240 papir, deretter vannsliping med henholdsvis 600 - 800 - 1200 papir, og så autosol før polering.

 

 

soon21mai2009h.jpg

Her er en propellakselbrakett som var skadet på en seilbåt. Jeg så at det tok lang tid å få den løs.

 

 

soon21mai2009i.jpg

Dette er synderen og årsaken til feil ladi ng på SB motor.

Sikringen på senseledningen til laderegulatoren er defekt selv om den ser hel ut.

Nå er senseledningen kobklet direkte til ladefordeleren.

Godt å få dette reparert før sesongen starter for fullt.

Link to post

Hei!

 

Med fare for å (for)lede tråden i feil retning :smiley: - men likevel:

 

roaldbj, jeg ble litt nysgjerrig på det du skriver om PDAR'en. Betyr dette at du har kuttet ut (kortsluttet) sikringen i senseledningen til batteribanken, og at dette er gjort etter avtale med Jørg?

- dvs. at Jørg ikke lenger anbefaler montasje av den 2A sikringen som er beskrevet i montasjeanvisningen for PDAR?

Link to post

Når det gjelder kobling av senseledningen uten bruk av sikring er grunnlaget følgende:

Jeg oppfattet Jørg slik at dersom det ikke er noen som helst fare for at sensekabelen kan få skadet isolasjonen og kortslutte med andre strømførende ledninger, så kan den kobles uten bruk av 2 A sikring. Jeg har svært kort avstand fra PDAR til skillereleet Pro Split PRO.

Jeg kan love at jeg har brukt mye tid før jeg fant ut at det var en ny sikring som var defekt.

Heldigvis kunne jeg avlese spenningen fra dynamoen og så da at denne økte betraktelig ved økning av turtallet på motoren. Jørg foreslo ut fra dette at jeg kunne ha dårlig kontakt mellom batteri (for meg: Pro Split Pro som har tilkoblingspunkt for senseledningen) og laderegulatoren PDAR.

Nå er jeg svært fornøyd og skal ta en tilleggstest i morgen formiddag.

Jeg kan da legge ut bilde av plassering av enhetene.

Link to post

soon22mai2009a.jpg

 

 

Bildet viser venstre del av Pro Split Pro og så vidt øvre del av viftedelen til PDAR til SB motor. Den røde sensekabelen fra PDAR fra SB motor kobles til Alt 1 Sense som vises i øvre høyre kant av bildet. Lysdiodene som er tent er indikasjonene når SB motor går.

Jeg kommer tilbake med mer info i morgen.

Link to post

soon23mai2009a.jpg

En lang og flott dag i havna i dag.

Har hatt mange timer i motorrommet og rengjort god. Flere bilder kommer trolig.

Flott med denne citrusspraysen - den løser det meste av olje og fettstoffer.

 

 

soon23mai2009b.jpg

Dette er de to shuntene til dynamoene. Jeg har mye nytte av disse.

 

 

 

 

soon23mai2009c.jpg

Opplagskrybber for lettere seilbåter.

 

 

 

 

soon23mai2009d.jpg

Denne Scand Atlantic hadde fått ødelagt SB frontvindu. Den ble effektivt skiftet.

 

 

 

 

soon23mai2009e.jpg

Batterikirkegården i havna.

 

 

 

 

soon23mai2009f.jpg

2 x baugpropell!!

 

 

 

 

soon23mai2009g.jpg

Skulle vært interessant å se om dette blå skroget får glansen tilbake.

 

 

 

 

soon23mai2009h.jpg

Flott fiskebåt - skroget er malt påny.

 

 

 

 

soon23mai2009i.jpg

Utvendig kjøler til snekke.

 

 

 

 

soon23mai2009j.jpg

Fainlane med 3 motorer - flott båt.

 

 

 

 

soon23mai2009k.jpg

Jeg har alltid hatt sans for denne akterrekka til Sagaen.

 

 

 

 

soon23mai2009l.jpg

Sånn ser det ofte ut ved første gangs oppstart etter opplag. Sjøen blir sterkt farget av frostvæske.

Link to post
soon23mai2009l.jpg

Sånn ser det ofte ut ved første gangs oppstart etter opplag. Sjøen blir sterkt farget av frostvæske.

 

Trodde frostveske (glykol) var giftig og skulle leveres miljøstasjonen?? Det bør vel hvertfall ikke slippes fritt i sjøen som dette...

 

Vet at "alle" gjør det og har gjort det i all fortid, men er det noe mer OK av den grunn??

Egentlig ganske lett og samle opp og levere til miljøstasjonen om man kan ofre noen minutter før sjøsettingen. Start opp motoren med vannslange og plasserer en 25 liters dunk med trakt under eksosutløpet slik at frostveskevannet renner ned i dunken. Når vannet som kommer ut er nesten rent stopper man motoren og leverer dunken på miljøstasjonen merket med hva den inneholder...

Mvh. SAP

Link to post

Helt enig - jeg synes det må være relativt enkelt å samle opp frostvæsken.....

 

 

soon23mai2009m.jpg

Her et utsnitt fra havna 23. mai 2009 - fremdeles båter som ikke er i båsen.

 

soon23mai2009n.jpg

Denne fir-takteren gikk utrolig stille - misunnelsesverdig.

 

soon23mai2009o.jpg

Mistenkelig drevskade?

Merk hullet inn til motoren.

 

soon23mai2009p.jpg

Ingen motor her?

Undres hva som blir nye doble motorer.

 

soon23mai2009q.jpg

Mange seilbåtkrybber i havna vår.

 

soon23mai2009r.jpg

BB motor går på tomgang. Voltmetrene viser spenning fra motor og inn på batterier.

 

soon23mai2009s.jpg

Her er spenningen fra BB dynamo

 

soon23mai2009t.jpg

Her er spenningen fra skillereleet til startbatterier BB side

 

soon23mai2009u.jpg

Dette er ladningen fra BB dynamo - alt er i utgaqngspunktet "fullt" ombrd. Motorvifta krever endel strøm.

 

Link to post

soon24mai2009a.jpg

Like ved innkjøringsporten til havna ligger en seilbåt med denne kjølen.

Jeg lurer litt på hvilken spesiell funksjon denne kjølen har?

 

 

 

soon24mai2009b.jpg

Denne båten ble nok fortøyd ved høyere vannstand. Tauene er nå svært stramme og båten begynner åp få litt slagside.

Har ikke oversikt over utviklingen av vannstanden fremover.

Jeg tar ikke sjansen på å løsne fortøyningene litt.

 

 

 

 

soon24mai2009c.jpg

Dette er vel en litt spesiell kile for avtapningshullet i en trebåt?

 

 

 

 

soon24mai2009d.jpg

Nidelv Sport er en flott designet båt.

 

 

 

 

soon24mai2009e.jpg

En Sunseeker for sakte fart ut av havna.

 

 

 

 

soon24mai2009f.jpg

Hvem er det som kommer seilende inn her på BB side av "Voktersken" av Dagny Hald fra 19.6.2004?

 

 

 

 

soon24mai2009g.jpg

Hvem andre enn Lars H.

 

 

 

 

soon24mai2009h.jpg

Sprek båt fra Goldfish ved Goldfish-brygga.

 

 

 

 

soon24mai2009i.jpg

Flott seilbåt.

 

 

 

 

soon24mai2009j.jpg

Spesielt ror? Ny propell.

 

 

 

 

soon24mai2009k.jpg

Et 30 A rele. Det har seg slik at jeg nå har bygget om alarmsystemet ombord. Jeg har nå et strobelys og 3 lydalarmer. Monterte i dag en 120 dB sirene med 6 ulike lyder i rekkefølge.

Jeg er noe bekymret for om jeg vil få erstatningskrav til innbrytere som får skaqdet hørselen sin.

Det brøker nå noe aldelers ille - til og med utenfor båten.

Releet sørger for aqt jeg kan drive kraftige lydalarmer.

 

 

 

 

soon24mai2009l.jpg

Jeg koblet to vannslanger til hver sin motor i dag og fikk kjørt begge motorene samtidig.

Flott å se at begge PDARene virker feilfritt.

 

 

 

 

soon24mai2009m.jpg

Pro Split Pro gir også greie lysindikasjoner.

Nå gjenstår å se hva som skjer ved lengre seilaser.

Link to post

Hei roaldbj :sailing:

 

Artig og lærerikt med disse "reportasjene" dine fra båten, havna og ellers om alt som rører seg i gode og utviklende båtmiljøer.......!

 

Man kan lære mye av hverandre og særlig hvis man opptrer "ydmykt og lærevillig", i forhold til de som er skolert/ har lang erfaring og innehar fagkunnskapen på de spesifikke ting man ønsker å forbedre i sin båt....!

 

MEN, - det viktigste, - er når planene, forventningene/hensikten og teorien manifesterer seg i noe praktisk og brukbart som også fungerer etter det behovet man i utgangspunktet har definert som viktig. :sailing:

 

Lykke til videre og kom absolutt med flere praktiske erfaringer på hvordan man løser små og store fritidsbåt-"problemer"! :seeya::wink::yesnod::flag:

 

NB!

Du skulle egentlig ha fått samlet dette i en egen tråd!? :sailing::flag:

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...