roaldbj Svart 16.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2009 Her er en arbeidsbenk like ved båten. Denne har vært til mye god nytte. "Gull" verdt. Her har jeg fått en "uforståelig" skade i gelcoaten SB bakre hjørne. Den skal utbedres med gelcoatsparkel RAL 9016. Jeg skulle ryste rensevæska i dag. Lokket var ikke festet og væska føyk ut på klær, mann og dørk. Sånt skjer. Bra jeg gjorde det selv. Denne trakteren er benyttet mye i vinter og på vårparten. Jeg brukes dette rød/grønne skjemaet i forhold til hvilken led jeg går i - lett å snu. Oversikt over forbruk og lading fra dynamoer og inn på startbatteribankene. Slik så det ut i dag på BB side i akterkant av motorrommet. Dette er hjemmekoselig. Denne merkemaskinen brukes flittig - uten denne hadde jeg fått mye besvær. En av havnas flotte fritidsbåter. Her skal båten trutne. Krana må betjenes i forhold til flo og fjære. Ingen automatikk i den prosessen. Denne presenningen bør nok snart håndteres. Mye blomsterstøv i havna i dag. Splitflagget på plass i en seilbåt i havna. Dette er den største trawleren i havna vår. SB propell - som snart skal bli blankere. Rikelig med opplagskubber. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Jeg hadde tenkt å legge ut endel bilder fra havna i ettermiddag. Men bildene er kanskje ikke så interessante for medlemmene i BP. Det er sikkert lurere at jeg sender dem i andre tråder? Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Eg synes iallefall denne tråden her er super. kjekt med bilder! Sitér dette innlegget Link to post
Nautilus Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Klem ivei, Roald. Sitér dette innlegget Link to post
Khaoz Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Kom gjerne med fler bilder roaldbj Sitér dette innlegget There are two choices in life-Take it or leave it Link to post
Seilaren Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
knutza Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 (redigert) Det er sikkert lurere at jeg sender dem i andre tråder? NEIII!!! Ikke gjør det, vær så snill. Jeg hadde tenkt å legge ut endel bilder fra havna i ettermiddag. Men bildene er kanskje ikke så interessante for medlemmene i BP. Etter min mening er dette en av de beste trådene her på BP. Jeg synes det er interessant å lese om båthavner rundt om i landet. Bildene fra båthavna di, roaldbj, er full av detaljer og det er en sann fornøyelse å studere detaljer som du fanger inn. Det vil være et stort savn om du sluttet å poste bilder fra havna. Tråden din er vist over 53 tusen ganger, det forplikter Redigert 21.Mai.2009 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Roaldbj Denne tråden er faktisk en av de hyggeligste er på BP. Vær vennlig og forsett å poste bilder her. For oss som liker bilder av båter i miljøer er dette viktig. TRUSSEL: Jeg kommer ikke til å ta deg i mot i havn når du seiler alene, hvis du ikke fortsetter med bildene dine i denne tråd Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Lars H. Svart 21.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2009 Fortsett bed bilder Roald, og ikke glem det når du får båten på plass litt lenger borte ved Spa-hotellet! Lars H. pt. kommersøya Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
roaldbj Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Vi har en stor yacht/trawler i havna i dag med store slingrekjøler. Lurer på hvor stor effekten av disse kan være i "rulleskjø"? Det er tydelig at propellen også er til oppussing. Jeg har slitt mye med å få denne laderegulatoren til å virke de siste dagene. Selv om båten står på land kan jeg kjøre motorene ved å sette ferskvannsslangen inn i vanninntaksfiltrene. <div align='center'>På tomgang lader hver av motorene bra. Dette er voltmetre som måler spenning på dynamoene og på batteriene. Med en gang turtallet på SB motor øker, går ladespenningen sterkt opp - noe er galt. Det blir flere telefoner til Jørg. Spenningsverdiene som vises er ved oppstart før laderegulatorene har stabilisert seg. </div> I mellomtiden: Årets merker må oppdateres. Her har jeg utbedret skrogskade. Først 240 papir, deretter vannsliping med henholdsvis 600 - 800 - 1200 papir, og så autosol før polering. Her er en propellakselbrakett som var skadet på en seilbåt. Jeg så at det tok lang tid å få den løs. Dette er synderen og årsaken til feil ladi ng på SB motor. Sikringen på senseledningen til laderegulatoren er defekt selv om den ser hel ut. Nå er senseledningen kobklet direkte til ladefordeleren. Godt å få dette reparert før sesongen starter for fullt. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Hei! Med fare for å (for)lede tråden i feil retning - men likevel: roaldbj, jeg ble litt nysgjerrig på det du skriver om PDAR'en. Betyr dette at du har kuttet ut (kortsluttet) sikringen i senseledningen til batteribanken, og at dette er gjort etter avtale med Jørg? - dvs. at Jørg ikke lenger anbefaler montasje av den 2A sikringen som er beskrevet i montasjeanvisningen for PDAR? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 (redigert) Intreresant.. . Monter voltmter... Redigert 22.Mai.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Når det gjelder kobling av senseledningen uten bruk av sikring er grunnlaget følgende: Jeg oppfattet Jørg slik at dersom det ikke er noen som helst fare for at sensekabelen kan få skadet isolasjonen og kortslutte med andre strømførende ledninger, så kan den kobles uten bruk av 2 A sikring. Jeg har svært kort avstand fra PDAR til skillereleet Pro Split PRO. Jeg kan love at jeg har brukt mye tid før jeg fant ut at det var en ny sikring som var defekt. Heldigvis kunne jeg avlese spenningen fra dynamoen og så da at denne økte betraktelig ved økning av turtallet på motoren. Jørg foreslo ut fra dette at jeg kunne ha dårlig kontakt mellom batteri (for meg: Pro Split Pro som har tilkoblingspunkt for senseledningen) og laderegulatoren PDAR. Nå er jeg svært fornøyd og skal ta en tilleggstest i morgen formiddag. Jeg kan da legge ut bilde av plassering av enhetene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Bildet viser venstre del av Pro Split Pro og så vidt øvre del av viftedelen til PDAR til SB motor. Den røde sensekabelen fra PDAR fra SB motor kobles til Alt 1 Sense som vises i øvre høyre kant av bildet. Lysdiodene som er tent er indikasjonene når SB motor går. Jeg kommer tilbake med mer info i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Spørsmålet om sikring/ikke sikring i dette tilfellet kan sikkert diskuteres både lenge og vel, og vil, som du sier, også være avhengig av lokale forhold ombord... Uansett er erfaringen din nyttig for oss andre med PDAR regulator. Jeg vil nok holde litt mer oppsikt med voltmeteret for ladespenningen heretter. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 22.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2009 Bilder viser en båt som brant i havna for få dager siden. Brannårsak ukjent. Båt var overtent på få minutter og stod dessverre ikke til å redde selv om brannvesenet skummet den etter kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 En lang og flott dag i havna i dag. Har hatt mange timer i motorrommet og rengjort god. Flere bilder kommer trolig. Flott med denne citrusspraysen - den løser det meste av olje og fettstoffer. Dette er de to shuntene til dynamoene. Jeg har mye nytte av disse. Opplagskrybber for lettere seilbåter. Denne Scand Atlantic hadde fått ødelagt SB frontvindu. Den ble effektivt skiftet. Batterikirkegården i havna. 2 x baugpropell!! Skulle vært interessant å se om dette blå skroget får glansen tilbake. Flott fiskebåt - skroget er malt påny. Utvendig kjøler til snekke. Fainlane med 3 motorer - flott båt. Jeg har alltid hatt sans for denne akterrekka til Sagaen. Sånn ser det ofte ut ved første gangs oppstart etter opplag. Sjøen blir sterkt farget av frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Sånn ser det ofte ut ved første gangs oppstart etter opplag. Sjøen blir sterkt farget av frostvæske. Trodde frostveske (glykol) var giftig og skulle leveres miljøstasjonen?? Det bør vel hvertfall ikke slippes fritt i sjøen som dette... Vet at "alle" gjør det og har gjort det i all fortid, men er det noe mer OK av den grunn?? Egentlig ganske lett og samle opp og levere til miljøstasjonen om man kan ofre noen minutter før sjøsettingen. Start opp motoren med vannslange og plasserer en 25 liters dunk med trakt under eksosutløpet slik at frostveskevannet renner ned i dunken. Når vannet som kommer ut er nesten rent stopper man motoren og leverer dunken på miljøstasjonen merket med hva den inneholder... Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Helt enig - jeg synes det må være relativt enkelt å samle opp frostvæsken..... Her et utsnitt fra havna 23. mai 2009 - fremdeles båter som ikke er i båsen. Denne fir-takteren gikk utrolig stille - misunnelsesverdig. Mistenkelig drevskade? Merk hullet inn til motoren. Ingen motor her? Undres hva som blir nye doble motorer. Mange seilbåtkrybber i havna vår. BB motor går på tomgang. Voltmetrene viser spenning fra motor og inn på batterier. Her er spenningen fra BB dynamo Her er spenningen fra skillereleet til startbatterier BB side Dette er ladningen fra BB dynamo - alt er i utgaqngspunktet "fullt" ombrd. Motorvifta krever endel strøm. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 23.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Jeg har alltid hatt sans for denne akterrekka til Sagaen. Ikke for og ta deg i feil, for det kan være vanskelig, men syns dette ligner veldig på en Nidelv 28 aktenfra... forøvrig takk for hyggelig lesning Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 23.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2009 Helt korrekt - en Nidelv 28 som ble sjøsatt i dag. En test på oppmerksomheten til leserne av tråden. God at korreksjonen kom så raskt. Jeg er imponert. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 24.Mai.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Like ved innkjøringsporten til havna ligger en seilbåt med denne kjølen. Jeg lurer litt på hvilken spesiell funksjon denne kjølen har? Denne båten ble nok fortøyd ved høyere vannstand. Tauene er nå svært stramme og båten begynner åp få litt slagside. Har ikke oversikt over utviklingen av vannstanden fremover. Jeg tar ikke sjansen på å løsne fortøyningene litt. Dette er vel en litt spesiell kile for avtapningshullet i en trebåt? Nidelv Sport er en flott designet båt. En Sunseeker for sakte fart ut av havna. Hvem er det som kommer seilende inn her på BB side av "Voktersken" av Dagny Hald fra 19.6.2004? Hvem andre enn Lars H. Sprek båt fra Goldfish ved Goldfish-brygga. Flott seilbåt. Spesielt ror? Ny propell. Et 30 A rele. Det har seg slik at jeg nå har bygget om alarmsystemet ombord. Jeg har nå et strobelys og 3 lydalarmer. Monterte i dag en 120 dB sirene med 6 ulike lyder i rekkefølge. Jeg er noe bekymret for om jeg vil få erstatningskrav til innbrytere som får skaqdet hørselen sin. Det brøker nå noe aldelers ille - til og med utenfor båten. Releet sørger for aqt jeg kan drive kraftige lydalarmer. Jeg koblet to vannslanger til hver sin motor i dag og fikk kjørt begge motorene samtidig. Flott å se at begge PDARene virker feilfritt. Pro Split Pro gir også greie lysindikasjoner. Nå gjenstår å se hva som skjer ved lengre seilaser. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Seilbåten med kjølen du lurer på. er sikkert en Harmony, denne utgaven stikker jo ikke så dypt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
knutza Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 Dette er vel en litt spesiell kile for avtapningshullet i en trebåt? Detr er ei nugle, meget vanlig på mindre trebåter. Står den i fra utsiden eller innsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 24.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2009 (redigert) Hei roaldbj Artig og lærerikt med disse "reportasjene" dine fra båten, havna og ellers om alt som rører seg i gode og utviklende båtmiljøer.......! Man kan lære mye av hverandre og særlig hvis man opptrer "ydmykt og lærevillig", i forhold til de som er skolert/ har lang erfaring og innehar fagkunnskapen på de spesifikke ting man ønsker å forbedre i sin båt....! MEN, - det viktigste, - er når planene, forventningene/hensikten og teorien manifesterer seg i noe praktisk og brukbart som også fungerer etter det behovet man i utgangspunktet har definert som viktig. Lykke til videre og kom absolutt med flere praktiske erfaringer på hvordan man løser små og store fritidsbåt-"problemer"! NB! Du skulle egentlig ha fått samlet dette i en egen tråd!? Redigert 24.Mai.2009 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.