Jump to content

Hvordan er dagens båtliv og båtfolk?


setsail

Recommended Posts

Hei

 

Etter å hatt flere seilbåter på 1980 og 1990 tallet, har vi nå vært uten båt i 10 år mens ungene var små. Vurderer å selge hytta og kjøpe seilbåt igjen. Jeg lurer veldig på om og evt. hvordan båtlivet og båtbrukerne har endret seg. Eksempel på spørsmål som melder seg er:

 

- Er dere nå så mange at det er vanskelig å finne gode plasser for natten, både ved uthavn og bryggeplasser.

- Er det mye uvettig kjøring som ødelegger idyllen.

- Er det mye dårlig behandling av båter som gjør at vi må være ekstra forsiktige ved kjøp av brukte båter.

- Har de håpefulle barna med alle sine slepejoller med påhengsmotorer overtatt kveldsroen i havna.

- m.m.

 

Setter pris på tilbakemeldinger - kanskje jeg både har klart å engasjere noen og provosere andre. Poenget for meg er å få en føler på hvordan det er der ute.

 

hilsen

setsail

:rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Vårt inntrykker for vestlandet sin del er:

 

- Det ser ut for at redselen er stor hos mange for ikke å ha en stikkontakt i umiddelbar nærhet. Derfor finner man som regel plass i uthavn. Men også ved marinaer er det som regel plass om man ikke har for sære behov. Unntaket kan være i pinsehelgen og fellesferien, da er det trangt.

 

- Når det gjelder uvettig kjøring, så er trolig østlandet mer rammet. Men det kjenner jeg kun til via omtale.

 

- Ved bruktbåtkjøp ser man fort hvilken behandling båten har fått. Iom. at du har hatt flere båter tidligere, så vet du nok hva du skal se etter.

 

- Kveldsroen går det stort sett greit med. Folk flest behersker seg. Men det hender nok at unger i joller styrer en del. Blir det for mye, pleier det alltids være noen som gir dem et hint - hvilket pleier å fungere.

 

Gir man litt av seg selv, så er båtlivet inkluderende.

Link to post
Share on other sites

- Er dere nå så mange at det er vanskelig å finne gode plasser for natten, både ved uthavn og bryggeplasser.

- Er det mye uvettig kjøring som ødelegger idyllen.

- Har de håpefulle barna med alle sine slepejoller med påhengsmotorer overtatt kveldsroen i havna.

1) Jeg vet ikke hvilket område du seiler i. Enkelte offentligee havner kan ha blitt noe trangere. Det er fremdeles mer enn god plass i uthavnene.

2) Det er ikke mer uvettig kjøring enn tidligere i forhold til min vurdering.

3) Min erfaring tilsier at de håprefulle ikke har tatt over kveldsroen, snarere tvert imot. Det er for få unge ute i sjølivet.

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til BP.

 

Ville vært fint om du presiserte område du tenker å ferdes i. Landet er langstrakt som du vet og forholdene varierer. Om det er mye uvettig kjøring har jeg personlig ikke oppdaget dette, men det forekommer jo. Nokså likt 80 tallet. Brukt er brukt og en bør vite hva en kjøper. Nokså likt 80 tallet bortsett fra at det har jo kommet ganske mange nye produkter som er interessant for en potensiell båtkjøper. Barna må jo få lov til å utvikle sine evner, ellers er det ikke så ille. Dette sånn er omtrent midt på treet - tror jeg - fra Oslo til Ålesund.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ingen tvil om at det er adskillig flere båter ute på sjøen i dag enn for 15-20 år siden. De beste havnene blir alltid fort fulle, så det gjelder å være tidlig ute skal en få plass. Men dersom du "drar uansett vær", så får du plass der du vil....innhavn som uthavn.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til forumet, Setsail.

 

Jeg vil si at det nok har skjedd en utvikling på de siste 10 år. Det er en del flere båter og båtene er større, det vil du merke. Men fortsatt er det god plass i skjærgården og de fleste du treffer er hyggelige/hjelpsomme mennesker - akkurat som det var for 10 år siden.

Link to post
Share on other sites

Det er nok litt trangere i de store marinaene og byene i både helger og fellesferie. Trekaiene som er satt opp i regi av friluftsrådene er ogå enormt populære i sunnhordalandsbassenget. Båter over 35 fot ligger oftest der det er landstrøm, så uthavnene er fortsatt ledige. Det er ingen tvil om at det er mye båt på fjorden, men jeg synes det er svært trivelig. Du velger selv om du vil ha naboer.

Link to post
Share on other sites

Det har da skjed en del på 10 år. Det har blit mange, mange flere pinnebåter. Ja jeg kaller det pinnebåt. Og det har sine

grunner det. Flesteparten bruker ikke pinnen til annet en klestørk. Seile gjør de ihvertfall ikke.

Og disse nye menskene i båt er selfølgelig usikre på hva de driver med og følger hverandre i flokk særlig nedover svenskekysten. Og hvor havner de? jo selfølgelig alle sammen skal inn i gjestehavn hvor de tror det er dypt nok for dem.

Resultat av dette er at alle tettsteder ned langs svenskekysten er fulle av mensker i pinnebåter fra Norge, serlig i fellesferien. Hva dette kommer av vet jeg ikke, men det er en trend som er økende. Kan hende de har en miljøprofil de vil vise for sine koleger og naboer. Se på timetallet på motorene i disse nye seilbåtene og du vil se hva de blir brukt som.

Men er du båtvant og tør gå i uthavner er det fortsatt håp. Da finnes det flust av plasser både på norskekysten og svenskekysten.

Og du, store nye motorbåter med folk i, og med 32A landtilkobling legger seg heller ikke i uthavner :wink:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Og du, store nye motorbåter med folk i, og med 32A landtilkobling legger seg heller ikke i uthavner :wink:

 

Å joda, har eigen strømforsyning veit du :cool:

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

- Er dere nå så mange at det er vanskelig å finne gode plasser for natten, både ved uthavn og bryggeplasser.

- Er det mye uvettig kjøring som ødelegger idyllen.

- Er det mye dårlig behandling av båter som gjør at vi må være ekstra forsiktige ved kjøp av brukte båter.

- Har de håpefulle barna med alle sine slepejoller med påhengsmotorer overtatt kveldsroen i havna.

- m.m.

1: i indre oslofjord synes jeg det kan være en utfordring til tider, men det er fremdeles mye godt felleskap blant båteiere så det er alltid plass til en båt til

2: ja - det bekymrer meg en del. Var i sommer selv kun 3-4 m fra å bli nedkjørt av en båt på noen og tyve fot som slepte vannski (dette var omtrent helt inne i middagsbukta - jeg hadde selv slakket med på tomgang :eek: ). "kapteinen" var strengt opptatt med å følge med på vannski-eleven i stedet for å føre egen skute

3: Både ja og nei. Har leid plasser litt rundt omkring de siste årene, og mitt inntrykk er at i de klassiske båtforeningene tar man fremdeles vare på båten sin. Men i moderne rådyre marinaer (som der jeg ligger nå) er det mange som gir blanke i om båten gnisser mot uteliggerne uten fender, eller om de skumper borti andre båter. Mye unødige riper å se. Kan nesten virke som det er litt forskjellige folk som ligger i tradisjonell båtfrening vs rådyr marina.

4: tror ikke dette har endret seg. Og skal man bli gode båtfolk må jo også barna få lov til å prøve seg (alt med grense selvsagt)

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor glede av båtlivet, og selv om det er mange andre der ute som nyter de samme gleder og på andre måter enn det jeg har valgt selv (enten vi snakker om raske RIBer, store hekkbølgecruisere, kajakker osv) så synes jeg at det er få negative ting å sette fingeren på. Man treffer i hverfall mange trivelige folk i løpet av en sommer, enten det er i utehavn, gjestehavn eller i egen marina. Det er faktisk en av de tingene som jeg synes er langt bedre enn hyttelivet (har foreldre som har levd for hyttene sine, og der går det gjerne dager før en treffer andre mennesker).

 

Hvis en antar at 90% av alle i båt er hyggelige og omtenksomme, så er jo antallet hyggelige mennesker på sjøen nå langt større enn for 10 år siden....

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Er enig med W-945 at det er blitt enormt mange pinnebåter. Og de færreste har seil oppe, Dett er en trend som har utviklet seg de siste årene, og spesielt etter at Bavaria kom på markedet for fullt.

 

Ser noen med forseilet eller fokkseilet oppe men går for motor..............hva er det da, en seilbåt eller en motorbåt pr. definisjon? Dette spørsmålet kan du få til Båtførerprøven.........

Innlegget er omformulert...

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg undres......... Ja virkelig undres, på hvorfor det avføder så mye ergrelse blandt motorbåteiere at seilbåteiere går for motor.... :confused: Når en seilbåteier har motoren i gang og propellen går rundt, er det en motorbåt. Altså når en seilbåt går for motor er det jo en å betrakte som en motorbåt, altså en av motorbåter. Den eneste forskjellen er at seilbåtene ikke kan komme under en del bruer, og de kan ikke komme helt inn på stranda og stenge av stranda for ungene...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Nå nevnte ikke jeg type pinnebåt, men det er helt klart at det er en økonomisk side ved den trenden.

Mye båt for pengene. Det blir liksom som om campingvogna blir satt på vannet.

En annen ting som har endret seg på de 10 siste åra er måten vi oppfører oss under veis. Jeg tenker da spesielt på hilsingen. Pinnebåtfolk ser en annen retning, og gjerne opp pinnen for å konstatere at det fortsatt ikke er noe der, bare for å ungå å hilse på en møtende motorbåt. men seilbåtfolk derimot de hilser, hmm merklige greier.

Når det gjelder unger i jolle så er vel trenden den samme som for de store båtene.

Båtfolk passer på ungene sine.

Folk i båt gjør det ikke. De er liksom glade for å bli kvitt krapyla noen timer. Full tank på jolla og en pose Nonstop i bunnen av båten.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

sitat. hallaron Postet idag 09:07

Jeg undres......... Ja virkelig undres, på hvorfor det avføder så mye ergrelse blandt motorbåteiere at seilbåteiere går for motor.... Når en seilbåteier har motoren i gang og propellen går rundt, er det en motorbåt. de kan ikke komme helt inn på stranda og stenge av stranda for ungene...

________________________________________________________________________________

_____________

En skal ikke kaste sten OSV. Jeg gjør det alikevell. Til DE av seilbåte som kommer seilende inn (MED MOTOR I TILLEGG) i blindleia og ande smale steder, som tror de har forkjørsrett selv om andre er i sundet før de.

HVORFOR er det jeg som var i sundet som må ta til fornuften, en dag kommer jeg sikkert til å feil begreine, og da..........

Og til ALLe de tuppeware båtene som på en fin sommer dag drar utaskjærs, KJØP kikkert så slipper dere og

komme svingene innom for å se om det er en dere kjenner, en som slører avsted i 5 kaop , liker ikke å få

kaffen i fanget. Og hvorfor må noen av dere krysse forran??????

Nå lar jeg sprot væer sport og tar en tur med båten.

Ha en God Helg fortsatt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det var da en makalaus generalisering i denne tråden? Jeg opplever ikke dette skillet. Det hilses på tvers av båttyper og ankerdrammen deles uavhengig av hvor dypt kjølen stikker.

 

At noen har en fin dag på fjorden, men så greier la seg irritere av en seilbåt uten seil er også ganske imponerende. Likedan at det ligger en seilbåt og opptar kaiplass. Mon tro hva som ligger i bunn for slike engasjement?

Link to post
Share on other sites

"Båtfolk" og "folk i båt", altså. Vet ikke hvor jeg hører hjemme hen jeg, men det høres jo ut til at det er mest prestisje ved å tilhøre første kategori. Dersom jeg skulle tilhøre den siste, er jeg ikke lenger velkommen da - ut på skjæra og i havnene? Kanskje jeg ikke har fått med meg den uskrevne regel: "Båtfolk only" :wink:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

W945 - "with all due respect" - kan det være dine holdninger og da særlig til folk som har seilbåt, som er litt av problemet? Om jeg velger å gå for motor, eller seil, er da ene og alene mitt "problem" eller avgjørelse? Om det plager deg eller ikke, er vel ditt problem og ikke mitt? Og bare sånn for ordens skld, jeg har en fot i hver leir!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...