Jump to content

Hvordan er dagens båtliv og båtfolk?


setsail

Recommended Posts

Men at det "faste" innventaret på Helgøysund stort sett blokkerer alt som heter brygger/grillplasser fellesarealer på og rundt bryggeanlegget syntes jeg er litt trist Vi har vel lagt oss til ca 5 x på Helgøysund og føler os veldig som 5 mann på vogna. Her regjerer Prinsess og Scand folket regjerlig, selvfølgelig er det kjekt for de som er i den klanen men ikke så kjekt for oss andre som da ikke akkurat er "med". Dette har jo også vært kritisert tidligere men vi kan jo alltid håpe på en bedring.

Ja jeg skjønner hva du mener. Etter som flere kommer til og vil grille og kose seg, så "bygges" bordene gjerne sammen for at de som kommer til får delta i fellesskapet, uten at det var planen i den spede begynnelse. Det ligger ingen "byingeniør-kunst" bak det endelige produkt. Det betyr samtidig at hvis man vil delta, så er det alltids noen som stiller opp og hjelper til og løfter i et bord. Jeg er ikke med i noen "regjering", men opplever at folket er inkluderende der som andre steder.

Link to post
Share on other sites

Skal være litt forsiktig nå, men! :cryin:

 

Den største endringen i båtlivet før og nå, er vel at fokus på egen båt og utstyr i større grad en selve naturopplevelsen synes å være det primære. Forfengeligheten har tatt over i større grad, hvilket diskusjonene på dette forum så tydelig bekrefter. Dette henger vel sammen med at folk flest har bedre råd og større evne til å ta opp dyre lån for å anskaffe seg siste modell av det som er trendy.

 

Flokkmentaliteten som nevnes i en annen tråd er vel en naturlig konsekvens av dette.

 

Ikke noe moro med ny og dyr båt, hvis ingen andre ser eller vet om dette!!??

 

Virker som dette er en ny og moderne form for fesjå. Flytebryggen i gjestehavne figurerer mer som en catwalk enn et midlertidig oppholdsted før neste etappe gjennomføres! :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg er vel ikke som ungdom flest på de fleste måter. Sikkert den eneste 17åringer som alltid har Letherman i belte til alle døgnes tider

 

Tror vi er nokså like der, fikk en leathermanklone da jeg var 15 og siden den tid har jeg vært håpløs. Vekket litt oppsikt da jeg brukte det største flate skrujernet/filen til å spise is på skolen. Damen river seg i håret når jeg flytter den over på dressbuksen i anledning juleball o.l.

 

Er ikke mye vi kan gjøre med folks fordommer, annet enn å oppføre oss sivilisert og håpe at de eldre gir oss en sjanse til å vise at vi ikke er "ungdommen nå til dags". Har merket på båtførerkursene mine at enkelte første kvelden synes det er rart at "eksperten" er tidlig i 20-årene, men så lenge man vet hva man holder på med pleier den effekten gi seg nokså fort.

Link to post
Share on other sites

Skal være litt forsiktig nå, men! :cryin:

 

Den største endringen i båtlivet før og nå, er vel at fokus på egen båt og utstyr i større grad en selve naturopplevelsen synes å være det primære. Forfengeligheten har tatt over i større grad, hvilket diskusjonene på dette forum så tydelig bekrefter. Dette henger vel sammen med at folk flest har bedre råd og større evne til å ta opp dyre lån for å anskaffe seg siste modell av det som er trendy.

Jeg er veldig enig i mye av det du skriver. Det er alt for mye fokus på "ting" til fordel for selve båtgleden!

 

Mange er sikkert også ute etter å vise seg frem, men her kan vi vel neppe greie alt under en kam. Det må gå an å velge en fin båt uten å bli beskylt for å være ute etter å vise seg frem. Hvilke båt man har handler mye om prioritering.

 

Mennesker er "sosiale dyr", og at de trekker sammen i klynger er normalt, og har vært slik også innen båtlivet siden jeg første gang var på tur - en gang på 70-tallet. Og det er noe av det fine med båtlivet. Ønsker man å være alene, så kan man søke en øde øy. Vil man kose seg sammen med andre, så finner vi en havn med litt liv å røre.

Link to post
Share on other sites

Er ikke mye vi kan gjøre med folks fordommer

 

Nei, det er rart med det. Noen tar meg imot som en helt og synes det er så utrolig kjempekjekt at unge folk seiler ut på tur.

Andre stempler meg med en gang uten å veksle så mye som et ord med deg.

 

Alle vet jo at det er ungdommer i slitte tresnekker som ..... Nei så skal jeg slutte.. :lol:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det er denne

Tenkte meg det. Når hun ligger til kai så henger "byens" innvånere med nebbet, fordi hun ikke har sluppet dukene ned. Men sender man en gjeng opp i riggen, så kommer smilene fram helt til en sender gjengen ned på dekket igjen. De føler seg nok snytt og lurt. Så hvite seil gjør noe med oss nordmenn.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Får roe ned gemytene litt her på baatplassen med ett par bilder til.img_3044.jpg

 

Og her har hun ikke vært ofte. Noen som ser hvor ?

img_0715.jpg

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har sans for han bestefaren din .... :yesnod:

"Pensjonert snekke mann" betyr forhåpentligvis ikke at han er uten snekke?

Han har den gamle Solluxen enda men helsetilstanden hans er såpass at i sommer ble det ikke mer enn 8 turer på ham. Når man er 87 år så er det ikke alt man klarer alene, særlig ikke på sjøen. Men han er fast bestemt, båten skal ut til sommeren igjen så jeg pleier å hjelpe ham med utsetting og opptak samt at til sommeren så skal vi være flinkere med å gå med ham på tur slik at han kommer seg på sjøen flere ganger enn i fjord, i Solluxen selvsagt. Han snakker om en tur til telemarks kanalen som vi skal gå med ham på, men da kjører vi sammen i hver vår båt insisterte han "Skulle motoren streike så kan du jo bare taue meg med det der Princess uhyret ditt" sa han til meg her forlenden da vi snakket om turen.

 

Forstår at det er ergelig å bli frastjålet kulefendere, men dette får stå for vedkommendes egen regning. Håper ikke du ser på meg som potensiell tyv bare fordi jeg har seilbåt og etter din mening tilhører samme gruppe som tyven - nemlig "seilbåtfolket".

Seilbåt folk er som regel veldig hyggelige noe jeg tror du også er men jeg har som sagt hatt noen episoder med noen seilere som slettes ikke var blide og hjelpsomme. Det at noen stakk av med kulefenderne mine ser jeg på som et engang til felle, men jeg skal ærlig innrømme at om jeg hadde fått tak i fyren så...... :boxing:

Link to post
Share on other sites

Har fundert litt på trådstarters spørsmål etter hvert som denne tråden har utviklet seg.

Det hadde vært interessant om noen hadde gått inn i båtblader som ble skrevet på 1980-tallet og sammenlignet med dagens båtblader. Det ville kanskje gitt et grunnlag for å si om og hva som har endret seg på omlag 25 år.

Forsøker meg med litt ukvalifisert synsing: Den største endringen oppfatter jeg skjedde etter at GPSen ble tatt i bruk i fritidsbåtene, og særlig da SA-systemet ble fjernet slik at nøyaktigheten på GPS ble formidabelt bedret. Jeg mener at dette førte til at fritidsbåtenes aksjonsradius dermed økte. Vi har i mange år seilt mye i Koster-området, og jeg synes at trafikken har økt endel de siste 10 årene i uthavnene.

Jeg er ikke kjent med utbyggingen av havner i Norge med unntak av deler av Oslofjorden. På vestkysten av Sverige, store deler av Danmark og i mange havner i Tyskland har det vært en bevisst satsing på turisme. Eksempelvis er det i mange havner en svært stor komfort med dusjer, vaskerom, tørkerom, internettforbindelse og annet. Jeg synes at det fremste landet for båtturisme er Danmark. Nærmest uansett hvilken havn man kommer til, er det innen relativt kort avstand massevis av sportslige og kulturelle tilbud for både barn og voksne. Dessuten er man i Danmark dyktige til alltid å finne plass til båter som kommer til en havn, nærmest uavhengig av hvor fullt det er.

I vår egen båthav, Sonskilen, synes jeg at jeg nå oftere ser båteiere ombord i båten sin til alle døgnets tider enn hva jeg opplevde på tidlig 90-tall. Dette henger kanskje noe sammen med at man prioriterer fritiden på annet vis samt at komforten ombord er bedre for mange. Det er ikke like innbydende med overnatting i båten med en skrøpelig porta-potti og en liten dunk med vann, sammenlignet med dagens standard for mange med toilett og dusj ombord. Økt standard ombord forklarer nok at flere seilere enn tidligere benytter mange døgn ombord i båten. Jeg har de siste årene hatt omlag 80 overnattinger i båten i året. Dette var et helt urealisisk antall overnattinger i båten på slutten av 1980-tallet.

Langtidsseilere har nok alltid vært dyktige til å lage mat ombord. I de tidligste båtturene mine var det ikke uvanlig av vi tok med ferdigkokt gryte ombord og varmet denne opp på bål på land. Nå har pentryen ombord i mange båter blitt atskillig bedre. Kjøleskapene har blitt større og bedre, og mattilbudet større. Jeg synes at kvaliteten på maten ombord har blitt atskillig bedre siden 1980-tallet.

Det har også skjedd en betydelig utvikling av fritidsbåtene på 20 år. Jeg kjenner ikke til hva som har skjedd på seilbåtfronten, men når det gjelder motorbåter har dieselmotorene blitt mindre og sterkere. Dessuten har importen av europeiske båter begynt å bli merkbar, og jeg antar at vi i Norge om 10 år vil ha atskillig større innslag av utenlandsk produserte båter i Norge.

Det mest spesielle for min egen del er utviklingen av informasjonsteknologi. Nå kan jeg sitte i båten og utføre mange av de samme arbeidsoppgavene som jeg tidligere bare kunne utføre på kontoret. Med internett ombord gjør jeg den samme jobben, og kanskje bedre når jeg koser meg ombord sammenlignet med når jeg er på kontoret. Dette bringer inn temaet om at vi nå har mulighet til å bruke lengre tid i båten sammenlignet med 1980-tallet.

Jeg er mest glad i å ligge i uthavner. Jeg synes at antall seilere som bruker uthavner i Sveriges vestkyst har tiltatt betraktelig de siste 15 årene.

Forutsatt at det nå er flere fritidsbåter i Norge har antallet dyktige, hjelpsomme og vennlige fritidsbåtbrukere sikkert også økt.

På enkelte varme solskinnsdager kan det være trangt i Oslofjorden, men mitt hovedinntrykk er at båtlivet aldri har vært bedre enn det er i dag. Kanskje jeg er heldig, men i forhold til alle de båtfolkk jeg kommer i kontakt med i løpet av en lang sesong er det ytterst skjelden at noen er uansvarlige eller ubehagelige. Ungdommen kan feste litt - men det har den også gjort før, i alle fall da jeg var ung.

Muligheten vi har her på BP til å diskutere båttema var ikke tilstede på 1980-tallet, jeg tror båtfora har bidratt til økt refleksjon omkring båtlivet.

Håper at setsail snart blir dratt tilbake til fritidsbåtlivet.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hvordan ser forumet på at når dere kommer til en UT-havn, så ligger jeg godt fortøyd side langs.

Og tar opp TRE plasser.

Grunnen til at jeg ligger slik, kan være at værmeldingen ikke er bra, eller at jeg vet at bunn forholdene

er slik at dreggen min sitter, men en eller annen nabobåt kommer til å vekker meg på morakvisten fordi dreggen hans ikke har feste.( joda det hender at jeg må ro ut dreggen på ny jeg og, men før flagg hal)

Sier aldri nei, når noen kommer og vil legge til, men skal jeg gå i 6 tiden neste dag tilbyer jeg han plassen innerst.

Og så et hjerte sukk, til de av dere som kommer inn i 22 tiden med utkjørte onger, ikke lag så lange etapper.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Min erfaring er at det er de mest erfarne fritidsbåtførere som legger seg i uthavner. Dersom jeg ser noen som legger seg longside - og det er det mange som gjør - så har dette trolig sammenheng med ankringsforhold og værmelding. Selv foretrekker jeg å ligge på/for svai med forkatting. Da ligger jeg stort sett trygt.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Hvordan ser forumet på at når dere kommer til en UT-havn, så ligger jeg godt fortøyd side langs.

Og tar opp TRE plasser.

Grunnen til at jeg ligger slik, kan være at værmeldingen ikke er bra, eller at jeg vet at bunn forholdene

er slik at dreggen min sitter, men en eller annen nabobåt kommer til å vekker meg på morakvisten fordi dreggen hans ikke har feste.( joda det hender at jeg må ro ut dreggen på ny jeg og, men før flagg hal)

Sier aldri nei, når noen kommer og vil legge til, men skal jeg gå i 6 tiden neste dag tilbyer jeg han plassen innerst.

Og så et hjerte sukk, til de av dere som kommer inn i 22 tiden med utkjørte onger, ikke lag så lange etapper.

 

Tja... om du legge ut fendre og står klar til å ønske nye båter velkommen er det jo ikke så mye å si på at du ligger slik. Men legger du deg til uten fendre på utsiden, og kikker til en annen kant med hendene godt i lomma, da er står du ikke høyt i kurs hos meg.

Men på den annen side - om du virkelig ankrer opp med dregg, da er det vel ikke noe å si på at det er vanskelig å få feste til å ligge med baug eller akterende inn.... :lol: Bruce, CQR, eller Fortress er gode ankre som gir bedre nattesøvn...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Båtmagasinet kom på markedet i midten på 80-tallet og daværende sjefsredaktør Ingvar Johnsen skriver i sin leder om Staten som forsyner seg fra båtfolket. En Båtlivsmelding var ventet offentligjort på den tiden. Men det ser ut som den forsvant i en eller annen tåke.

En septiktanktømmer ble plassert i Sandspollen som bare kan betjene en liten del av båtfolket pga en spesiell mottaksordning.

I Horten planlegges det (1986) en gedigen gjestehavn. De digitaale instrumenene er på vei inn i båtene. ap-Navigatoren blir et must ombord. Man kan plotte inn hele 25 waypoints og dra på tur i sol og tåke.

 

 

Blant kjendisene på sjøen leser vi om Annelise og Jo Benkow som fikk sin store 35-foter Skarpnes overlevert under båtutstillingen i Arendal.

 

Ellers så leser vi om de fordømte seilbåtene som tviholder på retten sin osv. Verden er akkurat den samme.

Johnsen skriver i en leder om seilfolket at vi vet at dere (seilfolk) er glimrende sjøfolk. Det eneste vi ber om er at dere ikke beviser dette i sterkt trafikerte leder. Han tar også til ordet for egne bøller (motorbåtfolket) som driver idiotkjøring og ødelegger idyllen med store hekkbølger på strake rør.

 

Båtavgiftene er i sentrum flere ganger. Båtavgifter og b¨åtregister er en følelelsesladet diskusjon. Det foreslås tvungen ansvarsforsikring på fritidsbåter!

 

 

Går jeg enda lenger tilbake. Til midten på 60-tallet samet båtfolket seg i stille kveldstunder på krakken i havna. Rett opp for der snekka lå skinnende blank. Historiene gikk fra mann til mann. Som guttunge satt jeg med ørene på stilk å hørte på gamlekara med skipperlua på snei satt og pratet båt. Den gang var det en selvfølge å gå med skipperlue i havna. De eldste hadde sågar hvitt sommertrekk på lua. Det hadde lite med jåleri å gjøre. Det var tradisjon i havna.

Noen dro ut i helgene. Få overnattet i båten. Noen med hyttesnekke dro noen kvartmil unna havna. Om sommeren bød foreningen på klubbregatta for snekkefolket. 20 - 30 snekker kappes om å ha den raskeste snekka. Dette var alvor for båtfolket, noe sikkert seilfolket nikker gjenkjennede til idag.

 

Vi dro på kaffetur til en holme vi likte oss godt og vi ungene kunne ta en bad. Så hjem igjen på kvelden.

Resten av historien kjenner dere godt. Folk handlet TV-apparater og snekkene lå igjen alene i havna, uten gamlekara på krakken.

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En veldig bra oppsumering fra Astor og roaldbj. Det er som om det demrer litt i en selv. Det var flott.

Jawik; her ser du kuplen litt tydligere.

 

img_0795.jpg

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

...Går jeg enda lenger tilbake. Til midten på 60-tallet samet båtfolket seg i stille kveldstunder på krakken i havna. Rett opp for der snekka lå skinnende blank. Historiene gikk fra mann til mann. Som guttunge satt jeg med ørene på stilk å hørte på gamlekara med skipperlua på snei satt og pratet båt.

mvh Astor

 

Skjønte ikke den med at du satt der som en guttunge, på 60 tallet?? Ble du sent tørr bak øra Astor??? :lol:

 

Ellers hiver jeg meg på dette årstallet; 24 fot tresnekke, vi var for det meste 4 personer ombord det tiåret. Det var den gang man jobbet på lørdager. Avreise fra Oslo, destinasjon Dragsund. 2t 20min om været var bra. Så hjem på søndag. Toppturen i løpet av sesongen var den helgen jeg kunne ta med en kompis, da lå vi to i lånt telt. Så kunne vi seile i jolla, jeg hadde ikke sånn påhengs som noen av de andre (som da gjerne var 1 eller 2 hester Mercury som bråkte og forstyrret flere av de voksne :rolleyes: ). Husker vi på begynnelsen av 70 tallet begynte å reise til Sandspollen, fordi det var blitt så altfor mange båter i Dragsund. Dvs. 15-20 stk lå "tettpakket" på det værste!!

 

Ellers var det 2-3 ukers tur til Svenskekysten. Førsteetappen på 5-7 timer til Moss, var en utfordring. Dannemark og Hunnebostrand var det lengste vi kom. Kjøleskap, nei. Varmeapparat, nei. Do, nei. Våt sovepose, ja. Sur melk, å fysj!! Men, vi husker da alle de gode minnene, det andre er fortrengt. Dog husker jeg også at jeg mønstret av som 17-åring og sa, "aldri mer båt!!!!!!". Holdt det i 15 år.

 

Om 15 år skriver kanskje dattera et tilsvarende innlegg, om de kummelige forhold hun opplevde tilbake på 90-tallet, men sjarmen som var der allikevel. Båter og havner endrer seg. Men, opplevelsen av å være på båttur blir kanskje på et litt unikt vis en konstant. Arne Næss har vel sagt det slik; "Det er ikke et spørsmål om hvordan man har det, men derimot hvordan man tar det".

 

 

Mvh. BEG

Redigert av BEG (see edit history)

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser forumet på at når dere kommer til en UT-havn, så ligger jeg godt fortøyd side langs.

Og tar opp TRE plasser.

 

Her på vestlandet er det så god plass at dette ikke er et tema i det hele tatt.

Men det er forskjell på uthavner. Noen uthavner er uberørte mens andre er tilrettelagte med bolter og brygger. Der det er tilrettelagt ville jeg i det lengste unngått å ligge longside, men om noen gjør det er det bare å finne seg en annen vik - det er mer enn nok å ta av :-)

 

Spørsmålet her vest blir vel mer av denne art:

Det ligger en båt i en vik. Legger en seg inn der med behørlig avstand til den andre båten eller bør en finne seg en annen vik? Jeg finner meg en annen vik..

Redigert av Baylineren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...