Jump to content

Hvordan er dagens båtliv og båtfolk?


setsail

Recommended Posts

Å joda, du er ALTID og jeg gjentar ALTID velkommen til uthavner eller gjestehavner der jeg ligger og vis du trenger asistanse med en tamp eller tips om bunnforhold har jeg altid prøvd å yte service. Men er det er ikke altid jeg opplever det samme når jeg kommer til havn. Der også er det forskjell på folk i båt og båtfolk.

De båtfolk jeg respekterer aller mest er de jeg ser kan bruke seila sine og bruker dem om det er Vrengen eller andre plasser.

Men nå er det ikke dette tråden handler om. Jeg prøver bare å få fram hva som har forandret seg de siste 10 åra

Og dere som føler dere provosert kan jo tenke etter hva som har forandret seg på de 10 åra

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror jeg har en alvorlig diagnose siden jeg ennå ikke har klart å irritere meg over seilbåter!

Synes det er noe rolig og fint over disse båtene når de kommer sigende enten for seil eller motor.

Det er ikke alle som hilser,men det er det ikke i motorbåt heller!

 

Faktisk har jeg lettere for å irritere meg over andre "artsfrender" som meg, nemlig cabincruisere i halvplan på feil plass :diving::cryin:.

 

Neida. Båtlivet er som livet ellers. De fleste er hyggelige, noen ytterst få er det ikke. Noen er veldig utadvendte og kommer løpende med det samme du legger til. Andre er mer tilbakeholdne. Som regel ikke grunnet arroganse, mer forlegenhet og fordi de ikke vil trenge seg på.

 

Nyt båtlivet, og vær nøye med å velge hva du gidder å irritere deg over :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Å joda, du er ALTID og jeg gjentar ALTID velkommen til uthavner eller gjestehavner der jeg ligger og vis du trenger asistanse med en tamp eller tips om bunnforhold har jeg altid prøvd å yte service.

 

Og dere som føler dere provosert kan jo tenke etter hva som har forandret seg på de 10 åra

 

Takker!

 

Jeg føler meg ikke provosert og tror egentlig ikke så mange andre her vil gjøre det heller, men kanskje litt skuffet over hvordan du generaliserer og utilsiktet (forhåpentligvis) skaper en viss avstand/skille mellom de som har seilbåt og de som har motorbåt. Kjenner meg ikke helt igjen basert på egen erfaring på sjøen. Tror også en del av den opplevde "uviljen" fra andre båteiere skyldes litt klønethet, sjenanse og hva vet jeg. Vi nordmenn er ikke akkurat kjent for å være så åpne og flinke i vårt møte med ukjente, dessverre.

 

Selv trives jeg godt på sjøen og synes egentlig at folk er mye hyggeligere der enn når jeg møter de samme i biltrafikken eller i kø i butikkene!

 

ps

vinker ikke til alle, men hilser tilbake til alle som hilser først. På en god dag kan man jo få betennelse i "vinkelanken"! :wink:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

W-945 at ikke du selger båten, hvis det er så mye ergrelser på vannet så må jo du ha det mye bedre hjemme.

Har i grunnen en gammel våt drøm om seil..e..pinnebåt.

Har hatt pinnebåt før men viste ikke hvordan jeg skulle bruke den.

Erge meg gjør jeg ikke på vannet da koser jeg og familien seg.

Erge meg gjør jeg bare foran PC`n på vinteren

Har ett medlem i båtforeningen vår som er over 90 år og fortsatt seiler ALENE :eek: Det står det respekt av.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Har vi skremt vekk "setsail" med kveruleringen. Her dukker det opp en person som stiller fornuftige spørsmål om båtlivet. Hva må han og familien tro, når de leser innleggene.

 

Ser at "W-945" nevner en på 90 år som seiler alene. Dette burde fortelle oss mye mer om båtlivet slik det virkelig oppleves av mange. Jeg trøster meg selv med at jeg muligens også kan bli i stand til å utføre det samme de neste 30 år, for båtlivet er så mye mer enn innleggene viser. En kan glede seg eller grue seg over utviklingen de siste 10 år. Det å være på sjøen kan kun oppleves der og ikke på land.

 

Ha en god :sailing:.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Velkommen til Båtplassen, setsail :cheers:

Jeg lurer veldig på om og evt. hvordan båtlivet og båtbrukerne har endret seg.
Noen endringer har der nok blitt, flere nyrike som kjøper seg mer båt enn de kan håndtere men der er fremdeles god plass og mye kos på sjøen. I alle miljøer, også på sjøen, vil der være folk som ikke kjenner de mest elementære spilleregler (les: Kardemommeloven) og det er ting vi til en viss grad bare må leve med. For min del ser jeg svært lite til båtbøllene men det forekommer jo en og annen gang at en lurer på om enkelte har lagt hodet gjen hjemme...

 

Selv om jeg har pinnebåt selv så synes jeg å merke at andre seilere ikke så ofte hilser tilbake men fra seilere opplever jeg i alle fall ALDRI å få et blikk tilbake som får meg til å lure på hvilken idiot jeg er som kan finne på noe så sprøtt som å hilse på en annen båt, det skjer noen ganger med slike båter som minner mest om et velbrukt såpestykke...

 

 

Det har da skjed en del på 10 år. Det har blit mange, mange flere pinnebåter. Ja jeg kaller det pinnebåt. Og det har sine

grunner det. Flesteparten bruker ikke pinnen til annet en klestørk. Seile gjør de ihvertfall ikke.

Har i grunnen en gammel våt drøm om seil..e..pinnebåt.

Har hatt pinnebåt før men viste ikke hvordan jeg skulle bruke den.

Må si jeg ble en smule bekymret for deg, W-945, da jeg leste ditt første innlegg men etterhvert så viser det seg å bare være litt vinterdepresjoner fra en skapseiler :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

DET er iallefall en klar trend i dagens båtliv.

Overgangsvinduet fra motor til seil ser ut til å bli bredere for hver dag.

Jeg har aldri tidligere snakket med så mye folk med motorbåt som går og tenker på seilbåt.

 

Håper ikke altfor mange konverterer til seilbåt. Hvis mesteparten av motorfolket blir borte, finner nok våre "flinke" politikere på en ekstra "seilskatt" eller "vindavgift" kanskje? Man skal aldri være trygg på hva politikere kan finne på. :lol:

Link to post
Share on other sites

Akkurat kommet tilbake fra time hos psykologen (les båten) Kikket i journalen for å se hvor dette ubegrunnede hatet for pinnebåter kommer fra.

Under kapittelet `Svenskekysten`står det; Se opp for gamle svenske seilbåter, for de slepper skiten rett i vannet overalt hvor de ligger, gjestehavn som uthavn. Og dette er ikke blit noe bedre på de 10 åra som har gått.

Så av prinsipp prøver jeg å ungå disse båttyper når jeg besøker deres vidunderlige vestkyst.

Jeg konverterte til motor en gang i tiden for at jeg ble for rastløs til å reise langsomt. Men har vel innsett med tiden at;

Lykkeligst er den som har tid til å reise langsomt.

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

bayliner.jpg

Longside ved Koster ett sted

 

hekkblge.jpg

På veg fra Tjøme til Smøgen og videre til Gøteborg.

Dette er hekkbølgene til Baylineren vi hadde en sesong.

 

hkkblge2.jpg

Og dette er hekkbølgene etter Skilsøen vi har nå.

3-4 knops fart. (Tror bildet er fra Flåvann)

 

ibsen.jpg

Der møtte vi denne. (Henrik Ibsen)

 

vrangfoss.jpg

Opp Vrangfoss sluser.

 

ovelse.jpg

Øvelse gjør mester.

 

kjentogkjaert.jpg

Kjent og kjært fyr. (Svenner)

 

koitnsbrg.jpg

Kø i Tønsberg.

 

sthans.jpg

St. Hans 2006. Mostranda Tjøme.

 

kveldsro.jpg

Kveldsro.

 

 

Gleder meg til sommeren.......

 

Geir

 

 

Fikk litt lyst til å minne om disse innleggene jeg :smiley:

BLe rett og slett i godt humør av å lese så mye positivt!

Mvh. Amalie36 som skal væra på vannet om en måned. Basta!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Dette var interessant og mange takk til alle som har bidratt med gode tilbakemeldinger på min forespørsel. Jeg takker også til de av dere som ble spesielt engasjerte, da det forteller meg at ting ikke har endret seg nevneverdig. Jeg skjønner jo at det er blitt trangere i havnene, men synes det er veldig bra å høre at det fortsatt er mulig å finne gode uthavner som ikke er overbefolket. Jeg er selv tilhenger av uthavnene både ved å ligge på svai eller å ligge longside en god fjellvegg. Flere etteryste hvor jeg planlegger å ferdes - jeg hører hjemme på østlandet, men sist vi hadde båt var nedslagsfeltet fra Oslo til sognefjorden. Vestlandet er en perle mange fler fra østlandet burde prøve seg på med egen kjøl.

 

Diskusjonen seilbåt med/uten motor og motorbåt, samt båtfolk og folk i båt, mener jeg blir håpløs. Er vi ikke alle på sjøen for å finne vår egen ro og fred på vår egen måte fordi vi liker båtlivet og båten i særdeleshet (både sommer, høst, vinter og vår), og ikke minst har vi ikke alle vært nybegynnere en eller annen gang. Jeg tror nok at da jeg hadde min første båt - en 23 fot seilbåt som 21 åring og sammen med nåværende kone heiv ut paraplydreggen uten å åpne den, og selvfølgelig dreiv av, var det mange som så på oss som noen raringer.

 

Jeg er mer redd de som har null interesse, men kun ser på båt som et slags statussymbol.

 

Igjen takk for mange tilbakemeldinger. :flag:

 

Setsail

Link to post
Share on other sites

Akkurat kommet tilbake fra time hos psykologen (les båten) Kikket i journalen for å se hvor dette ubegrunnede hatet for pinnebåter kommer fra.

Lykkeligst er den som har tid til å reise langsomt.

Synes du gikk hardt ut i denne tråden W-945. Men du rodde (eller seilte :sailing: ) utviklingen i land på en glimrende måte :flag:

Link to post
Share on other sites

Hvordan båtlivet har forandret seg kan en nok lese mellom og på linjene i denne tråde.

Etter 30- 40 år i fritidsbåt føler jeg den største forandringen har vært i de siste 10 år her på sør/øst landet. Båten har økt svært både i antall og størrelse, og trykket på den ytre skjærgården og havner m/kaiplass har økt veldig mye i fellesferien. I dag vil jeg mene at god ankerutrustning er nødvendig dersom en ønsker litt privat båtliv. Jeg merker også det kan mangle noe på båtvettet generelt, hos en del motorbåtfolk. Det kan se ut som mangle lite båtvante folk går direkte i store båter, mot tidliger hvor en "gikk gradene" fra småbåt og oppover. Men det er også en gledelig utvikling etter min mening, flere går over til et mer stille og miljøvennlig seilbåtliv. Det gjelder også tidligere motorbåtfolk, og at de går mye for motor før de blir vant med seil er vel en naturlig utvikling. Håper vi med tiden kan nærme oss Sverige i denne utviklingen - selv om det er 100 båter på fjorden kan en fremdels høre måkeskrik og sjøskvuppel, noe en langt fra kan si om skjærgården på sør/øst landet i fellesferien. Slik er det.

Link to post
Share on other sites

Jeg merker også det kan mangle noe på båtvettet generelt, hos en del motorbåtfolk.

Jeg vet at du ikke liker motorbåter pettesand, men denne uttalelsen her er med respekt å melde bare tøv! Manglende båtvett finnes i alle leire, ikke bare hos folk med motorbåter!

 

Eller kan jeg være enig i mye av det du skriver, bare så det er nevnt.

Link to post
Share on other sites

:sweat::cool::lol:

Ja du kan svette du. Jeg føler meg truffet til inn i margen :discuss: og Neptun er med meg. Vi har en gammel svensk dame - over 40 år - og er rystet over at du går så langt i din beskrivelse av "vakre" treskuter. Slippe dritten rett ut :nono:. Utviklingen har heldigvis gått videre, også ombord disse. Septik og alt tilbehør finnes hos oss etter forskriftene. Hvor mange tuppeware kan si det samme. Muligens du har observert noen på svenske kysten. Jeg har observert mange tuppeware som gjør dette her på kysten. Litt nyansering må til :smiley: og ikke bare :sweat: og :puke:. Ellers får du ha en fortsatt god helg.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei setsail

Har hatt båt siden 80 tallet, og vil prøve å besvare noe av det du tar opp utfra egne intrykk og erfaringer:

 

Er dere nå så mange at det er vanskelig å finne gode plasser for natten, både ved uthavn og bryggeplasser.

Generelt vil jeg si nei. Man får som regel plass, men må påregne å ligge tettere enn hva man gjorde på 80 tallet.

På de mest populære stedene er det nok en god del større press enn hva det var på 80 tallet. Det gjelder spesielt i høysesongen juli. Man må derfor planlegge noe bedre når man skal besøke slike steder. Som regel får man plass, men det hender også at man må gi opp.

Er det mye uvettig kjøring som ødelegger idyllen.

Ja, det er en god del uvettig kjøring men det var det før også. Forsjellen ligger nok mye i at båtene nå er større og går raskere enn på 80 tallet, samt at båttettheten er større enn før.

Er det mye dårlig behandling av båter som gjør at vi må være ekstra forsiktige ved kjøp av brukte båter.

Nei. Det er som før. De fleste tar vare på båtene sine, men det finnes selvsagt unntak.

Har de håpefulle barna med alle sine slepejoller med påhengsmotorer overtatt kveldsroen i havna.

Jeg synes dette har blitt bedre enn tidligere.

Folk flest er mer oppmerksomme på dette, og barna virker også mer motiverte for å oppføre seg skikkelig.

 

Poenget for meg er å få en føler på hvordan det er der ute.

Det jeg tror du vil oppleve er at det nå er flere båter, større båter og et større mangfold av "båtfolk" enn tidligere. Dette innebærer også at det er flere egoister, særinger og grinebitere der ute enn hva det var før, men når man venner seg til dette, så vil du nok oppdage at mye også er uforandret, og at det finnes massevis av hyggelige og hjelpsomme båtfolk der ute.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at du ikke liker motorbåter pettesand, men denne uttalelsen her er med respekt å melde bare tøv! Manglende båtvett finnes i alle leire, ikke bare hos folk med motorbåter!

 

Eller kan jeg være enig i mye av det du skriver, bare så det er nevnt.

Jeg liker også motorbåter, men jeg beskriver bare min erfaring. De er basert på mine observasjoner, og dårlig båtvett dvs uvettig kjøring med høy hastighet i forhold til sine omgivelser, land og andre småbåter, har jeg naturlig nok bare sett motorbåter bedrive. At det også kan mangle båtvett i "andre leirer" kan så være, men da i mindre grad - og båtvettmangel her får da neppe samme konsekvenser.

Om du mener det er tøv, respekter jeg din rett til å mene det- men derfra er vi kanskje ikke enige. :wink::sailing:

Så det vel tryggest å pressisere at jeg tror slett ikke at alle motorbåtfolk har dårlig båtvett, jeg tror det fleste godt båtvett!

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror nok det er svært få som kjøper seilbåt og som ikke har tenkt å seile. Det jeg begynner å lure på er om seilbåt uten seil tiltrekker en spesiell oppmerksomhet??? Min oppfatninger at svært mange bruker seilene sine.

Likevel er det noen som foretrekker å bruke motor på visse strekk, eller at man er uerfaren og ønsker å ta seilingen steg for steg. Man har kanskje tenkt å utvikle seilerfaringene litt på sikt.

 

Det ideelle med seilbåt er jo at man får både i pose og sekk. Man kan kjøre motor når man vil og seile når dette passer.

Link to post
Share on other sites

Jeg føler meg truffet til inn i margen.

 

Ja det gjør jeg.

Idag klarte jeg å gjøre det kunststykket det er å tømme hele septiktanken ned på bakken på opplagsplassen.

Og åssen i huleste klarte jeg det?

Jo, jeg skulle bare kjøre gjennom en sånn varmt vann/Klorin/frostvæske cocktail gjennom systemet.

Og når det var behørig pumpet opp i tanken, åpnet jeg for å flushe ut gjennom bunnventilen.

Og når jeg så klatret ned fa båten, husket jeg at jeg hadde glemt at jeg hadde glemt å tømme før opptak.

Det stinker noe forj---------

Noen med et hue til salgs?

Link to post
Share on other sites

Resultat av dette er at alle tettsteder ned langs svenskekysten er fulle av mensker i pinnebåter fra Norge, serlig i fellesferien. Hva dette kommer av vet jeg ikke, men det er en trend som er økende.

 

Det kan jeg forklare, W-945. Det kommer av at Sverige er nordens pinnebåtland. Et land med lange tradisjoner når det gjelder pinnebåter, og et land der det er et miljø for pinnebåteiere. Dette har stadig flere nordmenn oppdaget, og det er ganske naturlig at mange trekkes til og foretrekker dette miljøet framfor motorbåtlandet Norge.

 

I pinnebåtlandet treffer man og blir kjent med andre pinnebåteiere - både norske, svenske og danske. Man utveksler erfaringer, man drikker billig pappvin, man deler kunnskap og man lærer av hverandre.

 

Forstår ikke hvorfor du synes dette er så merkelig.

Link to post
Share on other sites

Ops.

 

Regner med at du allerede har varslet ansvarshavende på opplagsplassen.

 

- Spyling hadde vært en fordel, men jeg regner med at vannet er stengt?

- Får du brukt spade og fylt opp i bøtter/event. plastsekker?

- Hva med å vente til det fryser på - f.eks til kvelden/natten. Kanskje lettere å få fjernet det da?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...