Jump to content

Hvordan er dagens båtliv og båtfolk?


setsail

Recommended Posts

Hvis vi er heldige, og det ikke i mellomtiden har passert flere fjordploger, har vi etterhvert fått tilbake de to-tre knopen vi hadde, og vi kan trimme for mer høyde, tørke opp kaffesølet og sjenke i ny kaffe, men da kommer gjerne den andre motorbåten.

 

Christian 8-)

 

Og så blir de sure når vi ikke hilser...?!

Link to post
Share on other sites

Siden tråden nå en gang allerede var blitt nyansert med undringer over seilbåter drevet frem av maskiner, var det mitt håp at jeg kanskje kunne bidra til å oppklare denne undringen. Det var slett ikke min hensikt å bidra til ytterligere nyanseringer i form av karakterbeskrivelser av skippere i seilbåter drevet frem av maskiner.

Link to post
Share on other sites

.....

Så kommer den første motorbåten.

 

Den synes selvsagt det er spennende å se en seilbåt som seiler på nesten speilblankt vann, men er hensynsfull og passerer på hele to båtlengders avstand.

 

 

Etterhvert gir man opp, tar ned seilene, starter motoren og putrer inn til Steilene, hvor det fullt.

 

Og slik går nå dagene her i Indre Oslofjord...

 

Christian 8-)

 

Trådstarter lurte hvordan det var på sjøen nå. Ja, det er blitt flere båter, mange flere. Og det kan også forklare hvorfor Xtian opplever det han så godt beskriver. Han er ikke alene på sjøen :eek: I starten eller slutten av en helg, ved Steilene, har jeg følgende valg som planende flybridgemotorbåtbanditt :cool: . Passere Xtian på en avstand han ikke setter 100% pris på. Eller plukke ut et annet "offer". Det er (seil)båter over alt. Prøver å holde mest mulig avstand, men vet at noen sikkert ikke er fornøyd. Ved Steilene må man ofte ned i "gangfart" pga. tettheten av båter, joggumeg har jeg flere ganger opplevd at nærgående seilbåter har vist tommelen opp! Hyggelig!!!

 

Ellers så er det vel slik at motorbåtfolk og folk i seilbåt egentlig er mest i tottene på hverandre, når man passerer hverandre på (mindre) god avstand, kryssende på feil side av leden :wink: , eller sitter annonymt her på nettet. I uthavnen eller på puben i en hektisk havn, har man vel normalt en god tone. Ikke opplevd på pub; "Er det ledig ved bordet her?" ""Ja, såframt du ikke har seilbåt!!" (ordet "Seilbåt" kan byttes ut med; Motorbåt, Princess, Bavaria, Baugpropell, VP-D6 etc.)

 

Lykke til med evt. båtkjøp. Men, du må ha den på Vestlandet, for her er det fullt!! :lol:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Det er blitt en økning i antallet båter ja, men idiot kjøringen synes jeg at ikke har forandret seg så mye de siste tjue åra. I disse dager så er det heller mange ferskinger på sjøen, det ser man mye av. Felles for disse er at de ferdes som regel i motorbåter fra 15-30 fot og kommer som regel i halvplan, noe som for dem er grei fart, ikke for fort og ikke for sent. De har kun tidligere hatt bilratt mellom hendene og for oss med lang båterfaring så vet vi at halvplan kjøring skaper mye sjø og er lite økonomisk. Dette vil de i middelertid lære etter en liten stund.

 

Det er da verre med eksplosjonen av alle båter i 50 fot pluss klassen, de tar opp mye plass i gjestehavnene og de har av til hast verk i trange farvann. Det er slike som har gitt Princess og andre flybridge båter dårlig rykte, særlig blant eldre båtførere. Et eksempel på det var da jeg fortalte min gamle bestefar som er pensjonert snekke mann at jeg hadde bestilt Princess "Å huff av meg, hva skal du med en sånn h.....maskin, de lager jo bare bølger og kaos hvor enn de kommer. Det er kun gale østlendinger som kjører slike" fikk jeg høre da.

 

Seilbåt folket kan være hyggelige men jeg har hatt noe leie episoder som trekker med mitt syn på denne delen av fritidsbåtfolket. Alt fra rein frekkhet til tyveri av fendere(og ja vi snakker om seilbåter i million klassen som har stukket av med kulefenderne mine)

 

Men vi har heldigvis nok av plass å boltre oss på i skjærgården, så forandringene er nok ikke i det vide og breie så merkbare. Dessuten på vestlandet så er nok situasjonen litt mer rolig enn på sør og Østlandet.

Link to post
Share on other sites

"Man er seg selv nærmest", er det et ordtak som sies.

 

Det gjelder nok på sjøen også, og går både på båttype og på ulikt syn på det meste som har med båt og båtliv å gjøre.

 

Det er ikke bare her inne på nettet at eierne og brukerne av de ulike båttypene er forskjellige.

 

Ikke ofte å se at de ulike båttypene ligger side om side.....ei heller på samme brygge/uteligger i en gjestehavn...naturlig nok vil kanskje mange si. Men, jeg registrerer at det ikke alltid er slik i uthavner.

 

Slik er det bare, og slik vil det alltid være tror jeg. De blir som flokkdyr, og menges deretter. Hvilken kategori som gjør mest ut av dette kan man jo diskutere.

 

Jeg har ikke noe entydig svar på det, bare registrerer det. Enhver kan jo bare spekulere i hvilke årsaker som er mest fremtredende for hvorfor det er slik.

 

Noen synspunkter på det?

Link to post
Share on other sites

Seilbåt folket kan være hyggelige men jeg har hatt noe leie episoder som trekker med mitt syn på denne delen av fritidsbåtfolket. Alt fra rein frekkhet til tyveri av fendere(og ja vi snakker om seilbåter i million klassen som har stukket av med kulefenderne mine)

 

Det er jo helt uakseptabelt uansett hvilken båt de har. Faktisk tror jeg det har med med folkene og holdningene å gjøre, enn hvilken type båt de har.

 

Men vi kan jo snu på problemet. Jeg ble jaget bort fra en gjestehavn i sommer pga av at det ulte i masten når det blåste. (Ingen fall som slo)

Men tror nok det bare var en dårlig bortforklaring fra at de ikke ville ha ungdommer i havnen.. :headbang:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Seilbåt folket kan være hyggelige men jeg har hatt noe leie episoder som trekker med mitt syn på denne delen av fritidsbåtfolket. Alt fra rein frekkhet til tyveri av fendere(og ja vi snakker om seilbåter i million klassen som har stukket av med kulefenderne mine)

 

 

Forstår at det er ergelig å bli frastjålet kulefendere, men dette får stå for vedkommendes egen regning. Håper ikke du ser på meg som potensiell tyv bare fordi jeg har seilbåt og etter din mening tilhører samme gruppe som tyven - nemlig "seilbåtfolket".

Link to post
Share on other sites

Har min rett på innsiden av Grenlandsbroen i innseilingen ved Brevik og videre opp til Skien og Telemarkskanalen. I helger og fellesferie myldrer det av båter som skal inn og ut av elven, men jeg har lagt merke til at det i de siste år har blitt litt roligere kjøring der av de verste plogere. Jeg bruker som oftest motor til jeg har kommet utenfor Brevik, men tøffer da av gårde i 4-5 knop. Mange ganger sist sommer så kom det noen svære greier i planfart bakfra, men stoppet opp og brukte god tid på å passere meg, for så å gi på igjen et godt stykke forbi. Dette setter jeg utrolig pris på, for det er trangt og ikke bare å legge 12 meter opp mot bølgene der. Og hekkbølger på et par meter gjør gjerne litt skade i interiøret og løsøre, uansett hvopr godt jeg trodde alt var surret.

 

Har jo tidligere hatt motorbåt, men bruker de samme uthavner nå som da og har ikke noen forskjellig oppfatning av båtfolkets mening om seilbåt. Her er det trivelig motagelse overalt og de samme som tok tamper på motorbåten...de tar nå tampen på seilbåten. Båtfolk er allrighte dyr det....pinne eller ikke!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Men vi kan jo snu på problemet. Jeg ble jaget bort fra en gjestehavn i sommer pga av at det ulte i masten når det blåste. (Ingen fall som slo)

Men tror nok det bare var en dårlig bortforklaring fra at de ikke ville ha ungdommer i havnen.. :headbang:

 

Hvor var dette?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvor var dette?

Desverre en havn som skal være en av landets bestre - Helgøysund Marina i Ryfylket.

Hvis deres måte og bli en "god" havn på er å jage vekk kunder så er jeg beskymret for utviklingen her i landet. Den marinaen kommer ikke til å tjene et øre på meg mer. Seilet bort til eriksholmen etterpå, der ble vi motatt som helter bade av ansatte og andre gjester. Mye kjekkere og roligere plass :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Desverre en havn som skal være en av landets bestre - Helgøysund Marina i Ryfylket.

Hvis deres måte og bli en "god" havn på er å jage vekk kunder så er jeg beskymret for utviklingen her i landet. Den marinaen kommer ikke til å tjene et øre på meg mer. Seilet bort til eriksholmen etterpå, der ble vi motatt som helter bade av ansatte og andre gjester. Mye kjekkere og roligere plass :flag:

Helgøysund - har mange flotte barndommsminner derfra. Synd hvis er blitt sånn.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Helgøysund - har mange flotte barndommsminner derfra. Synd hvis er blitt sånn.

Jeg tillater meg og ymte frempå om at man skal være varsom med å dømme stedet på bakgrunn av én slik uttalelse.

 

Selvfølgelig er det riktig for den som har opplevd det. Men at dette er en vanlig trend på dette stedet, det tviler jeg på. Og vi har ferdes der en del. Alle er venner uanvhengig av båttype. Jeg har til gode å høre klager fra noen som har fått en mastebåt ved siden av seg. Og det er blitt en relativt fredelig plass som det er trivelig å ta med barna til. Egen lekeplass har de fått også.

 

De har nå også laget en egen brygge for større fartøyer. Ypperlig for seilbåter skulle man tro. Foreløpig ligges det longside der, men jeg tror det er meningen å gjøre noe mer.

 

Og nei, jeg har ingen økonomiske interesser der. Men burde vel få litt billig diesel etter dette innlegget :smiley:

Link to post
Share on other sites

Helgøysund er blitt så store nå at de kan tillate seg å jage vekk potensielle bråkmakere. Jeg er jo ikke dummere enn at jeg forstår de trodde vi skulle lage bråk i havnen og derfor jaget oss vekk. (og jeg som er oppkaldt etter grunnleggeren av avholdsforeningen, og lever etter det.)

De har så mange kunder som Akult som kommer uansett hva jeg sier, så de taper lite på det.

 

Men jeg kommer aldri tilbake dertil. Eriksholmen lenge leve :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

De har så mange kunder som Akult som kommer uansett hva jeg sier, så de taper lite på det.

Det kunne kanskje tolkes som om du oppfattet meg som ukritisk, noe som selvfølgelig var feil :wink:

 

Vi ferdes på Eriksholmen også, og trives godt der. Der har de vel vannslange som rekker over det meste også om jeg ikke tar feil.

 

Jeg kan uansett ta med litt sitronbrus, så kan vi kanskje ta en "ankerdram" når anledningen byr seg :cheers:

Link to post
Share on other sites

"Slik er det bare, og slik vil det alltid være tror jeg. De blir som flokkdyr, og menges deretter. Hvilken kategori som gjør mest ut av dette kan man jo diskutere.

 

Jeg har ikke noe entydig svar på det, bare registrerer det. Enhver kan jo bare spekulere i hvilke årsaker som er mest fremtredende for hvorfor det er slik.

 

Noen synspunkter på det?

 

I uthavner har det vel sine naturlige grunner med hensyn til vanndybde. I gjestehavner er det mitt inntrykk at en tar den plassen som er ledig.

Hvor mye "flokkdyr" båtfolk er vet jeg ikke, men har en litt like båter har en kanskje mer felles å snakke om? For øvrig synes ikke jeg det er den store forskjellen. Dette inntrykket kan jeg tenke meg er sterkest innenfor Drøbak siden der er så mange som ikke har vært på utsiden og opplevd verden :wink::sailing:

Link to post
Share on other sites

Men at det "faste" innventaret på Helgøysund stort sett blokkerer alt som heter brygger/grillplasser fellesarealer på og rundt bryggeanlegget syntes jeg er litt trist Vi har vel lagt oss til ca 5 x på Helgøysund og føler os veldig som 5 mann på vogna. Her regjerer Prinsess og Scand folket regjerlig, selvfølgelig er det kjekt for de som er i den klanen men ikke så kjekt for oss andre som da ikke akkurat er "med". Dette har jo også vært kritisert tidligere men vi kan jo alltid håpe på en bedring.

Link to post
Share on other sites

Du ser vel ut som ungdom flest eller står budskapet ditt i panna?

:sweat: Jeg er vel ikke som ungdom flest på de fleste måter. Sikkert den eneste 17åringer som alltid har Letherman i belte til alle døgnes tider :lol:

Dessuten er jeg motstader av sossene.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...