Jump to content

Hvordan er dagens båtliv og båtfolk?


setsail

Recommended Posts

Tja... om du legge ut fendre og står klar til å ønske nye båter velkommen er det jo ikke så mye å si på at du ligger slik. Men legger du deg til uten fendre på utsiden, og kikker til en annen kant med hendene godt i lomma, da er står du ikke høyt i kurs hos meg.

Jeg setter pris på gode båtnaboer i uthavner, men å legge meg utenpå en fremmed båt som ligger ved et berg ute i skjærgården kunne aldri falle meg inn. Med vår kyststrekkning som er dobbel så lang som Storbritanias så virker det mer en søkt. Da snakker vi om uthavner og ikke om evnt. "regulerte uthavner" med brygge, eller noen store forskjeller med hensyn til plass. Det er derfor mulig at vil legger forskjellige ting i "uthavnbegrepet". :yesnod: Å ligger ved siden av hverandre er ofte naturlig ut fra dybdeforhold, da går en rett på land og ikke over dekket på naboen.

Link to post
Share on other sites

Ellers så leser vi om de fordømte seilbåtene som tviholder på retten sin osv. Verden er akkurat den samme.

(klippet)

Nå lar aldri Astor en sjanse gå fra seg til å gi seilbåtfolk et spark, det skal han ha. Og skipperlue med hvitt trekk var neppe et typisk kystfenomen, men for øvrig synes jeg det er en bra tidsbeskrivelse. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

(klippet)

Nå lar aldri Astor en sjanse gå fra seg til å gi seilbåtfolk et spark, det skal han ha. Og skipperlue med hvitt trekk var neppe et typisk kystfenomen, men for øvrig synes jeg det er en bra tidsbeskrivelse. :yesnod:

 

Jeg siterte hva Ingvar skrev i sin leder. Og han sparket både til seilfolket og motorbåtfolket. Jeg har ingen fordommer til seilfolket, bare så det er sagt.

 

 

Sitat: Ellers så leser vi om de fordømte seilbåtene som tviholder på retten sin osv. Verden er akkurat den samme.

Johnsen skriver i en leder om seilfolket at vi vet at dere (seilfolk) er glimrende sjøfolk. Det eneste vi ber om er at dere ikke beviser dette i sterkt trafikerte leder. Han tar også til ordet for egne bøller (motorbåtfolket) som driver idiotkjøring og ødelegger idyllen med store hekkbølger på strake rør.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er nå 20 år siden Lasse Åbergs SOS selskapsreisen ble utgitt. Jeg synes den identifiserer en rekke komiske sider ved båtlivet, alt fra typer som bruker skipperlue, de som på liv og død skal seile, de som skal tjene seg rike på båtplasser, de som må ha alt av duppeditter til båten og de som må ha noe som er raskere og dyrere enn alle aldre. Den kom jo forrøvig midt i japptiden. Finner den fortsatt like aktuell, og mitt syn er at holdningene ikke har endret seg vesentlig. Forskjellen ligger vel mest i at det er flere som har båt, så man kommer kanskje litt tettere innpå alle disse ulike typene enn før.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Gode oppsummeringer her, men at det skal være skrøpelig med portapotti og en vanndunk er jeg ikke enig i. :smiley:

At det finnes bedre alternativ er jo klart, men septik og dusj er nok fortsatt i stort mindretall, og for meg og mange med meg, så er slike ting bare med på å forsterke den fine turfølelsen. :sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Formuleringen: "seilbåter som tviholder på retten sin" er egentlig dypt fascinerende.

 

Jeg antar at bak denne formuleringen ligger det en tanke om at seilbåter, hvis de hadde vært litt mer sosiale, så hadde de ikke vært så nøye med å holde på denne retten, men tvertimot, fra tid til annen, sånn litt etter vær, humør og dagsform ga blaffen i retten sin.

 

Ville så det bli bedre for motorbåter? Jeg tror ikke det. For sjøveisreglene er klare på dette områet. Den som ikke skal vike skal holde kurs og fart. Jeg tror det ville bli meget kaotisk på sjøen dersom seilbåter, etter uforutsigbare kriterier, vekselvis skulle holde på retten/suspendere den. Særlig dersom det var mer enn to motorbåter på sjøen samtidig og det kan jo faktisk fortekomme?

 

Å endre kursen således at man mister vinden i seilene er altså det stikk motsatte av å holde kurs og fart.

 

Seilbåter, som motorbåter ønsker å komme hurtigst mulig fra A til B. På bidevind innebærer det å måtte endre kurs fra til til annen dersom man skal unngå å seile på land.

 

Dersom vi forestiller oss at det IKKE var en slik regel om at motorbåter viker for seilbåter, men at det var de samme reglene for alle båter. Altså at seilbåtene manøvrerte etter de samme reglene som motorbåter og ikke etter vinden. Da ville resultatet være at halvparten av seilbåtene ville drive hjelpesløst for vind og strøm uten mulighet for vike for noe som helst.

 

Det tror jeg ville være langt mer usikkert og irriterende for motorbåter enn at seilbåter følger sjøveiseglene slik de er.

 

Når så dette er sagt er jeg enig i at det er utidig å krysse seg gjennom trange farvann som f. eks. Blindleia.

Link to post
Share on other sites

Formuleringen: "seilbåter som tviholder på retten sin" er egentlig dypt fascinerende.

Jeg antar at bak denne formuleringen ligger det en tanke om at seilbåter, hvis de hadde vært litt mer sosiale, så hadde de ikke vært så nøye med å holde på denne retten, men tvertimot, fra tid til annen, sånn litt etter vær, humør og dagsform ga blaffen i retten sin.

Et innlegg å legge seg minnet, mener jeg. Og videre med tanke på båttettheten i enklet leier og områder - hold til S/B siden i leia og vike til S/B for andre båter, som en hovedregel.

Link to post
Share on other sites

Den største plagen på sjøen i dag etter min mening er alle de store fritidsbåtene som ikke tar hensyn. Mange halvplaner gjennom trange sund og holder liten avstand til andre fartøyer. Dette fører til at jeg må legge om kursen konstant for å møte hekksjøen til disse vannplogene med bauen, og at man selv innaskjærs må fortøye slik at hekksjøen fra disse båtene ikke når ankringsplassen. Veldig synd! Etter min mening hører halvplaning hjemme utaskjærs, langt fra land og langt fra andre fartøyer.

 

En annen ergerlig sak er at mange har blitt så avhengig av strøm at de drasser med seg bensinagregater ut i uthavner og forstyrrer idyllen med motorstøy hele natta. Takke meg til jolleramp og feststemte mennesker!

 

Jeg må legge til at jeg holder til i Vestfold, og her er fritidsbåttrafikken omfattende.

 

Jeg må også legge til at de fleste båtførere er hensynsfulle og hyggelige.

Pappa, jeg vil sove i båten!

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker mye uthavner i greie avstander fra Brevik, men har til d.d. aldri sett/hørt et aggregat. Og jeg er mye ute i sesongen, så veldig mange av dem kan det ikke være. :sailing:

Mulig trenger båtfolket mer strøm i Vestfold (er vel egentlig Oslofolk som er der i slike båter, vel? :wink: :wink: )

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Formuleringen: "seilbåter som tviholder på retten sin" er egentlig dypt fascinerende.

 

Jeg antar at bak denne formuleringen ligger det en tanke om at seilbåter, hvis de hadde vært litt mer sosiale, så hadde de ikke vært så nøye med å holde på denne retten, men tvertimot, fra tid til annen, sånn litt etter vær, humør og dagsform ga blaffen i retten sin.

 

Noe som irriterer meg ennå mer er alle bilistene som tviholder på retten sin når de kjører på forkjørsvei. Ofte må jeg stå og vente opp til flere minutter. Det samme med alle idiotene som kommer fra høyre. Nei, jeg sier som en gammel dame som kolliderte i et kryss (hun hadde vikeplikt) "Nå hadde jeg ventet lenge nok, så jeg kjørte". Bare for å presisere poenget til tjaldur litt.

Link to post
Share on other sites

Klarer ikke å tolke kjennetegn fra stedet. Her er "hun" (?) imidlertid i Oslofjorden, ikke så langt unna Bolærne. [Testen er løst - dette er Chr. Radich. På avstand er det ikke så fort gjort for meg å se forskjellen - begge er tremastere]

 

seilskip.jpg

 

Forskjellen er at Statsråd Lehmkull er en bark, dvs at den ikke har råseil på aktre mast. De andre to skutene hos oss er fullriggere(tror jeg).

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Formuleringen: "seilbåter som tviholder på retten sin" er egentlig dypt fascinerende.

 

Når så dette er sagt er jeg enig i at det er utidig å krysse seg gjennom trange farvann som f. eks. Blindleia.

 

 

Meget godt forklart, tjaldur! Et meget oppklarende innlegg som gir oss motorbåtfolk mer forståelse for hvorfor seilbåter gjør sånn og slik.

 

Mange takk.

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...