Jump to content

Hvordan er dagens båtliv og båtfolk?


setsail

Recommended Posts

...eller en motorbåt?

Huff og huff. Ennå mer brensel til motorbåtene. Stakkars oss seilere, nå får vi på fokken igjen. Alle i nærheten av "mulligan" - kom han til unnsetning før MTBene løsner skuddsalven. Tid for en :sweat: kur.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Regner med at du allerede har varslet ansvarshavende på opplagsplassen.

 

Ansvarshavende er meg. Av den enkle grunn at det står bare en båt der.

Den står bak en låve, så lukta er vel ikke helt ute av sammenheng, men det stinker noe gruelig.

Merkelig å se sånt litt i praksis. Det fantes ikke noe faststoffer igjen, så saniteringsvæsken må ha gjort jobben sin.

Jeg har sprayet på mere av det stoffet, så får vi se om det gir seg.

Link to post
Share on other sites

Det fantes ikke noe faststoffer igjen,....

Eller at du har stor og god luftåpning på utluftingen av tanken. Da skulle det ikke være noe annet enn veske igjen. Som sagt det var godt du var alene i område.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Selv syntes jeg det er forstålig at seilbåter øker i antall da plass kontra pris må jo være bedre enn tilsvarende stor motorbåt ? Men at folk gidder å kjøpe seilbåt når de ikke skal seile det skjønner jeg ikke.

 

Av og til, når jeg sitter lett tilbakelent i cockpit..... og nyter en rolig slørseilas, og det er fred rundt meg, og solen steiker, og måkene bare lager akkurat passelig med lyd, og alt er sommeridyll...... Da ser jeg en seilbåt som går med vinden og seilene nede :confused: og jeg lurer; hvorfor gjør han det da? Det er jo så nydelig å seile i dag.... Men i det samme jeg har tenkt tanken går det opp for meg at det finnes 1001 grunner til at han velger å gå med seilene nede. Og jeg vet jo at jeg ofte går med seilene nede. Men jeg har jo seilbåt fordi jeg liker å seile, det er derfor jeg akkurat har lagt 30 laken på bordet for nye seil - og det er billig.. Avogtil passer det bedre å ikke seile.... Det er litt mer styr å heise seilene enn å gå for motor - og når jeg skal fra båtplassen og inn til byen for å legge meg i pollen gidder jeg ikke heise seil. Og om jeg er aleine med mine to små barn, som er 4 og 5, og skal ut Galtesund, da er det greiere å gå for motor. Og hvis jeg bare skal et stykke utpå for å tømme septiken (som er montert i min 33 år gamle seilbåt) , da gidder jeg ikke heise seil........ Og så videre.

Jeg kan nok la meg irritere av andre båter, både motorbåter og seilbåter. Men jeg lar meg ikke irritere av at en pinnebåt ikke seiler.

 

Jeg mente ikke å spore av tråden, og jeg håper trådstarter finner seg en fin båt og kommer seg på sjøen i sommer. Jeg kan nok si meg enig i at ting har endret seg på de siste 30 årene, noe til det bedre, noe til det værre. Det er uansett en nytelse å komme seg ut på sjøen en fin sommerdag. Min lille undring var bare knyttet til hvordan det går ann å spa opp såpass mye engasjement i forhold til om en annen båt drives frem av motor eller vind....

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Min lille undring var bare knyttet til hvordan det går ann å spa opp såpass mye engasjement i forhold til om en annen båt drives frem av motor eller vind....

 

Bra beskrivelse, hallaron, og jeg slutter heller aldri å lure på hvorfor så mange er opptatt av å kommentere pinnebåter som ikke har seil oppe.

 

Selv er jeg så utrolig lat at det hender mange ganger at jeg rett og slett ikke gidder å heise seil.

Jeg er tilogmed så lat at jeg ikke gidder å styre, men overlater det til autopiloten :crazy:

Link to post
Share on other sites

Typisk at det ender opp i en diskusjon mht seilbåter med eller uten motor. For meg en ikke-eksisterende problemstilling, det er meg klekkende likegyldig hvilket fremdriftsmiddel en bruker. Bortsett fra at jeg må vike når seilene er oppe, om motoren er i gang eller ikke er ikke alltid så lett å se- jeg viker uansett...

 

En annen ting er hekkbølger, har seilbåter problemer med disse evnt hvordan i hvilke situasjoner? Generelt tåler jo seilbåter ganske mye mer bølger enn motorbåter....

 

Inntrykket jeg har av utviklingen de siste årene er at veksten i antall båter har skjedd i "skjærgårdsjeep- størrelsen". Båter har blitt større og raskere. Den mye omtalte grisekjøringen har jeg sett utrolig lite til...

Link to post
Share on other sites

og jeg slutter heller aldri å lure på hvorfor så mange er opptatt av å kommentere pinnebåter som ikke har seil oppe.

Tror jeg vet svaret nå. De er flasket opp med uttrykket "hvite seil over nordsjøen dro". Og når de da observerer en seilbåt uten seil oppe, føler de seg snytt og lurt trill rundt :confused: .

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Sitat Mulligan idag 11:06

Samma gamle historien.

Kommer jeg seilende gjennom Vrengen, så sutrer dieseldyra.

Kommer jeg for motor gjennom Vrengen, så sutrer dieseldyra.

Jeg seiler når det passer meg, og går for motor når det passer meg.

Hva andre mener om det er meg knekkende likegyldig.

_______________________________________________________________________________

Er enig med deg i Vrengen kan du neste gjøre hva du vill, 145m på det smaleste er det ikke det?

Det jeg sutra over var de trange sund der det er plass til en seilebåt og en motorbåt og når jeg er i sundet

gående for motor og en seilebåt kommer fossende inn fra andre siden med seil og motor, det er da jeg

får problemer da jeg trenger 2m vann.

HVEM skal vike???

 

Skal si det var fredlig på sjøen i dag, ser at noen og hver kunne trengt en tur.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Vi er alle i forskjellige stadier av det å være båtfolk.

 

Vi har alle startet med båt en gang. Enten som guttunge/jentunge som fikk prøve pappas båt, eller som voksen med endelig økonomisk mulighet til å realisere drømmebåten.

Har vi et ønske om å lære mer om båt er utgangspunket godt.

Har man bestemt seg for at dette kan jeg, er utgangspunktet dårlig.

 

Er man i tillegg til å ønske å lære mer båt også villig ttil å være noe ydmyk over for andre sjøfarende er sjansen stor at man blir en god båtmann/kvinne en dag.

 

Når vi først har valgt båtlivet er intensjonen for å ferdes på sjøen svært ulik. Noen vil fiske, andre reise på tur, eller bare ha det gøy med vannskikjøring ol. Det må vi andre bare finne oss i. Vi har ulike interesser for når og hvor vi skal ferdes.

 

Har man i tillegg tatt Båtførerprøven og bestått denne, så har vi trafikkreglene felles. Det kan også være et godt utgangspunkt for at vi skal trives sammen på sjøen. :wink:

 

 

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Siden det åpenbart er mange som engasjerer seg i problemstillingen: "seilbåter som går for maskin", vil jeg gjerne bidra med mine begrunnelser for å velge fremdrift med maskin fremfor seil, når det er tilfellet.

 

1) Når jeg skal seile fra Oslo er vinden som regel sydvestlig. Seilene bli ikke heist før omttrent ved Soon (Soon water). Å krysse seg ut gjennom Oslofjorden er guddommelig kjedelig, dessuten arbeidssomt når 7 seil skal bautes.

 

2) Skøyta er tung og brei, det blir ikke noe særlig fremdrift for det blåser mer enn ca. 7 m/s.

 

3) Jeg har ikke seil og rigg av ideologiske eller moralske årsaker, det er bare mer sikkert å ha seil ( i tillegg til maskin), det er mer komfortabelt, det er hyggelige og stillere. Dessuten billigere.

 

4) Jeg synes det er anstrengende og kanskje litt utrygt å seile i trange sund og sterkt traffikerte områder.

 

5) Formodentlig har de fleste andre på sjøen sett mitt skip uten seilene heist, fordi de aldri er det hvor jeg omsider kommer med mine seil, langt borte fra skjærgården.

Link to post
Share on other sites

En ting er sikkert og det er at seilbåtfolket er veldig hårsåre.

Her kommer det en masse forklaringer om hvorfor de ikke bruker seila, men det er da ikke det tråden handler om.

Hva har skjedd på 10 år?

Seiler dere mindre nå enn dere gjorde for 10 år siden?

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Tror jeg vet svaret nå. De er flasket opp med uttrykket "hvite seil over nordsjøen dro". Og når de da observerer en seilbåt uten seil oppe, føler de seg snytt og lurt trill rundt :confused: .

Å jada har vert der også

img_0586.jpg

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

dri***ekker og idioter fantes på sjøen for 20 år siden også, forskjellen er at de har raskere og større båter nå. Men forsatt er de aller fleste båtfolk hjelpsomme og hyggelige.

 

M.h.t diskusjon om seilbåt for motor: Jeg har seilbåt men forbeholder meg selvsagt retten til selv å bestemme når jeg bruker seil og når jeg bruker motor. Av samme grunn er det ikke av hensyn til kommentarene fra hyttefolket på terassene på land jeg velger å ta inn fenderene.

Link to post
Share on other sites

En annen ting er hekkbølger, har seilbåter problemer med disse evnt hvordan i hvilke situasjoner? Generelt tåler jo seilbåter ganske mye mer bølger enn motorbåter....

Den tror jeg at jeg vil svare på, selv om den ikke nødvendigvis har så mye med temaet å gjøre, for jeg har en mistanke om at endel motorbåteiere ikke er klar over dette.

 

Ja, seilbåter har problemer med med hekkbølger når det er lite vind og dermed lite trykk i båten. Seilbåter tåler mye bølger når det er godt med vind, for da er det også godt med trykk i seilene, og de støtter båten godt opp. Når det derimot er lite vind er scenarioet ofte slik:

 

Det blåser kanskje opp mot et par meter per sekund, akkurat nok vind til at du får fyllt en genoa etter litt fintrimming. Etter et halvt minutt begynner du også å få en to-tre knop ut av det, slik at fartsvinden også hjelper til og du kan trimme for litt mer høyde mot vinden. Fjorden ligger speilblank, du har god tid, for du skal ingen andre steder enn akkurat så langt ut fjorden som du kommer den dagen. Det er i det hele tatt en nytelse å kjenne at det skal så lite til for at båten skal gli nesten umerkelig gjennom vannet, men man må sitte heelt stille i båten og kun ha veldig små bevegelser på roret, for ikke å lage turbulens rundt kjølen eller seilene, for da vil det bremse og farten gå betydelig ned. Den første kaffekoppen sjenkes opp.

 

Så kommer den første motorbåten.

 

Den synes selvsagt det er spennende å se en seilbåt som seiler på nesten speilblankt vann, men er hensynsfull og passerer på hele to båtlengders avstand.

 

Deretter kommer hekkbølgene, men det ser ikke de i motorbåten, for de er allerede laangt unna. Det som da skjer er at seilbåten ruller fra side til side. Dette fører til at seilene ikke lenger står pent, men slår fra side til side. Dette er irriterende av to grunner: For det første mister nå seilene all fremdrift, fordi luftstrømmen avløses og blir turbulent i stedet for å bøyes pent rund lesiden av seilet, og det er det som irriterer mest, for det andre sliter det veldig på seilene at de står og slår. Videre fører rullingen til at vannstrømmen rundt kjøl og ror blir turbulent, og vannmotstanden øker markant. Resultatet er at båten stopper opp og den første kaffekoppen går i dørken.

 

Da må vi begynne forfra med å trimme om for å få fart. Siden vi mistet styrefarten i stad, ligger båten nå på feil kurs, så nå må vi vente til farten har bygget seg tilstrekkelig opp til at vi kan legge båten tilbake på riktig kurs (med små rorutslag, for ellers stopper båten opp). Hvis vi er heldige, og det ikke i mellomtiden har passert flere fjordploger, har vi etterhvert fått tilbake de to-tre knopen vi hadde, og vi kan trimme for mer høyde, tørke opp kaffesølet og sjenke i ny kaffe, men da kommer gjerne den andre motorbåten.

 

Etterhvert gir man opp, tar ned seilene, starter motoren og putrer inn til Steilene, hvor det fullt.

 

Og slik går nå dagene her i Indre Oslofjord...

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...