Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Henter opp igjen tråden.

Var innom Maritim Bergen for en drøy uke siden for å kjøpe noen småting. Så på inngangsdøren der at de hadde slitedeler til Sabb gikk så inn i butikken og snakkte med en person som jobbet der. Han kunne fortelle meg at Maritim Bergen hadde overtatt hele delelageret til Sabb. I butikken var den en stor hylle med Sabb deler, alt fra pakninger til topper, lydpotter, startere ++++ De solgte mange pakninger løst, men hadde og pakningssettene liggende.

 

Ville bare informere om dette i denne tråden slik at de som holder på med disse motorene kan få tak i deler og slikt som trengs på letteste måte.

 

Kristoffer

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Får legge inn en liten oppdatering på langtidsprosjektet "Totalrestraurering av Sabb 2H"

 

Saken er den at i det herrens år nittenhundredeognittini ble sabben løftet ut av snekka til far, da hadde vi lenge plagdes med at motoren hadde høy driftstemperatur.

Vi mistenkte kjølekanalene for å stå bak dette, så planen var å demontere motoren og renske opp i kanalene.

Det viste seg fort at det var litt mer alvorlig, da sylinderblokka var så sprø at med et skrujern kunne man lage nye kjølekanaler hvor enn man måtte ønske :eek:

 

Løsningen ble ny topp, ny sylinderblokk, stempel, foringer og lager (ingen billig fornøyelse nei)

 

Etter å ha flyttet rundt på motoren i etpar år bestemte jeg meg for at nå måtte ting skje :smash:

 

Fikk med en pensjonert uteseilende motormann for å få på plass foringer, lager og stempel.

Alt gikk smertefritt helt til siste strekkbolten skulle dras til, den fant det for godt å gå av i stedet...

 

Ny bolt ble kjøpt inn, og deretter ble motoren "glemt"

 

Helt til Lørdag, da var det igjen tid for å børste støvet av den lille blå

Monterte den før omtalte bolten, dro til alle i tre omganger i foreskrevet rekkefølge og med rett moment.

Monterte vippestellet, dyser og dyserør og var klartil å justere ventiler...

 

 

Da var det problemene begynte igjen...

 

Fikk ikke klaring på fremste ventilen :nonod:

 

Demonterte vippestellet igjen og gikk ned på kne for å undersøke.

Da viser det seg at støtstanga til ventill nr 1 er endel høyere enn de andre, og det blir ikke bedre av å tørne motoren heller...

 

Problemet ligger i at toleransene på den nye sylinderblokka ikke er helt 103% hylsa som støtstanga står i tar såvidt borti veggen på blokka, så her må det nok files litt ja :headbang:

 

17022008225.jpg

 

Bildet viser nevnte problem, men siden blokka er løftet opp fra veivhuset ser man ikke hvor trangt det er, men problemet ligger i underkant av hylsa til høyre på bildet

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vær hilset dere ærede båtvenner! Jeg ser i instruksjonsboka til Sabb at de har en "4,5 tørns omstyring" til 2G og 2J modellene. Så, spørsmålet mitt er; er det 4,5 tørn fra full vridning forover til full vridning akterover, eller er det 4,5 tørn fra "nøytral" til forover F.eks? :flag:

 

Med hilsen Sabb og sjarkvennen Eirik.

Link to post
Share on other sites

De er forskjellige ja! Men 2H derimot passer direkte på festene til G'en, samt på propellakslingen. Den ble faktisk laget som et alternativ for dem som syntes 10 hesteren ble litt svak, samt for fritidsbåter der 2G ble i tyngste laget!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du må nok gjøre mer enn å borre noen nye huller. Fundamentet må senkes 11 mm for å treffe flensen, bygges bredere og lengre, giret er en del større. Jeg er heller ikke så sikker på at flensene passer overens da 2G/2J ble levert med 32 mm. aksling. Flensen på 2G har en ytre diameter på 110 mm. ca 90 mm diagonalt over mellom 4 skruehull, og en styreflens på om lag 60 mm.

 

Driver og plages med dette materiet for tiden da motorfundamentet ikke er spesielt godt tilpasset og propellakslingen står litt lavt - den er så å si umulig å få rettet inn skikkelig - det beste jeg klarer har fortsatt o,4 mm glip i underkant av flensen. Jeg har tre opsjoner: Fleksikobling (mest fristende, men dyrt), Heve hylsa en mm eller to (det ser ut til at denne er støpt inn, så det blir er j***la plunder, Senke motorfestene omlag 3 mm i forkant (disse er også støpt inn i plast, så dette blir også et j***la plunder).

 

Menmen . . . motoren er nå ombord omsider.

 

Tror bare jeg skrur ihop og sjøsetter mens jeg venter på ei fleksikobling. Det er jo fort gjort å ta opp båten igjen - det eneste problemet er at jeg ikke finner fleksikoblinger som passer til 32 mm aksling med 60 mm styreflens og 90 mm mellom skruesentrum. - Jeg vet at Sabb hadde fleksikoblinger til 2G (FAK32), men er usikker på om disse leveres enda, og til hvilken pris... - Litt vanskelig å kontakte dem nå i disse påsketider

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ser det er SABB det er snakk om :flag:

 

Vi har ein 2H og ein 2G

 

Men det var snakk om G og 2G sine fester og tillpassning.

Når det gjelder propell meiner eg att det var ein spesiell tipe 2G som kunne bruke 10 hk propeller, det hadde med innebygd utveksling og gjere.

Eg trur i alle fall dette! :yesnod:

 

Sefølgeligt ville eg sjølve ha valgt propell som passer til standard motor. (På SABB språk betyr standart: usliteleg, driftsikker, super og mykje meir bra) :flag::flag::flag::flag:

 

SABB har forresten flens koblinger til 2000kr på sida si.

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Eg har lest att dei hadde vinger som var større enn orginal, det er 2H propeller,

Den originale vridbare propellen til 2H har ifølge bruksanvisninga 5 cm større diameter enn den faste propellen på 2HG som har en diameter på 40 cm. Bladene stikker da 2,5 cm lengre ut enn propellen til 2HG...

 

Jeg har kun erfaring med det vridbare propellanlegget på 2GZ, og må si at det funker veldig bra, - eneste aberet er at akslingen er 32 mm hvilket gjør det vanskelig å finne feks. fleksibel akselkobling, eller annet akselutstyr fra andre leverandører. Ifølge Jansen hos Sabb sluttet de å produsere FAK-32 for lenge siden. Sleipner kan imidlertid levere Centaflex sine CFM-127 for 32 mm aksling, men man må da lage et adapter da disse kun leveres med 8 cm avstand diagonalt mellom skruehullene om man vil ha 60 mm styreflens - eller man kan modifisere flensen på motoren ved å bore nye hull, slik jeg har tenkt å gjøre.

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei Hengefjes

 

Eg viste ikkje att det var vaskeligt å få tak i flens. Men eg synest eg las att Sleipner motor støyper flenser på bestilling.

Vi har også kjøpt ein 2GZ nyleg :smiley:

 

Når det gjeld propell vingene til 2H så var det dei vridbare eg meinte.

I delelista stod det om eit par forskjellige typar: 450mm (STANDARD), 480mm(EKSTRA) og 394mm trur eg dette var også ekstra. :rolleyes:

 

Eg hadde gjerne likt og visst meir om dei på 480mm :yesnod:

 

Takk for alle svar! :cheers:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Eg viste ikkje att det var vaskeligt å få tak i flens.

Standard flens får man jo tak i hos Sabb, men om man vi ha fleksibel akselkobling må man altså ty til andre leverandører. Snakket med "Sleipner" i dag, og det viser seg at den Centaflex CFM-127 modellen som passet best - med 60 mm styreflens og 80 mm mellom skruehullene, er "hunkjønn", - dvs at jeg må maskinere min egen styreflens på 60 mm ytre diameter slik at flensene sentrerer mot hverandre. Jeg har funnet meg et stålrør som skal i dreiebenken en av dagene, - så det blir nok ordnings på tingene.

 

I går plukket jeg flensen av 2GZ'en min fra -73 og pusset den og satte den inn med ovatrol penetrerende olje. Denne flensen skal få fire nye huller med 80 mm avstand. Jeg må da bruke umbrakoskruer for å få plass till å skru.

flenstilboring.jpg

Kulelagerhylsa til venstre sitter vanligvis tredd på flensen til høyre. Den er imidlertid alt for slitt til videre bruk - det er denne som hviler mot oljetetteringene, og er ofte skyld i mye oljegriseri i motorrommene til gamle Sabber om den er slitt.

Link to post
Share on other sites

Bytta ikke du denne kulelagerhylsa hengefjes? :confused:

Jo, jeg gjorde jo det, men den flensen flytter jeg bare over på 2J'en når jeg kommer så langt. Hylsa er så å si umulig å få av flensen uten å skade den, - jeg har prøvd med både oppvarming etc - tror kanskje den korrekte måten å montere den er å krympe den på (koke den i olje el. lign for så å tre den på mens den ennå er varm). Siden jeg vil at neste slipsetting skal være raskt gjennomført vil jeg ha alle delene klare, og båten vil være i bruk frem til da. For å skifte flenskoblinga må jeg åpne propellen for å dra akselen. Da skal jeg skifte trustlagrene også og talgpakninga i hylsa.

Link to post
Share on other sites

...Men ei fleksibel kobling, er det med viberasjons demper, eller såkalla "klipekobling" som ein sett på akslinga??...

Hallo'en og vær hilset Sabb-Folket!! :o)

 

Er litt dårlig på tekniske uttrykk og hva de betyr (...eller hva folk legger i uttrykkene...) men du snakker om en "fleksibel kobling" til en Sabb 2H - og da - VIPS!! - kom jeg til å tenke på at jeg i en tidligere båt, en Grimsøy 26 hadde en slik motor (har en Sabb 2H idag også, i min nåværende båt) og på den satt det på en litt "merkelig" kobling - som du ser her.....

BP_Sabb-H2_005.JPG

 

..og her forstørret...

SMALL-_20040512_26.jpg

 

Er det en slik en du tenker på?

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...