Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei Walter_S

 

Det var ein 2H du hadde der. Jammen er 2H og alle andre SABB -er nydelege. og supre på alle måter. :yesnod::yesnod:

 

Det var ei slik kobling som du Walter_S viste når eg snakkte om fleksibel kopling (FIN MOTOR!) :smiley::flag::yesnod:

 

Klemkobling er slik som Sleipner motor har

 

Er det nokon som veit meir om propell vingene til 2H som var eksta store 480mm?

Redigert av Diesel248 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men ei fleksibel kobling, er det med viberasjons demper, eller såkalla "klipekobling" som ein sett på akslinga??

Ja, den skal kunne ta opp en del vibrasjoner, og den kan også være en løsning om man har problemer med å få innrettet motoren skikkelig slik jeg har. Centaflex-koblinga som jeg har bestilt skal kunne tilgi en vinkel på hele 2 grader forskjell mellom motor og aksling opp til 1500 omdr/min.

cfm__scaled_180.jpg

 

SMALL-_20040512_26.jpg

 

Er det en slik en du tenker på?

 

:seeya:

Hei igjen Walter_S! Ja, det der antar jeg er Sabb sin FAK-25. FAK står for Fleksibel AkselKobling, og tallet er tykkelsen på akslingen i mm.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Denne koblinga som Walter_S viste var FAK-25

3-4 Semidiesel, 10Diesel og 18hk Diesel hadde den samme aksel tykkelsen (25MM)

 

Det blir spanande og sjå korleis det går med SABB 2G en din Hengefjes! :flag:

 

Erdet nokon som har kjøyrt timeteljaren "rundt" :lol: (10000 timar eller meir)

 

Har sjølve lystå prøve å fåtil ein SABB sommar. Da vil eg kjøyre 4000 timar, det tar 167 døgn. :eek:

Har ein tid er ikkje det problem, det blir ikkje mykje pengar i Diesel fordi SABB -er kan kunsten med god framdrift og likevel spare drivstoff! :eek:

Smørnings olje, oljefilter og greas er heller ikkje dyrt. :smiley:

167 døgn hadde vert kjekt.

 

Men dette er berre ting som hadde våre kjekt, så eg nemde det.

 

 

 

SABB 2GY levertest med samme propel som G og 2H

Redigert av Diesel248 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke så teknisk, men jeg lurer nå fremdeles hva misjonen til disse skruene på 2J'en min er. Flere har sammenlignet med sine egne motorer og ikke funnet tilsvarende skruer... 2J'en er fra -76 og er ikke livbåtutgaven med lokk for oljepåfylling på toppene.hvaerdissetil.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er en spøk... Det koster jo litt og lage en annonse på finn da...

 

Spørs jo litt hvor den lekker da. Regner med bunnpanna er sprukken men det burde jo gå an og bytte/fikse. Så jeg vil si det er et kupp, løp og kjøp! :wink: (Hadde den bare vært i Stavanger... :headbang: :headbang: )

Link to post
Share on other sites

Hei Sleipner 93 og Vengsøyfjord!

 

Eg må berre tilføye in erfaring: :smiley:

Bunnpannene på SABB motorer er tjukke og sterke, dei har nok evig levetid med riktigt stell.

 

Eg las forresten om Båten din Sleipner 93. Stiligt prosjekt :eek:

Korleis har motoren det? :confused:

 

Har du fått mykje utstyr? :yesnod:

Redigert av Diesel248 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om de er tjukke og sterke så er de laget av støpejern. En liten dunk i bakken og det kan lett knuse/sprekke. Det kan også ha vært vann i bunnpannen som har frostsprengt den. Skal ikke mye til! :wink:

 

Båten : Jo takk for det er et kjekt prosjekt det.. :smiley: Motoren har det fint.. Har slipt ventilene og skal sandblåse hele motoren før jeg maler den opp om ikke lenge. For ta det en dag det er opphold. Så må jeg få trekkt til toppen med riktig moment og montere i båten igjenn. :wink:

 

Sleipner

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ja, ja Bunnpanne er bunnpanne, sjølv om SABB sine er sterkare en andre motorer sine bunnpanne.

 

Ja, du har virkeligt brakt godt liv til SABB -en. Når du får trekkt til boltene på toppen husk rekkefølge og riktigt moment, som du sikkert veit. Og etter trekkning etter 10 timer, menst motoren er varm.

Du får det kjekt da :yesnod:

 

Eg og familien driver og skal sette ut båten no ut i neste veke visst været er godt.

 

Skaff deg gløding, det er noko som hjelper i kaldt vær! :lol:

Link to post
Share on other sites

Ein ting som eg sjølve synest er fint å ha i båt, er reklamen om motoren. I mitt tilfelle ein 2H SABB eg tenker å laminere reklame arket og ha det på veggen i båten. :eek:

 

Eg synest att det hadde vert fint! :cheers:

 

Motorreklame frå 1990 og eldre hadde eit fint språk og var ærlige!

Link to post
Share on other sites

Eg satt og tenkte masse hin dagen.

BEFFEN -den utrulige båten med den utrulige :eek::eek: motoren som kjøyrde over 95.000 timar!

 

Det er jo bra att den satte denne rekorden :flag: , men når vi andre no skåler for 10.000 timar og er glade, veit vi att timeteljaren må telje 9 gongar 10.000 timar for å slå rekorden :eek:

 

:cool:

Redigert av Diesel248 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

og skal sandblåse hele motoren før jeg maler den opp om ikke lenge.

 

Det må du ikke finne på! Sanden trenger inn i alle sprekker og ødelegger lagre og tetninger! Det finnes bedre måter å ta livet av motoren på!

 

Bruk heller drill med stålbørste, det er mer skånsomt for motoren. Og resultatet blir helt utmerket....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...