Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei Walter_S

 

Det var ein 2H du hadde der. Jammen er 2H og alle andre SABB -er nydelege. og supre på alle måter. :yesnod::yesnod:

 

Det var ei slik kobling som du Walter_S viste når eg snakkte om fleksibel kopling (FIN MOTOR!) :smiley::flag::yesnod:

 

Klemkobling er slik som Sleipner motor har

 

Er det nokon som veit meir om propell vingene til 2H som var eksta store 480mm?

Edited by Diesel248
Link to post
Men ei fleksibel kobling, er det med viberasjons demper, eller såkalla "klipekobling" som ein sett på akslinga??

Ja, den skal kunne ta opp en del vibrasjoner, og den kan også være en løsning om man har problemer med å få innrettet motoren skikkelig slik jeg har. Centaflex-koblinga som jeg har bestilt skal kunne tilgi en vinkel på hele 2 grader forskjell mellom motor og aksling opp til 1500 omdr/min.

cfm__scaled_180.jpg

 

SMALL-_20040512_26.jpg

 

Er det en slik en du tenker på?

 

:seeya:

Hei igjen Walter_S! Ja, det der antar jeg er Sabb sin FAK-25. FAK står for Fleksibel AkselKobling, og tallet er tykkelsen på akslingen i mm.

Link to post

Hei.

 

Denne koblinga som Walter_S viste var FAK-25

3-4 Semidiesel, 10Diesel og 18hk Diesel hadde den samme aksel tykkelsen (25MM)

 

Det blir spanande og sjå korleis det går med SABB 2G en din Hengefjes! :flag:

 

Erdet nokon som har kjøyrt timeteljaren "rundt" :lol: (10000 timar eller meir)

 

Har sjølve lystå prøve å fåtil ein SABB sommar. Da vil eg kjøyre 4000 timar, det tar 167 døgn. :eek:

Har ein tid er ikkje det problem, det blir ikkje mykje pengar i Diesel fordi SABB -er kan kunsten med god framdrift og likevel spare drivstoff! :eek:

Smørnings olje, oljefilter og greas er heller ikkje dyrt. :smiley:

167 døgn hadde vert kjekt.

 

Men dette er berre ting som hadde våre kjekt, så eg nemde det.

 

 

 

SABB 2GY levertest med samme propel som G og 2H

Edited by Diesel248
Link to post
:yesnod:Erdet nokon som har kjøyrt timeteljaren "rundt" :lol: (10000 timar eller meir)

 

Ikke jeg, men "Beffen" i Bergen fikk nettopp installert ny 2G. Da hadde den gamle gått 95.000 timer, ikke galt selv for en Sabb det! :flag:

Link to post

Ja, eg leste om det.

 

Men med vanleg service omsorg og god olje, diesel, kjøling og luft: skalalle SABB er klare det.

 

Vi burde ta opp noko teknisk i dette inlegget. Det hadde vert lærerikt. (Sefølgeligt SABB teknisk)

Link to post

Kanskje ikke så teknisk, men jeg lurer nå fremdeles hva misjonen til disse skruene på 2J'en min er. Flere har sammenlignet med sine egne motorer og ikke funnet tilsvarende skruer... 2J'en er fra -76 og er ikke livbåtutgaven med lokk for oljepåfylling på toppene.hvaerdissetil.jpg

Link to post

Hei.

Dette er da viktigt og teknisk Hengefjes, ikkje nokon skrue skal forbli ukjent.

 

Eg har berre såtte på med ein båt med 2J

 

TMe sitt forslag hjelper nok.

Lykke til. :cheers:

Edited by Diesel248
Link to post

Tror ikke det er en spøk... Det koster jo litt og lage en annonse på finn da...

 

Spørs jo litt hvor den lekker da. Regner med bunnpanna er sprukken men det burde jo gå an og bytte/fikse. Så jeg vil si det er et kupp, løp og kjøp! :wink: (Hadde den bare vært i Stavanger... :headbang: :headbang: )

Link to post

blir vel litt liten til min båt kanskje, selv om originalmotoren ombord i Vengsøyfjord bare var 45Hk... (nå har den 320 grønne svensklandshester på bås)

Link to post

Hei Sleipner 93 og Vengsøyfjord!

 

Eg må berre tilføye in erfaring: :smiley:

Bunnpannene på SABB motorer er tjukke og sterke, dei har nok evig levetid med riktigt stell.

 

Eg las forresten om Båten din Sleipner 93. Stiligt prosjekt :eek:

Korleis har motoren det? :confused:

 

Har du fått mykje utstyr? :yesnod:

Edited by Diesel248
Link to post

Selv om de er tjukke og sterke så er de laget av støpejern. En liten dunk i bakken og det kan lett knuse/sprekke. Det kan også ha vært vann i bunnpannen som har frostsprengt den. Skal ikke mye til! :wink:

 

Båten : Jo takk for det er et kjekt prosjekt det.. :smiley: Motoren har det fint.. Har slipt ventilene og skal sandblåse hele motoren før jeg maler den opp om ikke lenge. For ta det en dag det er opphold. Så må jeg få trekkt til toppen med riktig moment og montere i båten igjenn. :wink:

 

Sleipner

Link to post

Hei,

Ja, ja Bunnpanne er bunnpanne, sjølv om SABB sine er sterkare en andre motorer sine bunnpanne.

 

Ja, du har virkeligt brakt godt liv til SABB -en. Når du får trekkt til boltene på toppen husk rekkefølge og riktigt moment, som du sikkert veit. Og etter trekkning etter 10 timer, menst motoren er varm.

Du får det kjekt da :yesnod:

 

Eg og familien driver og skal sette ut båten no ut i neste veke visst været er godt.

 

Skaff deg gløding, det er noko som hjelper i kaldt vær! :lol:

Link to post

Ein ting som eg sjølve synest er fint å ha i båt, er reklamen om motoren. I mitt tilfelle ein 2H SABB eg tenker å laminere reklame arket og ha det på veggen i båten. :eek:

 

Eg synest att det hadde vert fint! :cheers:

 

Motorreklame frå 1990 og eldre hadde eit fint språk og var ærlige!

Link to post

Skal jeg bruke samme moment på ettertrekkingen også??

 

Gløding jeg ikke bruk for.. Startsigaretter virker helt greit det, jeg har nemlig ikke problemer med og bli skitten på hendene.. :lol:

Link to post

Hei,

Når du har kjøyrt ca 10 timar etter toppen har vert av skal du ettertrekke med moment nøkkel. Momentet skal vere det samme som du hadde på første "trekkning". Det som står i Bruksanvisninga.

Link to post

Eg satt og tenkte masse hin dagen.

BEFFEN -den utrulige båten med den utrulige :eek::eek: motoren som kjøyrde over 95.000 timar!

 

Det er jo bra att den satte denne rekorden :flag: , men når vi andre no skåler for 10.000 timar og er glade, veit vi att timeteljaren må telje 9 gongar 10.000 timar for å slå rekorden :eek:

 

:cool:

Edited by Diesel248
Link to post
og skal sandblåse hele motoren før jeg maler den opp om ikke lenge.

 

Det må du ikke finne på! Sanden trenger inn i alle sprekker og ødelegger lagre og tetninger! Det finnes bedre måter å ta livet av motoren på!

 

Bruk heller drill med stålbørste, det er mer skånsomt for motoren. Og resultatet blir helt utmerket....

Link to post

Du klarer aldri å dekke helt godt nok, samme hvor mye du prøver. Og ødelegger du rammelagrene på Sabben så er hundre og ett ute. For de produseres ikke lenger...

 

Jeg ville i alle fall kun ha benyttet stålbørste og drill. Uten tvil...

Link to post

Hei

 

Alle lager som er på SABB motorene produserest enda, Eg snakte jo om det med nokon.

Ein venn fekk Kulelager til 2H en sin :smiley:

Edited by Diesel248
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...