Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Ta av toppen, og stak ut all gammel rust av kjølekanalene! Disse motorene har et problem med at kjølekanalene rundt eksosporten gror igjen, med den følge at toppen sprekker mellom ventilene. En litt uheldig konstruksjon med en stor eksosport gjør at kjølekanalene rundt denne blir ganske trange. Så med noen års mellomrom må toppen tas av og renses for rust. Gjør du dette, har du motor i mange år ennå...

 

Jeg så en slik topp for et par år siden som hadde blitt staket opp. Rustflakene var samlet i en plastkopp, og den var faktisk full og med haug på! Så det kan være betydelige mengder rust selv i en så liten topp!

 

Jeg hadde av toppen på en 2H jeg hadde for fire-fem år siden. Der var kjølekanalene nesten helt gjengrodd mellom blokk og topp, og mellom topp og manifoil. Utover dette så det ikke ut til å være noe videre rust. Ikke så verst for en nesten tredve år gammel sjøvannskjølt motor. Men det er klart, etter tredve år med sjøvannskjøling nærmer slutten seg, selv for en Sabb...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg så en slik topp for et par år siden som hadde blitt staket opp. Rustflakene var samlet i en plastkopp, og den var faktisk full og med haug på! Så det kan være betydelige mengder rust selv i en så liten topp!

 

Kan det være når Walter_S rengjorde kjølekanalene på Sabben sin når han bygde om til ferskvannskjøling? :wink: :

 

Rust_04.jpg

Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Kan jo alltids ta av toppen og prøve å renske opp, men vil jo helst ikke gå i gang med dette uten at det er nødvendig. Er det vanskelig å ta av toppen, må det byttes pakninger når toppen har vært av? Og er det noen som kan si noe om hvor mye kjølevann som skal gå gjennom en sabb i vanlig drift?

Link to post
Share on other sites

Kan det være når Walter_S rengjorde kjølekanalene på Sabben sin

 

Nei, det var en jeg jobbet med tidligere som gjorde jobben for en annen kollega som syntes Sabben gikk litt varmt. Koppen ble helt full, Walter sin kopp har bare litt grums i bunnen til sammenlikning. Tipper man kunne fått ut mye mer her også ved å ta toppen av for rengjøring.

 

Angående montering, så kan du normalt bruke de gamle pakningene om igjen på denne motoren. Kopperpakningen bør imidlertid glødes, for å få den myk igjen. Fort gjort med en gassbrenner. Og når du likevel har toppen av, kan det være lurt å slipe ventilene litt også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vi var ute og prøvde SABB -en på ekte tur kjøyring i fjorden. Lasta båten, 6 personer ombord (Det er plass til over 12) vi kjøyrde i vel 40 min. Motoren gjekk nydelegt, og vi fekk ikkje meir enn vel 60 grader (Vi kjøyrer ikkje på full) Men 1900 omdreininger per minutt og 2000 omdreininger per minutt gjekk fint og godt med full propell!

 

Vi fek no visst i dag att vi kan trygt kjøyre på tur, så om to veker visst været holder blir det ein lengre tur. 5 timar

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips vedrørende problemer med kjølevann. Hadde litt vegring for å ta av toppen prøvde derfor noen grep for å få rensket opp i kanalene. Etter inspirasjon fra Walter sin opprenskning ifm. med ombygging til ferskvannskjøling helte jeg noen flasker eddik i kjølekanalene, koblet på hageslangen og kveiket opp motoren. Da løsnet det, og nå ser det ut til å fungere fint.

 

Flott forum og få hjelp til trebåt og sabb på dette.

 

vh.

T

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
..."Frontstart" på Sabb type "G". Har noen erfaring med slikt?

Hei Rolfsnes!

Desverre så har jeg personlig ingen erfaring med dette. Men mener på huske at en del livbåter hadde denne løsningen, pluss på en del seilbåter på 60/70-tallet som hadde G-modellen som "hjelpemotor" (som det da ble kallt) - der var jo tett cockpitt over motoren, så de hadde slike frontstarter. Skønner ikke hvorfor det IKKE skulle funke? Det er jo ikke noe annet enn en aksel som går fra dagens startsveiv (startpallen) ført fremover og lagret underveis. Dagens startspindel byttes ut mot en ny (gjennomgående en) med et kjedehul (G35nk) på forsiden. En lang frontstartaksel med maken kjedehjul (S1-H35ru) monteres så litt ut mot styrbordside (for å unngå å komme i konflikt med vippestellet og dekompresjonshendelen) og kobles sammen med en kjede (lik en sykkelkjede). Det følger med en del opplagringsdeler, hylser, lager og foringer for å rette opp den nye startakselen parallel med den gamle.

 

Har tilfeldigvis et bilde av en slik motormontering i en seilbåt med tett cockpitt-bunn. Man ser at til-og-med dieselfilteret er ført fremover for å komme til.

sabb_gfrontstart.jpeg

:o)

 

Hvis du gjennomfører dette og montere slik frontstart, da forventer vi selvfølgelig at du legger ut noen bilder og forteller om din erfaring med det.

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Den avbilda motoren er ikke en G, men derimot en H. H er glidelagret og trykksmurt og filteret i forkant er smøreoljefilter. Godt kjennetegn er innfesting av svinghjulet. G har stor mutter.

 

Sabb leverer sikker frontstart desom de får tilstrekkelig betaling. Ikke noe særlig avansert mekanisme som fint lar seg lage av den som har det nødvendige utstyr og kunnskaper.

 

På den avbilda motoren vil det nok være enklere å mekke til ei sveiv direkte på svinghjulet slik som man finner på Lister og Petter motorer.

Link to post
Share on other sites

Kva for ei olje er å anbefale til Sabb 2HEG? Den som står i instruksjonsboka er ikkje god å få tak i lenger, og det finnes vel betre alternativ og?

 

På førehand Takk

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post
Share on other sites

Du skal bruke en 15W-40 olje. Det fikk jeg oppgitt av min Sabb forhandler, og de nye instruksjonsbøkene de selger nå er også endret til dette. Jeg brukte Texaco sin Ursa TD på min, fungerte helt topp!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Åh du store Sabb-Oraklet - svar meg!!

Sabb 2H-spørsmål

Var så frekk og låner et bilde av Hengefjes:

ferdig.jpg

 

Jag siterer her 2 innlegg fra en annens tråd (Sleipner93 sin egen - Oppussing av trebåt!) hvor det omtalte tema - oljelekkasje i simmerringen ved Flenskobling / Hylse - først kom opp.

...Det som er litt dumt nå er at det har begynt og lekke olje fra koblingen... :nonod: Så den ringen som skal tette må vel skiftes?

 

Det går helt fint. Det står jo ganske godt beskrevet i bruks og deleboka på side 67. Ser at denne operasjonen er noe mer omfattende enn tilsvarende på 2G'en siden du må opp med koblingshuset og løsne fra inni der. Du må også løsne motoren fra fundamentet og vippe den litt forover for å kunne trekke ut flensen og akslingen, - det betyr også at du må rette inn motoren på nytt.

 

...Jøye det meg, leste det i boka nå, hele koblingshuset må jo av motoren :eek: Dette var ikke bare bare

 

Både Hengefjes og Sleipner93 fant ut (ut i fra å se i boka) at koblingshuset må av for å skifte de 2 tetningsringer (pos. 11 + 13) som hylsa går gjennom - på en G-modell (Sleipner93 sin)

 

Nå har det seg slik at min båtkompis (og amatørfilosof) Willy, som har en Sabb 2H i sin Viksund 660 (22'), også har en liten lekkasje akkurat der. Han trodde, ut i fra tidligere erfaring (han har hatt en 2G i mer enn 30 år) at disse tetningsringene og glidehylse kunne skiftes ved å ta av flenskoblingen, vippe motoren litt opp i akterkant og komme til for å skifte disse "bakveien" (altså uten å dele koblingshuset fra motoren) - noe han fant ut ikke var mulig!

 

Det satt en slik plugg (pos. 59) i enden av akterste koblingsdelen (pos. 55) og da kom han ikke lenger, fordi han ikke visste hva som skjuler seg bak denne pluggen!

kobling_sabb_2h_800x600.jpg

Det står nemlig IKKE NOE om dette i selve bruksanvisningen og i reservedelskatalogen (bilde over) må man jo forstå mekanikken for å finne ut av det!

 

Er det NOEN her som har byttet disse oljetetningsringene på en Sabb 2H før? I tilfelle, MÅ man dele motoren fra koblingshuset for å angripe saken fra den kanten? I så tilfelle - hvordan er denne "glidehylse" (pos. 57) festet?

 

Hengefjes, kan du, ved å se på tegningen over, se om han MÅ dele koblingshuset fra motoren for å skifte "glidehylse" + disse 2 tetningsringene?

 

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Er det NOEN her som har byttet disse oljetetningsringene på en Sabb 2H før? I tilfelle, MÅ man dele motoren fra koblingshuset for å angripe saken fra den kanten? I så tilfelle - hvordan er denne "glidehylse" (pos. 57) festet?

Jeg har aldri gjort dette på andre motorer enn 2G, men den glidehylsa jeg byttet ut virket som den var krympet på flensen - den satt noe så innih.... fast. Den nye glidehylsa jeg byttet til var imidlertid rommere og gled rett innpå flensen. Hylsa var ikke festet på noe annet vis...

 

Hengefjes, kan du, ved å se på tegningen over, se om han MÅ dele koblingshuset fra motoren for å skifte "glidehylse" + disse 2 tetningsringene?

 

:seeya:

Nei, det klarer jeg ikke :sweat: . Synes det ligner ganske mye på gearet til G'en, og tror kanskje det må gjøres på samme måten. Men :smiley: Jansen hos Sabb vet helt sikkert om du ringer ham.

Link to post
Share on other sites

Det er samme kobling på 2H og G.

 

O.K. - og det betyr jo da at koblingshuset må løsnes fra motoren for å skifte disse tetningsringene, ikke sant?

 

:o/

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen!

 

Tenkte jeg kunne spørre her i stedet for å starte en ny tråd:

 

Det har seg nemlig slik at jeg har fått tilbud på en sabb 2G som jeg vurderer å bytte med min sjøvannskjølte (trenger jeg si mer :headbang: ) 2H. Jeg har studert målene på begge motorene og kommet frem til at det burde la seg gjøre med mindre forandringer på fundamentet. Er det noen som har noen meninger/erfaringer/ideer om dette?

 

En annen ting er at 2G'en har gir og fast propell. Er det mulig å kople 2H'ens vridbare propell på 2G'en eller blir den for liten? Jeg lærte meg nemlig fort å like vripropell :yesnod:

Redigert av Arnie (see edit history)

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

O.K. - og det betyr jo da at koblingshuset må løsnes fra motoren for å skifte disse tetningsringene, ikke sant?

Ja, hvis jeg forstår bruks- og deleboka til G'en rett.

 

Er det noen som har noen meninger/erfaringer/ideer om dette?

Jeg har en 2G i samme skroget som du har i Nordfjorsnekka. 2G'en lager en del vibrasjoner, og det er greit for meg siden båten stort sett kun blir brukt til matauk. I en fritidsbåt tror jeg nok jeg hadde blitt ganske tossete av det samme lydnivået innendørs. Du bør også ta i betraktning at 2G'en er nesten dobbelt så tung som 2H'en. De ekstra kreftene vil forsvinne i at båten flyter tyngre og må dra på enda mere hekksjø. Det er mulig at skroget og overbygget på Myraen min er noe tyngre bygget enn i snekkeversjonen, men allikevel. På en god dag gjør jeg 6,3 knop - så hvis det er ekstra krefter og mere fart du er ute etter, tror jeg ikke 2G'en er det rette for deg.

 

En annen ting er at 2G'en har gir og fast propell. Er det mulig å kople 2H'ens vridbare propell på 2G'en eller blir den for liten? Jeg lærte meg nemlig fort å like vripropell :yesnod:

Du kan vel alltids sette stigninga på propellen ved å flytte flensen til den er bra, men din motor har samme reduksjon som 2G: 2:1 men har over 400 omdreininger/min. mere på maksturtall, - og da blir ei slik løsning lite effektiv tror jeg. Skal du ha gleden av vridbar propell må du flytte gearet også over på 2G'en - og det tviler jeg sterkt på at lar seg gjøre uten masse mikkmekking.

 

Om jeg var deg, ville jeg heller lett etter en brukt 2H, evt. delemotor til den du har, og laget kjølesløyfe for ferskvannskjøling.

Link to post
Share on other sites

Takk for utfyllende komentarer Hengefjes :smiley:

 

Ser ut som det blir litt mikkmakk å bytte motor ja. Jeg tenkte ikke på at den var så mye tyngre enn 2H'en, det burde jeg jo ha sjekket...

 

Om jeg var deg, ville jeg heller lett etter en brukt 2H, evt. delemotor til den du har, og laget kjølesløyfe for ferskvannskjøling.

Jeg tror ikke 2H'en er i så veldig dårlig forfatning bortsett fra at kjølesystemet er begrodd. Den starter med en gang uten gløding og toppen har jeg trykktestet uten å finnen noen lekkasjer. Det holder kanskje å kjøre gjennom med systemrens og bygge om til ferskvannskjøling?

Er det noen som har dimensjonene på denne kjølesløyfen? Jeg tenkte jeg bare skulle kjøpe vanlig kopperrør og lage en selv. Jeg så at sløyfen til 2G'en var 6mx3/8". Dette burde vel holde plenty til 2H'en?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...