Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Vridbar propell gir deg bedre fleksibilitet og utnyttelse av kreftene i motoren. Kobling trenger du uansett ikke forlenger til, bare vridning og regulator. Er mye en vanesak dette, egentlig....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Omstyrings hendelen kan ein styre med eit enkel hydraulisk styresystem. Sett stempel armen til hydraulikk sylinderen påomstyrings hendelen

 

DA har du plutselig sveivomstyring :lol:

 

Men gjerne ha eit "ledd" påandre sida av hydraulikksylinderen som forsterkning!

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Noen som veit om alternativer som kan benyttes?

 

Du kan kjøpte deg et par lange , tynne glødeplugger på Biltema til en femtilapp for stykket, og borre og gjenge opp sigarettholderene til adaptere for disse. En del arbeid, men billig. Alternativer som passer direkte finnes nok ikke, er jeg redd. Ikke som jeg fant i alle fall. Så jeg endte opp med to originale plugger. Kom på cirka 900,- totalt, så det var ikke så ille da....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Halloen alle gode Sabb-venner! Jeg har et spørsmål til dere; jeg har en Sabb 2J i min tresjark, som jeg snart skal hente, og lurte litt på om motoren er en av de gode Sabbene, eller om det er mye trøbbel med dem? Etter hva jeg hørte sist jeg snakket med eieren, så hadde toppen gått i stykker, og han hadde bestilt ny. Hva kan være grunnen til at toppen gikk i knas? :nonod: Motoren er fra 1979.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt noe annet enn godt om 30-hestern til Sabb. Det er jo liksom "krem-motoren" til Sabb (mest utviklet og moderne...) Det er vel 2 topper på den, akkurat som 2G'en...?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

joda, den har to topper og den ene har vært byttet i fjor sommer da motoren ble overhalt, og disse tingene ble gjordt: slipte ventilene, lagrene i vippearmene? byttet, byttet ventilstengene, ny fødepumpe, nytt gear og nye topper. Men nå er den ene toppen gått i stykker igjen som sagt! :cryin:

Hva kan dette skyldes?

 

Lagt til: Glem det jeg sa om toppene! Nå har jeg snakket med eieren, og motoren er havarert! :cryin: :cryin: Det er sprekker i sylindrene! :cryin:

Men han sa også at han skal skaffe en annen 2J som han skal sette i båten.... :smiley:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dag fekk vi første prøvetur med motoren (2H).

Ein fin og kjapp start med Glødeplugger, også ein fin 20 minutters oppvarmings runde (Vi tar oss alltid god tid til oppvarming) :smiley:

 

Så var det til å gje den meir fart. 1800 omdreininger, da hadde vi god fart (Kartplottaren var ikkje ombord så vi målte ikkje :crazy: )

 

Motoren gjikk nydelegt, Sjølv ombåten var tett og det ikkje lak nokon plass verken på båt eller motor, måtte vi pumpe opp gledestårene (Vel det sa eg berre) men det føltest sånn! :lol:

 

Ein god dag!

I morgo blir det oljeskifte.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er en liten videorapport fra hvordan det går med 2G'en som jeg har hatt i garasjen i vinter. Det oppholdet kan dere lese om i tråden "Restaurering av Sabb 2G og Sabb 2J". Nå holder jeg på å tuffe rundt med stadig stigende last, og begynner å nærme meg 25 timer slik at innkjøringa skal være over. Da blir det skift av olje og filter. Etter jeg monterte fleksikobling (centaflex) har jeg MYE mindre vibrasjoner og støy i båten. Motoren går finfint etter at jeg etterteitet toppene (var ingenting å hente), jeg justerte ventilene litt tightere da jeg syntes de "klapret" vel mye, og det hjalp. Ellers er Jon-Åge med i snutten, han hjelper meg når jeg trenger maskinering og veiledning. Vi har forøvrig et annet prosjekt på gang - en Rapp 17 hk fra -20 tallet, + muligens en 37 fots kutter til motoren.

Link to post
Share on other sites

Bra det att SABB -en går.

 

Du veit "innkjøyringa er ikkje ferdig før den ikkje starter lengre" (Sitat frå Sjarkens Venn) Så du kan trygt kjøre i over 50 år. Men ein SABB starter alltid, så det blir evig innkjøyring

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Men ein SABB starter alltid, så det blir evig innkjøyring

Den tok jeg ikke :confused: Konsekvensen av det som her sies er jo at man aldri skal kjøre en Sabb på max last. I innkjøringsperioden, de første 25 timene, skal maskinen lastes gradvis mer og mer - man starter på 25% last for så å øke på etter hvert. Jeg har ihvertfall ikke tenkt å "puse" rundt med halvt utslag på propellvingene til evig tid. Selvfølgelig er jeg forsiktig med motoren, og bruker den med omhu - men det er da en Sabb - den er bygd for å tåle juling.

Link to post
Share on other sites

Greit den var litt vrien. Da Sjarkens Venn fortalte den var det lettare og Le :lol:

Men poenget er att SABB motorer har evig kjøyre tid med riktigt stell. Og dei er plomberte så etter 25 timer og du gjev full fart, så har du alikavell godt turtall!

 

JA, SABB tåler all slags behandling.

 

Ein venn hadde vert nede og sett ei testkjøyring av ein SABB motor for nokre år sidan, og dei gav full gass og stilte inn bremsebenken. Så starta dei, og motoren fekk full med ein gong! Det er hardt kjøyr :eek: , men den vart ikkje slitt!

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har en sjøvannskjølt sabb type G uten temparaturmåler. Forrige eier mente det gikk for lite kjølevann gjennom motoren. Har testet kjølevannet ved å ta av slangen som kommer ut på eksosen. Når motoren går på middels turtall kommer det en jevn sildring av vann ut her, men relativt små mengder. Eksosen spytter ut en skvett vann med ca 1 minutts mellomrom. Kan dette tyde på tette kjølekanaler?

 

Takknemlig for svar.

 

vh.

T

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...