Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Rammelager Type G er meg bekjent helt vanlige koniske rullelager og burde være mulig å få kjøpt fra en kulelagerforhandler.

Rådelageret er nok noe mer spesielt og krever blant annet at veivakselen deles.

 

For å skifte både ramme og rådelager kreves en del kunnskap og utstyr som hjemmemekkeren oftest ikke har tilgang til. Her nytter det ikke med hammer,meisel og vinkelsliper. Trolig er dette årsaken til at SABB har lagt seg på linja med komplette veivaksler.

 

Skulle nesten tro at SABB også tar på seg oppdrag med å skifte nevnte lager.

Link to post
Share on other sites

Dere snakker akkurat som ingenting er forandret hos Sabb i Bergen.

 

Mitt inntrykk er at siden Frydenbø har overtatt Sabb - Sabb Nyheter så er det en helt annen tone der i gården. Før så kunne man ringe dit og snakke med erfarne folk som kjente de gamle Sabbene ut-og-inn. Disse er ikke lenger der for å ta seg av amatør-mekkerne.

 

Kan ikke huske navn akkurat nå (har skiftet PC og de gamle e-postene til-og-fra Sabb er blitt slettet), men det var noen på verksted som man kunne maile til og man fikk fornuftige svar. Mitt inntrykk er at Frydenbø-Sabb bare skal selge nymotens motorer (mariniserte Ford, Iveco og andre merker)... litt skremmende med tanke på hvilke museumsgjenstander vi har satset på (min 2H er fra 1974) !

 

Og så er det vel slik at Maritim har overtatt delesaget etter Sabb - stemmer det? Eller er det bare noen rykter jeg har snappet opp - det er litt skremmende på lang sikt.

 

Walter_S som ikke vil ha annet enn Sabb (...jo en nyere Yanmar 2QM-20 hadde ikke vært dumt, gitt...)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg vet baserte Sabb seg på lager fra SKF sitt sortiment. For en tid siden gjorde jeg et søk på foskjellige lager til G'en på SKF sine sider, og mener at det var rammelagrene som ikke var å finne der lengre - altså et utgått produkt hos SKF. I deleboka har Sabb oppgitt SKF-numrene så det er bare å prøve å finne dem. Lagrene kan således kjøpes fra SKF-forhandlere, feks "Tools" kjeden dersom dere har lyst å snyte Sabb for noen kroner. Jeg antar de veivene man nå får kjøpt er tilpasset en annen type lager som nå er å få tak i. Kanskje det er derfor de kun selger hele delesatsen. For å finne ut det meste om de gamle Sabbene kan jeg anbefale å kontakte Erik Jansen hos Sabb. Dere finner ham i kontaktlista.

 

Joda Walter_S. Maritim har overtatt delesalget, og en annen ting somm irriterte meg grenseløst var en salgskonsulent hos Sabb som pratet nedlatende om mine evighetsmaskiner, og mente jeg burde "oppgradere" til Vetus eller Sabb-Iveco. Historieløse mennesker :discuss: . Tviler litt på om dette som er sakset fra en gammel 5-9 brosjyre fremdeles gjelder...

 

30 DAGERS FRI PRØVE Vi tilbakebetaler kjøpesummen til enhver som ikke er tilfreds med sin motor, når den returneres til oss innen en måned etter at den er mottatt. ETTERBETJENING. Enhver motor som leveres av oss betrakter vi som den var en del av vår bedrift, og vi gjør til enhver tid vårt beste for at motoren skal virke til kjøperens fulle tilfredshet. - Billige reservedeler som passer, har vi alltid på lager, og forbedringer som kan påsettes eldre typer leveres til kostpris. For mindre båter anbefaler vi våre anerkjente 3 HK. og 4-5 HK. råoljemotorer.
Redigert av hengefjes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

Stemmer det Walter_S. Maritim butikken har overtatt hele delelageret til Sabb. Var innom butikken i går og sjekket forholdene. De hadde en egen hyllerekke med sabb deler til Sabb priser. Hadde blant annet liggende nye eksospotter til 10, 18 og 22hk. De selger og endel pakninger enkeltvis og diverse smådeler. Tror veivakslene fortsatt blir solgt fra verkstedet til Sabb.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Walter_S har rett i att Erik Jansen hos SABB kan absolutt mykje, eg bestillte glødeplugger hos han.

Men det einaste eg hadde lurt på om eg skulle ha totalt overhalt ein SABB Diesel eller Semidiesel var kobling, vridbare anlegget, lagera sine plassering og feste og diesel pumpa (TRYKK PUMPA).

 

Vi driver og gjer glart til å sette ut båtane no, har malt styre huset. :smiley:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Glødepluggene som står i Toppen på 2H -en vår står som sagt i "Bolt plugg" holet men eine pluggen ser ut til å gå nesten ein halv omdreining lengre inn. Det skulle ikkje ha noko og seie, men er det nokon som har opplevd det same. Erik Jansen hos SABB sa det hadde med gjenging og att det var heilt i orden.

 

Komperesjonen var da lik og riktig på begge sylindrer :cheers:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette har ingen betydning, så lenge glødepluggen ikke "bunner" i forkammeret. Men jeg mener å huske at det er relativt god plass, så en mm eller to pluss/minus er ikke noe problem. Prøv evt å måle med en ståltråd hvor langt det er inn til godset i bunnen av hullet, og sammenlign med glødepluggen.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er jo orginal SABB plugg :flag:

 

Joda. Skal jo passe de! Men pluggene de selger nå er ikke de samme som ble levert når motorene var nye, da disse har gått ut av produksjon. De nye er beregnet for 11 volt, så man må ikke gløde lenger enn max 20 sekund, ellers kan de bli ødelagt. Men dette fikk du vel beskjed om da du kjøpte dem!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hvilket kjøretøy/fartøy er det som bruker 11 volt??

Ingen - men 11Volts glødeplugger begynner å gløde raskere når de får 12Volt i seg...

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har en 2H fra '78 i min portugisiske 17-foter, en ekvipasje som blir lagt merke til, og en herlig maskin med et solid kraftoverskudd i en så liten båt. Den går fint, men er seig å starte, så nå skal dysene inn på Vestfold elektrodiesel. Jeg har ny starter, og må puss opp motoren rent generelt, har noen fargekoden for den originale Sabb-fargen? og hva slags maling er det lurt å bruke?

Link to post
Share on other sites

Hei alle SABB folk.

 

Jeg har en SABB 10hk fra 1978 som er montert i min Fevik 21. Eneste ulempen med denne er at det er vridbar propell. Det gjør operering av motor noe vanskelig.

Har sett at det finnes en forlenger til speed og vridning.

Noen som har noen erfaringer?

Gir, vridning og speed er plassert bak pasasjer setet dsc00052.jpg

Link to post
Share on other sites

Det finnes forlengere ja, absolutt en grei ting å ha. Men de er dyre, så det blir vel en kost/nytte vurdering. Vridningen er vanskelig å få til uten originalt utstyr, men regulatoren er grei. Her kan du kople en wire til inn på den spaken du har, og montere en ny spak i andre enden ved førerplass. Det hjelper jo litt, selv om du fortsatt må bak for å endre vridning....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest litt her, så snakket jeg med Maritim i Bergen.

Det er riktig at de har overtatt slitedelene til SABB motorene, men de hadde ikke forlengere inne.

Snakket med en hyggelig kar som skulle sjekke om de kunne bestille delene.

 

ønsker meg vel helst et gir med en vanlig koblingsboks for førerplassen. Det hadde vært noe det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...