Ex Vengsøyfjord Startet 21.Januar.2008 Del på Facebook Startet 21.Januar.2008 Se denne annonsen, her må det jo være mulig å gjøre et kupp... (har ingen salgsinteresser hvis noen lurte, bare et stort behov for å opplyse) Vengsøyfjord Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Kunne det være en idê å lage en tråd som hander bare om Sabber ? Hvor vi legger ut bilder, info, deler o.l? Og generell prat om motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Sånn, da har jeg endret tittelen, så da er det fritt frem for alle som ønsker å legge inn innlegg som omhandler alle Sabber mellom himmel og havbunn Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Flott Vengsøyfjord. Håper det blir en litt aktiv tråd! Slenger ut første spørsmål, er det noen som vet hvilke gjenger/størrelse som er brukt på den bolten som skal holde dynamobraketten fast? Vi prøvde nemlig å lage en slik bolt en gang men fant aldri ut av gjengene helt, noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Kanskje du finner det ut i reservedelskatalogen som ligger under erfaringsdatabasen? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Sjekk side 55 i deleboka, kanskje du finner den igjen der, og beskrivelsen på side 56 Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 (redigert) Jeg fant ikke noe i den deleboka jeg har liggende hjemme. Kanskje lette jeg ikke godt nok ? På side 52 står det del nr 10. Vippebolt og et delenummer. Ingenting mer Redigert 21.Januar.2008 av Sleipner93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 21.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 jepp, å da et tilhørende mutter nr 17? Den står på side 56, og er angitt å være M16, delenr. 441.053 Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Sleipner93 Svart 21.Januar.2008 Del på Facebook Svart 21.Januar.2008 Den enden av bolten er grei. Kan ikke være M16 da det er tommegjenger på den men jeg har mutteren. Men andre ende av bolten var det noen andre gjenger. Jeg leter fortsatt etter bolten så når jeg finner den skal jeg ta bilde. Men er det andre som vet kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Hei. Angående bolten til dynamofestet så er jeg ganske sikker på at det er samme gjenger som er brukt på boltene til toppen. Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 . Kan ikke være M16 da det er tommegjenger på den men jeg har mutteren. Er ytterddiameteren av gjengene på bolten i nærheten av 16mm, kan det være 5/8 UNC.. Forresten, er gjengene fine eller grove? Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 det er vel grove gjenger som er brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Akuratt det det ikke er Kanskje 5/8 UNF? Jeg skal ta bilde av "hullet" bolten skal inn i neste gang jeg er i båten! Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Sleipner: om ikke jeg tar altfor feil, så er det samme type gjenger på bolt til dynamofestet som det er på boltene til toppen. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 22.Januar.2008 Del på Facebook Svart 22.Januar.2008 Kritov, intressant, skal sjekke det neste gang! Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Er det fler enn meg som har FordSabb 2728T og sliter med røyk ? Disse motorene er bygget med en by-pass på kjølingen som gjør at de skjelden oppnår normal driftstemperatur(kun ved mer enn 70% belastning). Det blir da selvfølgelig ikke optimal forbrenning og resultatet er en del røyk i eksosen. Jeg har lest en del udelt postive erfaringer ved bruk av magnetisering av diesel/luft for å redusere røyk. Et av disse produktene er vel kalt "Magnetizer" og er testet av Båtmagasinet. De hadde noen eksempler hvor resultatet var langt mindre røyk på blandt annet en Volvo Tamd41 A. Spørsmålet mitt er enkelt og greit, er det noen som har forsøkt på en FordSabb 2728T / 2704 eller for den saks skyld andre motorer hvor driftstemperaturen generelt er for lav ? (hvorfor er denne by-passen montert, fordi eksosmanufoiler sprakk uten. Det ble for varmt) (Jeg har forøvrig et forsøk gående med QMI-tilsettning, men har bare kjørt 2 timer etter tilsettning, så det er for tidlig å trekke noen konklusjon av dette.) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
BjornLie Svart 23.Januar.2008 Del på Facebook Svart 23.Januar.2008 Hei Sundberg, Det er mange tråder her om 2728 og 2704 motorene ang. røyk. De motorene er vel godt kjent for å ryke en del. Gjør et søk så finner du mye info om det. Vh BL Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
lundberg Svart 24.Januar.2008 Del på Facebook Svart 24.Januar.2008 (redigert) Jaha då var det klippt då Efter att ja läst alla sabb råd på detta forum. Så har tvkvällarna varit helt førdtørda. Det børjade med att ja skulle finna råd ang svår startad 2g. O slutade med 2st nyrenoverade toppar Men men jag har fått en helt annan respekt för sabb för det skulle inte varit många motorer som skulle startat som dom såg ut Ventiler som såg ut som de hade gått i småsten ett dyse trykk på 55bar o toppar som var dragna med max 20kgn. o endå så gick den OTROLIGT Redigert 24.Januar.2008 av lundberg (see edit history) Sitér dette innlegget Det är bara idioten som anser sig fullärd. Var det en klok man som sa en gång. Må jag aldrig bli idiot!!!!! Link to post
Njoger Svart 25.Januar.2008 Del på Facebook Svart 25.Januar.2008 Se denne annonsen, her må det jo være mulig å gjøre et kupp...(har ingen salgsinteresser hvis noen lurte, bare et stort behov for å opplyse) Vengsøyfjord redigert: endret emnetittel Var nok et kupp det der, Vengsfjord... men jeg var for treg, og nå er annonsen stengt Skulle nemlig hatt fatt i en potte til min 8 hk Sabb... Har brukt en hjemmelaget i noen år nå, men den synger på siste verset.. Noen som har en brukt potte liggende? Vet at Mekkaren har en, men har er bortreist etpar uker nå, og jeg kunne tenke meg å fått fikset det nå. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Da har jeg funnet dynamobolten Var som jeg trodde at det var mye finere gjenger enn toppboltene sine. Gjengene som mutteren står på er like med toppboltene. Men de som skal inn på godset i motoren er finere. Legger ved to bilder.. Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 26.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Her er en side med gjengetabeller, er bare å finne frem skyvelær å måle bolten og antall gjenger pr tomme Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
locksmith_500 Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 (redigert) Sleipner Kolla så det inte är en Tändstifts gänga typ 14x1.5 Har en sådan här pryl för att leta upp ovanliga gängor Så ge mig alla mått skall jag se vad som kan stämma Redigert 26.Januar.2008 av locksmith_500 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Johan Motto :) Går det att ta isär går det att laga, går det inte att ta isär tar det lite längre tid att laga... Link to post
GeirFrode Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Kanskje 5/8 UNF? Jeg skal ta bilde av "hullet" bolten skal inn i neste gang jeg er i båten! Vet ikke hvor gammel motoren din er, men er den fra tiden før Sabb gikk over til metriske gjenger, er det stor sannsylighet for at det er 5/8 UNF som du også tror. Nå er det mere enn 20 år siden jeg bygde opp min Sabb G fra bunnen av, men jeg kan ikke huske at jeg hadde problemer med å finne passende bolter og muttere. Sabb har nok ikke brukt noe som er særlig ukurant, tror jeg. Og nettopp disse dimensjonene er helt vanlige på mange gamle motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 26.Januar.2008 Del på Facebook Svart 26.Januar.2008 Sabb skiftet vel fra tomme gjenger til mm rundt 74- tror jeg. Motoren min er fra 72 så jeg har tommgjenger. Nå som jeg fant bolten har det egentlig ingen betydning hva den er da jeg har fått fatt på en dynamobrakett også. Men kan jo altids måle får å se :smliey: Takk for hjelp alle sammen! Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 29.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Januar.2008 Prøver med en ny annonse med sabbdeler, fortsatt ingen økonomiske hensikter Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.