Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Er det ein ein sylindra motor? I såfall kan det vere ein av dei to livbåtmotorane dei lager. Den eine er på 12hk og er ganske kjend. Luftkjølt og ellers som den kjende type G. Den andre var på 14hk. Hadde direkteinnsprøyting og samme sylinderdiameter og slaglengde som 30hk motoren 2J.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er vel snakk om en oppfyringsmotor, den som kalles 3-5hk. Ikke veldig skjelden, disse krydde det av før i tiden her vestpå i alle fall. Men etter 50-60 år er det vel naturlig nok ikke så veldig mange igjen av disse. Onkelen min har en slik i garasjen, men det er nok 30-40 år siden den sist stod i en båt. Men starter og går fint, det gjør den!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei, det er nok en ren diesel, ingen oppfyring.

 

Da er det nok en spesiell sak ja! Ser at semidieselene har betegnelsene A B C og D, så da mangler E og F før vi kommer over til de velkjent G og H motorene. Har du et bilde av denne rariteten?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fant følgende tekst i en annen tråd her:

 

Foresten er 1957 første årgang av Sabb Diesel, (fulldiesel) i 4 takter. Då dei eksprementerte med fulldiesel og 2- takt fra 1946 og utover. Desse vart kall type E og F. Så kom altså legenden type G på 8 hk i 1957, seinere auka til 10 hk.

 

Så da er nok din motor et av disse eksperimentene fra perioden 1946 til 1956. Den må du stelle godt med, dette er motorhistorie!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Motoren skal vel ha kobling og vridbar propell? Samme hendelen, så hvis du vil bakke hardt, da kobler du ut...

 

Har en selv, men den har 3-punkt Bauer-apparat, og er fra begynnelsen av 50 tallet. Vil tippe din motor er fra rundt krigens dager. Noen som vet når 3hk fikk den nye toppen/kulen?

Link to post
Share on other sites

Eg satt og tenkte på ein liten sikkerhets detalj som kunne ha vert bra og ha for folk som er mykje ute aleine i båten. Dødmanssnor som er på påhengsmotorer må vel gå fint og montere på dieselmotorer. Slik at båten ikkje reiser i frå kapteinen. Ein treng vel da ein stopp solenoid, men kvar skulle den i såfall plasserast? På røret frå tanken, røret frå filteret til trykkpumpa?

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

hei alle sabb venner. jeg har gått til inn kjøp av en sabb 8-10 77 mod og i den andlending så lurer jeg på, er d bare å fylle på diesel å dra i sveiva, og er d gløder i motoren eller må jeg kåbble til strøm for å gløde den, og jeg ser at d er en sånn mutter som jeg kan ha i flint i den huff å huff er d noen som kan hjelpe meg, må jeg bruke flint

Link to post
Share on other sites

Godag! :smiley: Først burde du peile oljen, og eventuelt kjølevannet om du har ein kjølevannstank. Står motoren på land må du rigge oppmed tank og pumpe for å sirkulere kjølevannet. Så er det berre å ha diesel på tanken, lufte systemet. Så kan du starte motoren. Kva stand er motoren i? Det kan godt hende at olje gryne må "vaskast/rensast", og dieselfilter burde nok og byttast. Men har du bruksanvisning så ordner nok alt seg. Om du ikkje har bruksanvisning kan du sjå HER

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Link to post
Share on other sites

hei diesel248 da har jeg peilet oljen den var fin og jeg har rigget opp ett fat med 200 liter vann og pumpe å fyllt på diesel og luftet ut men jeg har ikke startet den enda du sier at d er bare å starte er d ikke gløding på sabben (ps) motoren er i bra stand i følge selger den vart overhalet for 3 år siden

Redigert av sabb 13 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...