Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Denne forbindelsen i kjølesløyfen trenger jeg å tette før jeg kan sjøsette båten.

Ønsket er å kjøre motoren varm og se hvordan den fungerer under press. Er pakningene tett?

 

Leste i boken om skum i kjølevannet, som jeg har, men nevnte ikke årsaken til det. Har noen vært bort i det?

 

Neste gang på båten ønsker jeg å ta rådet jeg leste her og spyle kjølesystemet, etter en syreblandingbehandling ( Norske språket er vidunderlig ).

 

Denne gjennomføringen ser oversiktlig ut. 

lekkasje.jpg.8c4ac98488aca86b21c5a62cfad2f605.jpg

Har noe peiling på det følgende:

 

- Hva slags middel ble brukt til å tette gjennomføringen?

Da vet jeg hvordan å løsne den, og kan jeg tette på nytt. Sannsynligvis er det litt varme som mykner opp guggen.

Er tec 7 eller sikaflex brukbar eller er det tjære, hestehår og okseblod som gjelder ennå?

 

-Jeg må sikkert løsne noen skruer fra klemmene for å tvinge gjennomføringen ut. Settes de fast med noen middel på, eller er det bare rett inn i skroget igjen?

Jeg har ingen erfaring med sjøvann og gammel plastbåt under påvirkning av tiden tand.

 

Da tar jeg en runde med malingsfjerner med det samme.

 

En fin, not, utfordring blir å rense tanken. Byggeren hadde tillit til at han aldri trengte å ta ut den noe mer for å gjøre det, og bygget den inn under bakveggen til styrhuset....hmm...Heller ikke tok han ut gamle dekket. 

Han hadde sikkert ikke sett tråden til Komodo sin Draco.

diesltank.jpg.d912dd78ac7cc171157a3d38c26c9445.jpg

 

Her er det Black Goo som allerede har tatt over. 

Jeg forstår at det er mye regn på vestlandet, men hvorfor det er vann med tjukk oljeslim under kahytten er en gåte. Skottet er tett mot motorrommet. Jeg borret hull i den for å tømme det hele.

234254350_blackgoo.jpg.8698e3eef5cc4e3dd2204e3961015693.jpg

Jeg hadde tenkt å riste den ren med sand eller grut, og sjekke slangeinnfestningene.

Kanskje se om det er noen jur under kua, så at avtappingen blir sikker og effektiv.

 

Men ja, erfaringsgrunnlaget er bil...muligens tenker jeg litt for radikal og trenger jeg ikke alt det der, og kan la tanken ligge der den er.

Det bare kribler i hendene for å sage den ut og etablere full oversikt.

Dere kjenner sikkert til denne følelsen...

 

Gleder meg å ta båten til bensinstasjonen og vaske innsiden til skroget med avfetting og varmtvannspyleren.

 

J.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

SABB 2H - SVINGHJULET SETTER SEG FAST
Har en Sabb 2H, fra 1976, i en nylig kjøpt Fram 25. motoren gikk varm etter 24 minutter på første tur, men jeg har hatt drift på den etterpå, mens jeg har fikset kjølevannsanlegget. Har fikset eksos, med ny pakning og ny slange, renset og kontrollert vannventiler og -membraner og renset kjøleanlegget for rustpartikler og smuss, men opplever nå at svinghjulet setter seg. Det kan være slitasje i lager som gjør at noe setter seg, siden jeg har hatt av toppen og kontrollert stempler og sylindere og fra stemplene og opp ser fint ut. Toppakningen er skiftet, ventilåpning justert og jeg har klart å dreie svinghjulet ved å lirke litt med et kubein rett på tennene på svinghjulet. Da gikk det etterpå greit å dreie det. Når jeg setter på startmotoren igjen og skal starte, opplever jeg at noe setter seg igjen. Er det kompresjon som gjør dette eller noe annet? Har du tips til hva jeg kan sjekke ut? Ønsker å kunne bruke båten ut sesongen og så ta en grundig gjennomgang av veivaksel og alt nedenfor stemplene når båten tas opp. Det meste annet er allerede fikset eller kontrollert, men nå slipper jeg opp for alternativer å feilsøke.

Link to post
Share on other sites

Det er vel en dekompresjonshendel på toppdekselet. Når den brukes lukker ikke ventilene. Jeg ville også skrudd ut holderne for startsigaretter og fått inn et par spiseskjeer olje over stemplene.  Deretter kan man forsøke å tørne motoren for hånd og kjenne på motstanden. I verste fall har varmgangen forårsaket at noe har endret form og at det nå kniper eller kiler seg et eller annet sted, sannsynligvis mellom stempel og sylinder. Tror ikke det er stor sjanse for at slitte lagre eller seter i motoren gjør at det setter seg. Hvor varm ble motoren, var det nok olje, og ble det slik at den stoppet på grunn av varmen?

Link to post
Share on other sites

Har prøvd de tingene du beskriver. At motoren gikk varm skyldes trolig dårlig sirkulasjon på kjølevannet pga rustpartikler og skitt. Har sigd ut og skylt gjennom kjølesystemet femten ganger før det sluttet å komme løse partikler ut. I tillegg stod stoppkranen på omløpsrøret åpent, slik at kjølevannet fordelte seg mellom omløpet og motorboringen. Dette er riktig om man har termostat, men det viste seg, når jeg åpnet motoren, at termostaten er tatt ut. Det er også en grei løsning, jfr. manualen, men da skal omløpsrøret stenges. Med alt jeg har sjekket, står jeg igjen med veivaksel, lager eller noe i denne forbindelse, eller kompresjon/sylindertrykk eller en kombinasjon av dette.

Link to post
Share on other sites

Hei allesammen😊 Hvilken motorolje og girolje er best å bruke i en Ford/sabb 120hk 2715E motor og hvor mange liter med olje går det på motoren? Er det sånn at det må fylles olje på pumpen og. Noen andre tips å komme med? Har nylig overtatt en båt med den motoren og holder på å bli kjent:flag:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
han med myrra 22 skrev for 4 timer siden:

Hei. kan noen hjelpe meg  finnes det oljetrykk giver til sabb G  eventuelt hvor skal denne sitte ? 

Nei, G motoren er ikke trykksmurt så da trenger du ikke sånt. Den er plaskesmurt, ved at en skål på veivskinken kaster olje opp i sylinderløpet. Vippearmene er vekesmurt, du må pumpe litt olje i koppen oppå toppdekselet innimellom. Enkelt, men det fungerer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Hei!

 

Jeg har anskaffet en Sabb H 6-8hk fra 1968 og lurer egentlig bare på hva jeg burde gjøre for å klargjøre den for sesongen? 
 

Hvor og hvilket oljefilter, dieselfilteret og motorolje burde jeg kjøpe? 
 

Noen andre anbefalinger på hva man burde sjekke før sommeren på en nylig innkjøpt motor uten mye informasjon om historikk? Er det noen viktige smørenipler f.eks? 
 

Mvh80DAC403-D3F2-4B72-B5B1-0AE882522264.jpeg.001fb4f2827df9865fe5b65e4b3b0623.jpeg65286CD4-68AA-4DC5-B3AD-A43CB8777D9B.jpeg.c5b9982bb54f8aa239ee8f3c936ef156.jpeg

Link to post
Share on other sites

 

Haksik skrev for 3 timer siden:

Noen andre anbefalinger på hva man burde sjekke før sommeren på en nylig innkjøpt motor uten mye informasjon om historikk? Er det noen viktige smørenipler f.eks? 

Hei og velkommen til Baatplassel.

  ta alle  rutiner les manualen.

 

http://www.nordsabb.dk/files/Sabb/Brochure DK/sabb8hk.pdf

 

http://www.nordsabb.dk/files/gl_root/SABB_TYPE_H_BRUKSANVISNING_OG_STYKKLISTE_977665.pdf

 

Hjelpe side

 

https://www.facebook.com/groups/916532258364171/?locale=nb_NO

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
Treskuta skrev 1 time siden:

Hei  lurte på om noen veit om en sabb 18hk passer på festa og kobling der en 10 hk har stått var en som sa en kunne bere bytte alt var likt

2H er laget for å passe i stedet for en 10hk ja. Så det går fint.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...