Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Ja, ok. Om pumpa til sjøvannskjølinga av eksosen er lik som pumpa til ferskvatnet, er det heilt klart noko som er gale. Tipper vel då tilgrodd bunnsil, øydelagt membran eller litt av begge deler kanskje. Får skru opp og sjå. Har liggande eit par nye membraner hvertfall. Trøsten får være at det neppe vert noko stort problem uansett. Vert jo ikkje så varm den eksosslangen. Tek vel neppe fyr:) 

 

Kan forresten godt hende membranen i begge pumpane er utslitt. No sist eg var utpå, synes eg nemleg at sjølve motoren vart litt for varm den også. Lå på rundt 85-88 grader ved 3/4 pådrag over tid. Og då var det rimeleg kaldt i sjøen óg. Kan jo være litt groe på dei utvendige kjølerørene, men må nok til med ei full gjennomgang av heile kjølesystemet ja. Både ferskvanns- og sjøvannssida. Trur det får vente til våren. Frister ikkje å demontere noko ute med kuling og regn slik me har no..

Link to post
Share on other sites

De gangene jeg har hatt problemer med pumpefunksjonen på Sabb, har det vært rusk i ventilene, slik at de ikke lukker. Da blir det dårlig sirkulasjon. Er ikke kompliserte greier, som tidligere nevnt her, men kan være hardt skrudd sammen, samt at det gjerne går en pakning ved demontering. Da er det fint med pakningssilikon når du skal sette det sammen igjen. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Hei

jeg skal lage en dynmo strammer /feste til en sabb 2H den lange flatjernet med avlangt hull i.

og lurte på om noen som har et slikt kunne vært så snill og gitt meg spesifikasjonene på det.

hvor langt er det, bolt hull størrelse, lengde på langt ovalt hull og hvor langt innpå jernet hullene er.

jeg har ikke motoren her, men hadde jeg fått laget en etter orginale mål så må det bli bra.

 

mvh Arn

Link to post
Share on other sites

Fisk-arn skrev for 6 timer siden:

Hei

jeg skal lage en dynmo strammer /feste til en sabb 2H den lange flatjernet med avlangt hull i.

og lurte på om noen som har et slikt kunne vært så snill og gitt meg spesifikasjonene på det.

hvor langt er det, bolt hull størrelse, lengde på langt ovalt hull og hvor langt innpå jernet hullene er.

jeg har ikke motoren her, men hadde jeg fått laget en etter orginale mål så må det bli bra.

 

mvh Arn

Å få laga ein slik arm etter originale mål er ingen garanti for suksess, eller?

Hvis du bruker den originale dynamoen, so skal det vera greit, men om du set inn ein annen dynamo er det slett ikkje sikkert at det originale monteringsutstyret passer.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei har en sabb 2h hvor det er montert smørenippler og hydraulikkslange for enkel tilgang til smøring av propellaksel. Er ikke ved båten nå så kan ikke følge slangene og se hvor de ender. Men sist jeg eide en sabb var det smørekopp type veldig liten bakerst på akselen.. Denne skulle ikke presses for mye grease i, med fare for å skade tettingen. Bare ta etter slakken. Men den andre midt på akselen ca, ofte med større smørekopp skal presses full? Båten har stått lenge og plages med propellvridningen. Kanskje det er tørt og går tregt pga manglende grease. 

 

Da kommer spørsmålene! Kan jeg presse den som ender midt på akselen full? uten å være redd for å ødelegge noe, det tyter ut når det er fullt? Og burde jeg montere en kopp på den andre slangen? Eller kan jeg være yderst forsiktig med pressa og bare presse forsiktig?

Link to post
Share on other sites

Hei.

Den framre på pakkboksen kan smøres minimalt. Skal visst ikke være bra med mye grease i hylsa. Trykket fra standard greasepresse blir nok i meste laget der.

Aktre smørekopp,  er mye større så her skal mere grease mengde til vri propell bosset.  Men original koppen med skrutopp gir langt lavere trykk enn greasepresse så god ide å være forsiktig ja.

 

Hvis greasen inni bosset har stått veldig lenge og tørket, kan det jo være en ide å demontere, rengjør og legg i ny grease. Passe på småbitene og sjekk thrustlagrene.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

hej, nu har jag läst hela tråden, tack för all värdefull kunskap!

 

jag tror att jag har en SABB 2GY från före 1964 (finns ingen informationsskylt på motorn, men det är tum-mått, oljefilter inte spin-on utan insats-typ och kopplingshuset ser ut som 2GY enligt bild i manualen).

 

enligt manualen skall det vara 0,5 l olja i 2GYs backslag, men jag tycker det verkar lite för lite i mitt backslag - jag skulle gärna veta ungefär på vilken nivå oljan ska ligga när det är rätt mängd, är det någonstans vid nivå A, B, C eller D på bilden?

 

kopplingshus.jpg.b124ca07a09121dbb119043916f6c73b.jpg

 

...och vad är riskerna med att fylla för lite eller för mycket olja i backlaget?

 

vänliga hälsnngar

Redigert av jakob1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hej index och tack för svar!

Absolut vill jag hålla mig till vad Sabb anbefaller, men eftersom jag inte är helt 100% på vilket kopplingshus jag har så vet jag inte heller till 100% vilken av Sabbs anbefallningar jag skall följa.

Därför undrar jag vilken ungefärlig oljenivå som är bruklig - på så sätt kan jag lätt verifiera vilken av Sabbs anbefallningar som gäller mitt kopplingshus.

Vilken höjd ligger er oljenivå på när ni följer Sabbs anbefallning?

Tack åter igen.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Er i gang med å bytte toppakningene på en SABB 2J - 30Hk. - ferskvannkjølt.

Det er tydeligvis brukt ett eller annet lim eller pakningsement mellom pakningen og blokka ved tidligere utskifting. Det er ganske krevende å få skrapet vekk dette, og jeg lurer på om det er nødvendig, eller vanlig, å bruke slikt stoff når toppen trekkes til med foreskrevet moment. Hvilke stoff bør man eventuelt bruke?

Da toppene likevel var av har også benyttet anledningen til å slipe ventilene og å bytte ut kulelagrene for ventilvippene.

Er det ellers noe som er viktig å gjøre (eller ikke gjøre) i forbindelse med bytte av toppakningene?

  

Redigert av Mr. Hilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
On 7/2/2018 at 7:10 PM, E27 said:

Hei. 

En tid siden jeg har skiftet olje på Sabb nå men var nok nedre del av kobling skivene, mellom A og B. 

Hej E27 och stort tack för svar!

 

Någon annan som kan bekräfta att oljenivån i kopplingshuset skall ligga någonstans mellan A och B (se bilden några poster ovan)?

 

Allt gott, Jakob

Link to post
Share on other sites

On 11/3/2018 at 2:34 PM, Huth said:

Det skal være omtrent som punkt A på bildet. Kanskje litt i overkant. B er alt for mye. Følg manualen selv om det ser litt lite ut, så blir det bra:)

Tack Huth!

 

Problemet med manualerna (har 2 versioner, en gammal i papper och en nyare som PDF) är att de beskriver flera olika kopplingshus, och anger olika mängd olja - därför ville jag gärna veta den rätta nivån, oberoende av mängd-specifikation för modell och manualversion.

 

Rätt oljenivå i kopplingshuset för SABB type 2G är alltså upp till nedre delen av kopplingsskivorna (ca 15-20% upp).

 

Förhoppningsvis kan detta också hjälpa någon annan!

Tack för hjälpen! :flag:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

I bruksanvisninga til 2G - 2J står det: «Propellaksel (fleksibel montering)
Propellaksel monteres med fleksibel hylsepakkboks eller fleksibel akselkobling i tilknytning til fettsmørt stevnflens for vribar og fast propell eller vannsmørt stevnlager.»


Så står det noe om hylsepakkboksen (GUP 32) og så om Fleksibel akselkobling FAK 32 (Babit). Avsnittet avsluttes med:
«Kun hvis avstanden mellom motor og pakkboks er meget kort, kan det være ønskelig med både GUP og FAK.
Motorer med Hurth gearboks nytter Vetus fleksibel akselkobling direkte på gearflensen i stedet for standard flenskobling.»
Betyr dette at fleksibel hylsepakkboks er for vribar og fleksibel akselkobling er for fast? Hva kan skje om jeg rigger til fleksibel akselkobling på vribart system? Slenger det for
mye, er momentet på svært vridd propell for stort? 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Overhaling av en 30 Hk 2J -1975. -
Motoren går, men jeg føler at det er på tide med en skikkelig gjennomgang. Jeg har derfor planer om å ta ut motoren for å få den overhalt i løpet av høsten/vinteren. Er det noen som påtar seg en slik jobb? eller har tips på hvor jeg kan få dette gjort i Sørnorge?
 
Redigert av Mr. Hilde (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...