Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

ang termostat til din 30hk sabb diesel, så ville jeg ha kjøpt en 55graders termostat. da jeg bestilte original termostat til min sabb, så var det en 55 graders jeg fikk.

ta og mål termostat hullet, så du vet hvor stor det er, tipper det er mellom 54-58mm 

 

er det da feks: hullet 54mm, så bestiller du en 54mm termostat på 55 grader.  

ring økonomideler, de har termostater vet jeg. 

Link to post
Share on other sites

selfa22 skrev 37 minutes ago:

er det da feks: hullet 54mm, så bestiller du en 54mm termostat på 55 grader.  

ring økonomideler, de har termostater vet jeg. 

Er 55 grader den temperaturen den åpner på, eller lukker på?

Delelista opererer med to slags termostater. Den ene er angitt til 55 gr, den andre til 71gr. Jeg antar da (dette har jeg fått svar på i min egen prosjekttråd, så det er ikke sugd av eget bryst) at 55 er for sjøvann og 71 for ferskvann.

Hullet er 47 mm.

Jeg har bare lokket. Huset sitter fast på kjøleren og er vanntett (har skifta nok pakninger...)

Stat1.JPG.b5bc494ae74c4df879d948885c6dcb36.JPG

Lokket med spesifikasjon 2G69B

 

 

 

Stat2.JPG.ff8a6aa05423f398ecc2bf7b4b83a6d2.JPG

Lokket inni: Skal termostaten tres nedi det hullet som er ved utløpet i huset, eller skal det legges i den ringen som synes i skjøten? I så fall skal vel termostatens blikksirkel ha diameteren 50mm?

 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Problemet er at de ikke har den på Sabb. De har ikke hatt den på over ett år, og regner med å få dem (plenty) om ca en måned. Har snakka med dem personlig, per telefon. Alle de offisielle sabb-forhandlerne står sjølsagt også på den lista de har på Sabb-Frydenbø, over slike som har bestilt termostaten... De sier at jeg får prøve vidt og bredt. Dette er altså våren da en skulle ha hatt en kasse av dem og solgt med 100% avanse!

 

Nå har jeg også snakka med en mann på Røksund Mek.Verksted som opplyste at han sto på Frydenbø sin liste, og at det ikke finnes andre termostater som passer oppi huset. Dette skyldes en spesiell bunnplate som må til for å få sperra hullet. Da er det bare å vente!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei,

Har lest endel i dette emnet, og søket på internett, men finner ikke noen konkrete svar.

 

Håper noen av dere kan hjelpe meg med dette. 

Skal gjøre mest mulig med motor osv mens den står på land, og vil sikre at alt blir gjort korrekt, slik at den ikke trengs å bli tatt opp igjen etter sjøsetting.

 

Har da fire ting som jeg lurer på.

 

1.

Har bestilt og mottatt nye trustringer( omstyring på denne båten), akselklosser og vingeklosser .

Trustringene er moset, så det er vanskelig å se hvilken vei dem skal vende. Den i midten er jo for bakover, de to andre ( 1 og 3) for forover.

Problemet er å finne ut hvilken vei dem skal vende. Dvs nr 1 og 3 , skal forhøyningene ("tappene") vende forover eller bakover?

Kan nevne at det er første gang som jeg gjør dette, så jeg ønsker å innhente informasjon før jeg gjør noe.

2.

Videre så skal jeg stramme koblingen. Når man sitter bak vendt mot motor, er det da stramming mot eller med urviseren?

Enkelt spørsmål og sikkert enklere svar, men ønsker ikke å prøve meg frem etter sjøsetting.

3.

Omstyringshendelen og omstyringen er slarkete.Skal bytte foring (inni mutter/hylse som fester stangen utvendig.)

Det er endel ekstra vandring på omstyringen etter at det er gitt fulle vinger.

Motorkassen stopper det forover, men bakover så "hekter" det seg hvis det beveges lengre enn til fulle vinger bakover.

Litt lirking så løsner det lett slik at hendelen kan tas forover igjen.

 

Er det bare klossen i omstyringen som må byttes, eller er det noe mer alvorlig?

 

4.

Det har desverre ramlet av en bit på styrbord vippearm. På kontaktflaten mot ventil.

Er dette noe som kan loddes/sveiser eller bør det byttes vippearm?

Denne vippearmen, er den presset på, limt eller noe annet. 

 

Tips for å bytte  uten å måtte bytte lager og andre deler samtidig?

 

Mange spørsmål, enkelt for dere med lang erfaring, men håper på svar uansett.

 

 

Dag E

 

 

 

Redigert av DagEB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, DagE

 

Eg har to svar til deg, der eg ikkje er sikker, gir eg ikkje svar.

1. Hvilken vei skal trustringane venda - Det står ingenting om det i Sabb sine bøker, so magefølelsen min seier at dette spiller ingen rolle, men pass på at det blir presset nok grease til propellen, so dei blir smurt.

2. Stramme koblinga - hvilken vei skal mutteren, sett fastnøkkel loddrett nedpå mutteren, og dra toppen av nøkkelen til babord. Men so var det dette med å fordela stramminga over alle mutrane, slik at der ikkje blir ein knallstram og resten halvstramme.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Sikker på det med koblingen?  Mente det var mot styrbord jeg. Ett klikk på annenhver mutter først, om dette blir for lite tar man ett klikk på den motsatte på hver u-bolt også.

 

Ødelagte vippearmer må byttes, enkelt og greit.

 

Akselkloss: Her må du nesten bare demontere og se hvor slitasjen er. Noen ganger holder det å runde av hjørnene på vingeklossene litt så de ikke henger seg opp. Andre ganger må både disse og akselkloss byttes. Thrustringene mener jeg skal være to med knottene bakover og en framover. Kan det være den midterste fremover mon tro?

Link to post
Share on other sites

 

Takk for rask besvarelse.

 

Litt vanskelig å se detaljene på tegningen. De som jeg har mottatt er flate på en side.Det skal være tre stk.

 

Pratet med Frydenbo før jeg bestilte deler, og forklarte hva som hadde skjedd

Propellen hakket i en stein, kraftige slag i propellen etterpå, som forsvant. Det fungerte ok etterpå, men mistet plutselig stigningen , og måtte bare la den ligge til jeg tok den opp i fjor høst. Ved sjekk på land, knaset det inni propellhuset, og det var omtrent 2 cm slark i vingene.( Skulle forlate bryggen, og en turist med veldig stor båt la foran og "blåste" meg med hekken rett i en stein. Dri**sekken bare stod der å gliste)

 

Som nevnt, pratet med Frydenbo, og jeg bestemte meg for å bestille klossene også, kjekt å få det best mulig.

Han poengterte at trustringen i midten skulle være motsatt av de to andre, men han husket ikke retningen ellers.

 

Andre jeg har pratet med sa at jeg fikk avtale time for rep., den siste sa at han var usikker, men han trodde feil retning ville gi feil stigning/vridning, slik at jeg ikke fikk fulle vinger forover.

 

Så dere forstår nok usikkerheten min.

 

Når det gjelder stramming i koblingen, eller andre steder med 4 eller flere mutter/bolter, så har jeg en fast rutine. Strammer bestandig dem som ligger parvis motsatt ovenfor hverandre, og jobber meg rundt. (som ved hjulskift.)

 

I koblingen tenker jeg først på de på fremsiden. Som det nok står i manualen, og også som Frydenbo sa, at hvis det blir strammet for mye på fremsiden så er det bare og ta å stramme mutrene på baksiden også. så skulle det bli litt mer klaring igjen.

 

Får prøve meg frem og også bruke skyvelær og bladsøker. 

 

 

Trustringer.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er svært lite som ikke står beskrevet i Bruksanvisningen ("517") og Reservedelskatalogen ("518") til Sabb 2G/J som du laster ned fra Frydenbø (nettbutikk.sabb.no) Jeg hadde ikke vært under huden på min motor og har stort sett finlest i bruksanvisninga. Er det noe som blir uklart, kan en sjekke bildene av reservedelenes organisering på bildene i reservedelskatalogen. Det hjelper en i det minste til å forstå hva en ikke forstår!

 

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=517

 

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=518

Link to post
Share on other sites

Erik AN skrev for 14 timer siden:

Hvor har du henta det bildet fra, pernod? Kanskje det er flere tredimensjonale bilder for oss litt visuelle (som må ha det vist, og blir svimle av for mange rare ord)

henta fra sabb 2h manual,samme prop.som på sabb g.her er et bilde som viser bakerste thrustring. bildet hentet fra tråde ,,alt om sabb,,side 32

imageproxy.php.jpg

Redigert av pernod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye god hjelp her. Og fine bilder.

 

Vil nevne at alt nå er på plass til å reparere propell og motor.

 

Først kan jeg si at Frydenbo/Sabb har øket prisene på endel messingdeler til G 10 hg. 

Kjøpte vinge og akselklosser til propellen.

Vi vite i tlf at prisene skulle stige pga. ny produsent. 

Var da rask med å bestille akselkloss til 1300 kr. Sjekket i dag, og prisen var øket til 2400.- Skremmende priser.

 

Men, for få dager siden ( etter varene ble mottatt fra Frydenbo), kom jeg i kontakt med en som har inne mye brukte og fabrikknye deler.

 

Akselklossen hos han koster godt under tusenlappen. Vet ikke om det blir økning hos han, siden

 Frydenbo har lagt på prisen.

 

Fikk da også kjøpt rimelig vippestell, komplett, og også rimelige vinger og hus( brukt, litt slitasje, men mye bedre enn det som jeg har.)

Og litt annet.

 

Han har visst endel gode deler, og også nye deler liggende.

 

Så ofte er man for rask med å bestille. ( brukte to uker på finn før jeg bestilte hos Frydenbo, kom i kontakt med han etterpå.)

 

Ser ut til at båten blir tidlig ferdig, så jeg ser frem til en sommer med mye båtliv.

 

 

(Hvis noen trenger deler, så kan jeg sende forespørsel til han)

 

 

Dere får ha en fin helg.

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har fått på propellen på min 2JZ. Nå driver jeg og justerer hvor langt framme jeg skal ha akslingen. Flensen på skalingen har jeg hatt av flere ganger de sist åra slik at den går det an å skru av og på. Lageret innafor flensen på motoren (til akslinga) er sterkt prega av ringer i den blanke overflata. Jeg syns det ser litt stusslig ut. Kanskje jeg kan trekke flensen/ lageret helt inn for å bruke det ubrukte området der inne? Jeg veit ikke hvor stor kontaktflate det er, men på denne er det to kraftige riper ringer. Antar de er satt ved marsjfart. Jeg har en 2G jeg peller deler fra. Den (fra 63) har gått langt færre timer enn 2J (fra 77). Jeg vurderer å ta flensen og det som må til innover for å bytte over. Hvor langt inn må jeg? Er det mulig uten å få mye ekstra utgifter i form av avanserte pakninger, åpne kulelagere og slikt? I så fall står jeg over. 

 

Akterover.JPG.adf4c2fec49b32bafe500877b232331c.JPG

 

IMG_5688.JPG.363196b0c5a1e2af8fb22d8118e2fc59.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei igjen.

 

Nå er motoren ferdig for i år, gjenstår bare prøvestart. Får ta resten til høsten eller neste år.

 

Propell er også ferdig. Det skraper litt inni hylserør når jeg tester omstyringen.(uten start på motor) 

Men det kan være manglende smøring. Slangen fra  fettkoppen var løsnet,så fettet  fra de siste to år lå i kjølen. 

Propellhuset er smurt, og det kommer også litt fett fra koppen til huset.

 

Koblingshus er rengjort grundig og fylt med ny olje.

 

Siste som gjenstår er å demontere  omkoblingen for å finne siste feil.

Det har ikke noe med bruk å gjøre siden jeg er oppmerksom på det.

 

Symptomene er slik:

 

Ved tilkobling stopper hendelen i fremre posisjon som den skal. Omstyringshendelen stopper også korrekt ved fulle vinger forover.

Etter frikobling kan koblingshendelen beveges lengre bakover. Ser at hylsen i koblingshuset beveger seg endel bakover, samt at akslingen beveger seg lengre bakover.

I den posisjonen (med omstyring i nøytral før koblingshendelen beveges i den ekstra vandringen), så kan ikke koblingshendelen beveges forover eller bakover. Det låser seg. 

Så snart koblingen stilles til punktet for frikobling,eller tilkoblet, så er det normalt igjen. 

 

Enten koblingshendelen er i fri eller tilkoblet, så kan omstyringshendelen også beveges bakover endel lengre enn til fulle vinger bakover. Det er da synlig i koblingshuset at hylsen flytter seg lengre bakover, samt at akslingen flytter seg lengre bakover.

 

Ved et raskt øyemål så beveger hylse og aksling seg like mye enten det er omstyring eller kobling som forårsaker det.

 

Jeg er helt blank på det området, så jeg lurer på om det kanskje er noen skiver eller bolter inni omkoblingen som skal stoppe og begrense bevegelsen bakover.

 

Noen som vet?

 

Får muligens sett på det i morgen, så det hadde vært fint å vite hva man skal se etter. 

 

Utover dette så kan jeg nevne at det "surkler" litt i motor når hendlene beveges. Motoren har ikke gått siden i fjor sommer, så det retter seg kanskje når den er kjørt litt.

 

Får også ønske dere alle en fin langhelg

 

 

Dag E

 

Link to post
Share on other sites

Noen som kan hjelpe meg med delenummer på pakninger rundt rørene til støtstenger på en 2H fra 1969 ?

Delebildene jeg finner på nettet stemmer ikke med min motor...

Er også på jakt etter delenummer eller dimmensjon på kobberringer under dysene - de manglet på min!

DSC_0503.JPG

DSC_0504.JPG

DSC_0505.JPG

DSC_0506.JPG

DSC_0507.JPG

DSC_0508.JPG

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Kjøpte for ein stund sidan ein Innværsnekke på 23 fot frå 1978. I båten står det ein Sabb G frå same år. Denne har ferskvannskjøling og våt eksos. Båt og motor er i uvanleg god stand samanlikna med korleis desse båtane normalt ser ut etter 40 års hardt bruk, så eg trur eg har gjort eit bra kjøp. 

 

Det eg imidlertid lurer på, er kor mykje vatn som er vanleg at kjem ut med eksosen? Har ein Sabb G i ein gamal trebåt eg har og, men denne er direktekjølt - altså sjøvatn - så der kjem jo alt kjølevatnet ut att med eksosen. Då er det enkelt å ha kontroll på "flowen". På den nye båten synes eg det kjem lite vatn. Den soter også ein del, og det blir rimeleg bra svart rundt eksosutløpet på hekken etter noko tids kjøring. Er kanskje også forskjell pga lengden på eksosslangen? På nyebåten kjem eksosen ut akter på babord side. På den gamle går det rett ut på babord siden tvers av motoren (kortaste veg). Eksosen er ikkje unormalt mørk, og eg tenker difor at det blir svart fordi det er for lite vatn, og det vatnet som då kjem, difor vert svart. Dette gir missfarging på skroget når det renn/spruter ut. Men, eg har ingen erfaring med ferskvannskjølt Sabb, og tek difor gjerne imot synspunkt.

 

Bortsett frå dette, er det jo sjølvsagt flott med ferksvannskjøling! Slepp å tenke på frost så lenge det er frostvæske i, og det ruster mindre. Det er jo bra. Ellers er planen no å montere kraftblokk på båten. Har liggande ein Rapp Hydema KB02 med pumpe og slanger og alt som trengs. Er ekstra reimhjul i front på motoren, så det blir i grunn berre "plug and play". Då trur eg båten vert ein bra teinebåt. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...