Jump to content

Tråden med alt om Sabb


Ex Vengsøyfjord

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg overhalte en 2J for en del år siden.   Nilsen Motor AS i Stavanger planslipte toppene, skiftet ventilstyringer og monterte nye ventiler for meg. De overhaler 'alt' - også veteranmotorer.  Anbefaler dem til en slik jobb.

 

Link to post

Hei. Har en 1974 Sabb 10G som jeg steller litt med. Før jeg tok båten på land hadde jeg litt uregelmessig gassrespons. Motoren gikk fint på tomgang, men sluttet å tenne ved gasspådrag, frem til gasshendel var på fullt, da tente den igjen. den gikk fint på tomgang igjen når hendelen ble satt tilbake i den stillingen. Virket som den ikke fikk diesel mellom tomgang og full gass. hva kan problemet være? sikkert noe med regulatoren, men hva.

Den oppfører seg likt nå etter jeg har slipt ventiler, justert ventilklaring, skifte alle pakninger i forbindelse med den jobben. skiftet dieselfilter, drenert dieseltank, skiftet motorolje og flushet ferskvannkjølingen. 

Noen kloke hoder her som har et svar på dette før jeg skrur mer.

Link to post
steinar kvarme skrev for 10 timer siden:

 Noen kloke hoder her som har et svar på dette før jeg skrur mer.

 

Har du prøvd å rengjøre regulatoren i diesel? Samt sjekket at den har inngrep med dieselpumpen?

Link to post

Hei.

Har ikke kommet så langt enda. Tenkte å sjekke ut om Kanskje noen her på forumet har vert borti samme problemet, og hadde oppskriften på hva som må gjøres før jeg satte i gang. Kvier litt for å sette i gang, fordi det er så trangt å skru att jeg mye sannsynlig må ta ut motoren for å få det til.

Link to post

Kan komme med en oppdatering på denne. Er kanskje noen som finner det av interesse. Måtte plukke av injeksjonspumpen og ta den med inn i verkstedet, fordi tannstanga gikk tregt/hakkete. Så var det bare å pøse på med WD40 og bevege tannstanga. Blåse reint med trykkluft og gjenta prosessen mange ganger til man ikke ser antydning til svart gugge når man blåser reint. Til slutt så gikk tannstanga lett og fint. blåste reint og satte greiene inn med motorolje og fikk alt skrudd på plass igjen. Nå maler Sabben som en katt igjen, til glede for hele byggefeltet på en Rød dag. 

Link to post

Hej,

 

Jag har SABB 2G 22hk, ställbar propeller, kopplingshus 2GY.

 

Jag har tidigare haft en del problem med att kopplingen slirar, vilket jag tror att jag har löst nu.

 

Men jag skulle gärna veta, så jag mätte och jämförde varvtalen på motorn (motorturtall) och propelleraxeln (propellerturtall)...

 

När motorn gick i ca 500 varv/min så gick propelleraxeln ca 300 varv/min.

Detta måste väl vara meningen, för hade det slirat så mycket skulle kopplingen bli varm snabbt...?

 

Jag hittar inget i manualen om hur förhållandet mellan motorturtall och propelerturall skall vara, är det någon här som vet?

 

Vänligen, Jakob

Link to post

Mener at 2GY har en utveksling på 1,5:1, så da burde 500 på motoren bli ca 333 på propellen. Clutchen justeres enkelt ved å stramme muttrene ett "knepp" av gangen. Rett stramming kjenner du ved at koblingsspaken tydelig går i inngrep uten at du må bruke for mye kraft på den.

Link to post

Hej Huth och stort tack för ditt svar!

Det var vad jag hoppades på.

Hur vet du att reduktionen är just 1,5:1? Jag har en gammal originalmanual, men har inte hittat någon siffra på detta där... Vet du om den finns i manualen? (Är det i sektionen med kopplingshus?) Är "utveksling" det begrepp som jag skall leta efter?

Stort tack igen!

Link to post

Usikker på om det kan stå i manualen. Jeg har hørt det fra en som hadde en slik for en del år siden, da jeg aldri hadde sett et slikt kopplingshus på en 2G før. De aller fleste 2G har et kopplingshus med 2:1. Det var også det jeg selv hadde. Den enkleste måten å få det bekreftet er å sjekke det selv på motoren. Sett et merke på akselen. Åpne dekompresjonshendelen og drei svinghjulet 1,5 omdreininger, og sjekk om merket på akselen kommer på samme plass. Begrepet som brukes er nok utveksling eller reduksjon.

Link to post

Tack åter igen Huth!

Med din hjälp har jag nu hittat och bekräftat siffran i manualen!

För 2GY är det som du skrev Reduksjon 1,5:1.

= motorvarvtal multiplicerat med 0,667 ger nominellt propellervartal - nu blir det lätt att mäta om det slirar något :)

Tack för tipset med märket på axeln också!

Link to post

Spyling av lukket kjølesystem på 2H. Har prøvd å lese meg gjennom et utall emner om hvordan spyle igjennom spylesystem, uten å ha funnet hvordan man steg for steg gjør dette. Hvor kobler man til slanger osv. Noen som har tips?

Link to post

Hej allesammans!

Jag har en Sabb 2HG i båten och behövde nya glödstift / glödplugger till den. Sökte en del efter billigare alternativ till de sabb säljer och hamnade här på forumet och såg att fler har samma problem att finna alternativ.

 

Jag vill tipsa om de här pluggarna.  https://hc-cargo.co.uk/catalog/p/100566--glow-plug

Köpte dem från firmans danska site, men de har visst kontor även i sverige. Fick 2 st hem i brevlådan för ca 200SEK.

Det blir väl lite dyrare för er i Norge med tanke på EUgränsen? Men bör vara biligare än sabb-orginal i alla fall.

 

Hoppas ni andra sabb-ägare får nytta av detta!

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...